Het Schipperscafe deel 6

Voor Leentje heb ik een decoupeerzaag gebruikt en een hand(figuur)zaag.
Daarnaast natuurlijk ook een boormachine, multitool, ijzerzaag e.d.

Mijn vrouw heeft een proxxon tafelcikelzaag, maar van dat kreng krijg ik neigingen.
Loopt telkens vast en kan er niet echt lange stukke meezagen dan wordt hij al warm.
Dus gebruik ik hem niet.
Moet er wel bijzeggen dat het een heel oud machientje is.
Ik mag er van de vrouw dan ook alleen maar naar kijken.....

Als je voor een elektrische figuurzaag gaat.
Dan zou ik voor een lintzaag gaan.
We hebben ook nog zo'n elektrische krijg het heenenweer zaag staan, maar een lintzaag is sneller, accurater en kan je met verschillende linten ook andere materialen zagen.

Oh dat klinkt in mijn oren een bertje met 9 vingers ipv 10 met zon tafelcirkelzaag haha.

Dan ga ik denk ik voor een proxxon decoupeerzaag.

Fijn om ervaringen te horen.

Viel me tegen om dingen te vinden kwa reviews.

Heel erg bedankt dan ga ik een decoupeertje bestellen en een doos met figuurzaag zaagjes.

Duurde 2 min dat ik het zaagje gesloopt had haha

Ja oke maar dat is weer grote.

En volgens mij heeft proxxon weer wat kleinere zaagjes.

En ik heb geprobeerd om te zagen met pa zn accu heen en weer zaag van makita maar dat wil niet echt haha

Deze oude man doet het nog steeds met zijn (hand)figuurzagen. Heb er twee. Een lichtere met een beugel (zaaglengte) van goed 25 cm. Daar doe ik het meeste mee. Er zijn ook nog een paar zwaardere (langere). Lange rechte stukken zaag ik met een scherpe fijn getande handzaag. In de figuurzaag gebruik ik meestal metaalzaagjes. De grootste kunst is om goed rechtop te zagen en heel weinig te drukken.
De enige kracht die je zet is om de zaag naar onderen te trekken. En een beetje sturen. En je moet een scherp zaagje hebben. Bouw je meerdere modellen dan is een elektrische wel handig natuurlijk. En je moet weer plek hebben voor zo'n ding ook. Ook belangrijk is een goede ondergrond om je werkstuk te steunen. Bij mij is dat het houten plankje met sleufgat, dat bij de figuurzaagset zat. Bevestig het ding op mijn bureau, prullenbak eronder en gaan. Ben bezig om wat spullen te verzamelen om de sleeplier van mijn Smit Finland bedienbaar te maken. Komt ook wat aluminium zaagwerk bij kijken. Eigenlijk te klein om dat met een zaagmachine te doen. In mijn beleving dan. Dus kan je als zaagmachine niets aanbevelen Bert. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Belofte maakt schuld. Hieronder een plaatje van de deels gedemomonteerde lier. Nu op zoek naar een ex koelplaatje uit een Senseo apparaat. Daar zit een mooi haaks omgezet eind aan. Gaat dienen om het einde van de worm en de aandrijfas te lageren. Mag zoals gewoonlijk weer niets (nou ja, heel weinig) kosten. Even naar het "magazijn". Gr. Klaas.

20210313_133734.jpg

Laatst bewerkt:
We "tobben" door! Gat verkeerd geboord, gebroken zaagje, maar als meevaller een 3 mm gat voor het eind van het wormwiel op de juiste plek in de koelpaat. Toen nog iets verzinnen om de drum op de as te fixeren. Messing buisje een paar deukjes in geknepen en in de drum gelijmd. Daarna de 2,5 mm RVS as er klem in geduwd. Motortje zit op fundatie geklemd en kan nog een beetje getrimd worden. Gr. Klaas.

20210313_160533.jpg

Laatst bewerkt:
En hij draait hier op 3 Volt! Morgen eens kijken hoe ik dat aan ga sturen. Vaaraccu is 12 Volt. Liermotor 6 Volt. Eens kijken wat die doet op een minimaal uitgestuurde regelaar. Moet in de MPX Profi 3010 in te stellen zijn. Gr. Klaas

Laatst bewerkt:
Nog een nachtje over geslapen en me bedacht. In de opbouw zit ook de servo voor het ontgrendelen van de sleephaak. Om de bekabeling naar de opbouw te beperken besloten om alleen de 12 Volt naar boven te brengen en daar een schakelaar in te zetten. Verder met een spanningsconverter naar 6 Volt. Daaraan een regelaar met BEC en een tweede ontvanger. Daarmee kan dan sleephaak en sleeplier worden bediend. Eens kijken of de electricien te porren is. Eerst een testje op de proefbank. Gr. Klaas.

Peter, Zou bijna zeggen een vooroorlogse, maar het is er eentje uit de vorige eeuw. Een Multiplex Profi 3010 op 40 Mhz. Ook wel gekscherend stoeptegel genoemd. Geruild voor de plug van mijn coastertje. Slim ding. 7 Kanaals en je kunt elke gever aan een kanaal koppelen. Mixen gaat ook. Er zit een geheugen in voor 30 modellen, maar gebruik deze alleen voor mijn Smit Finland. Heb de zender zo geprogammeerd dat ik met de dual rate schakelaar de motoren op 1 stick zet en de roeruitslag wordt gehalveerd. Die stand wordt gebruikt om te slepen. Er zijn uit de vorige eeuw ook nog 2 naar 2,4 Ghz omgebouwde MPX Cockpit MM's. Uit deze eeuw een MPX Smart SX en een Smart Flexx. Daarmee haal ik de eindstreep wel. Gr. Klaas.

Ondanks de zondag was de electricien aanspreekbaar en snapte wat er moest gebeuren. Attributen verzameld, proef gedraaid en toen de boel stukje bij beetje ingebouwd. Wonder boven wonder is er weinig gesneuveld aan de opbouw. Hier en daar een stukje reling los. Uiteindelijk alles te plek en de lier weer op het achterdek gezet. Daarna proef gedraaid en zowaar het werkte zoals bedacht. Spullen opgeruimd maar te weinig licht voor wat plaatjes of video. Wordt morgen bij daglicht. De electricien maar getracteerd op een tripel van La Trappe. Had hij wel verdiend! Gr. Klaas.

Goedenavond!

Van de week heb ik mijn eerste houten modelboot besteld.

Ik heb ontzettend veel zin om te beginnen en dacht, ik meld me hier even aan om van gedachte te wisselen en om mijn enthousiasme op pijl te houden!

Het is geen hoogstaande bestelling (heb hem besteld via Wish) maar ik hoop met dit pakket je kijken of het modelbootbouwen mij ligt.

Ik ben 34, ben als timmerman begonnen(hou dus van hout:banana:) en werk momenteel als Projectcoördinator. Ik woon in Fijnaart.

Bedankt alvast voor het welkom!

Perry

Welkom Perry! En welke boot gaat het worden? Gr. Klaas.

Zie bijgevoegde foto!

Het word geen varend schip, ik lees net de regels voor het schipperscafé...

Moet ik mijn post verplaatsen?

Bijlagen

• Screenshot_20210314-190947_Wish.jpg
    Screenshot_20210314-190947_Wish.jpg
    65,3 KB · Weergaven: 109
Nee hoor Perry. Als je een bouwverslag bij gaat houden kun je dat wel bij Bouwverslagen Historische zeilschepen doen. Succes er mee! Gr. Klaas.

Back