het Walkera 4#3 verzameltopic

• Topicstarter Topicstarter Junglemaxx
  • Startdatum Startdatum
Ik heb mij gewaagd aan ebay.. een verkoper uit de uk.

80 GBP voor de heli, 12 GBP verzending naar nederland, dit komt neer op 117 euro. Kheb 'm zondag besteld, is maandag verzonden.. normale verzending van UK naar NL neemt zo'n 3 tot 5 dagen in beslag :)

Om het pendule effect tegen te gaan is er al iemand met een oplossing :
walkera 4#3B ridgid head tip - HeliFreak

Ik zat zelf te denken aan een aantal lagen dun garen wat je in de plaats van het genoemde ringetje aanbrengt, door het op dezelfde plek erop te wikkelen.
Dan hoef je niks te demonteren en je kunt experimenteren met het aantal lagen, net zoveel wikkelingen toevoegen todat hij het minste last heeft van het pendule effect.

Hoi yeti,

Wel een heel slechte quality picture heeft hij moeten nemen. Het idee is in elk geval wel zichtbaar. Wie weet is dit weer zo'n tip, ik ga het ook s proberen met wat windingen teflondraad. Hij staat bij ook wel heel erg los.
Ik zit nu denk ik erg dicht tegen een heckmotorchange aan te hikken. Ik krijg m na een minuut of drie niet meer recht met trim. Dus behalve een continue input to the right vlieg ik nauwelijks meer een rechter bochtje... :-( De main doet t nog prima!

De foto kwaliteit is inderdaad om te huilen maar het idee is wel duidelijk denk ik.

De heckmotor draait zo te horen enorm veel toeren, ik ben benieuwd hoe lang hij het bij mij nog volhoudt.
En ach, voor een paar dollar heb je een nieuwe !
(Als je dit heli'tje helemaal brushless zou maken dan heeft hij misschien wel het eeuwige leven, maar daar begin ik maar niet aan, het is goed zo)

Sinds gisteren piept er iets als de hoofdmotor begint te lopen, eens kijken of er iets gesmeerd moet worden of dat de hoofdmotor misschien droog loopt.

Trouwens, de 2 heatsinks op de hoofdmotor in combinatie met de grote koelopeningen in de canopy zorgen er voor dat de motortemperatuur niet meer zo hoog is. Nu kan ik er mijn vingers weer ophouden. Voorheen was dat niet mogelijk. Een echte aanrader dus!

Als Brushless rules verwacht ik van jou een geweldig verslag van hoe onze uk te modden in kwastjesloos hoor, hihi
Ook hier piept hij soms lichtjes als ik de boel aanzet. Geen idee wat het is. Trouwens ook als hij stil staat. Stiekem een stroom die loopt door een van de motortjes?

Dat was inderdaad een schot voor open doel :-) , maar nee, ik begin er niet aan.

Dat piepen als hij stilstaat dat is volgens mij de regelaar, die niet helemaal "dichtstaat" , dat ken ik van m'n elektrowagens, als het gaskanaal op de zender niet helemaal goed getrimd is en wat stroom laat lopen, maar net niet genoeg om de motor te laten lopen.

80 GBP voor de heli, 12 GBP verzending naar nederland, dit komt neer op 117 euro. Kheb 'm zondag besteld, is maandag verzonden.. normale verzending van UK naar NL neemt zo'n 3 tot 5 dagen in beslag :)

En hij is binnen :D (2 dagen verzendtijd, wow :| ), wat ziet dit ding er geweldig uit zeg..

Net een paar keer gevlogen, het is een tijdje geleden dat ik een FP vloog maar het pakt weer makkelijk op met deze heli.

Ik heb dat piepen trouwens ook en ik denk dat 666yeti666 gelijk heeft wat betreft de regelaar. Dit geluid hoor je ook bij een boormachine zodra je net niet genoeg 'gas' geeft..

en nu weer ff vliegen :D

Hoi heren,

Dat piepen doen ze allemaal. De motorregelaar geeft de spanning aan de motor door dmv blokpulsen, dat ziet er zo uit:

_|¯¯¯|___|¯¯¯|___|¯¯¯|__

Als je vliegt is de frequentie van de blokpulsen zo hoog dat je dit niet kunt horen. Bij stilstand of heel weinig toeren is de frequentie van de blokpulsen veel lager en die frequentie is voor het menselijk oor nog hoorbaar, vandaar.

Dat verhaal van die oplossing van het pendule-effect snap ik niet helemaal. Het pendule-effect ontstaat volgens mij door de speling op de swashplate; Danny en ik hebben dit opgelost dmv een veertje onder de swashplate. Op het slechte fotootje, wordt het mij niet duidelijk wat er gebeurt; draadjes (teflon) rond je rotorkop.... en wat doet dat dan???

Enne brushless.... kijk eens op Rcgroups, staat een superlang draadje over brushless voor de 4#3, wel een interressant project.

Paul

Vergeet nog even wat:

Danny, ik lees dat ook jouw staartmotor aan z'n eind is. Ben benieuwd hoeveel lipo's je leeggevlogen hebt. Het lijkt er toch op dat niet de hoofdmotor, maar de staartmotor het zwakke punt is, terwijl die juist maar handwarm wordt. Het overlijden van een motor heeft mi dus meer te maken met de dikte van de sleepcontacten (zullen bij de staartmotor wel dunner zijn), dan met een hitteprobleem. Ik denk dus ook dat koelvinnen op de hoofdmotor, zijn levensduur niet heel veel zullen verlengen. De warmte is niet het probleem, maar de slijtage door de vele omwentelingen van de motor en de geringe dikte van de sleepcontacten.

Dit geeft trouwens wel even de kwaliteit van de Piccooz aan. Zijn staartmotortje is nog 4 keer kleiner (doorsnede 2 mm) dan de 4#3 motor. Ik (en mijn kinderen) hebben daarmee schat ik, zo'n 200 lipo's mee leeggevlogen......, hij doet het nog steeds................

Paul

heb hoogstens 2 lipos leeg gevlogen en toen trok mijn staart motortje het al niet meer. mijn 4#3 ligt sinds vorige week zonder staart te wachten op onderdeeltjes die hopelijk morgen binnen komen

Hmmm, Styreta

2 lipo's... dan moet jij wel een maandagochtend-exemplaar hebben gehad. Moeten we met z'n allen toch misschien maar eens gaan denken aan brushless................

Paul

nope, van het weekend zei hij dat ze in de loop van de week op het vliegtuig gingen. Mail hem morgen avond nog wel even.

Denk dat ik even een buisje zoek van dezelfde dikte als de stock staart maar 2cm langer. Hoeft de staart rotor niet zo hard meer te werken, scheelt misschien.

Hmmm,

Nogmaals, die staartmotoren, zowel de 1ste en de huidige, worden bij mij totaal niet warm. Is dus gewwon slijtage en geen verbranding van die sleepcontacten.

Paul

Dan staat waarschijnlijk de as van je staartrotor te strak. Als de accu los is, en je blaast tegen je staartrotor, dan moet ie soepel ronddraaien. Losser zetten dan, circa 1/2 mm speling.

Paul

zal het gat waardoor de as van de staartrotor draait even iets groter maken dan.
Maarja, morgen toch nieuw motortje erop solderen

kan niet wachten.... kleine pokke draadjes

Nee, nee, nee.... !!!

Je moet de as wat losser zetten. Dat doe je door hem aan de achterkant 1/2 mm uit te trekken.

Paul

Back