Het Fluitschip uit de "gouden eeuw". Hans Groenenberg

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hans Groenenberg, 13 jul 2021.

1. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    En dit is dan een gelaserde plaat van 6mm dik waarin de gelaserde onderdelen zitten. Een prachtige plaat eiken waar ik nog genoeg hout uit over ga houden voor andere frutsels. 20210714_205849.jpg
    Na het uitnemen van de mal waren het plaatsen van de dekbalken aan de beurt. 20210708_085151.jpg 20210708_135112.jpg

P Voogt, Marcus Botanicus, Pingu57 en 7 anderen vinden dit leuk.
  2. Hans Groenenberg

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Afgelopen vrijdag ben ik met de tot nu toe klare romp naar Kolderstok gegaan om de bevindingen te bespreken. En niet alleen dat, ook had Hans weer wat hout klaar gemaakt voor de verdere bouw. Hiervoor is een stukslijst gemaakt en het is zaak om bij te gaan houden of deze aantallen juist zijn om straks te verpakken in de bouwdoos.

Ik kon dus weer verder. In de ontstane opening van de dekbalken moet een lat van 3x3mm gebogen worden. (De balkweger) 20210714_211022.jpg
    Deze heb ik wat langer nat gemaakt voor een uurtje en in vorm gebogen. 20210709_215811.jpg
    Ook dit is linden en laat zich goed buigen. In het spant aan de voorkant is de ronding waar in de lat komt aangepast. 20210709_212232.jpg
    En de lat is geplaatst. 20210709_221920.jpg

Laatst bewerkt: 14 jul 2021
    P Voogt, Marcus Botanicus, Pingu57 en 7 anderen vinden dit leuk.
  3. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Aha, weer een quizvraag :)

De voorlaatste foto van post 39 is de voorkant (rond) en de laatste foto is de achterkant (vissenstaart).

Zeer verzorgd uitgevoerd Hans.
    Ik vraag me wel af hoe je de mal er uit gekregen hebt.
    De bodemplaat kan je losbreken van de spanten, maar de spanten kunnen er niet naar boven uit vanwege de basis van de dekbalken, en op het eerste zicht kunnen ze ook niet naar voor of achter door de gleuven waarmee ze in de valse kiel op hun plaats gehouden worden.
    Kan je even toelichten hoe je dit gedaan hebt?

4. Hans Groenenberg

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Klopt!
    Wat betreft het verwijderen van de mal heb je dit goed gezien. Deze kan niet even naar boven toe er uitgelicht worden. Dan zouden alle oplangers er uit liggen. Uiteindelijk moet je er voor zorgen dat de mal naar links of rechts geschoven kan worden. Het betekende dat ik de hulpkiel van het MDF op verschillende plaatsen heb doorgezaagd en tot aan de eiken kiel heb weggehaald. Dit heb ik op een 10tal plaatsen gedaan. Zodoende kon ik de hulpspanten opschuiven en er naar boven toe uittrekken. Ook Hans heeft hier over nagedacht overigens. Ongeveer op dekhoogte is er al een open lijn gelaserd die bijna doorliep tot het einde zodat het bovenste gedeelte gemakkelijk gebroken kon worden.

P Voogt, Pingu57, JDS73 en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  6. Hans Groenenberg

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Hier zie je die breuklijn lopen. De gebogen lijn. 20210714_214227.jpg

P Voogt, Marcus Botanicus, JDS73 en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Hans Groenenberg

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Na het plaatsen van de dekbalken en ontvangen van het dekhout kon ik aan het dek beginnen. Dit dek wordt direkt op de spanten aangebracht. Voor het beginnen is eerst deel eiken deel B aangebracht. Hierop komt het achterste dek te liggen. Onder deeltje B is een lat gelijmd die het voorste dek ondersteund. 20210710_165631.jpg
    Van dit deel B zegt Hans.....eventueel iets opdikken of dunner maken... geen zorgen hoor Hans! Ook hier hoefde ik niets aan te doen.
    De dekplanken worden gemaakt uit abachi van 1x5mm en zoals gezegd rechtstreeks op de spanten. Ik heb er hier voor gekozen om de planken in een wild-verband te leggen. Deze beide dekken zijn straks nagenoeg niet meer zichtbaar. Voor het breeuwen heb ik de marker-stift methode toegepast. Dit hoef ik denk ik niet meer uit te leggen vermoed ik. Kolderstok doet het breeuwen met 0.2 draad. Het kan zijn dat ik voor de zichtbare dekken dit ook ga doen.. 20210711_100136.jpg 20210711_155253.jpg

P Voogt, Marcus Botanicus, JDS73 en 6 anderen vinden dit leuk.
  8. Hans Groenenberg

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Het dek is tot zover dicht en ik laat dit even zo. Ik wijk hier af van de beschrijving om het komplete dek dicht te leggen.
    Door hier te stoppen kunnen er nog klemmetjes tussen om de verdere huidgangen te klemmen. 20210711_220734.jpg

Marcus Botanicus, JDS73, Danny tH en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Hans Groenenberg

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Zo! Nu ben ik in vogelvlucht bijgeschreven tot waar ik nu ben.
    Tijdelijk staat het schip even op een andere standaard te pronken tot ik weer verder ga.

10. Hans Groenenberg

Lid geworden:
    12 nov 2014
    20210711_201007.jpg 20210714_220815.jpg
    Tot de volgende update en bedankt voor alle likes!:)

11. Hans Groenenberg

Lid geworden:
    12 nov 2014
    De oplettende kijker heeft overigens gezien dat ik geen extra spantjes hebt toegepast zoals Hans dit in zijn verslag wel deed.

12. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
  13. Ronk

Ronk

Lid geworden:
    13 dec 2019
    Geweldig mooi man!

14. Jinny

Jinny

Lid geworden:
    26 jul 2009
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Geen zin om onder iedere post weer leuk aan te klikken, dus een massale in eens, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk.

15. JDS73

JDS73 Moderator team

Lid geworden:
    15 apr 2020
    Ziet er top uit Hans.
    Bijzonder project en een voorrecht om een prototype te bouwen.

Wanneer je houtlijm een beetje verwarmd komt het makkelijker los.
    Ik had eens een spant op de verkeerde plaats gelijmd en met een gasbrandertje, zo'n ding waar je toetjes me in de hens zet:rofl::D, heel licht ( zoals je een krimpkousje verwarmd) langs de lijm bewogen en met een beetje wrikken en af en toe verwarmen kwam het simpel los zonder schade.

16. Hans Groenenberg

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Deze vind ik leuk!

Jinny vindt dit leuk.
  17. Hans Groenenberg

Lid geworden:
    12 nov 2014
    De zandstrook en de twee huidgangen daarboven liggen over de kiel. De volgende huidgangen draaien rond tegen de kiel. Hier ontstaat snel een probleem dat er snel een gat ontstaat. 20210715_195212.jpg
    De drie latten moeten in een korte bocht gebogen worden. Ook Dirk bemerkte dit al tijdens het bouwen. Ik heb dit toch een beetje weten op te lossen door weer wat te prutsen en te klemmen. 20210715_094543.jpg
    Hierdoor is het resultaat toch wat beter geworden.
    20210715_193610.jpg
    Uiteindelijk krijgt de onderwaterlijn een behandeling zodat je dit kan dichtschilderen. Maar toch een aandachtspunt voor de volgende bouwer.

Marcus Botanicus, Jaques, JDS73 en 4 anderen vinden dit leuk.
  18. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    De extra spantjes voegen ook niet werkelijk veel stevigheid toe aan de romp. Maar voor de authentieke bouwer die het schip zoveel mogelijk wil maken zoals in het echt vroeger zou dit een gruwel kunnen zijn.
    In het uiteindelijke pakket komt er geen extra (gelaserd) hout voor (het maakt het model best een stukje duurder), diegene die het wel wil toepassen is daar uiteraard vrij in.

Danny tH vindt dit leuk.
  19. Velasque

Velasque

Lid geworden:
    2 jan 2021
    Tot nu toe een erg mooi model. Ik ben heel benieuwd hoe het eindresultaat wordt en hoe je uiteindelijk het bouwproces ervaart. :thumbsup:

20. Hans Groenenberg

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Voorgevormde gangen moeten zoveel mogelijk haar eigen lijn blijven volgen. Zo als hij valt, valt hij. Dus eigenlijk niet gaan wringen in de hoogte en om de vorige lat proberen te trekken.
    Hiervoor kan het nodig zijn dat de bocht van de vorige lat iets moet worden geschuurd en er iets af moet in de hoogte. 20210715_202622.jpg
    Tja... en dan maar wat klemmetjes er op. 20210715_213556.jpg

P Voogt, Marcus Botanicus, Ronk en 5 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina