HighLight SAL van FrankenModellbau

Na wat geprutst te hebben met mijn BUG wannabe DLG werd het tijd voor wat beters. Deze zomer heb ik Paulraaf, Jorizzz, en Boxed flink zien gooien met hun HighLights en raakte hierdoor toch wel erg geïnteresseerd in het fenomeen van de fatsoenlijke DLG/SAL. Zo gezegd zo gedaan. Na thuiskomst van het Modelvliegkamp de HighLight besteld bij FrankenModellbau en bijna €200,- verder werd hij afgelopen vrijdag op de post gegooid in Duitsland. Vanmorgen werd hij al bezorgd, had ik niet verwacht zo snel! :)

De kwaliteit van de onderdelen zijn echt subliem. Alles is superlicht en ziet er netjes en verzorgd uit! Helemaal niks op aan te merken. Bij het uitpakken heb ik gelijk de weegschaal er even bij gepakt want ik was toch wel nieuwsgierig naar het gewicht van dit alles. Ik kwam uit op het volgende:

Neus - 8gr.
Romp - 18gr.
Staartbuis - 15gr.
Elevator - 8gr.
Rudder - 6gr.
Vleugel - 126gr.


Totaal gewicht: 181 gram exclusief besturing.

Daarbij komen nog 4x S54 servo's á 5,4 gram per stuk, een Graupner R600 Light van 10 gram en een 4x Sanyo 110 mAh Ni-Cd accu van 30 gram. Daarmee kom ik uit op een gewicht van 242,6 gram exclusief lijm en dergelijke. Niet slecht! :)

Totaal: 242,6 gram.


Flinke doos
highlight_01.jpg


Netjes verpakt
highlight_02.jpg


highlight_03.jpg


De onderdelen
highlight_04.jpg


HighLight SAL - FrankenModellbau.de (reclame? 8O)
highlight_05.jpg


Mooie afwerking en structuur
highlight_06.jpg
 
He Jorrit. Welkom bij het groeiende aantal DLG bezitters :!:
Eens vliegt iedereen een DLG :D

Zelf heb ik de Megalight en bevalt super. Een wedstrijd zul je er niet mee winnen maar in zijn prijsklasse is het een topper. De megalight is geen kopie van de Highlight maar het model wordt onder 4 verschillende namen op de markt gebracht. Highlight, Megalight, Enigma en Solo.
Ook ik gebruik 5,4 grams servo's maar heb er een Jeti ontvanger inzitten en 4 X 300Nimh. Kom nu uit op 258 gram. Zwaartepunt op 86mm. Dat is verder naar achteren dan in de handleiding wordt aangegeven. Bij windkracht 4 zoals afgelopen zaterdag gaat er wel wat lood in de neus.


Even bongelen.
159 euro bij http://www.mibomodeli.si/show.asp?ID=77
 
Haha.. Ja, DLG trekt wel opzich. Net te laat voor de DLG-dag eigenlijk... :oops:

Tja, de Solo was ook een optie geweest, net als de MegaLight overigens. Maar de laatstgenoemde is momenteel even duur bij Lindinger als de HighLight, namelijk €169,- Daarbij komt nog eens €25,- extra verzendkosten. Al met al ga je toch richting de 200 euro en ontlopen alle modellen uit deze klasse elkaar nauwelijks wat prijs betreft.

Heb al wat zitten Googlen en dergelijke naar SAL en DLG, opzich veel informatie te vinden. Het enige wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is wat voor materiaal jullie hebben gebruikt voor het aansturen van het hoogte en richtingsroer? Visdraad, staalgaren? Waar moet ik aan denken? En wat voor materiaal voor het verende stukje metaal in de staart? Alle informatie is welkom natuurlijk!

Is de schroefdraad in dat stukje multiplex sterk genoeg om de vleugel te houden?
 
Ja hoor sterk genoeg.

Als aansturing en inmiddels alom bekende single-pull systeem. Materiaal wat je nodig hebt is een stuke 0.3mm staaldraad en dunne lijn wat niet rekt. Ik gebruik hiervoor Dynema met een breeksterkte van 8kg en een diameter van 0,12mm. Hier zit geen rek in.
Ik zal even een paar foto's plaatsen hoe je dat torsieveertje maakt. Er zijn meer mensen die er problemen mee hebben. Het is zo simpel dat het wat moeilijk uit te leggen is zonder plaatjes :lol:

Te laat voor de DLG dagen? Volgend jaar zijn ze er weer en zelfs een heus NK ligt in de planning. Laat je niet afschrikken!! Ik doe dan ook mee als veldvulling en voor de gezelligheid. Het plan is ook een beetje om het als een soort meeting te organiseren maar dan wel met een leuke competitie erin.
 
Ben benieuwd naar het torsieveertje. Volgens mij zet je die er gewoon onder spanning in toch? Dus een soort Z-achtig vormpje, maar dan één pootje 90° opzij gebogen. Maar foto's zijn altijd welkom natuurlijk. Is altijd handig om een beetje af te kijken hoe anderen het gedaan hebben.

Ik heb vanmiddag wat Dyneema vislijn gekocht (Berkley Whiplash Pro) bij Raven Fishing & Outdoor in Lelystad. 0,06mm met een breeksterkte van 10.6 kilo. Ze hadden die 0,12 - 8kg lijnen niet, maar dit is nóg dunner en nóg sterker. 8) Moet wel goed gaan werken.

Nu nog even wachten op de servo's van Hobby-In, zijn helaas nog niet binnen gekomen. :nosmile:

Over die DLG dagen overigens. Natuurlijk is het leuk om mee te doen, al is het slechts voor spek en bonen. Misschien waag ik mezelf daar ook nog aan. Eerst even de afwachten hoe alles gaat natuurlijk. :)
 
Jorrit zei:
Ben benieuwd naar het torsieveertje. Volgens mij zet je die er gewoon onder spanning in toch? Dus een soort Z-achtig vormpje, maar dan één pootje 90° opzij gebogen. Maar foto's zijn altijd welkom natuurlijk. Is altijd handig om een beetje af te kijken hoe anderen het gedaan hebben.

Bij mij is het torsieveertje gewoon als een soort C gebogen.
 
Het Torsie veertje is net als een nietje (die niet geniet is), een C dus.

Eerst tape het roer op het vaste gedeelte (het scharniertje), hierna klap je het roer 180 graden "open" zodat je tegen de binnenzijde van het scharnier kijkt. Prik nu het Torsie-veertje erin, 1 kant in het roer en 1 kant in het vaste gedeelte, klap het roertje weer terug en je zal merken dat er een lichte spanning op staat.

Gr
Eric
 
Geweldig Theo! :thumbsup: Erg handig en overzichtelijk voor mensen die (net als ik) voor het eerst zoiets aanbrengen op een model.


Uit het 'Help ik heb een Turbo' topic: Ook iets om rekening mee te houden inderdaad. Had ik nog niet eerder bij stil gestaan.
J. Knippels zei:
Omdat ik rechtshandig ben zit de werppen in de rechtervleugel. De aansturing geschied met draad en torsiestangetjes in hoogte en richtingroer. Voor het richtingroer houdt dat in dat de stuurhevel aan de rechterkant van het roer dient te komen. Tijdens het werpen wordt dan aan de draad getrokken. Hierdoor wordt voorkomen dat tijdens het werpen het richtingroer gaat csharnieren. Dat zou dus gebeuren als ik de stuurhevel aan de linkerkant in het richtingroer had geplaatst.
 
Jorrit,

In jou draadje op Ezone http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=407590 zag ik de volgende links gepost staan:

http://www.rc-unionen.dk/nytforum/topic.asp?TOPIC_ID=3653

http://www.f3zone.be/articles.php?ref=discus150_fr

Meer voorbeelden hoe het kan en niet hoe het moet denk ik. Waarom die Deen die romp met rovings zit te versterken is mij een raadsel. Zelf heb ik tijdens de eerste DLG-meeting mijn kist met een hele grote looping vertikaal in de hei geparkeerd. Een klein knispertje in de romp was het resultaat. Standaard stevig genoeg.
Ook hebben ze ongeveer 2/3 van het kielvlak oppervlak boven de staartboom. Ik zou het meer verdelen.

Het is wel aan te bevelen om de staartboom voor het kielvlak te verstevigen. Bij een tipzwaai breekt het anders snel.
 
Haha.. Ze schieten echt als paddestoelen uit de grond, de bedrijfjes die hem aanbieden onder andere naam. :) Maar wie kan het ze kwalijk nemen? Het is gewoon een mooie kit voor een mooie prijs.

Heb inderdaad een beetje zitten kijken op die andere site's, maar slechts om ideëen op te doen. Sommige oplossingen die zij gebruiken vind ik maar niks. Overigens gebruik ik grotendeels de MegaLight PDF Manual aangezien die meer informatie biedt als de HighLight versie. Heb overigens een extra veertje in het hoogteroer gezet want ik vond de terugverende werking minimaal. Werkt nu beter!


Heb het rudder er inmiddels bevestigd aan de staartbuis. Niet helemaal 3/4e, iets meer. Eerst ingesneden, daarna verlijmd, geglast en het uiteinde van de snede ingewikkeld met koolstof roving (thanks to Raymon :thumbsup:) om eventueel uitscheuren te voorkomen.

highlight_07.jpg



De S54 servo's zijn inmiddels binnen en vandaag ga ik het hoogteroer erop zetten.
 
:lol:


Ik heb eigenlijk een vraagje. Hoe is dit rechts-single pull te maken? Veer zo monteren dat het roer altijd linksaf buigt? Met een elastiekje is het niet zo'n probleem, maar dat is minder mooi en aerodynamisch.

highlight_08.jpg
 
Ja Jorrit dat is een probleem. Dat gaat niet lukken. Bij mij zit pull ook links. Kijk maar even op mijn draadje over de Megalight. Ik heb wel beide pull-draden door 1 gaatje aan de rechterkant lopen.
 
een vraagje, ik zie overal de rolroerservo's in de romp. Is hier een reden voor dat deze niet gewoon in de vleugel kunnen?

Hoe breed is dit rompje van binnen? Ik zag 2 servo's naast elkaar. Ik dacht altijd dat hiervoor geen plaats was in zo'n kisten.
 
Kan natuurlijk ook in de vleugel. Nadeel: Meer weerstand, meer onnodig gewicht door lange servokabels, servos (=gewicht) liggen vrijwel op het zwaartepunt en kunnen beter verder naar voren.

Geen plek? Plek zat!!!
afb4278.jpg
 
Gewicht met alles wat nodig is: 248 gram. :) Daar komt nog een klein stukje triplex en wat lijm bij. Niet slecht!
highlight_09.jpg


De staart is demontabel gehouden
highlight_10.jpg


Totaal plaatje
highlight_11.jpg



Vanavond beginnen met het inbouwen van de besturing!
 
Back
Top