Het belang van een Lipo laadzak

• Topicstarter Topicstarter Teus
  • Startdatum Startdatum

Naar aanleiding van de foto's ga ik een lipozak gebruiken

• Ja

Votes: 55 31,4%
  • Nee

Votes: 120 68,6%

• Total voters
    175
De LiPo-Safety Bag van Conrad mag je de Lipo's niet in laden
Dat staat in de beschrijving onder het plaatje.
Daar heb je voor het laden dus niks aan

dan doe je gewoon 2 zakken eromheen.
dan zullen er in de 1e gaten branden maar in de 2e niet

Het filmpje en de foto's zijn totaal nietszeggend wat mij betreft. Ze gaan lipo's opzettelijk moeren, ja logisch dat ze dan in de fik vliegen.

De huidige lipo's moet je echt goed je best voor doen om dat voor elkaar te krijgen, vergelijkbaar met NiCD en NiMH. Die laadt ook geen hond in een zak, zou dus niet weten waarom bij lipo's wel.

Dit soort dingen geven je juist een verkeerd gevoel van veiligheid.. 'ach hij zit in zo'n zak dus kan ik wel weggaan terwijl ie aan het laden is'. Het is duidelijk te zien dat die zak van buiten toch ook wel flink warm geweest is, dus het blijft gevaarlijk.

Daarbij.. de echte ongelukken gebeuren toch als mensen even niet opletten, bv. even gaan douchen ofzo.. en je zult zien dat je 'm dan net even niet in zo'n zak gedaan hebt.

Ik geef mijn geld wel aan nuttiger zaken uit.. en blijf erbij als ik aan het laden ben :)

Is geen rotopmerking hoor, is realiteit. En ja.. het kan iedereen gebeuren.. denk niet dat zo'n zak daar veel aan gaat veranderen.. het was in elk geval niet stekend bedoeld ofzo.

Hm, Hezik is niet de enige die ik op dit forum al heb horen zeggen dat hij bij z'n lipo's blijft als ze opladen.

Het is trouwens vanuit dergelijke adviezen dat ik ook de gewoonte heb om mijn lipo's van de lader te halen als ik even weg moet. Bij mij laden ze enkel als ik thuis ben, en in de buurt ben van m'n lader. Ondanks het feit dat ik een lipozakje gebruik.

Ik vind de opmerking dat een lipozak voor een vals gevoel van veiligheid zorgt in feite wel iets om over na te denken.

het is jammer dat ik geen filmpje kan vinden van een NIMH cel die knalt dat gaat nog is veel explosiever.

nimhdamagebh2.jpg

lipozak tsja ik gebruik het niet,,, rookschade is erger dan brandschade.

Laatst bewerkt door een moderator:
De huidige lipo's moet je echt goed je best voor doen om dat voor elkaar te krijgen, vergelijkbaar met NiCD en NiMH. Die laadt ook geen hond in een zak, zou dus niet weten waarom bij lipo's wel.

Dat lipo's beter worden wil nog niet zeggen dat ze minder snel kunnen ontploffen...
Bij overladen gaat het altijd mis! Of je nu snel laad of langzaam laad. Een extra stukje veiligheid is altijd aan te raden.

Dat jij je geld liever aan iets anders besteed, wil nog niet zeggen dat een lipozak geen extra veiligheid biedt.

Ik sluit me toch in dit geval bij Hezik aan; ik heb gebruik nu zo'n 5 jaar al zeer veel verschillende lipo's. Die dingen gaan niet spontaan branden, dat is gewoon dikke onzin, of je nu de allerduurste of allergoedkoopste lipo's koopt, dat maakt niks uit. Je moet gewoon niet de kamer uitgaan tijdens het laden, of de lipo nu wel of niet in een zak zit. En als er af en toe een garage, huis of wat dan ook in de brand vliegt door een ontplofte lipo, dan wil dat nog niet zeggen dat dat aan de lipo lag. Ik acht de kans héééééél wat groter dat zoiets door een menselijke fout gebeurt (verkeerd ingesteld laadprogramma of te hoge stromen). Je kunt dan een zak kopen, ik zou dan eerder investeren in BID-chips bijvoorbeeld.

Just my 2 cents.

Drie voorbeelden van lipo's die zonder dat deze aangesloten waren spontaan in brand vlogen:

Even serieus he; als jij zelf door jouw schuld een lipo laat ontbranden, dan ga je toch niet in het openbaar op internet zeggen dat dat jouw schuld is geweest:confused: Dan betaalt de verzekering geen cent uit als ze het lezen, en dat zou geen slimme zet zijn. Dus dit soort topics zeggen mij niet zoveel eigenlijk, en zijn eigenlijk nergens een bewijs van:rolleyes:

Knap hoor, ik zie dat jij in drie minuten tijd 3 topics kan doorlezen, had je dat wel gedaan dan had je gelezen dat een accu onder het autorijden in brand is gevlogen en er meteen hulp van buitenaf is gekomen. Knap in scene gezet hoor.
Maar goed, iedereen doet maar naar eigen goeddunken.

. punt

Ik klink mij hier deruit.

Knap hoor, ik zie dat jij in drie minuten tijd 3 topics kan doorlezen, had je dat wel gedaan dan had je gelezen dat een accu onder het autorijden in brand is gevlogen en er meteen hulp van buitenaf is gekomen. Knap in scene gezet hoor.

Ook in dat geval sluit ik de mogelijkheid van een menselijke fout niet uit, ik weet niet hoe die accu gemonteerd zat, en hoe de rest in elkaar zat, misschien kwam er wel ergens kortsluiting door loshangende draden o.i.d. Ik zeg niet dat dat zo is, maar ik sluit het niet uit. Om gelijk maar te gaan roepen dat het aan de lipo ligt, lipo's zo verschrikkelijk gevaarlijk zijn e.d. gaat mij wat ver.

Gewoon erbij blijven met laden, en goed opletten met instellen van de lader. De kans dat het dan alsnog misgaat, is een stuk kleiner dan de staatsloterij winnen;)

Uiteraard kan een lipo wel degelijk zonder menselijke fouten ontbranden, maar dat heb ik ook bij een clubgenoot zien gebeuren bij Ni-Cd en Ni-Mh.

Grt.

Dat jij je geld liever aan iets anders besteed, wil nog niet zeggen dat een lipozak geen extra veiligheid biedt.

Je moet beter lezen. Ik plaats ook sterk mijn twijfels bij die extra veiligheid. Die zak is echt nog goed warm geworden van buiten. Het is maar heel sterk de vraag of een eventueel onstane brand zonder die zak, met die zak net zo goed ontstaan is.

Drie voorbeelden van lipo's die zonder dat deze aangesloten waren spontaan in brand vlogen:
:

Met een klein beetje zoekwerk kan ik nog veeeeeeel meer linkjes vinden van ontploffende NiCD's of NiMH's. Vrij recent hier nog iemand die foto's poste van een verwoeste schaalzwever wegens ontploffende NiCD's.

Laad je je NiCD's ook in zo'n zak dan?

Knap hoor, ik zie dat jij in drie minuten tijd 3 topics kan doorlezen, had je dat wel gedaan dan had je gelezen dat een accu onder het autorijden in brand is gevlogen en er meteen hulp van buitenaf is gekomen.

De 1e link die je gaf was een accu in een vliegtuig. Stel je nou voor dat je de lipo ook tijdens het vliegen in een liposack doet?

De 2e link is iemand die z'n accu's leegvliegt en vervolgens 14 dagen laat liggen. Overigens erg raar dat ze dan in de brand vliegen, daar moet meer aan de hand geweest zijn.

De 3e link is iemand die mudvol geladen accu's een hele dag in een warme auto laat liggen. Hij claimed wel dat z'n auto op zonnecellen gekoeld worden, maar dat is een farce, een koelinstallatie op zonnecellen houdt je auto nooit koel. Hij geeft ook aan dat de auto warm was van binnen.

Goed.. daarmee wil ik niet zeggen dat ontploffende of ontbrandende lipo's altijd eigen schuld zijn, helemaal niet, een ongeluk zit in een klein hoekje.

Ik plaats alleen sterk mijn twijfels bij het nut van zo'n zak in deze, nog afgezien van het feit dat het staat of valt met het daadwerkelijk gebruiken van die zak.

Erbij blijven bij het laden of ergens 'op' of 'in' laden zodat het ergste voorkomen wordt (bv. bloempot) is dan een makkelijker en goedkopere oplossing.

Back