hk450 pro met fbl Tarot ZYX swash probleempje?

Ja precies ;) Mijn fout met uitleggen. In de zender word travel-ajust bijgesteld zodat alles op het computerscherm op 100% staat. Dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen. Zoals in die video tutorial word uitgelegd. Dat heb ik wel netjes gedaan.

Het is me een raadsel waarom die Tarot zo raar reageerd op de elevator input. Vervelend probleempje!

EDIT - Ik heb net even een andere heli (genius cp) geprobeerd met dezelfde zender en die reageerd ook niet op de elevator stick. Er is dus iets goed mis met de zender..... zal'em eens open schroeven en kijken als er iets los zit of slecht contact maakt.

Zender probleem opgelost. Het lijkt er op dat er een potmeter kapot was ofzo, de stick in verticale beweging werkte niet goed meer. Gelukkig had ik een soortgelijke zender nog liggen dus kon het hele stick element overzetten. Heb nu alleen 2 verschillende kleuren sticks. haha

Morgen maar de laatste aftel dingetjes doen en dan hopen dat ik alles goed heb gedaan ;)

Zo staat de heli er nu bij:

8694360182_eb184c6c1f_c.jpg

En een grote versie hier.

Sorry, toch aan jou, dat met de bladhouders goed gezien te hebben,
naast mij staat een rechtsdraaiende fbl heli,
dan zag ik het ook ...

groetjes van Heli-Uwe

Ik zag het niet, maar door het lezen van het probleem, kon dit niet wat anders zijn. ;)

@ RC Daan , dat gaat helemaal goed komen zo, succes met de maiden.

Vandaag geprobeerd te vliegen. Helaas niet erg succesvol.

Eerst ging de heli behoorlijk om z'n as tollen. Ik was vergeten dat ik de "Finless tail blade flip mod" had toegepast waardoor alles van de staart reverse staat. De heli toen niet beschadigd. Thuis de boel correct omgedraaid en ingesteld.

Toen poging 2: hij ging de vrij stabiel de lucht in, denk dat gaat wel goed, klein stukje verder, ging beetje scheef, denk geen probleem, ik kan wel corrigeren en toen was het wooshhh en boem:

8695749571_4523b7830e_h.jpg

Ik gloof dat de schade nog wel mee valt zo op het eerste gezicht. Maar dat zie ik pas wanneer die weer opnieuw opspint denk ik. Nou ja, het was een spannend middagje ;)

altijd zonde zoiets...

tipje: leer eerst langzaam over de grond te schuiven.
dus heli licht maken, maar niet opstijgen.
dan een haartje lichter maken, en hij zal gaan schuiven.

leer hem eerst op deze manier binnen 1 vierkante meter te houden.

Gaat dit goed?
nog wat lichter maken. heli zal nog wat eerder willen schuiven, dus lastiger

ook goed?
nog lichter, waarschijnlijk hoovert hij nu.
niet meteen 10 meter de lucht in, probeer hem onder de 0,5 meter te houden.
Ja, dit is in het grondeffect. Maar aangezien je hoogstwaarschijnlijk zonder ervaren hulp leert vliegen, ben je op deze manier een stuk veiliger voor een heli die spontaan afdrijft. daarnaast kun je hem redelijk veilig opeens neerdonderen als je ziet dat het misgaat. vanaf die hoogte kun je (tenzij hij omvalt) weinig schade krijgen

en zo uitbouwen...

Qua de schade: ff de kop uit elkaar, de feathering shaft is bijna altijd krom. hoofdas ook.
andere assen ff nakijken.

Ja je hebt helemaal gelijk. Ik was wat overmoedig. Maar ik dacht dat gaat wel goed. Met andere (kleinere) heli's kan ik redelijk goed hooveren. Dus ik had verwacht dat het met deze ook wel goed zou gaan. Het plan was in ieder geval om een metertje boven de grond te blijven maar het ging te snel en achteraf begrijp ik eigenlijk nog steeds niet helemaal wat er is gebeurt. Dus ja, volgende keer eerst maar gaan schaatsen en schuiven. Door schade en schande leerd men.. en ik ook ;)

redelijk simpel.
Bijna al die kleine heli's zijn zelfstabiliserend. dus als je de sticks loslaat, gaan ze zelf al ongeveer stilhangen.

en een cp zoals deze 450 doet dat dus absoluut niet, die gaat gewoon steeds harder 1 kant op tot je hem terugstuurt.
Ze doen absoluut niets zelf. Behalve harde dingen opzoeken, dat doen ze wel zelf.

Houdt in je achterhoofd dat JIJ de heli bestuurd, en dat de heli niet jou bestuurd
dus als een heli ergens opeens stilhangt, is dat niet perse dankzij jou ;-)
of jij moet echt zelf hem daarnaartoe gestuurd hebben..

Overschatting is bij de helipiloten 1 van de meest voorkomende oorzaken van schade en crashes

'die gaat gewoon steeds harder 1 kant op tot je hem terugstuurt'

Dat heb ik gemerkt ja.. haha

Ik ben bang dat je ook gelijk hebt betreft de schade. Ik zag al dat er speling op de blade-grips zit en voor het oog is eentje ook een beetje krom. Ik neem geen risico dus heb net al een nieuwe besteld. HK warehouse in nl heeft ze in voorraad dus kan komend weekend alweer een nieuwe bouwen.

// vraagje: De rotor bladen zijn alleen bij de tips wat beschadigd. Ze zijn van carbon. Zou ik deze opnieuw kunnen ballanceren en kunnen hergebruiken of is dat niet aan te raden?

NEEEEEE
Nooit doen!!!!!

Waarom?
carbon is een geweldig materiaal. Maar eenmaal "gekraakt", weet je nooit wanneer het verder scheurt.
Wat op zich voor de heli niet zoveel uitmaakt. Maar: om een blad gewicht en bepaalde eigenschappen te geven, zit er bij de meeste bladen een plak lood in de voorkant verwerkt.

kortom, ga je vliegen, zul je ongeveer 3000 rpm draaien op de hoofdrotor. mag je berekenen hoeveel kg gewicht er aan de boutjes staat te trekken.
en een redelijk deel van dat gewicht is dat lood, wat nu dus in een gekraakte kooi zit.

en dus een goeie kans heeft om spontaan alsnog het luchtruim te kiezen.
maar dan gaat hij wel met een paar honderd km/uur ervandoor.
En daar moet je dus echt niet bij staan.

Op hobbyking staan carbonbladen voor 15 dollar ofzo van turnigy, zeker goed om mee te beginnen, want bladen ga je nodig hebben, gelijk 3 sets bestellen. :D

Zet je dualrates ook op, en expo, je zal zien dat vliegen dan VEEEEEEL beter gaat.

THROTTLEcurve zet je vlak op 80% om te beginnen, dus je gaat moeten werken met throttle hold, maar dit is een goede eigenschap, en je zal echt zoveel beter kunnen vliegen.

Pitchcurve zou ik ook zo zetten dat je volledig positief kan gebruiken, maar negatief maar tot -4 graden ofzo, mijn curve zag er in het begin uit als volgt 30 - 40 - 50 - 75 -100.

Align 325 PRO Rotor Blade heb je ook voor 12,-, dat zijn houten bladen die zeker tot 2800rpm kunnen, en de carbon bladen zijn ook in de aanbieding ;)
Bladen 300-399mm hobbymaniac.nl

Als beginner heb toch je weinig tot geen voordeel van carbon rotorbladen, zeker niet als die ook nog eens van matige kwaliteit zijn.

De kleine heli's waar ik wat mee rond hoover hebben inderdaad bijna geen negatieve pitch. Mijn reactie als het mis gaat is om de linker stick helemaal naar beneden te gooien. Ik denk dat ik dat gister ook heb gedaan. En dan is het een harde smak naar beneden, ook al was de heli nog vrij laag bij de grond.

Dus dualrates instellen waarbij eentje ingesteld staat zoals in de tutorial video en eentje instellen voor een echte beginner. Bijna geen negatieve pitch, vlakke 80% throttle curve en hogere expo en misschien zelfs de positieve pitch wat beperken? Klinkt dit logisch?

Met een vlakke 80% throttle curve... hoe start je dan? Gewoon op die stand beginnen? Throttle hold switch om en de esc met de soft start z'n werk laten doen? Of moet ik zelf eerst rustig opspinnen en dan omzetten?

Ik heb 2 setjes carbon besteld via HK nl. Ik kan altijd nog duurdere kopen mocht dat nodig zijn, denk dat dit wel okay is voor nu. Thanx ;)

die pitch zou ik een beetje van af blijven...
Je kunt van een auto nu eenmaal geen skelter maken om iets te leren, je zult toch echt met het echte ding moeten oefenen.

dat die mini heli's geen negatieve pitch hebben, is een heel ander verhaal.
een 450 heeft dit echt nodig.
ook positieve pitch heb je gewoon nodig.
doorgaans is + 10 zat. midstick 0 graden instellen, en negatief -5.

negatief moet je echt hebben.
je vliegt buiten ,en je gaat een keer in een situatie komen dat er wat meer wind staat. Als deze onder de rotor slaat, zit dat ding in no time op 10 meter.
en dan heb je echt negatief nodig om hem terug te krijgen.
positief heb je dan ook nodig, om tegen de wind en de vlagen in te komen.
je moet echt wennen aan het felle waarmee zo'n apparaat reageert.
de pitchcurve lekker lineair houden (dus 1 lijn)

de aileron en elevator kun je wat expo in mixen. maximaal 30%.
waar max 30? omdat expo de reactie rond het midden van de stick aanpast. doorgaans gebruiken wij hem om de reactie iets af te zwakken in het midden, en toch de volledige uitslag te houden.
houdt wel in, dat wanneer de stick verder opzij gaat, de servo opeens erg veel beweegt

dus ga je opeens een grotere correctie doen, schiet dat ding opeens op zijn zij de grond in.

houdt het basic, niet te moeilijk doen met die heli.
leer eerst vliegen, als je eenmaal kunt hooveren en een beetje verder komt dan dat, kun je wat gaan testen.
maar 1 ding tegelijk.

Als je kan vliegen ga je dan toch weer terug
op 0 Expo en een helemaal lineaire pitchcurve,
bv. -11..... 0..... +11
of -5 .....+5..... +10

groetjes van Heli-Uwe

Voor de geïnteresseerden:

Gisteravond een nieuwe build gedaan. Helaas heeft HK mij een gare 2e hand FBL rotor head geleverd in de kit. Een beetje geirriteerd heb ik toch maar de build afgemaakt. In ongeveer 6 uurtjes was ik weer klaar. haha alles een beetje vlot gedaan, niet zo strak als de vorige build.

Tijdens test opspinnen gaf de heli vrij veel vibraties. De vorige liep zo mooi soepel dus dat viel tegen maar was wel te verwachten met de rommel wat ik geleverd heb gekregen. Beetje jammer dus.

Maarja, de vorige heli heb ik in 5 seconden kapot gevlogen. Ik was dus erg gemotiveerd om nu eindelijk eens een 450 size in de lucht te krijgen. (Dit is in totaal m'n 3e build. De eerste was technisch ook niet in orde. En ik heb nu pas de moed om ook daadwerkelijk met een 450 te gaan vliegen/hooveren)

Ik verwachtte dan ook niet dat de heli redelijk zou vliegen maar tot m'n verbazing ging het echt heel goed:

Dit is de eerste (tweede :rolleyes:) keer dat ik met een 450 size vlieg en tevens de maiden van deze nieuwe build:

// vergeet ik bijna te zeggen. Nogmaals bedankt voor alle input, ik heb alle info gebruikt kwa zender instellingen (dual rates etc) en dat ging echt een stuk beter dan ik had verwacht.

Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er toch toppie (en strak uit). Gefeliciteerd hoor:thumbsup:. Nu goed oefenen dat die balletjes weg kunnen is niet echt optimaal voor het vliegen met een FBL;)

// vergeet ik bijna te zeggen. Nogmaals bedankt voor alle input, ik heb alle info gebruikt kwa zender instellingen (dual rates etc) en dat ging echt een stuk beter dan ik had verwacht.

Hoi @rcdaan:

het gaat toch goed,
opmerking:

vibraties krijg je ook door de trainingskid,
als je zo veer bent, dat ding weg te halen,
zou je zien, dat hij heel anders vliegt,
maar eerst als je zo veer bent !!

suc6 verder,
groetjes van Heli-Uwe

Back