hk450 pro met fbl Tarot ZYX swash probleempje?

Ik heb eindelijk de bouw van m'n hk450 af.

Een foto is altijd leuk natuurlijk:

8689326261_8c813b78d8_c.jpg

Voor een grote versie van de foto klik hier.

Ik ben erg onervaren met heli's dus als je iets geks ziet laat het weten ;)

Mijn vraag is als volgt:

Wanneer ik de throttle/pitch stick omhoog beweeg gaat de swash naar beneden en vise versa natuurlijk. In de pc software van de tarot zyx kan je alle stick bewegingen afstellen. Dus de 'direction', 'center' en 'end points'. De software laat zien dat de stick in de juiste richting beweegt.

De rotorbladen bewegen wel juist met deze instelling bij de pitch beweging van de stick. Alleen twijfel ik of de aileron en elevator wel de juiste richting aan de rotorbladen geven.

M'n gevoel zegt dat het goed fout is om de swashplate de verkeerde richting op te laten gaan, maar het gekke is dat alles wel goed lijkt te werken afgaande op de video tutorial die ik heb gevolgd.

Alvast bedankt voor het meedenken :cool:

Daar was ik al bang voor haha

Heb ik deze week weer wat te doen ;)

Hoe zit het eigenlijk wannneer bv links/rechts aileron een verschillende uitslag geeft kwa graden van de rotorbladen? Heeft de stand van de swash hier mee te maken?

Ho ho ho,

eerst kijken, of die bladhouder goed zitten
(niet onderste boven)
en als die richting nog verkeerd is,
moet in de swash menue die 50 op min 50 of anders om !!

groetjes van Heli-Uwe

Volgens mij gaan we nu wel heel erg naar de basis...
Heb je onder " algemeen" het algemene technische kennis topic gelezen?

Als je goed hebt afgesteld, is het aantal graden altijd hetzelfde.
Pitch meestal wat meer graden dan de cyclic, maar beide bladen zijn hetzelfde.
Is dat niet zo, heb je er een rommeltje van gemaakt met afstellen ;-)

Maar wel ff opletten
Een tarot is gewoon een estab, oftewel electronische stabilisatie
Die zit, zolang hij aanstaat, constant de stand van de swash, en dus ook van de bladen aan te passen.
Kan dus zijn dat de tarot alles scheefstuurt.

Normaal heeft een estab een instelmodus oid, in die modus doe t hij niets aanpassen.
Dan kun je dus zuiver meten, en weet je zeker dat wat je doet klopt

Daarna niet meer naar die instellingen kijken, dat zou in de estab vast moeten zitten

Uwe, die 50/50 bij de swashmix is een eerste check of je voldoende resolutie hebt
Dus voldoende uitslag op de servo, en dat je dus niet in een miniscuul stukje werkgebied van de servo alles doet

Ja duidelijk dat ik er een rommeltje van heb gemaakt ;)

Het is me wel duidelijk dat het afstellen van de kop lastiger is dan ik had verwacht. Dat zal ik dus opnieuw moeten doen.

Die tarot kan ik met een switch instellen op HH (rood lampje) en nog een stand (het blauwe lampje). Maar in beide standen gaan de servo's langzaam lopen zo gezegt. Waarschijnlijk heb ik hier ook niet verder gekeken dan m'n neus lang is en zie ik een optie/mogelijkheid over het hoofd om die zogenaamde instelmodeus in te schakelen. Ik zal kijken of ik hier iets over kan vinden.

Bedankt tot zo ver ;)

Veel kan je niet misdoen met die kop zie ik, de swash moet level zijn, koop daarvoor een leveler. En dan zet je je gasstick in het midden, en meet je de bladen, die moeten ongeveer 0 graden hebben, heb je meer of minder, draai ja alle3 de linkjes van de swash 1 turn uit of in. Zorg ook dat de linkjes van de swash naar de maingrips exact of zo goed als evenlang zijn.

Nou ken ik de tarot niet, maar moet een estab niet in de regelmodus staan om dit in te stellen?
Doe je dat niet, gaat het dus niet goedkomen..

@rcdaan,

De richting van de pitch stel je in een van de laatste tabbladen in de software in.
Je hebt zo uit mijn hoofd een tabblad swashtravel en een tabblad pitchtravel.
In het blad van de pitchtravel moet je de waarde negatief maken en dan zorgen dat je ong.10graden pitch hebt.

Ik had ook wat probleempjes. Kreeg van Chow de tip nog eens naar dit filmpje te kijken:
byDowRGRsPk[/media] Flybarless Conversion - pt 5 - Final Setup - YouTube

En eventueel ook part-4. hier wordt het duidelijk uitgelegd.

M.Vr.Gr. Eric.

Laatst bewerkt door een moderator:
Even ter herhaling,

EERST de bladhouders omdraaien, met FBL hebben bladhouder LEADING edge control!!

Goed gezien, Marcel s

+1 @gevaho:

echt goed gekeken, nu zie ik het ook,
hoe kan dat gebeuren ???

groetjes van Heli-Uwe

ho ho ho Uwe, credit is aan Marcel S, meteen de eerste reaktie, ieder komt meteen met raad en adviezen hebben niet gelezen dat de oplossing al in de 1ste reaktie staat ;)

hahahahaha mompelt iets met kippen zonder kop.........

Even iets heel anders, je antennes zou je het beste onder een hoek van 90* kunnen plaatsen. Zoals ze nu zitten is het diversity effect van je tweede antenne er klein.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij de HK450pro-FBL zit de kop al helemaal in elkaar; De grips zijn met leading-edge-control gemonteerd je moet deze uit elkaar halen om alles met loctite te verzekeren, misschien verkeerd weer in elkaar gezet dan?

Ik heb pas een HK450pro-FBL in elkaar gezet, ik moest de pitch-travel op negatief zetten.
Volgens mij was dit een flybar-heli en is er nu een Tarot FBL-kop opgezet.

@ Gehavo : tja, ik dacht, men ziet het van zelf wel, klassiek instinkertje, wanneer je alleen maar koppen met paddels gewend bent.

maakt niet uit of de heli nieuw is, 2e hands, zelf in elkaar gezet of niet: je moet alles ZELF echt een keer doorlopen om zeker te zijn dat de instellingen goed zijn

heb je een 2e hands of een nieuwe heli die al in elkaar zit, gewoon uit elkaar trekken en alles nalopen. echt alles, dus ook kop etc.
je wilt niet weten hoe vaak de locktite hierin niet goed zit.
je wilt niet weten hoe vaak het af fabriek al fout zit...

en jij zit met de schade als het fout gaat.

FLybar kop of fbl kop maakt in principe ook niet uit, de handleiding moet het goed aangeven. doe je het verkeerd, heb je niet goed gekeken
in de staart hetzelfde, dit is ook meestal leading edge aangestuurt.

Bedankt voor alle input! Ik heb net de bladhouders omgedraaid. Kwa afstellen ben ik weer helemaal opnieuw begonnen, dus een nieuw model aangemaakt in de zender. Alle instellingen van het FBL programma weer doorlopen. Dus alles wat in part 4 van die video tutorial word gedaan.

Alle richtingen etc kloppen nu. :D

Maar nu heb ik het volgende probleem. Die Tarot doet vreemd bij elevator control input. Hij reageerd nauwelijks meer op input. Alle andere stick inputs is gewoon correct. Die heb ik allemaal netjes op 0 subtrim kunnen zetten en de travel-ajusts op 100%. Wanneer ik dus in het FBL programma op tabblad monitor de input movement bekijk en ik de elevator stick helemaal naar beneden duw dan gaat de aanwijzer op het scherm maar tot -52 en en als ik de stick omhoog duw blijft'ie op 0 staan. En van -52 naar 0 (dus van onder naar boven) gaat met een aardige vertraging. (op het scherm).

Wat kan dit nu veroorzaken? :confused:

Betreft de antenne. Die kan toch niet onder 90 graden? dan zou 1 antenne draadje dus onder de heli moeten hangen? Hoe kan dat beter dan?

Maar volgens mij maakt het voor nu niet veel uit. Aangezien ik niet veel verder kom kwa vliegen dan een mooie hoover :oops:

Dan denk ik dat toch een instelling in de zender niet goed staat.

Ikzelf heb niet alle travel-adjusts in de zender op 100% staan, de meeste staan bij mij hoger. Je moet deze verhogen of verlagen om op het Monitorscherm(vd software) precies 100 bij max-stick te krijgen.

Gr. Eric

Back