Het grote FPV (First person view) draadje.

ja inderdaad, wil hem ook wel graag op me laptop aansluiten, maar op me laptop zit alleen vga en hdmi, en in me bril ipod connector of van die 3 rca stekkertjes. weet iemand of ier verloopjes voor zijn?

Ik ben namenlijk bang dat die hele SN555/SN777/VSN505/etz. serie een ranzig stralings probleem heeft met zn volt regelaar,
en de enige oplossing schijnt een capacitor zogroot als 1/5e rijstkorrel te zijn, en zelfs dan is het nog niet helemaal opgelost..

Nou overdrijf je een beetje. D'r doen verhalen de ronde over storing veroorzaakt door de 12V versie (SN777/VSN500). Deze verhalen zijn gebaseerd op ervaringen van eindgebruikers die niet de mogelijkheid, of de expertise, hebben om e.e.a. door te meten en zodoende is het giswerk.

Ik gebruik de KPC-VSN505PHB (SN555/KX550) nu al anderhalf jaar, ik heb nog geen één keer een probleem gezien dat erop duidt dat de camera de schuldige is. Niet met conventioneel 35MHz RC besturing en ook niet met de 433MHz EzUHF RC besturing.

Ik heb aangeboden om de 12V NTSC VSN500 (SN777) camera('s) van de mensen die problemen zeggen te hebben eens door te meten, echter niemand wil een paar dollar uitgeven aan verzendkosten kennelijk. Tot die tijd vind ik 't een broodje aap verhaal, ook omdat er maar een paar zijn die problemen schijnen te hebben. Gezien 't aantal camera's dat verkocht is denk ik dat er wat anders aan de hand is, als 't iets structureel's zou zijn had iedereen er last van.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Welcome to ImmersionRC

Bij de oudere fatsharks had het beeld bolle verkleurde randjes, dat is geloof ik het vignet effect waar sander het over heeft.
Schijnbaar gebeurd dat niet als je met spiegeltjes vergroot ipv met lensjes.

Nee, dat komt omdat je een breder blikveld wilt hebben. Uit een breder blikveld met een eenvoudige lens volgt automatisch dat de randen minder scherp zijn dan 't midden, ook kan je last krijgen van chromatische aberratie, een verkleuring langs de randen. Het is een compromis wat je helaas moet sluiten, een zo breed mogelijk blikveld (vergelijkbaar met de bioscoop), of meer 't idee dat je naar een TV zit te kijken op een paar meter afstand.

In 't eerste geval heb je onscherpte en iets van verkleuring langs de randen, door de sterkere bolling van de lens, echter tijdens normaal gebruik valt dit niet op, dit gedeelte valt namelijk samen met je perifere blikveld.

Chromatische aberratie - Wikipedia
Perifere drift-illusie - Wikipedia

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Welcome to ImmersionRC

Ok ik heb dus sinds een week deze fatshark : Specialized in FPV systems and Big r/c planes . Also import of Walkera products!! - Fatshark RCV922 aviator edition full FPV Kit
Merkte gelijk met kijken dat de randen van het beeld rond waren. Ook was de bovenste rand een wit gestipte lijn.
Moet zeggen het kijkt wel leuk, maar het gaat na een aantal minuten toch wel rot op je neus zitten. Krijg ook wel een benauwend en warm gevoel met die bril op. Misschien moet ik er nog aan wennen, maar het blijft vreemd. Net of ik in een lege bioscoop zit. En me hele evenwichts orgaan is val slag, want ik kan niet eens meer de oordopjes vinden zonder heel goed na te denken.

Nee, dat komt omdat je een breder blikveld wilt hebben. Uit een breder blikveld met een eenvoudige lens volgt automatisch dat de randen minder scherp zijn dan 't midden, ook kan je last krijgen van chromatische aberratie, een verkleuring langs de randen. Het is een compromis wat je helaas moet sluiten, een zo breed mogelijk blikveld (vergelijkbaar met de bioscoop), of meer 't idee dat je naar een TV zit te kijken op een paar meter afstand.

In 't eerste geval heb je onscherpte en iets van verkleuring langs de randen, door de sterkere bolling van de lens, echter tijdens normaal gebruik valt dit niet op, dit gedeelte valt namelijk samen met je perifere blikveld.

Chromatische aberratie - Wikipedia
Perifere drift-illusie - Wikipedia

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Welcome to ImmersionRC

Toch ook wel geinspireerd door deze video:
-3RI0WrzbV4[/media] - Low and slow FPV

Heb ikgisteren nog iets grappigs binnen gekregen. Voor die 25 euro kon ik hem niet laten liggen, en had in mijn ogen een goed FPV potentiëel.

De E-sky Nemo:
v788io.jpg

Jeuzus, wat een lelijk ding, maar voor die 25 euro kan ik niet verkeerd gaan.
De romp is erg hoog, en de accu zit aan de onderkant van de romp, zo ligt het zwaartepunt dus lekker laag, wat in mijn ogen ideaal is voor een stabiel platform. De romp had wat langer gemogen maar ach.
Tevens is de vleugel lekker dik, maar ook de romp, wat hopelijk de vlieg eigenschappen lekker rustig houd..

De doos is erg compleet. Wielen, horns, stuur stangetjes, motor, prop alles was aanwezig.
Een grote lach op mijn gezicht wanneer ik het schuim bekeek, dit lijkt erg veel op het multiplex schuim, alleen een net wat grovere structuur. Geen styropor, of zacht EPP schuim, gewoon erg degelijk schuim.
De Prop moest achterop de vleugel komen, en de camera in zijn neus. Video zender zo ver mogelijk van al de rc. tevens moest de camera kunnen pannen.

Goed, even bezig geweest, en het resultaat is niet verkeerd denk ik..
In ieder geval gaat hij zaterdag mee:)...

((Trouwens, ik weet dat de antenne niet de optimale antenne lengte, en dus niet de berekende lengte. Het kan zelf een erger resultaat op leveren. Echter is het gewoon een experiment, om voor mijzelf het e.a. duidelijk te hebben in de praktijk.))

ddf6tv.jpg

nmmide.jpg

20a87k2.jpg

Hier goed de romp te zien die verlaagd is. Het origineel loopt gewoon recht door..
tevens een te hoog kv motortje gemonteerd, maar had even niets anders, en zo kon ik een klein propje gebruiken. Ach we zien wel wat voor een resultaat het opleverd. Ik kom er voor nu in ieder geval goed mee weg..

16c4b2b.jpg

2uyrpk9.jpg

axo3yb.jpg

295pf5u.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja dat had ik dus ook. Maar mijn vriendin haar laptop had gelukkig nog tv out dus kon ik even youtube filmpjes kijken, dat werkte wel leuk. had even op internet gekeken naar een kastje die vga omzet naar zon tulp maar dat was gelijk weer 99 euro.

ja inderdaad, wil hem ook wel graag op me laptop aansluiten, maar op me laptop zit alleen vga en hdmi, en in me bril ipod connector of van die 3 rca stekkertjes. weet iemand of ier verloopjes voor zijn?

Ja dat zijn nou van die toffe filmpjes, hoog vliegen is ook wel leuk. Maar dit vind ik veel leuke beetje rondracen boven de grond.
Zow he 25 euro maar? Dat zijn nog eens leuke prijzen en het ziet er goed uit! ben benieuwd naar de video!

Laatst bewerkt door een moderator:
Haal die foto's eens uit je Citaat man:mrgreen: ;)...

Jup, vind ik ook. Het is soms heerlijk om een eind weg te zweven, maar het knallen met zo'n klein platform is gewoon erg leuk.

Nou overdrijf je een beetje. D'r doen verhalen de ronde over storing veroorzaakt door de 12V versie (SN777/VSN500). Deze verhalen zijn gebaseerd op ervaringen van eindgebruikers die niet de mogelijkheid, of de expertise, hebben om e.e.a. door te meten en zodoende is het giswerk.

Ik gebruik de KPC-VSN505PHB (SN555/KX550) nu al anderhalf jaar, ik heb nog geen één keer een probleem gezien dat erop duidt dat de camera de schuldige is. Niet met conventioneel 35MHz RC besturing en ook niet met de 433MHz EzUHF RC besturing.

Ik heb aangeboden om de 12V NTSC VSN500 (SN777) camera('s) van de mensen die problemen zeggen te hebben eens door te meten, echter niemand wil een paar dollar uitgeven aan verzendkosten kennelijk. Tot die tijd vind ik 't een broodje aap verhaal, ook omdat er maar een paar zijn die problemen schijnen te hebben. Gezien 't aantal camera's dat verkocht is denk ik dat er wat anders aan de hand is, als 't iets structureel's zou zijn had iedereen er last van.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Ik overdrijf niet, ik ga alleen maar uit van wat ik veelvuldig op RCgroups gelezen heb.
Mensen willen geen 30 euro willen uitgeven zodat jij ook even kunt voelen, tsja.. ik kan daar eigenlijk wel inkomen hoor,
dus het daarom een broodje aap noemen vind ik een beetje een snelle conclusie..

Ik kan die VSN505 binnen halen voor 116 dollar, dat komt uit op 87 euro inc. verzenden.
Als jij er gewoon goed mee kunt vliegen zal et wel goed zijn.
Het kan bij jou, dus waarom bij mij niet, toch?

Ok ik heb dus sinds een week deze fatshark : Specialized in FPV systems and Big r/c planes . Also import of Walkera products!! - Fatshark RCV922 aviator edition full FPV Kit
Merkte gelijk met kijken dat de randen van het beeld rond waren. Ook was de bovenste rand een wit gestipte lijn.
Moet zeggen het kijkt wel leuk, maar het gaat na een aantal minuten toch wel rot op je neus zitten. Krijg ook wel een benauwend en warm gevoel met die bril op. Misschien moet ik er nog aan wennen, maar het blijft vreemd. Net of ik in een lege bioscoop zit. En me hele evenwichts orgaan is val slag, want ik kan niet eens meer de oordopjes vinden zonder heel goed na te denken.
Dat is dan nog een pre 2010 model geweest, ze zijn net begonnen met 2010 versies verschepen die dit probleem verholpen hebben.

@Remy: Waar komt dat ding vandaan? Wel een blij kistje!
Lijkt me echt iets dat op zijn gemak kan rond tuffen, mischien zelfs een betere "fly anywhere" optie dan de fox. :p

Ja dat had ik dus ook. Maar mijn vriendin haar laptop had gelukkig nog tv out dus kon ik even youtube filmpjes kijken, dat werkte wel leuk. had even op internet gekeken naar een kastje die vga omzet naar zon tulp maar dat was gelijk weer 99 euro.

Toch maar es beter kijken dan hoor. ;) Rond de 30 euro zijn ze bij deal extreme.
DealExtreme: Search for vga comosite (199 products in 22 categories)

Laatst bewerkt:
Ik overdrijf niet, ik ga alleen maar uit van wat ik veelvuldig op RCgroups gelezen heb.
Mensen willen geen 30 euro willen uitgeven zodat jij ook even kunt voelen, tsja.. ik kan daar eigenlijk wel inkomen hoor,
dus het daarom een broodje aap noemen vind ik een beetje een snelle conclusie..

Je overdrijft wél, je hebt iets van horen zeggen, van een handjevol mensen die ervanuit gaan dat de camera 't probleem is maar dit op geen andere wijze dan proefondervindelijk kunnen onderbouwen!

Sorry, maar da's gezien 't aantal van deze camera's dat inmiddels verkocht is (ettelijke honderden) is dat statistisch gezien volkomen niet onderbouwd. Als er werkelijk is 'mis' zou zijn met deze camera's dan had iedereen, of in ieder geval een significant percentage, problemen. Wat je nu krijgt is dat mensen elkaar iets gaan aanpraten zonder dat er feitelijk onderzoek is gedaan naar een oorzaak, jijzelf bent daar een prima voorbeeld van (assumption is the ..).

En 't versturen van een camera kost hooguit 10 dollar, dus dat lijkt mij een schijntje vergeleken met de aanschafprijs. Men gaat liever verder met aanklooien en op zoek naar zaken zonder dat men een aanwijsbare oorzaak heeft. Da's eenieder z'n eigen keuze natuurlijk, maar in dit soort situaties geldt altijd: meten = weten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Welcome to ImmersionRC

Je overdrijft wél, je hebt iets van horen zeggen, van een handjevol mensen die ervanuit gaan dat de camera 't probleem is maar dit op geen andere wijze dan proefondervindelijk kunnen onderbouwen!

Sorry, maar da's gezien 't aantal van deze camera's dat inmiddels verkocht is (ettelijke honderden) is dat statistisch gezien volkomen niet onderbouwd. Als er werkelijk is 'mis' zou zijn met deze camera's dan had iedereen, of in ieder geval een significant percentage, problemen. Wat je nu krijgt is dat mensen elkaar iets gaan aanpraten zonder dat er feitelijk onderzoek is gedaan naar een oorzaak, jijzelf bent daar een prima voorbeeld van (assumption is the ..).

En 't versturen van een camera kost hooguit 10 dollar, dus dat lijkt mij een schijntje vergeleken met de aanschafprijs. Men gaat liever verder met aanklooien en op zoek naar zaken zonder dat men een aanwijsbare oorzaak heeft. Da's eenieder z'n eigen keuze natuurlijk, maar in dit soort situaties geldt altijd: meten = weten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Er zijn hele threads die uit de doeken doen hoe die cams storen,
mensen zijn aan de gang gegaan met SMD spul om het te verhelpen,
mensen die mischien nog wel langer FPV vliegen dan jij Sander.
Hebben die dan geen credenties?

Als je iets onverzekerd op wil sturen is het 10 dollar,
maar het moet ook nog terug dus doe nog maar 20 dollar (hier is internationaal niet zo goedkoop).

Er is wel degenlijk een aan te wijzen oorzaak met die cams, en dat is het 3v stepdown regulatortje.
Die krijgt met de 5v cams wat minder voor zijn kiezen maar nogsteeds is het probleem daar ook aanwezig.

Laatst bewerkt:
Sven,

Er zijn hele threads die uit de doeken doen hoe die cams storen,
mensen zijn aan de gang gegaan met SMD spul om het te verhelpen,
mensen die mischien nog wel langer FPV vliegen dan jij Sander.
Hebben die dan geen credenties?

Nee, want niemand neemt de moeite om e.e.a. eens uit te zoeken, men is alleen maar bezig met symptoombestrijding. En er loopt één topic op RCG hierover, met een handjevol personen die mekaar allemaal napraten. Als electrotechnisch ingenieur krijg ik dan behoorlijk de kriebels. Als de betreffende camera inderdaad 't probleem is dan zou een oscilloscoop of spectrum analyzer dat overduidelijk te zien moeten geven (mits deze voldoende bandbreedte heeft). Niemand neemt echter die moeite, of heeft er de kennis/apparatuur voor, dus gaat men allerlei oplossingen verzinnen voor een probleem wat nog niets eens is aangetoond. Afscherming, ontstoring, etc. etc.

Als je iets onverzekerd op wil sturen is het 10 dollar,
maar het moet ook nog terug dus doe nog maar 20 dollar (hier is internationaal niet zo goedkoop).

Nee, hoezo, terugsturen doe ik kostenloos hoor, ik ben niet zo'n krent die op iedere eurocent zit te letten.

Er is wel degenlijk een aan te wijzen oorzaak met die cams, en dat is het 3v stepdown regulatortje.
Die krijgt met de 5v cams wat minder voor zijn kiezen maar nogsteeds is het probleem daar ook aanwezig.

Zucht ... Zoals ik al aangeef gebruik ik al anderhalf jaar de 5V versie, daar heb ik er een stuk of zes van. Geen enkele geeft een probleem, ook niet als ik deze nameet. Tuurlijk d'r zit wat rommel op de voedingsrail, da's normaal met een schakelende regelaar (switching residu), maar niks waar ik me zorgen om maak. Ook heb ik al tientallen mensen deze camera aangeraden, geen van deze personen geeft aan een probleem te hebben met storing o.i.d.

Vooralsnog is het dus in mijn professionele opinie een storm in een glas water. Dat neemt niet weg dat ik nimmer de 12V versie zou aanraden, dat heb ik in een eerdere post al uit de doeken gedaan.

Zouden we dan nu alsjeblieft verder kunnen met het FPV topic zonder dat je minstens eens per twee pagina's dezelfde 'welke camera moet ik nu kopen' vraag stelt? Maak een keuze, koop een camera en probeer deze uit, als hij niet bevalt verkoop je 'm weer en koop je een andere, sim-pel. Het is geen definitieve keuze in de trant van het wel of niet amputeren van een arm of been.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Welcome to ImmersionRC

Wat ik concludeer is dat vliegen met rc en video inrichting nog lang niet optimaal werkt. Het gebruik maken van standaard video apperatuur matzt gewoon niet met rc. Daarvoor moet je ontfilteren, fijntunen, camera's ontleden, eindeloze zoektochten maken op het net en eigenlijk een portie ervaring hebben op electronisch gebied. Het zou veel gemakkelijker zijn dat je een compleet FPV pakket zou kunnen kopen dat echt afgestemd is voor optimaal gebruik met veiligheid in achtneming.

ja sorry man ;) ben nog newbie op forum gebied he! ja gewoon dat gevoel van racen tussen de bomen door lijkt me zo tof. Net een computer spelletje.
Haal die foto's eens uit je Citaat man:mrgreen: ;)...

Jup, vind ik ook. Het is soms heerlijk om een eind weg te zweven, maar het knallen met zo'n klein platform is gewoon erg leuk.

Robert,

Wat ik concludeer is dat vliegen met rc en video inrichting nog lang niet optimaal werkt. Het gebruik maken van standaard video apperatuur matzt gewoon niet met rc. Daarvoor moet je ontfilteren, fijntunen, camera's ontleden, eindeloze zoektochten maken op het net en eigenlijk een portie ervaring hebben op electronisch gebied. Het zou veel gemakkelijker zijn dat je een compleet FPV pakket zou kunnen kopen dat echt afgestemd is voor optimaal gebruik met veiligheid in achtneming.

En da's precies waar de ImmersionRC producten voor staan. Ontworpen met de plug 'n fly gedachte, geen gesoldeer of een hoop uitzoekerij, gewoon inpluggen en vliegen maar! Al onze producten zijn uitgebreid getest in de meest extreme condities en omstandigheden. Dat ze zich inmiddels bewezen hebben blijkt wel uit de inmiddels duizenden tevreden klanten over de hele wereld die door de aanschaf van ImmersionRC producten zich niet dagenlang hoeven te verdiepen in allerlei achtergronden e.d. of wekenlang op internet hoeven rond te struinen, om over 't lezen van ingewikkelde handleidingen voor installatie van de apparatuur nog maar niet te spreken.

Het is mijn stelligste overtuiging dat apparatuur eenvoudig moet zijn in installatie en gebruik, een betrouwbare werking moet garanderen en gebruikt moet kunnen worden in de meest veeleisende toepassingen en omstandigheden en daarnaast de allerbeste prestaties moet bieden. Met die achterliggende gedachten ontwerp ik onze producten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Welcome to ImmersionRC

Volgens mij werkt dit niet zo in de vliegtuig modelbouw. Ieder vliegtuig dat ik maak of koop, moet worden fijngetuned om aan mijn eisen te voldoen. Dit qua airframe, maar ook als setup. Verschillende motoren ,regelaars, andere servo's, andere prop, zwaartepunt en zo door..
Zo is het ook met het FPV vliegen. Op verschillende sites kun je prima spul bestellen, zet dit in je vliegtuig and off you go.. Echter wil je meer, beter, perfecter, en ga je dus het e.a. modificeren en aanpassen. Dit doe je aan de hand van een voorbereiding en dus veel lezen op het net.
Komt bij dat naarmate je meer gaat lezen, je meer te weten komt, en er dus achterkomt wat bij jou past. Welk doel je voor ogen hebt, en dus waar je voor wilt gaan.

Dus, zoals ik al zei, je komt prima uit de voeten met een standaard FPV pakket.
De vraag is alleen neem je hier genoegen mee:)....

Laatst bewerkt:
Nou, dat sloeg dus niet op sander zijn bericht, hij was mij alleen voor:mrgreen:
Trouwens die Nemo is te bestellen bij rctechnics. Je zult er van versteld staan hoe compleet dat ding wel niet is..

Laatst bewerkt:
Zouden we dan nu alsjeblieft verder kunnen met het FPV topic zonder dat je minstens eens per twee pagina's dezelfde 'welke camera moet ik nu kopen' vraag stelt? Maak een keuze, koop een camera en probeer deze uit, als hij niet bevalt verkoop je 'm weer en koop je een andere, sim-pel. Het is geen definitieve keuze in de trant van het wel of niet amputeren van een arm of been.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Welcome to ImmersionRC

haha.. Sorry Sven, maar ik moet Sander hier toch gelijk geven. Het is iets wat ik al meerdere malen aan gaf alleen op een vrij omslachtige manier.
Schaf dat spul nou gewoon aan, en verander en modificeer waar nodig..
Ik denk dat je alleen zo verder komt..

Laatst bewerkt:
Remy, je gebruikt ook een Aiptek HD camera. Qua opname is dat prachtig maar zijn de beelden net zo van qualiteit als door de bril te zien? Ik vind de details die je ziet zoals bij de vluchtende vogels geweldig maar zie je dat ook door je videobril?

Mvg. Robert.

Ja hoor, je ziet alles prima. Het enigste waardoor ik vaak wat minder zie is wanneer het beeld donkerder word door tegen een lichte lucht, of bij het bochtenwerk waardoor de cam gewoon zijn details mist.
De SD-kwaliteit in de bril is wat dat betreft beter dan welke camera ook, maar niet te vergelijken met HD beeld.. Komt bij dat welk niet-HD filmpjes je ook ziet op het internet, ze allen veel scherper in de bril zijn, dan wanneer ze opgenomen zijn, en of geupload zijn..
Komt ook bij dat je tijdens het vliegen veel meer gefocust bent op orientatie, het lezen van de gegevens, de koers/wind enz, waardoor je veel details mist, die je thuis wel weer terug ziet..
Op Sander zijn video zie je dat hij de meeuwen aan het achterna scheuren is;), die zie je prima in de bril hoor. Natuurlijk niet zoals je het terug ziet op de computer in HD.

Kom zaterdag anders even langs? Dan vlieg ik een rondje, en kun jij kijken hoe het is:)..

Laatst bewerkt:
Back