Je leest een opruiend stukje op internet, met wat "indrukwekkende getalletjes" (die als je ze controleert, gewoon een lachertje blijken te zijn qua indrukwekkendheid), maar omdat je het gelooft controleer je ze niet maar baseer je er wél je mening op... En dan ben je gepikeerd als dat als "dom" afgedaan word, en vervolgens ga je niet gehinderd door enig inzicht vrolijk verder.
Kerncentrales? Prachtig! Zolang ze het doen. Maar was er niet iets met scheuren in een reactorvat in een van de Belgische centrales, een paar jaar geleden?
Oei... Vat onbruikbaar, had hardstikke fout kunnen aflopen, en toen was ie TOCH weer goed, en even later weer niet, en was het stiekum toch wel goed omdat ze een verkeerd stuk staal hadden getest, maar dat was om niet want er werd dan toch wel betonrot vastgesteld.... Een andere centrale in België, was daar niet iemand die de olie uit een tandwielkast had laten weglopen waardoor de boel in elkaar draaide? Oei, sabotage... Had blijkbaar ook nog niemand over nagedacht...
Heel België in paniek omdat niemand weet wat er nu precies gebeuren moet, of wat er nu precies aan de hand is... Centrale afgeschakeld want het is onveilig, nee, toch maar weer heractiveren want het kan wel, oh nee, er is een ander probleem... Oei, er komt oorlog in oost Europa, we moeten wel...
Ondertussen zijn de Belgische centrales zo'n beetje aan het eind van hun levensduur: In 2025 moet het toch zo'n beetje afgelopen zijn.
Midden jaren '70, toen jullie eerste centrales in dienst kwamen, leek het einde van hun levensduur nog "zo ver weg", dat men simpelweg dacht dat vóór dat er voor die tijd vast wel een oplossing voor de problemen omtrent radioactiviteit en het afval gevonden zou zijn maar nu is de tijd dáár, dat die dingen gesloten moeten worden...
En nu? Die boel staat daar nu een dikke 40 jaar en die oplossing is dus nog stééds niet gevonden. Het opruimen van één centrale duurt 5 jaar... 5 jaar waarin heel veel tijd, geld en moeite gespendeerd wordt aan het opruimen van zo'n ding... Niet in "een nieuwe bouwen" of "de boel vervangen", nee... 5 jaar om alleen maar zo'n ding weg te halen en dan komt ie ook nooit meer terug.
Dertig jaaar geleden had men dat terdege door. Dat die centrales vroeg of laat een molensteen om je nek zouden worden. Dus 30 jaar geleden leek het (en terecht, want die problemen zijn nog steeds niet opgelost) de verstandigste optie om richting alternatieve energie te gaan.
Maar nu wil iedereen er wel een paar bijbouwen? Want dat is DE oplossing?
Sorry... Ik denk dat ik niet hardop hoef te zeggen hoe intelligent dat overkomt, toch?
Maar het bouwen van windmolenparken op zee is "dom en energieverspilling"...
Belgie is zo vol gebouwd dat er zo goed als geen plaats meer is om er nog bij te plaatsen tenzij ze bij de mensen in de achtertuinen mogen geplaatst worden
Waarom denk je dat ze op zee geplaatst worden? Maar dat is ook weer niet goed, want dat kost een druppeltje Diesel, en dat is voldoende om mensen die niet nadenken over wat ze lezen, in rep en roer te krijgen.
Voor alle duidelijkheid, ik ben ook geen voorstander van de Nederlandse plannen voor kerncentrales en ik hou ook niet van windmolens in mijn achtertuin.
Maar liever een windmolen in mijn achtertuin waar ik verder niks van krijg dan een kerninstallatie 1000 km verderop die als hij ontploft óók mijn achtertuin vergiftigt. Ik kan me Chernobyl nog veel te goed herinneren, en die lag 1700 km verderop...