HET MX-12 Instellingen-topic

Discussie in 'Model elektronica' gestart door sietse, 1 mei 2007.

1. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Nou ja, Kan toch wel? Maar lijkt me idd niet heel handig... makkelijkste is om 2 handles te maken natuurlijk..

2. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Remkleppen en wiel zitten nooit op 1 handle. Vaak zitten de 2 handles wel aan dezelfde kant (links). Soms zit er dan ook nog een flap handle bij. Alles links zodat je de rechterhand aan de knuppel kan houden. Bij een aantal zwevers is het wel zo dat de wielhandle op 'wiel uit' moet staan voordat de remkleppen getrokken kunnen worden, bij 'wiel in' blokkeert de wielhandle de remklephandle (als geheugensteuntje zeg maar, wiel vergeten geeft schade).

3. Renezweeft

Renezweeft Guest

Heren,

Net terug en direct het forum lezen voor de reacties. En dat zijn er veel.

Even een toelichting:
    De kanaalbezetting heb ik reeds eerder weergegeven. De remkleppen (2 servo's) worden nu door 1 schakelaar aangestuurd. Hiervoor heb ik overigens een servoreverser (zet de richting van de servo en het eindpunt) aan 1 servo geschakeld en vervolgens een y-stekker naar de ontvanger. Dit moet dus zo blijven om een kanaaltje te besparen. De ailerons kan dit niet om dat inderdaad differentiaal 40% wordt ingesteld. Dit is alleen mogelijk via 2 separate kanalen. Hier zijn dus kanaal 2 en 6 voor in gebruik.

Kom maar op!

Groet,
    Rene

4. Renezweeft

Renezweeft Guest

Opgelost! Met dank aan Arjan.

Laatst bewerkt door een moderator: 14 okt 2010
  5. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    gebeurd

6. PH-MEL

PH-MEL

Lid geworden:
    2 sep 2007
    glow

Mensen, wellicht al gesteld deze vraag maar ik heb het volgende:

Ik heb een soort electronische switch, zeg maar een relais wat aangestuurd kan worden door de ontvanger.

Deze heb ik zo aangesloten dat hij bij de gasstand bijna stationair de gloeiplug laat gloeien.
    Vanaf nu noem ik het maar voor het gemak een glow driver.

Nu heb ik mixer 1 ingesteld als volgt:

Mixer 1 Thr > Gea
    Offset 60%
    +0% +125%
    sw always on

De glowdriver zit op kanaal 5 (Gear)
    De gear switch staat onder "Reversing switch" ingesteld op R.

Wat is het probleem? de glowdriver reageerd zoals geprogrammeerd.
    Hij gaat aan bij lage gasstand en bij hoge gasstand gaat de glowdriver uit.

Maar!!!! hij reageerd dus op de gear switch! in de ene stand reageerd hij alleen op de gasstand, en in de andere switchstand gaat hij constand gloeien.

Dit vindt ik een vervelende situatie want dat beteken dat wanneer ik mn kist en zender aan heb en ik niet goed oplet hoe de switch staat dan gloeit hij. met een beetje pech ben je dan met je prop aan t rommelen en maakt die 20cc een slag.... niet fijn voor mn vingertjes!

iemand een tip hoe ik het kan programmeren zodat hij niet meer op de switch reageerd?

Thanks!!!

Laatst bewerkt: 21 okt 2010
  7. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    1) Wat is de gear switch?
    2) schakelaars kun je uit- en aanzetten in het 'andere' menu (uitzetten en dan met de 2 knoppen ingedrukt weer aanzetten). Daar kun je schakelaars aan de verschillende functies koppelen.

8. PH-MEL

PH-MEL

Lid geworden:
    2 sep 2007
    1) Wat is de gear switch?

De switch rechts bovenop de zender.

2) schakelaars kun je uit- en aanzetten in het 'andere' menu (uitzetten en dan met de 2 knoppen ingedrukt weer aanzetten). Daar kun je schakelaars aan de verschillende functies koppelen.

Mijn vraag, wat is dan het "andere" menu?? en welke 2 knoppen?

Alvast bedankt!

9. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Het "setup" menu.
    Zender uitzetten, dan SELECT en DOWN (links, waar ENTER bij staat) ingedrukt houden en de zender aanzetten.
    Dan zie je [MODEL SEL].
    Druk 2x op DOWN, dan kom je in het [SWITCH SEL] menu. Druk 1x op SELECT, dan kom je bij GEAR. Druk op de rechter knop op + of - tot achter GEAR staat: INHIBIT.

Zender uitzetten en weer aan, dan zit je gear niet meer aan een schakelaar gekoppeld maar enkel aan de mixer.

10. PH-MEL

PH-MEL

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Geweldig bedankt! Net ff getest en t werkt!

11. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    vraagje, is het volgende mogelijk:

een mixer in te stellen dat ik bijvoorbeeld de linker stick volledig mix naar mijn flaps en gear kanaal?

Dus als ik een mixer inschakel, mix ik rudder links/rechts naar mijn flaps kanaal, en throttle naar mijn gear?

Dan zou ik theoretischs de servo's op mijn flaps en gear kanaal moeten kunnen besturen met mijn linker stick, proportioneel, toch?

en dan het throttle kanaal vast op 50% zetten bijvoorbeeld
    (ja, het gaat dus om dan met 50% gas rond te vliegen, en een camera met mijn linker stick te laten bewegen)

12. R.c. Paul.

R.c. Paul.

Lid geworden:
    14 aug 2008
    Hallo allemaal.

Ik heb zins kort een leraar-leerling kabel voor mijn Mx 12. Mijn zoon heeft ook een Mx 12 en ik wil nu graag andere mensen de kans geven om ook eens te sturen met een van mijn modellen.
    Kan en wil iemand mij duidelijk uitleggen wat ik allemaal moet doen om dat mogelijk te maken.
    Ik heb in het boekje gekeken maar kom niet veel verder met het instellen van een schakelaar ;-(...

Alvast bedankt !!

Groeten,

Paul.

13. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Zorg dat je in de leerling-zender een nieuw model aanmaakt waarin je geen mixers e.d. hebt staan (ik noem dat model "leer").
    Selecteer dat model en zet de zender uit. Steek de kabel in de leerling zender, die springt dan aan maar gaat niet zenden (er staat DSC in het display).
    Prik vervolgens het andere eind van de kabel in de leraarzender, die wel gewoon aan staat.

Als je op de leraar-zender nu het kleine ronde knopje linksboven indrukt heeft de leerling de bediening. Laat je het knopje los dan heb je hem weer terug.
    Even op de grond controleren dat alles werkt als de leerling de bediening heeft. Het kan zijn dat je bijvoorbeeld de mode nog moet verzetten en/of de vleugelconfiguratie ("FLAPERON ON of OFF)

Laatst bewerkt: 14 nov 2010
  14. plantjes

plantjes

Lid geworden:
    12 aug 2003
  15. R.c. Paul.

R.c. Paul.

Lid geworden:
    14 aug 2008
    Hallo Arjan,

allereerst mijn excuses omdat ik niet op je pb mbt tot de Taxi2 sleper heb gereageerd. Ik zag het net pas en schrok ervan, sorry...

Dan bedankt voor je hulp met het instellen van de zenders voor de trainer-functie. Het werkt!
    Je moet wel even opletten dat je op de leerling zender de instellingen van het toestel kopieert, anders krijg je gekke dingen zoals we gemerkt hebben :wink:.
    Maar alles werkt nu en binnenkort eens in de praktijk proberen als het weer een beetje mee wil werken. Wat een rotweer vandaag zeg......

Benno ook bedankt. Ik heb het even doorgelezen maar jullie vliegen met helikopters, dat lijkt me lastiger dan met vliegtuigen. Wij zitten met dit soort grappen altijd hoog en hebben meer tijd om stuurfouten van de leerling te herstellen ;-).

Groeten,

Paul.

Laatst bewerkt: 14 nov 2010
  16. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    Iemand?

17. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    ja, dat kan.
    Even puzzelen:
    mix1 is dan gas naar gas, op 50% zetten;
    mix 2 is dan gas naar het kanaal wat je wilt aansturen (flaps?);
    mix 3 is dan rudder naar het kanaal wat je daar mee wilt mixen (gear?).

Alle drie deze mixers moet je met dezelfde schakelaar activeren.

18. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    Thnx,

en dan nog even... kan ik dan ook nog met bijvoorbeeld de schakelaar van de flaps, mijn gas bijvoorbeeld schakelen tussen 20en 30% gas? of kom ik daar mixers voor te kort? :)

19. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Je hebt maar 3 vrije mixers volgens mij dus dan is het helaas op....

20. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    Ok :) geeft niet :D

Als ik hem op 50 % vast kan zetten is het al prima :D thnx!!

Deel Deze Pagina