Hk 500 cmt

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door andreprins96, 14 apr 2014.

1. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Een standaard 450 trainertje wel....
    Zodra er een romp omheen zit, zit je boven de kilo. Hou daar rekening mee...

Groet, Bert

2. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    In nederland gaat het van niets, tot 20 kg. boven de 20 wordt het toestel niet meer door de normale verzekeringen gedekt.

3. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Nee, in NL gaat het van een halve kilo tot volgens mij 25 kilo....
    Die grens is voor zover ik weet opgetrokken om gelijk te komen met Duitsland en Frankrijk.

De ondergrens van een halve kilo is er volgens mij óók nog steeds...

Maar dit gaat wel héél erg off-topic, geloof ik....

Groet, Bert

Laatst bewerkt: 28 mei 2014
  4. andreprins96

andreprins96

Lid geworden:
    14 apr 2012
    zal ik dan maar weer op het topic gaan?:) ik heb nog 3 of 4 keer gevlogen de afgelopen paar dagen, en er is denk ik een keer iets misgegaan, een te harde landing ofzo, maar ik merk heel erg dat mijn staart op en neer gaat. heeft iemand hier een logische verklaring voor? het is niet dat de heli echt trilt ofzo, maar de staart gaat omhoog en omlaag

5. Daviddutch

Daviddutch

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Kan meerdere dingen zijn andre heb er een paar neergezet er zullen ongetwijfelt meer oorzaken kunnen zijn, Ik denk dat iets een opdonder heeft gehad en krom is.

1. Main blades niet meer in track.
    2. Main blades niet meer gebalanceerd.
    3. Tail blades niet meer gebalanceerd.
    4. gebogen tail rotor shaft.
    5. gebogen of gescheurde blade grip
    6. gebogen pitch arm op slider
    7. te losse belt
    8. gebogen main shaft
    9. rubbers in main head te zacht of speling

6. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Is het een trilling (wazig uitziende staart en vinnen) of een soort van kwispelen (het gaat net te snel om te tellen, maar je kunt de beweging met je ogen volgen)?

Heel vaak is op en neer hobbelen van de staart een te laag toerental of een probleem met de dempers.

Een enkele keer is het een Jesus-bolt die zich los gewerkt heeft waardoor de as niet lekker strak in het centraalstuk geklemd zit.

Het toerental zou kunnen (Heeft te maken met de stijfheid van de dempers, en die dempers worden wat losser in de eerste paar vluchten), maar van een te harde landing gaat je toerental niet naar beneden dus dan was dat al te laag om mee te beginnen, dempers gaan niet kapot van harde landingen o.i.d. maar worden wel iets losser zoals gezegd, die Jesus-bolt, dat is wel iets wat van ruwe landingen een beetje losser kan komen, want de krachten daar zijn groter dan je denkt.

Check die bout éérst, vóór je het toerental verhoogt....

De andere oorzaken die David noemt, kunnen allemaal van een te harde landing komen, maar veroorzaken meestal een trilling, niet een "langzaam" op en neer hobbelen van de staart

Groet, Bert

7. andreprins96

andreprins96

Lid geworden:
    14 apr 2012
    het is idd een soort kwispelen!

8. andreprins96

andreprins96

Lid geworden:
    14 apr 2012
    en ik heb trouwens de 3d dempers er meteen ingezet omdat ik dacht dat het niet zo veel uitmaakte, maar er zaten 2 paar dempers bij

9. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Hm... 3D dempers zijn volgens mij nogal hard.... Ik denk dat je dan te weinig toeren draait.... Probeer dat eens een procent of tien te verhogen....

Groet, Bert

10. Daviddutch

Daviddutch

Lid geworden:
    16 jun 2012
    De Harde dempers veroorzaken (icm HS) ook een dansende staart. Heb ik zelf ook ondervonden bij mijn eerste Trex 500.

Een trex 500 lust best wel wat HS en vliegt rustiger bij hogere HS.

ps. maar dat dansen had hij wel vanaf het begin

11. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Op en neer is vaak een te hoge gain op de stabilisatie.

Of te harde dempers voor dat toerental
    Of toerental te laag.

Ff originele dempers erin, en nog eens proberen ;-)

12. Daviddutch

Daviddutch

Lid geworden:
    16 jun 2012
    bij de trex zitten alleen originele dempers ;-) echter 2 paar . 1 paar harde en 1 zachte :)

13. andreprins96

andreprins96

Lid geworden:
    14 apr 2012
    Hallo allemaal,

Jongens, ik ben zoooo blij met mijn "echte" trex! beetje dom dat ik voorheen nooit naar jullie geluisterd heb.. ik heb er echt heel veel plezier van. hij vliegt echt supersoepel. vandaag weer voor t eerst gevlogen sinds een maand ofzo, heb vanmorgen pas mijn nieuwe lader binnengekregen (koppelstukje voor mn lader verkeerd gesoldeert, dus kortsluiting op de lader met 22 volt, kapot..).

de originele dempers werken zonder dat de staart "kwispelt", maar er had het hier ook nog iemand over headspeed. ik had mijn headspeed zo ingesteld dat ik op 70% zou moeten zitten, maar ik kwam erachter dat ik vanaf 75% stick pas op die 70% headspeed zat en ik kreeg de heli de lucht in bij 60% stick. heb dus nu zo aangepast dat ik vanaf 50% stick aan de 70% headspeed zat, en dat geeft een heel verschil. vliegt heel soepel nu.

Nog even iets over de gyro, er werd gezegd in deze thread dat een goede gyro/servo combinatie heel veel verschil maakte met chinese gyros en servos, en ook hierbij merk en voel ik het verschil zo erg dat ik er spijt van heb dat ik nooit naar jullie adviezen om een align heli te kopen heb geluisterd. stond best wat wind buiten, maar met behulp van de gyro is het toch hij netjes te vliegen.

Nog een ding, ik had laatst die maiden gemaakt waar nogal veel commentaar op was dat ik op een veel te klein veldje vloog enzo en te dicht bij mensen, maar ik heb moeite met ver zien, dus vandaar dat ik heel graag de heli dichtbij me hield. ik heb vanaf eergisteren een bril, en die doe ik als ik ver moet lezen ofzo op, maar ook bij het vliegen. vandaag dus met bril gevlogen en op een groter veld, maar wat een verschil zeg :)

Nou, jullie weer helemaal up-to-date haha, maar thanks nogmaals!

14. Sven75

Sven75

Lid geworden:
    10 apr 2013
    1. Een maand niet vliegen? ... brr dat trek ik niet haha

2. goed opletten met lipo's en gelijkspanning he ;) Liever 2x checken dan 1x boem

3. Let erop dat je niet te laag met je throttle gaat zitten. Onder de 70% vinden esc's en lipo's vaak niet zo prettig. Als je 't te hard vind moet je overwegen om een andere tandwiel / pinion combi te maken.

4. Wind is niet echt meer een issue.. het enige wat een heli zal doen vanaf 450 / 500 size is een beetje op en neer deinen op de windvlaagjes. Een goede gyro zou daar inderdaad geen problemen mee mogen hebben.

5. Vlieg veilig, dan heb je er het meeste plezier in. En jijzelf kan inschatten op locatie wat verantwoord is.

Veel plezier ermee.

15. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ben blij voor je, dat het allemaal zo goed bevalt, en bekijk het maar zo: als je direct een T-rex had gekocht, had je nu dit verschil niet gevoeld, en had je het "gewoon" gevonden..... Nu heb je er in elk geval wel veel meer een goed gevoel bij :D (net zoals wanneer je van buiten komt een kachel veel warmer is dan wanneer je al binnen zit... ;) )

Wat die maiden betreft: dat ging niet eens om dat de heli dicht bij jou was, maar meer dat er andere mensen ook dicht bij de heli waren....

Maar dat is verleden tijd begrijp ik wel, en kerel, heel veel plezier met deze openbaring.

Dat je hem maar lang heel mag houden en er veel mee mag leren!

Groet, Bert

16. Daviddutch

Daviddutch

Lid geworden:
    16 jun 2012
    je het over je stick dat je dan pas op goede headspeed zit, staat je TC dan nog linear (rechte lijn van 0 naar 100) anders kan je dat gewoon veranderen in je TC. weet niet hoeveel punts je hebt maar iets van 0-75-75-75-75 (of hoger naar gelang wat je fijner vind). Maar een constante HS over een zo groot mogelijk gebied is gewoon prettiger.

17. servor1986

servor1986

Lid geworden:
    5 dec 2012
    +1 :)

18. andreprins96

andreprins96

Lid geworden:
    14 apr 2012
    ohja ik heb trouwens nog wel wat geks gemerkt in de besturing van mijn heli.
    als ik de stick naar links doe, gaat de heli naar linksvoor, als ik de stick naar voren doe gaat de heli naar rechtsvoor als ik de stick naar rechts doe gaat d eheli naar rechtsachter enz.. weet iemand hoe dit zou kunnen komen>

19. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Dan staat de phasing van de kop niet helemaal correct. Ik weet alleen niet of je dat bij jouw T-rex af kan stellen...

Phasing: als je recht van boven op je rotorkop kijkt moeten de kogels van de tuimelschijf (de meedraaiende ring) recht onder de paddelstang en recht onder de bladegrips liggen.
    Mogelijk staat dit scheef, in dat geval hoogstwaarschijnlijk wijken ze wat naar links af.
    Als je dit bijstelt (als dat kan) zou het beter moeten worden.

Groet, Bert

20. andreprins96

andreprins96

Lid geworden:
    14 apr 2012
    ik zie inderdaad dat dit heel scheef zit haha weet je toevallig ook met bijvoorbeeld een foto van google te laten zien hoe dit af te stellen is?

Deel Deze Pagina