hmav-Bounty, caldercraft kit

pietsan

Forum veteraan
Na lang aarzelen heb ik toch besloten om een verslag neer te zetten van de Bounty. Ik ben hier niet zo goed in, maar er zijn zoveel goede bouwers op dit forum die elkaar met raad en daad bijstaan, dus daar probeer ik mijn voordeel mee te doen.

full
. Op de foto de kit en een foto van de bounty zoals ze eruit moet
gaan zien.
De onderdelen zijn niet gelaserd, maar gezaagd. De romp word met linde latjes van 1,3 mm dik en 5 mm breed beplankt en de 2e laag met noten latjes van 1 mm dik en 4 mm breed. (schaal is 1:64)

full

Laatst bewerkt door een moderator:
het bouwdok

Alhoewel ik het pas later nodig heb, wanneer de beplanking gereed is heb ik eerst het bouwdok gemaakt.

full

valse kiel met spanten

hier ga ik maar even snel doorheen, want dat is voor praktisch elke boot gelijk.

eerst de spanten uitgelijnt en in de valse kiel geplaatst.
full

Het dek uigesneden en geschuurd, dit moet aangebracht worden voor de 1e beplanking.

full

kiel

full

de kiel bestaat uit drie delen, de galjoenscheg, kiel en achtersteven. Hier moest ik nauwelijks iets aan doen paste bijna perfect om de romp. Nadat ik alle spanten heb geschuurd zodat de latjes er goed pas opgaan, heb ik de kiel gelijmt.
Het laatste spant voorzien van de aanhechting stukjes voor de spiegel, en ook het dek vast gelijmt.

full

vulstukjes

Ik heb de toch wel vrij grote opening tusse voorsteven en 1e spant opgevult met balsa, tevens de grootste ruimte tussen de
full
spanten van het middenschip. Dit om latere deukjes in de beplanking te voorkomen.

full

Het achterste stukje aan bak- en stuurboord opgevult met kneedbaar hout en geschuurd, voor een betere aanhechting voor de beplanking.
full

1e planken

Normaal steken de 1e vier spanten wat boven het dek uit om zodoende de verschansing van de bak te creëren. Omdat de verschansing van de Bounty op het voorschip erg laag is (op het model is het hoogste punt slechts 8 mm) heb ik de spanten verwijderd voor het beplanken. Dit maakt het aanbrengen van de planken iets moeilijker, maar je hoeft later niet te pielen om de spanten (waar de verschansing dan aan vast zit gelijmt) weg te halen. Op de foto zie
full
je dat de plank iets boven het dek uitsteekt, word later het stukje verschansing.

full

Ik ga je verslag zeker volgen :) Mooi bootje en handige kiel zo. Ik weet niet of ik veel in raad en daad bij kaan staan, maar de tip die ik van newbie kreeg schoot in m'n gedachten. Misschien is het het overwegen waard om op plankje 13 een extra laagje op twee te plaatsen zodat je wat meer contactoppervlak onderin krijgt.

beplanken

Inmiddels zitten er aan bijde zijde twee planken aan de boot. Ondanks dat ik wel secuur werk, maak ik nooit zo heel veel werk van de 1e laag planken,
full
omdat kleine kiertjes later wegvallen onder de 2e laag, die er uiteraard wel degelijk en netjes op moet.

full

Ik ga je verslag zeker volgen :) Mooi bootje en handige kiel zo. Ik weet niet of ik veel in raad en daad bij kaan staan, maar de tip die ik van newbie kreeg schoot in m'n gedachten. Misschien is het het overwegen waard om op plankje 13 een extra laagje op twee te plaatsen zodat je wat meer contactoppervlak onderin krijgt.

Volgens mij bedoel je wat ik heb gedaan in permalink 6, anders begrijp ik je niet. Gr. Piet

Je bent al 'n eind op de goede weg Pietsan, leuk dat je ook 'n verslag opent en je zal zien hoeveel info je hiermee binnen haalt.
Let maar op, als je gewend bent om 'n verslag bij te houden vind je het nog leuk ook.

Volgens mij bedoel je wat ik heb gedaan in permalink 6, anders begrijp ik je niet. Gr. Piet

Ik bedoelde de ruimte tussen spant 1 en 2 als ik het goed heb. Foto bij #5. Daar zit een stukje tussen (13) Ik heb daar een tweede opgeplakt na aanraden van newbie om wat extra contactoppervlak te krijgen bij de zandstrook en daarop volgende lagen

SAM_1469_zps6cfcc752.jpg

Ik bedoelde de ruimte tussen spant 1 en 2 als ik het goed heb. Foto bij #5. Daar zit een stukje tussen (13) Ik heb daar een tweede opgeplakt na aanraden van newbie om wat extra contactoppervlak te krijgen bij de zandstrook en daarop volgende lagen

OK, nu begrijp ik wat je bedoeld, die 13 betekent voor mij dat dat het 13e onderdeel is uit mijn tekeningen, in dit geval de valse kiel. Maar ik snap wat je bedoeld. Je hebt een vulstukje geplakt tussen spant 1 en 2 om de 1e plank (zandstrook) beter te kunnen hechten. Op zicht geen slecht plan. Gr. Piet

verder beplanken

full
Inmiddels 5 planken aangebracht.
full

dek

Alle oneffenheden op het dek weggewerkt, moet precies gelijk zijn met de 1e plank. omdat precies op de 1e plank straks de verschansing komt voor het achterschip.
full

dryfit verschansing

Hier is te zien hoe straks de verschansing komt. Het stukje verschansing word ook aan weerszijde beplankt. Komt later in een soort rails met uitsparingen voor de poten van de swifelguns. Vandaar dat het belangrijk is dat alles mooi gelijk is, want dat steekt 1 mm buiten de 2e beplanking, en mag natuurlijk niet schuin staan. Vandaar dat het dek precies gelijk moet liggen met de 1e plank.

full

opvul stukjes

Ik heb heb advies van Erik om wat extra opvul stukjes tussen de 1e spanten bij de boeg opgevolgd. Zo creëer je wat wat meer oppervlak om te lijmen. Dit is voor het eerst dat ik dit doe en zo zie je maar weer, je bent nooit te oud en te ervaren om nog wat bij te leren! (stukjes zijn 4 mm mdf, 2 op elkaar, dus dat is dan 8mm extra lijmoppervlak)

full

Tevens begonnen met het verjongen van de beplanking bij de boeg. Met de volgende planken moet ik ook bij het achterschip gaan verjongen.

full

Ben wat laat met mijn reactie, maar alsnog succes met dit mooie schip:cool:
Moet voor jouw geen problemen geven;)

Germt

Back