Hoofdligger binnenvleugel
Voordat de instellingen van de hoofdliggers met D-box nagekeken worden meet ik eerst het hout op. Ik heb 4 vuren liggers van 8 x 3 mm, 6 liggers van 8,1 x 3 mm en 1 ligger van 8,2 x 2,9 mm. Ik ga dus de liggers van 8 x 3 gebruiken omdat dit de maat in het ontwerp is. Ik heb de maten met potlood op de liggers gezet.
Bij Airfoil Tools wordt aangegeven dat het dikste punt van de SD7037 op 26,1 % van de koorde zit. Dit is op
60,3 mm vanaf de voorzijde wortelrib.
Bij de wortelrib is de hoofdligger door DevWing geplaats op
61,6 mm vanaf de voorzijde (middenzijde ligger 65,6 mm). Dit zit dicht het dikste punt van het profiel. De plaats van de hoofdligger wordt door het programma aangepast aan het profiel.
De “sweepangle” moest ik nog wel even aanpassen naar 0%. Nu loopt de hoofdligger weer haaks op de ribben net zoals bij de originele vleugel. Je kunt dit ook nameten in DevWing door de cursor te plaatsen op de voorzijde van de hoofdligger. Eerst flink inzoomen voor een grotere nauwkeurigheid. De afstand bij de wortelrib en bij de eindrib is 169,4 mm ten opzicht van de nullijn en ter controle 169,4 mm en 61,5mm = 231 mm, de maat van de wortelrib.
Als in DevWing een ligger wordt geplaatst op een bepaalde afstand van bijvoorbeeld de voorlijst, dan is deze afstand het midden van de ligger!
Het zwaartepunt wordt door Robbe opgegeven op 72 mm. Dit zwaartepunt kan ik aanhouden omdat dit berekend wordt naar aanleiding van de afmetingen van de vleugels, het hoogteroer en de afstand daar tussen. Deze maten blijven gelijk.
PS Bij Naca6412 zit het diktste punt op 30,1 % = 69,5 mm. In de originele tekening zit de voorzijde van de hoofdligger op 70 mm.
Gat servosnoeren
Het gat voor de servosnoeren wordt aangepast naar de instelling “Phantom Spar” zodat het op de tekening er anders uit ziet dan een ligger.
Vleugelbussen
De voorste vleugelbus, bedoeld voor een stalen pen van 5 mm wordt verplaatst naar het midden van de hoofdligger.
Ik heb overwogen om de vleugelbussen overeenkomstig de V-stelling van de vleugel in te tekenen. De V-stelling is 6 graden per vleugel volgens de opgave van Robbe. Ik vind dit zelf wel wat veel vanwege de rolroeren. De 3e rib zit op ongeveer 99 mm. Het hoogteverschil moet zijn voor 6 graden: lengte x sinus 6 graden= 99 x 0,104528 = 10,35 mm. Als ik -5 en 5 mm invoer in het vleugelplan dan komt het eruit te zien zoals hieronder weergegeven.
Hieruit blijkt dat het profiel hier niet dik genoeg voor is, jammer.
Het worden dus “rechte” bussen voor stalen pennen van 5 en 4 mm die in een hoek van 12 graden gebogen worden. De pennen worden vastgelijmd in de romp.