HET MX-12 Instellingen-topic

Discussie in 'Model elektronica' gestart door sietse, 1 mei 2007.

1. Renezweeft

Renezweeft Guest

Ik wil remkleppen (echte remkleppen die uit de vleugel komen) die met 1 servo worden aangestuurd instellen op een schakelaar bij mijn mx12s. Kan iemand me uitleggen hoe en op welke schakelaar dat kan? Kunnen er nog verschillende standen worden ingesteld? Bijvoorbeeld 'half open' of 'geheel geopend'?

Dank voor je reactie alvast.

Groet,
    Rene

2. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Je kunt hiervoor de kanalen 'gear' (landingsgestel) of (als je geen motor hebt) 'throttle' (gas) voor gebruiken. Gear is volgens mij kanaal 5, gas is kanaal 1.

Vaak heb je op de andere als stick waarmee je je hoogteroer bedient geen verticale terugstelveer. Daar kun je dan je remkleppen propoertioneel mee bedienen. Als je het throttle kanaal gebruikt heb je niet eens een mixer nodig. Kwestie van de juiste mode selecteren.

3. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Renezweeft heeft een electrozwever. Alle sticks zijn dus bezet. De kleppen moeten dus op een schakelaar (als je de motor niet op een schakelaar wilt...).

Maak hiervoor een mixer:
    mixer 1 : GEA > GEA
    offset 50
    +100% +100%
    sw RIGHT REA

Met de offset waarde moet je effe spelen om de kleppen helemaal open te krijgen. Je kunt een 2e mixer gebruiken (op een andere schakelaar) die de kleppen maar een beetje open zet. Snap u?
    De kleppen-servo gaat op kanaal 5

4. Renezweeft

Renezweeft Guest

Mannen,

Hartelijk dank! Ik ga er mee aan de slag en laat het weten.

Groet,
    Rene

5. Renezweeft

Renezweeft Guest

Ik heb de op mijn ontvanger behorende bij mijn mx12s het volgende ingeplugd:

- input 8 accu met ubec
    - input 1: gas voor electrozwever
    - input 2,3,4 en 6 richting, hoogte en 2 ailerons
    - input 5 remkleppen (2 stuks) met y-kabel
    - input 7 vrij

De vraag: ik wil een intrekbaar landingswiel monteren en aansluiten. Kan dit nog op mijn zender? De 6 kanalen zijn immers vol. Zo ja hoe dien ik dit dan nog in te stellen op een schakelaar?

Ik zou het top vinden als iemand me kunt helpen. En.... natuurlijk de oplossing heeft.

Dank je wel in ieder geval voor een reactie.

Groet,
    Rene

6. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    De oplossing heet MX-16... ;)

7. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Da's geen oplossing. Da's symptoombestrijding ;)

De echte oplossing: In de 1:1 zwevers is het landingswiel ook met de remkleppen gekoppeld. Als je echt schaal wilt :)
    (tenminste, in alle zwevers waar ik in meegevlogen heb)

8. Renezweeft

Renezweeft Guest

Landingswiel mx12

T.a.v. schaalzweven, het betreft een ASW17 van 4,5 spanw. Deze wordt echter met een motoropzet omhoog gebracht wat mij direct een kanaaltje kost.

Het bijmixen met de remkleppen is een optie. Alleen is er een instelling die bij het starten het wiel wel uitklapt maar de remmen niet? Dit kan volgens mij wel met een beetje mixerkennis.

T.a.v. de symptomen zou ik de dokter even willen vragen mee te denken en na een juiste diagnose, heb ik al gedaan, ook het recept uit te schrijven ;-)

Groet,
    Rene

9. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    flauw, maar waar idd :).
    de MX16 blijft een leuk beestje, al vlieg ik de laatste tijd weer alleen maar met de MX12. Die had ik omgebouwd naar 2.4ghz en das wel handig met een paramoteurtje :).
    Als ik weer wat geld heb moet ik maar snel de MX16 ook ombouwen...

Op de DLG had ik volgens mij zelfs de flaperons met het gas gemixed omdat ik die toch niet gebruikte. Dat weer op een schakelaar. Dus met 1 schakelaar gingen de flaperons een vast stukje omlaag, en met de andere schakelaar zaten ze ineens aan de gasknuppel vast zodat je het proportioneel kan regelen. Leuk, maar heb je wel je gaskanaal voor nodig.

Wieltje en rempkleppen samen gooien lijkt me geen slechte oplossing idd. Wel je landing goed indelen, niet dat je op het laatst toch bedenkt om de remkleppen in te doen, hahaha

Rene, het probleem dat je 2 kanalen voor de ailerons gebruikt. Zo heb je simpelweg geen kanaal meer vrij... (liefst flapkanaal 6)

Oh ja, op de paramoteur heb ik nu een speedsysteem op kanaal 5. Gas op 1, armpjes om te sturen op 2 en 3.
    Door GEA aan FLA te koppelen kan ik met de "Flight mode/Gear" schakelaar kanaal 5 bewegen, maar ook met de linker schakelaar, "Flap/mix"
    mixer 1 : FLA > GEA
    offset 0
    +100% +100%
    sw Always on

Ze werken dan wel dubbelop. Dus ik kan:
    Rechter schakelaar naar me toe = 25% uitslag
    Linker schakelaar naar me toe = 75% uitslag
    Linker EN Rechter schakelaar naar me toe = 100% uitslag

Voor de rest zijn alle andere mixers ook in gebruik, maar das om de armpjes mee te laten gaan met het speedsysteem, en de speed weer met het gas (schakelbaar :) )

10. Willem01

Willem01

Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Ailerons aansturen met 1 kanaal (2) en een Y-kabel, zodat kanaal 6 vrij komt. Die zit gekoppeld aan de rechter achter schakelaar. Daar staat ook GEAR bij. Die kun je dan gebruiken voor het wiel. Willem.

11. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    uhms, dat kan zeker, al gok ik dat je op zo'n grote zwever wel graag de flapstanden wilt behouden voor de ailerons. dan gaat de grap niet op dus.
    Maar mocht Rene dat wel zo willen, dan kan het prima.
    Ailerons op kanaal 2 en mechanisch de uitslagen goed krijgen (differential).
    Kanaal 6 is echter de Flaps. Dus de linker achter schakelaar.
    Kanaal 5 is wel de Gear. Die was al bezet voor de remkleppen.

Om het logischer te maken zou ik dan kanaal 5 gebruiken voor het landingsgestel op de rechter schakelaar en de remkleppen op kanaal 6 op de linker schakelaar (Flaps).

12. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Schakelaar-ellende?

Ja maar... :confused:

Je kunt de schakelaars toch aan iedere functie koppelen?
    Dat kun je nu weer wél vrij instellen op de MX-12.

13. Willem01

Willem01

Lid geworden:
    5 mrt 2008
    De kanaal indeling ken ik niet van buiten. Wel weet ik dat de linker achter voor de flaps is en de rechter voor de gear.Als hij de ailerons mee wil hebben in de flap functie (vlinder stand) dan zal het inderdaad niet gaan werken. Ik weet niet of de flaps ergens in een mixer meegenomen kunnen worden. Heb nu de zender niet bij me.
    @ Wubbe:Natuurlijk kun je aan de schakelaars elke functie toewijzen. Je kunt alleen niet de kanalen aanpassen waaarover de schakelaars werken. En juist dat kan bij een MX16 wel. Ook heeft een MX16 8 kanalen ipv 6 bij een MX12.
    Willem.
    </p></p>

14. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Links en rechts kan je idd in het hoofdmenu omwisselen, je kan ook de voorste schakelaartjes gebruiken als je wilt...
    Het ging mij er meer om dat Willem zei dat kanaal 6 de GEAR is terwijl standaard de GEAR op kanaal 5 zit. Vandaar mijn opmerking ter verduidelijking.
    Ik heb de luxe dat de MX12 hier nu voor me staat:)

15. Willem01

Willem01

Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Waar kun je dat omwisselen dan? De voorste schakelaartjes kun je niet gebruiken voor flaps of gear omdat daar geen kanaal aan toegewezen is. Of ik moet me hier ook in vergissen.
    Willem</p>

16. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Dat kan als je het wiel en de remkleppen op aparte kanalen hebt zitten. Als je ze op hetzelfde kanaal zet (wat wel moet als je al je functies wilt behouden) zal dat niet lukken.

Waar jij nu tegenaan loopt is precies waarom ik een MX-16 heb aangeschaft (en mijn MX-12 gebruik voor alle vliegtuigen die met minder kanalen toekunnen)

17. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Dat zit in het andere menu.
    Uitzetten, 2 knoppen ingedrukt houden en dan aanzetten.
    Dan kun de de schakelaars kiezen voor de verschillende functies

18. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Deze snap ik niet. Dat zou betekenen dat je enkel kunt starten met geopende remkleppen:confused:
    1:1 kunnen kleppen en wiel naar mijn idee nooit gekoppeld zijn......

19. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    In het hoofdmenu.
    Dus linker 2 knopjes onder ingedrukt houden als je hem aanzet. zoals je het model kan kiezen.
    Daar zit een leuk menu: [SWITCH SEL]. kan je ze allemaal kiezen :).
    Ik zet bijvoorbeeld vaak de D/R op COM ELEV. Dan kan je dus alle EXPO's en Dual Rates tegelijk schakelen. Wel zo makkelijk...

20. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Ik heb één vlucht gemaakt. In een Puchasz. In mijn herinnering trok de intructeur links een aan een handle die remkleppen en het wiel bediende. Maar waarschijnlijk heb ik het mis.

Deel Deze Pagina