Het grote FPV (First person view) draadje.

5.8Ghz schijnt volgens RCgroups een beroerde reikwijdte te geven,
tenzij je de peperdure yellowjacket setjes neemt, dus dat zou ik niet pakken.
yellowjacket?
Grappig dat ze hier dan wel een jet als toestel laten zien... :confused:
Ikzelf hang nog aan et hek tussen 1,3ghz of 2,4ghz.
1,3Ghz
Voordelen: Meer bereik, minder storing, geen last van 2.4ghz besturing.
Nadelen: Antennes moeilijk te krijgen, amateur licentie nodig, audio schijnt moeizaam te verlopen, sommige GPS schijnt hier last van te krijgen.

2.4Ghz
Voordelen: Goed ontwikkeld en gefilterd, volop antennes te krijgen.
Nadelen: 2.4ghz besturing is dramatisch, zwaar bevolkte frequentie, meer storings gevoelig.

Het gemak van 1.3ghz is dat je nergens last van hebt,
misschien eigenlijk best handig met alle 2.4Ghz zenders tegenwoordig.
Maar 2.4Ghz is weer meer gangbaar dus volop keuze.

Ik weet niet wat ik daar nu mee moet beginnen. :lol:

900Mhz kun je iig vergeten.
Daar zit de telecom op, en die zijn niet blij met je.
Voor mij is dan of de dure 5.8 of 1.3 als mogelijkheid.
ik vlieg al met 2.4.

Denk dat ik beter even kan wachten tot het wat meer uitgedokterd is...

Vandaag hopelijk de Wolf-k10 invliegen.
Ik denk dat ik nog geen videomateriaal zal hebben. Dat komt deze week. Dan kun je eens kijken hoe het gaat op 2,4ghz i.c.m. met een helmpje..

Een HD cam met OSD is natuurlijk de natte droom van alle FPV vliegers.
Maar helaas zijn die al gauw nogal lomp en zwaar, toch?

En wat verteld 40m weg lopen met ingeschoven antenne nu precies?
Wat haal je dan met de antenne uitgeschoven?

Ik heb me al voorgenomen gewoon een nieuwe bril te kopen.
Ik moet alleen even zien wat ik doe met mijn bril.
Ik heb namenlijk -3.25/-3.50 glazen, dus dat moet de bril bij kunnen trekken OF passen met bril erbij.

Hobbywireless heeft laten weten de rekening als sample op te maken.
Als ik die rekening laat opmaken met prijzen 10~25% van et orgineel,
dan heb ik ALS ik gepakt wordt niet zon rampzalige rekening, 50 euro tops.
Liever douane kosten op 45 euro dan op 450 euro, toch?
Scheelt zoiso al 12 euro als het onder 150 blijft.
En als ze factuur vragen, kun je die dan niet gewoon even zelf doctoren?
Lekker illegaal allemaal maar ach, ik vind de douane zelf ook een stel criminelen. :lol:

De lawnmate zender van hobbywireless moet 5v hebben, de cam 12v.
Die RemzibiOSD kan daar geen hulp bij bieden denk ik?

Volgens mij heb ik zulke "filtertjes" nog liggen van een borstelmotor ontstoor setje,
moet ik nog eventjes bekijken dan. :p

En idd, ik kwam er ook achter dat 1.2ghz NIET hetzelfde is als 1.3ghz. ;)
De luchtvaart band houd namenlijk op na 1280Mhz.
Helaas heb ik die 1.3Ghz setjes ook nog niet op kunnen speuren.
Die spaanse frontpage rommel site heb ik ook al gezien, daar begin ik niet aan.
Voor die 1.2Ghz, bedoelde je deze? Wholesale products from Agepoch
Lijkt me een nogal zwaar koebeest. :p
Het idee dat ik moet vliegen met een frequentie waar ze steeds meer en meer op aan het vliegen zijn, zit me namenlijk niet lekker.
Steeds weer dat gemopper dat ze aan de grond moeten blijven tot ik klaar ben, maak ik geen vrienden mee denk ik. ;)
1.2Ghz mag eigenlijk niet, 900Mhz al helemaal niet, en 1.3Ghz is nergens te vinden.
Et wordt je niet makkenlijk gemaakt te beslissen zo.

Ja, die zijn over het algemeen wel zwaarder, alleen wil je toch al gauw voor fpv een wat groter vliegtuig, dus is het niet zo'n probleem. Zwevers daarintegen hebben vaak maar een beperkte ruimte.

Dat het wel snor zit met de reikweidte. De exacte afstand met uitgeschoven antenne zul je nooit kunnen achterhalen. Je moet 40m als een veilige marge zien. In de lucht kom je er tijdens het fpv vliegen gauw genoeg achter ofdat de zender geschikt is voor je doelen of niet. Je zult gauw een tik krijgen..Een veiligere manier kan ik mij zo niet bedenken.

Tja, ik hoop het. Stel anders die vraag op rcgroups.com....

Als de douane je pakket er tussen uit pikt ( 9 van de tien keer), en ze zien dat je een doos vol met spulletjes hebt voor een laag bedrag, dan bedenken ze zich geen 2x en willen direct je factuur zien. Ik heb het één keer geprobeert. Gewoon wat spul voor mij en een vriend vanuit HC. Lagere waarde erop, met het gevolg dat ik de factuur moest laten zien. Geloof me, ze hebben je zo. Vraag het even in het andere draadje op het forum. Daar weten ze je direct te antwoorden.

Nope, in de OSD gaat 12v in, en 12v uit. Op die uitgang moet je dus een regulatortje zetten. Je kunt ook een UBEC pakken. Je kunt ook je eigen BEC pakken, maar houd er rekening mee dat wanneer er wat faald, de stroom hoog kan op lopen, met alle gevolgen van dien. In de kabel die standaard bij de Lawmate tx komt zit al een regulatortje. Deze even uit het plastic pakken, en inpakken met wat krimpkous.

Ik denk niet dat je die filtertjes hebt liggen. Die spoel is een "pain in the ass" Schijnt erg nauw te komen. Ik heb al wat spoeltjes geprobeerd, maar kom maar niet tot een bruikbaar resultaat. Vandaag toch nog even er over nagedacht, en dus alles weer omgesoldeert voor een videobatterij. Ik vond het risico te groot. Je moet constant het voltage van je "mainbattery" in de gaten houden. is je accu leeg, dan valt direct je beeld weg, met alle gevolgen van dien.. Dus, dan maak veiligheid boven makkelijkheid;).

Ja bovenstaande link bedoelde ik. Het gewicht scheen mee te vallen als je de zender uitpakte. Hij scheen het erg goed te doen:).

Trouwens, hier wat foto's van de vleugel:). Wat niet te zien is op de foto is het 2de video lipotje. Deze zit tussen de ontvanger en de OSD. Tevens moet de voorlijst nog getaped worden, al zit ik er sterk over te denken om het geheel te bespannen..

2501kdk.jpg

2vuj19k.jpg

otgmlu.jpg

o5yluv.jpg

do8b4j.jpg

Laatst bewerkt:
Het mag best wat groter worden, al dat spul, maar et moet niet tegek worden he. ;)
Het is dan wel een twinstar, maar ook daar raakt de ruimte op.
Bovendien weet ik niet of ik met 1.2Ghz wel een wijze koop doe, kwa antennes enzo.
En het is natuurlijk TWEE keer illegaal met zon ding. Teveel vermogen en op een verboden band.
Op die site heeft et ding overgens een slechte review, 2/5 sterren, waarom weet ik niet.

Een videobril met een gewone bril gebruiken, ze zeggen dat het kan met de set die jij gebruikt:
FPV pilots with glasses, report! - RC Groups
De rubbere cowl eromheen en een petje op schijnt al genoeg te zijn.

Over de douane gooi ik het wel even in dat andere topic.

Over het hele 12v gebeuren, ik zag dat hobbywireless ook complete sets verkoopt,
waar dan weer een opgefokte zender bij zit: TXV524 - 500mW 2.4 GHz plug and play transmitter only. [TXV524] - $139.00
Het vreet zelf al 12v, en de uitgang naar de OSD>Cam kun je selecteren 5/12v.
Het is wel flink duurder dan los kopen, maar zou het de moeite zijn?
Het ding heeft dan wel enkel een microfoon voor audio,
wat later waarschijnlijk gedonder geeft met een audiomodem die dat kanaal nodig heeft?
http://hobbywireless.com/support_photos/fpv plug and play differences.jpg

De losse set:
- TX/RX combo : TR524 Combo Set Receiver +Transmitter 2.4Ghz 500mW [TR524] - $90.00
- SN777 camera : SN777 very high resolution Color Camera 550 Lines PAL [SN777-P] - $139.00
- Vision-D videogoggles : VISON DELUXE High resolution video glasses 640X480 Vision Deluxe video glaases for FPV. [Vision-D] - $269.00
- Losse 5v regelaar : ASR-10 adjustable switching regulator [ASR-10] - $15.99
Kost bij elkaar 514 dollar.

- FPV combo pack met SN777 cam, Vision-D bril, zelfde ontvanger, en dan zon dure zender waar regelaartje en microfoon al op zit :
AUN524 FPV Full Combo 2.4 GHz 500mW - Select your video glasses [AUN524] - $614.00
Kost dus 614 dollar.

Bijde hebben nog geen patch antenne, want dit zit niet bij de combo.
Wat zou dan de beste aanschaf zijn, aangezien de combo 100 dollar duurder is voor enkel +mic en +regelaar?
Of gewoon de zender/ontvanger compleet ergens anders vandaan halen?

Die wing heb je leuk gedaan, lijkt veel op dat zilvere vleugelding op RCgroups. ;)
Had je maar wat dichterbij gewoond, ik heb een emmer covertape liggen waar je missenlijk van wordt.
Wat hangt daar nou eigenlijk voor draad aan op et eerste plaatje? 4 meter antenne ofzo? :lol:

Laatst bewerkt:
even een kort bericht,

Jup! 404cm antenne:). De vleugel vliegt, en goed ook:mrgreen: eindeloos verticaal, en 30 minuten vliegen. Reikweidte test gedaan met ingeschoven antenne. Na ongeveer 80 meter vond ik het wel welletjes. Moet verder zijn in de lucht.

Ga je met zon lange antenne geen gedonder krijgen als je een beetje gaat banken met die wing?

Kijk ook even naar de rest van mijn vorige post. ;)

Over die videozender van agepoch,
Het schijnt goed te werken, en voor die prijs kun je het bijna niet laten. Echter schijnt agepoch wat traag te zijn met zendingen.. Tja het is lastig Sven. Je kunt eerst voor de 2,4ghz gaan, en evt altijd nog uitbreiden. Zo duur is een ontvangertje en zender niet.
Verder is het helemaal aan jou. Ik kan je er denk ik verder niet meer in adviseren.

Over die bril,

je zult vrij snel de pest krijgen aan de passing op je hoofd. Ik denk dat je toch vrij snel gaat neigen naar een skibril. Zo kun je de videobril ook wat verder van je hoofd zetten. Ik kan mij herinneren dat ik nou niet denderend veel ruimte had tussen mijn ogen en de bril. Je kunt hem wel een tikkeltje verder op je neus zetten, en je hoofd afdekken met een doek.. Alleen is dat niet echt porum als je het mij vraagt. Hoe verder je de bril van je hoofd af zet, hoe kleiner het scherm word...

Die tx lekker laten zitten. Audio gebruik je toch niet omdat je hoor en dol word van het geluid. Zelfs als je de microfoon in een stuk schuimrubber, in het vliegtuig legt.
Daarnaast gewoon de regulator gebruiken die standaart al in de kabel zit. Dit werkt prima, en geen extra kosten. Wil je toch een andere regelaar gebruiken pak dan een Ubec, of ga voor een turnigy regelaar van HC met een 3A Bec.

Op de grond is zo'n antenne een "pain in the ass" maar zodra hij weg is lijkt de 4 meter draad in de lucht al gauw nog maar een meter. Je hebt er geen last van. let wel op dat je dit niet bij iedere ontvanger moet doen. Dit is een test, en kan mooi aflezen op de OSD of dat het inderdaad bevoordelijk is voor de reikweidte.
Voor iedereen; ga niet experimenteren met antenne lengtes als je niet beschikt over een RSSI reading. Dit kan enorme nadelige gevolgen hebben.

Op de grond is zo'n antenne een "pain in the ass" maar zodra hij weg is lijkt de 4 meter draad in de lucht al gauw nog maar een meter. Je hebt er geen last van. let wel op dat je dit niet bij iedere ontvanger moet doen. Dit is een test, en kan mooi aflezen op de OSD of dat het inderdaad bevoordelijk is voor de reikweidte.
Voor iedereen; ga niet experimenteren met antenne lengtes als je niet beschikt over een RSSI reading. Dit kan enorme nadelige gevolgen hebben.

Ik heb enige kennis van electronica, FPV heb ik echter geen enkele ervaring mee; vandaar dat ik dit leerzame topic met interesse lees. Heel leerzaam.

Van die 404cm snap ik echter niets? Kennelijk is dit empirisch als een goedwerkende lengte bepaald, en daar is niet veel tegen in te brengen natuurlijk.

"normaal" wordt er gebruik gemaakt van een kwartgolf antenne, omdat deze een zinnig toepasbaare impedantie heeft. Vanwege de onhandelbare lengte zorgt de fabrikant voor een electrische "verkorting", zodat de ontvanger het te korte draadje als een goede afsluitimpedantie zit.

Een halve golf antenne heeft een zeer hoge afsluitimpedantie, die zeer lastig aan te passen is. Zelf zou ik voor een beter bereik een ontvanger aanpassen op een kwartgolfdipool.... is dat wellicht wat je gedaan hebt?

Voor 2.4 GHz bestaan er een helehoop low cost wifi gain zelfbouwantennes (de "Pringles" oplossing is nogal populair) - al iemand hier mee getest ipv peperdure patches?

Leuk onderwerp, misschien dat ik ook nog eens.....(geschikte kisten heb ik al - hmm)

Hoi Blarp,

Er zijn verschillende mensen (vooral de spanjaarden) die graag hun antenne naar 404cm verlengen. Dit is een berekende lengte op de 35mhz band. Dit schijnt per frequentie anders te zijn. Echter houd de fabrikant het op een meter( meestal een meter) antenne, inc vervangingsspoel. Dit is een lengte wat ruim voldoende is voor "normaal"gebruik.
De fpvers willen vaak verder, en kunnen dus d.m.v van de RSSI het e.a. testen.
( natuurlijk is de rssi een indicatie, er spelen een hoop factoren mee die het voltage beinvloeden)

De antenne per inch korter maken, en kijken waarbij het voltage het hoogst is.
Ook hier komen --de in mijn ogen grotere namen-- mensen weer bij 404cm uit.
Aangezien ik nu mijn RSSI werkend heb, kan ik nu dus het e.a. verder testen. Vandaar dat ik mijn antenne verlengt heb.
Tja het is lezen, volgen, testen, experimenteren,lezen volgen en weer testen...
Verder ben ik niet voldoende-elektronisch-onderlegd om de theoretische kant van het verhaal te vertellen.

(Een tijd geleden heb ik regelmatig wat mensen voorbij zien komen die hun R149DP antenne verlengt hebben. Dit vaak naar tevredenheid. De lengte wilt nog wel eens verschillen?)

Laatst bewerkt:
Over die videozender van agepoch,
Het schijnt goed te werken, en voor die prijs kun je het bijna niet laten. Echter schijnt agepoch wat traag te zijn met zendingen.. Tja het is lastig Sven. Je kunt eerst voor de 2,4ghz gaan, en evt altijd nog uitbreiden. Zo duur is een ontvangertje en zender niet.
Verder is het helemaal aan jou. Ik kan je er denk ik verder niet meer in adviseren.
Tsja, waar haal je het vandaan dan, dat die het zo goed doet?
Hij vreet wel lekker 7 tot 12v dus dat prut je zo aan een lipotje.
Maar het heeft geen LPP dus dat kan gaan drijven volgens mij?
Audio op 1.2Ghz schijnt ook nogal eens wat gedonder te geven,
en wil ik een antenne tracker dan moet dat toch wel in orde zijn.
Ik leun nu toch weer richting 1.2Ghz/1.3Ghz, want die met 2.4Ghz vliegen dat worden er steeds meer op de club.
Dat betekend meer zeuren of ik een keer alleen kan vliegen, en leuk achter iemand aan fladderen wordt moeilijk.
Alleen ja, 1.2ghz heeft OOK nadelen..
Ik weet niet wat ik hiermee aan moet eigenlijk. :')

Over die bril,

je zult vrij snel de pest krijgen aan de passing op je hoofd. Ik denk dat je toch vrij snel gaat neigen naar een skibril. Zo kun je de videobril ook wat verder van je hoofd zetten. Ik kan mij herinneren dat ik nou niet denderend veel ruimte had tussen mijn ogen en de bril. Je kunt hem wel een tikkeltje verder op je neus zetten, en je hoofd afdekken met een doek.. Alleen is dat niet echt porum als je het mij vraagt. Hoe verder je de bril van je hoofd af zet, hoe kleiner het scherm word...
Wat moet ik dan? Geen videobril?
Want of het nu een skibril is of een doek, dat ding komt toch zoiso verder van mijn ogen af als mijn bril ertussen moet?

Die tx lekker laten zitten. Audio gebruik je toch niet omdat je hoor en dol word van het geluid. Zelfs als je de microfoon in een stuk schuimrubber, in het vliegtuig legt.
Daarnaast gewoon de regulator gebruiken die standaart al in de kabel zit. Dit werkt prima, en geen extra kosten. Wil je toch een andere regelaar gebruiken pak dan een Ubec, of ga voor een turnigy regelaar van HC met een 3A Bec.
Ik heb al ergens een 5v regelaar vandaan gescharreld van 3gram. Kan 10watt boeren.
Ik dacht dat dat in de toekomst zoiso nog wel eens vanpas kan komen.

Aha heheh ik vond het al zo raar, ik dacht wat gaat die doen, lijnvliegen ofzo? :lol:

hier de calculator die ik toen heb gebruikt:

Frequency Wavelength Calculator

OK duidelijk; mijn verbazing was het feit dat 404 cm ~een halve golf antenne betekend, en dat is juist een theoretisch "ongelukkige" lengte. Een kwart golf zou dan weer beter zijn, en een dipool (200 cm aan antenne, 200 cm aan massa, + goede instelling van ontvanger frontend) zou dan nog optimaler zijn - theoretisch dan. Praktijk =/= theorie, zo blijkt maar weer.

Ik ga er van uit dat met die exotische antenne lengtes ook het frontend hertuned wordt?

Simpele berekening: Golflengte = (300/Freq)/4*0.9

de "4" voor kwartgolf, 0.9 = verkortingsfactor.

ha die joop

denk dat je een grap wil uit halen

of dit draadje verpesten,met het uit lokken van een fpv rel

fpv vliegen doe je het best met een schuim model [vliegtuig ] IVM veiligheid

rob

geen idee hoe schoon een 23 cc brandstofmotor is

of er storing van de motor over slaat op het video signaal

ga van een benzine motor uit

mischien kan iemand zijn fpv aan zetten in de buurt van een brommer

mischien woon je in de buurt van een fpv vlieger

als je jou kist naast een fpv kisje zet,kan je kijken hoe dat gaat

rob

Ik denk dat je geen pulsen van ontstekingen krijgt op een 2.4 fpv setje.
Je hebt daar ook met 2.4 besturing geen last van.

450 mW is een behoorlijk vermogen en je moet dus op de afstanden die jij zegt wel een goed beeld houden, als je zender je ontvanger kan zien.

Met een spotter vliegen zie ik geen problemen, als de verbinding wegvalt dan kan de ander altijd nog de kist naar de grond sturen.

Succes er mee!

GJ

Back