HET MX-12 Instellingen-topic

Discussie in 'Model elektronica' gestart door sietse, 1 mei 2007.

  1. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    voor Jerp:
    ff opgegraven :) das alles wat je moet doen, als je de rest van die post gaat doen koppel je kanaal 5 inderdaad aan een van de andere 4 kanalen.
    heli modus heeft swash plate mixer en gas-->stuur mixer dr in zitten, die zijn voor een vliegtuig niet nodig..


    en om hier ff (veel te laat) op terug te komen, om het gas wel lineair te beperken op 80%:
    [TRAVEL ADJ]
    THRO
    H 100%
    L 67%

    daarmee je regelaar inregelen (gas open, accupakket aan de regelaar, gas dicht, accupakket dr af)
    en dan instellen naar
    [TRAVEL ADJ]
    THRO
    H 67%
    L 67%

    en dan heb je +/- 80% gas, lineair op de knuppel.

    percentage aanpassen: (100+x)/100*(percentage)-x = y waar y = +/- x moet uitkomen
    voor limiteren op 60% gas dus 43% ipv 67% als waarde gebruiken.
    voor 50% gas 33 of 34 gebruiken
    voor 40% gas 25 gebruiken
    etc..
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2010
  2. jerp

    jerp

    Lid geworden:
    10 okt 2004
    Berichten:
    178
    Locatie:
    ridderkerk
    Bedankt Alexander,

    Aangezien dit een citaat was , heb ik er waarschijnlijk overheen gelezen.
    Net uitgetest en het werkt!!! En dat op zo'n simpele manier.
    Dit had ik nodig, bedankt, toppie
     
  3. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    instellingen

    Mensen,

    Ik heb een vraag, misschien is hij al eens behandeld maar het gaat hierom:

    Ik heb een MX12 en een 6 kanaals ontvanger van MP.

    Voor het instellen van de 4 servo's in de vleugel zou ik graag jullie advies willen hebben!

    Voor zover ben ik al aan het klooien geweest met diverse mixers maar ik kom er niet uit.

    Ik heb nu kanaal 2,5 en 6 nog vrij.
    Daarop moeten dus 4 servo's aangesloten worden

    - de 2 binnenste voor de flaps.
    - de 2 buitenste voor de ailerons.

    een van de 2 combi's zal dus dmv een y kabel moeten maar wat is het makkelijkste qua mixers.

    Concreet:

    Welke stuurvlakken kan ik het beste met de y kabel aansturen.

    En hoe moet ik de andere stuurvlakken dmv mixers inprogrammeren.

    Al een hoop opties geprobeerd, y kabels wisselen maar ik ben simpelweg niet handig genoeg met het instellen van mixers!

    Help!!

    Alvast dank!
     
  4. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    volgens mij kan je het simpel oplossen:

    Kanaal 2 & 6 zijn voor de linker- en rechteraileron, geen mixer nodig.
    Wel even instellen dat je twee servo's gebruikt voor je rolroeren.
    Voordeel van deze oplossing is dat je ook differrential kan gebruiken.

    Kanaal 5 kan je gebruiken voor de flaps, y kabel er tussen uiteraard.
    Ook hier heb je geen mixer voor nodig.

    Het zou kunnen dat een van de twee flap-servo's verkeerd om draait. Dit zal je dan of mechanisch moeten oplossen (servo arm anders om er op o.i.d.) of electronisch door er een schakelingetje tussen te zetten.

    Succes !

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 20 jun 2010
  5. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    vergeten...

    dat was ik dus vergeten te vermelden....

    Ik wilde proberen om ze zo te programmeren omdat ik de servo's al heb geplaatst.
    En uiteraard is t mogelijk om ze om te draaien maarik wilde weten of het toch zo kan...

    maar toch dank voor je reactie! weet je nog een andere oplossing als omdraaien?
     
  6. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.086
    Locatie:
    Moordrecht
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  7. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Jazeker, die staat er ook al bij :)

    Er zijn servo-reversertjes verkrijgbaar, simpelweg tussen de servo en de ontvanger prikken en de servo draait tegengesteld.

    Je kan ook op de servo de boel omsolderen, maar dat staat ook in het linkje wat prop-er plaatste.

    Succes !

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2010
  8. Arie de Koning

    Arie de Koning

    Lid geworden:
    3 okt 2004
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Lopik
    Hallo allemaal.

    Ik zoek een instelling om de rolroeren op mijn MiniWing te gebruiken als rolroeren, hoogteroer en flaps. Ik heb het nu op Elevons staan en sturen gaat goed. Die flaps wil ik graag op Rocker Switch hebben voor de flaps maar dat lukt me nog niet.

    Ik heb een 5 kanaals ontvanger.

    Welke expert kan mij even een duwtje in de goeie richting geven??
    Alvast bedankt,
    Arie
     
  9. Willem01

    Willem01

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    654
    Hoi Arie,

    Ik neem aan dat je behalve de rolroeren verder geen stuurmogelijkheden hebt. Je roeren werken als ailerons en als elevator. Correct?
    Als dat het geval is, kun je de rolroeren niet als flaps gebruiken, simpelweg omdat je flaps tegelijk naar beneden of naar boven zet. Naar boven gaat je vliegtuig omhoog, naar beneden... je raadt het al.
    Als je dat niet kunt compenseren met elevator zul je of een looping maken of je gaat recht de grond in.
    Met een gewoon vliegtuig met ailerons en elevator op aparte roeren gaat het wel. Echter heb je dan nog een 6 kanaals ontvanger nodig omdat de rolroeren dan op kanaal 2 (linker roer) en 6 (rechter roer) aangesloten moeten worden. En je wing type in de model setup moet dan op flaperons staan.
    Als het goed is heb je ze nu op kanaal 2 en drie aangesloten...

    Willem.
     
  10. Arie de Koning

    Arie de Koning

    Lid geworden:
    3 okt 2004
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Lopik
    Hallo Willem,

    Inderdaad alleen rolroeren.
    Wat ik wil is niet echt landigsflaps.
    Volgens de beschrijving heb je behalve neutraal bij de start een fractie down nodig en na de start iets meer down, dus een soort van flap funktie.
    Ik wilde die apart regelen.
    Als dat niet kan zal ik het denk ik zo instellen dat de trim up neutraal is en de trim neutraal wordt dan start flaps. Trim down wordt dan de vliegstand. Makkelijk bij te trimmen ook als het iets te veel is of te weinig.

    Bednakt
    Arie
     
  11. Willem01

    Willem01

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    654
    Waarom zou je bij de start een beetje down willen hebben? Als je dan toch iets zou willen doen, dan is een heel klein beetje up misschien een beter idee.
    Ik weet niet hoe dat bij de mini wing is, maar mijn Xeno duikt eerst even wat bij vol gas geven. Dan is een beetje up beter.
    In de MX12 kun je dat vrij eenvoudig in het FLAPS menu. Daar kun je een percentage up of down geven bij het omzetten van de schakelaar links voor.
    Ik heb echter de ervaring dat, als je `m goed weggooit, niets nodig hebt op de roeren. En in de meeste gevallen is half gas voldoende om `m te laten vertrekken. Dan is de duikneiging ook een stuk minder.

    Willem.
     
  12. lip

    lip

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    412
    Locatie:
    Amsterdam
    ik weet niet of dit het juiste topic ervoor is maar weet iemand wat er niet goed gaat hier
    heb vorige week gevlogen en alles netjes opgeruimt

    nu wil ik me servos testen in me skandia zeilboot en nu kwam ik erachter dat me ontvanger niet meer gebonden was een xr12 dus ik hem binden
    dat ging goed maar het rare is dat de ontvanger neit reageerd op wat dan ook op elk kanaal toen maar me andere xr12 ontvanger gepakt en die getest deze doet het wonderbaarlijk ook niet en geeft het zelfde probleem
    toen maar ff me xr16 ontvanger erop aangesloten en die doet het probleemloos
    heel vreemd

    het binden lijkt te werken maar krijg de servos niet bewegend of de ontvanger reagerend

    heb er een video van gemaakt
    het rare is bij de xr12 ontvangers blijft de groene led branden op de zender en ontvanger en bij de xr16 knippert ie heel snel



    grtz lip
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. lip

    lip

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    412
    Locatie:
    Amsterdam
    niemand die dit probleem ook heeft?


    grtz lip
     
  14. marijnacht

    marijnacht

    Lid geworden:
    25 jul 2007
    Berichten:
    72
    Misschien moet je eerst even wat interpunctie's in je verhaal zetten zodat mensen kunnen begrijpen wat je bedoeld.

    Je hebt het trouwens steeds over een XR-12 en XR-16. Dit is het MX-12 topic dus zit je hier dan wel goed met je vraag?

    groet,

    Marijn
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. Renezweeft

    Renezweeft Guest

    Allereerst wil ik iedereen hartelijk danken voor de vele info welke in dit draad(je?) geplaatst is. Een superdatabase!

    De afgelopen 2 uur heb ik een aantal zaken kunnen toepassen op mijn MX12S. Toch heb ik een vraag die ik met de voorgaande info nog niet heb kunnen aanpassen.

    Uitgangssituatie:
    - Zweefvliegtuig
    - Mode 1 (Ailerons rechter stick L/R)
    - Ailerons met 2 servo's (draaien prima tegengesteld)
    - Separaat aangesloten op kanaal 2 en 6


    Probleem:
    - Stick naar links brengt de aileron van de linkervleugel omlaag en de rechter omhoog.

    Geprobeerd:
    - Beide stekkers omgewisseld van kanaal 2 naar 6 en 6 naar 2
    - Beide stekkers andersom in de ontvanger.
    - Aileroninstelling N naar R werkt niet.

    Vraagstelling:
    - Hoe kan ik de servorichting in de zender reversen?
    - Indien dit niet kan, welke andere oplossing is er mogelijk?

    Hartelijk dank voor de reactie(s).

    Succes allemaal met deze leuke hobby/sport!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 aug 2010
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.975
    Locatie:
    Zeewolde
    Tuurlijk is 1 van de servo`s te reverse, heb je de handleiding niet?
    Daar staat het zeker in, anders even downloaden hier of daar.

    (weet dat de MX12 ander is dan de MX16 of MC19 anders kon ik het je zo vertellen).
     
  17. Renezweeft

    Renezweeft Guest

    Servo's reversen

    Wellicht is het reversen van de stick de echte vraag.
    Berto,

    Dank voor je reactie. Helaas kan ik het niet vinden in de handleiding. Nog maar even knutselen en de reacties afwachten.

    Gr
    Rene
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 aug 2010
  18. hunter58

    hunter58

    Lid geworden:
    10 jun 2005
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Voorburg, The Netherlands
    De servo van de linkervleugel moet op het AUX kanaal (6) zitten. De servo van de rechtervleugel op het aileronkanaal (2)

    Dan de zender aanzetten terwijl je enter indrukt (down+select) en het type instellen op flaperon.

    De zender uit en dan weer aanzetten dan weer enter indrukken en met scroll down het menu doorlopen tot je [reversing sw] ziet staan. Met select het pijltje up AIL zetten en dan met +/- de draairichting veranderen. Hetzelfde doe je voor FLA

    dat is alles.
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.975
    Locatie:
    Zeewolde
    Jeetje, de MX16 is dan even wat makkelijker :yes:
     
  20. Renezweeft

    Renezweeft Guest

    Servo's reversen

    Hunter,

    Super! Bedankt. Ik had dit alleen voor aileron gedaan en niet voor Flaperon. Nu werkt het!

    Nogmaals dank!

    Gr,
    Rene
     

Deel Deze Pagina