HLG/DLG staartboom ?

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door wvr, 31 mrt 2014.

1. Super Lex

Super Lex

Lid geworden:
    12 nov 2009
    Hi Robert,

Ook bedankt! Ik ga eerst de hele boel maar eens bouwen, daarna bestel ik er 1.

UIteindelijk denk ik wel zijn geld waard. Toch wil ik in eerste instantie een low-budget manta maken als opvolger van een mimi die ik een tijd geleden heb kunnen overnemen. Dit om te voorkomen dat ik straks met een superduur apparaat aankom en die meteen in de prak smijt.

Om bovenstaande reden sta ik alsnog open voor goedkopere alternatieven/suggesties mocht iemand er 1 weten.

groeten,
    Alex

2. Domi Jacobs

Domi Jacobs

Lid geworden:
    13 okt 2011
    Elevator=> kleine pylon maken uit balsa of schuim iets gfk of cfk erover lamineren voor de stevigheid!
    Rudder=> sleuf in staartboom maken daar het rudder in plaatsen en fixeren met CA ev. klein 25gr Gfk matje aan beide zijden erop epoxyen!

3. robertboxhoorn

robertboxhoorn

Lid geworden:
    10 sep 2009
    Als je balsa gaat gebruiken moet je er ook op letten dat je de nerf verticaal laat lopen, anders heb je geen enkele sterkte in je pylon zitten en breekt hij af bij de eerste worp!

4. Super Lex

Super Lex

Lid geworden:
    12 nov 2009
    Thx voor de tips voor pylon, vooral die van de nerf, dat scheelt alweer een crash. Ik ga de staartboom zelf draaien en spullen kopen bij emc-vega. Ik heb tips gekregen van een ander forumlid hoe dit moet. Intussen een start gemaakt met de ribben. Eerst maar eens de vleugel in elkaar zetten nu ik weet dat ik verder ga komen met de staart.

5. Super Lex

Super Lex

Lid geworden:
    12 nov 2009
    Hi,

Ik heb inmiddels een eerste staartboom / tailboom gemaakt van 88 cm lang. Hij weegt 27 gram (teveel expoxy, te zwaar glas). Ik heb 50g/m glasfiber gebruikt, carbon tow 12k, video tape, golf club als mal, h285 expoxy, draaien met een boor. Hij ziet er goed uit en voelt stevig aan. Ik heb het vliegtuig nog niet af, ik ben benieuwd of hij ook zo sterk is als hij aanvoelt.

Een forumlid heeft mij op weg geholpen (naast tips uit deze thread), daarnaast inspiratie opgedaan:
    Make Your Own Tailbooms Part 1 on Vimeo
    A cheap mans DLG boom .Cheaply made that is! - RC Groups

Ik moet zeggen; het was een leuk en makkelijk proces. Enige is dat de video tape hier en daar wat bleef plakken. Bij een volgende ga ik deze insmeren met vaseline.

Instap kosten ca 60 euro (12 euro voor 250 m carbon tow, genoeg voor 12 staart boompjes) , kosten per tail boom ongeveer 3 euro. Ik ga er vanavond nog een draaien.

gr,
    Alex

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. PE5ED

PE5ED

Lid geworden:
    31 aug 2009
    Leuke oplossing, en een goeie tip.

7. robertboxhoorn

robertboxhoorn

Lid geworden:
    10 sep 2009
  8. Super Lex

Super Lex

Lid geworden:
    12 nov 2009
    Hi Robert,

thx voor de link. Ik heb nu bij de tweede tailboom minder epoxy gebruikt en de tweede is 25 gram geworden. Ook wat meer ervaring met winden waardoor ik de video tape er helemaal af heb kunnen halen. Er komt na het draaien een klein beetje epoxy uit, niet meer dan 1 gram.

Heb jij ervaring met dit schrumpfband waar je de link van gaf? Dit klinkt wel als iets waarmee je nog meer expoxy eruit kunt halen. Dank voor de tip dus!

Daarnaast denk ik dat ik nu nog teveel carbon heb gebruikt. Ik zag ook dit:
    http://static.rcgroups.net/forums/attachments/9/3/5/7/a4215861-0-DSCF4305.jpg , titel van de thread: "how to spread a carbon fiber tow into a carbon fiber band" .Ik ga ook een dergelijk apparaat maken om de tow, die nu 6mm is, te spreiden naar 1cm en dan minder gebruiken. Ik heb alleen geen idee hoe sterk zo'n staart moet zijn. Ik lees alleen dat het nog wel wat dunner mag dan de 12k tow een beetje uitspreiden wat ik nu doe.

gr,
    Alex

9. Joris vd Hurk

Joris vd Hurk

Lid geworden:
    11 okt 2011
    Ziet er goed uit!

Waarom heb je geen ud carbon gebruikt ipv rovings?

Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  10. Super Lex

Super Lex

Lid geworden:
    12 nov 2009
    Hi Joris

Ik heb roving gebruikt omdat ik niet precies wist wat ik moest gebruiken. Ik wilde kous gebruiken, dat leek me het meest simpel. Ud carbon met andere weefsels leek me wat ingewikkeld. Die kous heeft echter geen lengteligging, dat leek me minder sterk. Die tow leek me ook makkelijker te verwerken.

Daarnaast is dit mijn eerste DLG project en wil eerst wat ervaring opdoen. Dat kan zo op een vrij voordelige manier. Ook het vliegen zelf kan ik daarmee leren zonder teveel crash/herstelkosten ;)

gr,
    Alex

11. robertboxhoorn

robertboxhoorn

Lid geworden:
    10 sep 2009
    Storm DLG - a fully moulded project - Page 12 - RC Groups

Hier een stuje over verschillende lay ups van de staartboom.

Ik heb die tape btw nog niet zelf gebruikt maar er staat bij de discriptie wel duidelijk dat het voor dit soort doeleinden bedoeld is, binnenkort eens wat gaan bestellen, wacht nog ff oo het synergyII vleugelplatform, denk dat ik die eerst ga bouwen :)

Deel Deze Pagina