Het 1:12 Topic

Ik heb me zojuist ook ingeschreven voor de 1/12... Nu alleen nog even kijken hoe en wat maar dat komt wel goed...

gaaf man, het zal een druk weekend worden in ieder geval...wordt zeker leuk....

nu alleen nog even snel een 17.5t scoren

Trouwens al 32 man bij de World GT. Lekker druk!

ps:
Toen reed ik purple voor en iets van magenta achter. Voor iets van 3mm foam op de bandjes. Ik moest echt voorzichtig door de bochten gaan anders was het rollen geblazen. Wellicht is een setup nu sneller gevonden aangezien er behoorlijk aantal rijders meedoen.

Laatst bewerkt:
Ik moet alleen nog maar een life ontvanger accu vinden of een voltage booster.
Liefst een life accu, iemand een idee waar ik dit binnen de twee weken kan vinden?

Ik heb mijn RC Dynamics Voltage Booster te koop staan omdat ik voorlopig stock ga rijden met een LRP regelaar waar ik geen booster nodig heb.

Groeten,
Erik

Trouwens al 32 man bij de World GT. Lekker druk!

Waar zie je de inschrijvingen?

edit: doh! :)
edit2, meteen alle info op een rijtje:

info:Modellbau Sipotech
info: http://www.speedtechrc.de/fileadmin/gallery/News/20100818-foammasters/Masters_of_Foamracing.pdf

inschrijfformulier:Nennformular
aanmeldingen:Ausgabe

edit3: Volgens mij ben ik de enige die modified rijdt van de Nederlanders hier, dat belooft wat als rookie :s. Vrijdag 8 Oktober is een practice dag, maar dan kan ik niet. Ik ga voor die tijd wel een paar keer praccen.
edit4: Reserveren jullie bij een hotel? Zo ja, welk?

Laatst bewerkt door een moderator:
edit3: Volgens mij ben ik de enige die modified rijdt van de Nederlanders hier, dat belooft wat als rookie :s. Vrijdag 8 Oktober is een practice dag, maar dan kan ik niet. Ik ga voor die tijd wel een paar keer praccen.
edit4: Reserveren jullie bij een hotel? Zo ja, welk?

Dan moet je nog even een keer goed kijken :D

8 *Sorber *Joey 1/12 Modified

Hotel: ECCO! (zitten de meerderheid van de rijders)

Ik ga ook meedoen aan de masters of foam.
Ik moet alleen nog maar een life ontvanger accu vinden of een voltage booster.
Liefst een life accu, iemand een idee waar ik dit binnen de twee weken kan vinden?
Ik ben nog nieuw in de 1/12 de wereld, ik heb er nog maar 2 maal mee gereden en ik weet niet goed hoe het met die banden zit.
Kan iemand mij de banden routine uitleggen van een trainingsdag of een wedstrijd dag.
Je mag maar een of twee keer rijden met een set banden en moet ze dan laten rusten? Hoelang?
Wil dit dan zeggen dat je van elke compound een paar setjes moeten hebben op bijvoorbeeld een "trainings diameter" en ze na het trainen dan afdraaien op een wedstrijd diameter?
Als ik op zaterdag een goede setup vind op een iets grotere trainings diameter, is die setup dan zondag ook nog goed op een iets kleinere diameter?
Hoeveel setjes moet je dan bij hebben voor een trainings dag?
Na hoeveel keer rijden moet je ze terug afdraaien?
Iemand al gaan trainen bij sipotech? Welke banden en welke diameter werken daar goed?

Ik weet het ik heb veel vragen ineens, ik ken nog niks van 1/12de en moet het binnen twee weken toch een beetje onder de knie hebben. :)

Nick zoals Jason al zegt, wanneer je meer dan 2 keer op een band rijdt zal hij sneller chunken, het smeermiddel zorgt er voor dat de band en de lijm porreus wordt en dus sneller kapot gaat. Daarom train ik ook vaak slechts 2 keer op één set. Deze kun je dan de volgende dag weer gebruiken.

Op Sipotech reed ik vorig jaar met cellen Pink (R) en 2xPink (F). Later ben ik naar 2xPink rondom gegaan om wat meer midcorner steering te krijgen. Op de Asso vind ik de Pink band (R) erg "vast" voelen,

Zelf ga ik testen met een booster en een Life accu, en weet ik nog niet welke mijn voorkeur gaat hebben,

Overigens is de grip zo hoog op sipotech dat je waarschijnlijk hele kleine bandjes moet rijden, en zul je dus best je train banden kunnen afdraaien naar wedstrijd maatjes...

Groet Robert

Ik heb sinds een aantal weken mijn eerste 1/12 (voor het eerst in de 21 jaar dat ik 1:8 brandstof rij ga ik een keer 1:12 binnen proberen van de winter)

Nu heb ik heel dit topic al doorgelezen maar ik vraag we nog wat dingen af en ik hoopte dat een van jullie mij wat helderheid kon verschaffen... ;-) Gezien het feit dat ik in hart en nieren een brandstof man ben zie ik toch heel wat nieuwe begrippen voorbij komen.

kzal eerst even toelichten wat ik allemaal heb zodat jullie mij wat beter kunnen inlichten.. :-)

Serpent S120L
LRP SXX StockSpec ESC
LRP StockSpec 10,5T
banden van Jaco en MobGums
50c 500mah LiPo Accu

Een aantal vragen die ik heb:
Wat is een goede verplaatsing om mee te beginnen met bovenstaande spullen?
Wat is de ideale temperatuur van de regelaar en motor?
Wat word er verstaan onder het "vertimen" van de motor of regelaaar? en is het legaal? ;-)
Het smeren van banden, met welk middel? en zit er uberhaupt verschil tussen de legale reukloze smeer middelen?
en is het middel van xceed (TF1) een goed middel?
ik lees dat je een setje banden ook maar 2x per dag kan smeren omdat ze anders te zacht of te porreus worden?
En wat is de ideale banden maat?
Wat is de maximale laad amperage bij een 50c 5000MaH LiPo accu?

Die vragen klinken misschien een beetje "noob-achtig" :-) maar ik was van plan om de ETS en misschien op MACH een aantal races mee te doen, maar als ik het zo allemaal ens lees is het voor mij nog een beetje hocus-pocus... :-P

mvg,
John

Ik heb sinds een aantal weken mijn eerste 1/12 (voor het eerst in de 21 jaar dat ik 1:8 brandstof rij ga ik een keer 1:12 binnen proberen van de winter)

Koel!

Nu heb ik heel dit topic al doorgelezen maar ik vraag we nog wat dingen af en ik hoopte dat een van jullie mij wat helderheid kon verschaffen... ;-) Gezien het feit dat ik in hart en nieren een brandstof man ben zie ik toch heel wat nieuwe begrippen voorbij komen.

kzal eerst even toelichten wat ik allemaal heb zodat jullie mij wat beter kunnen inlichten.. :-)

Serpent S120L
LRP SXX StockSpec ESC
LRP StockSpec 10,5T
banden van Jaco en MobGums
50c 500mah LiPo Accu

Samen met Martin Toevallig? ;-)

Een aantal vragen die ik heb:
Wat is een goede verplaatsing om mee te beginnen met bovenstaande spullen?

Met Lipo is het wat anders dan met Cellen, begin tussen de 45mm en de 50 mm en kijk hoe het gaat. Let op dat de motor niet heter wordt dan 90gr.

Wat is de ideale temperatuur van de regelaar en motor?

Beide zo koud mogelijk!

Wat word er verstaan onder het "vertimen" van de motor of regelaaar? en is het legaal? ;-)

"Vroeger kon je met Brushed motoren de stand van de koolbrostels tenaanzien van de wikkelingen naar de magneten veranderen. Waardoor een spoel eerder of later zijn lading kreeg. Het "verstellen van de wissel tijd" (Vertimen) werd vroeger gebruikt om de motor sneller te laten lopen. Tegenwoordig verstel je de wisseling van de tijd digitaal aangezien we met Brushless rijden. Het vertimen van zowel je Brushles motor, als mede je regelaar zijn op de MoF legaal.
Het vertimen van de motoren (ongeacht of dit op de motor of op de regelaar gebeurd) geeft een hoop meer snelheid, maar ook meer warmte!

Het smeren van banden, met welk middel? en zit er uberhaupt verschil tussen de legale reukloze smeer middelen?

Ja er zit heel veel verschil tussen zelfs. De ene kleeft meer, de ander rolt meer, weer een ander wasemt sneller uit enz enz... Veel gebruik zijn de Speedtech Foam Liquid van Markus Mobers, Corally Jack the Slipper (die paarse, TC3) en CS High Grip. Deze drie gebruik ik zelf ook het meest afhankelijk van de baan conditie. De tijd dat je smeert, en de hoeveelheid dat je smeert hangt af van wat je wilt. Doe je achterbanden altijd vol smeren, en je voorbanden naar gelang de hoeveelheid stuur die je wilt. Smeer ze van binnenuit om te beginnen slechts voor 1/3 en breidt dat uit wanneer je meer stuur wilt. Laat het drogen voor een minuut of 15 á 20 en kneed het dan met een doek goed droog.

en is het middel van xceed (TF1) een goed middel?

Geen ervaring mee.

ik lees dat je een setje banden ook maar 2x per dag kan smeren omdat ze anders te zacht of te porreus worden?

Klopt, je kunt er nog wel op rijden, maar de band zal zachter zijn en daardoor een andere karakterestieke eigenschap krijgen, en dus ook de set-up van je auto veranderen. Zie het alsof je op je 1:8 van 35 shore achterbanden ineens naar 32shores gaat omdat je je achterbanden een half uur hebt gesmeerd voor de 5de keer deze dag ;-)
Zelf heb ik meestal 2 sets per dag. en wissel ik dit dan.

En wat is de ideale banden maat?

Dit hangt van heel veel dingen af. De split is net als bij een 1:8 een tuningmiddel (niet heel krachtig) maar ook de hoeveelheid grip bepaalt hoe groot jij je band wilt hebben. Is er veel grip, dan ga je naar een kleine band, is er weinig grip kan hij wat groter blijven. Het bepaalt ook je Roll-out enz enz. Op het EK had ik al mijn sets gedraaid naar 42mm voor en 46mm achter om zo te beginnen. In de Finales reed ik wel een stuk kleiner, en op Sipotech zat ik zelf op 39mm voor en 42mm achter, maar dan kun je slechts 2 runs op je (nieuwe) banden rijden en ze vervolgens weggooien omdat je op de velg zit... Kortom begin ergens met 42/46 en probeer dit per baan uit :-)

Wat is de maximale laad amperage bij een 50c 5000MaH LiPo accu?

Dit is denk ik afhankelijk van de club. De meeste clubs stellen 1C en dus 5 Ampère. Hoger kan opzich wel, ik zelf laad meestal met 7A

Die vragen klinken misschien een beetje "noob-achtig" :-) maar ik was van plan om de ETS en misschien op MACH een aantal races mee te doen, maar als ik het zo allemaal ens lees is het voor mij nog een beetje hocus-pocus... :-P

ETS met een 1:12? STOER! maar ik denk dat Scotty en Uwe het niet waarderen. EPS daar in tegen wel ;-) Overigens heb ik vroeger precies de zelfde vragen gehad hoor, iedereen heeft het immers moeten leren.

mvg,
John

Even geantwoord in het ROOD

Groet Robert

Even geantwoord in het ROOD

Groet Robert

Thanks, het geheel word nu beetje meer duidelijk.

maar 45 -50 mm rolout? ik had ergens gelezen dat je met lipo minimaal met 72mm moest beginnen? of is dat onmogelijk?

Maar waar vertime je de motor dan nu? op de regelaar? is dat wat LRP de boost optie noemt op de regelaar?

En met 5a laden vast gesteld per club? is daar een regel voor dan?

en ik bedoelde idd de EPS! :) LOL

Maar lees ik nu dat de regels EPS en MACH verschillend zijn vor de Stock klasse?

John

Pas op dat je geen appels met peren gaat vergelijken. de Roll-out die jij noemt was volgens mij voor een 13,5T zonder vertiming... Leuk, maar dat is dus niet van toepassing. Met de Vertiming kun je veel meer snelheid toevoegen, en daardoor moet je imho niet te "zwaar" gaan zitten. Ben je echt te ligt kun je altijd nog zwaarder steken....... Vorig jaar reed ik met een 10,5T bijna altijd tussen de 45 en 50mm op de verschillende banen.
Maar onmogelijk is niets ;-) Als het past kan ik met mijn 72T Spur en 65T Pinion, met een band van 46mm een Roll-out maken van 130mm :D.... En rook :mrgreen:

Mijn X12 10,5T motor staat op -10 (4 dots laag). Mijn Speed Passion 10,5T staat gewoon op +10.

Ik rijd zelf niet met de LRP Regelaar, maar ga met de Tekin in de 1:12 rijden (of de Speed Passion....) Aan deze vertiming sleutel je eigenlijk het meest. Dat heet bij de LRP volgens mij "Boost" en "Feel". Daar kan ik je niet zo gedetaileerd mee helpen.

Veel Clubs hebben in het (huishoudelijk)reglement staan dat je met niet meer dan 1C mag laden. 1C is 1*de capaciteit van de accu. Is dat dus 5000 Mah mag je met maar 1*5A = 5A laden... Sommige clubs stellen geen eisen hier aan....

De Regels voor de Mach zijn nog half in de maak ofzo.. weet ik ook niet precies wat hier nu het eind oordeel over is. Maar voor de EPS is het gewoon 10,5T en de Mach heeft o.a. gezegd hiermee misschien iets anders (13,5T) te willen doen.

Groet Robert

Hey John, welkom in de wereld van Electro nerds :lol:
Roll-out: Welcome to GearChart.com
Probeer je banden gewoon zo klein mogelijk te houden in combinatie met je rij-hoogte en gebruik altijd (zo veel mogelijk) de zelfde banden / hardheid. Niet andere banden gebruiken maar gewoon langer of korter of minder smeren.
Dat spul van Mobers vind Joey trouwens het beste.

Verder een advies, kom op de 3e naar Schermbeck (ja is ff rijden, voor ons ook). Dan krijg je 1-op-1 advies in nitro-taal. Of doe gewoon de Masters of Foam mee, daar rijden alle Europese toppers... veel leermomenten dus.

Dan krijg je 1-op-1 advies in nitro-taal. Of doe gewoon de Masters of Foam mee, daar rijden alle Europese toppers... veel leermomenten dus.

Ow, dat verstond ik dus niet in de pits gisteren bij Real 80... Ik dacht al, Chinees... Sweeds... Nee Nitro's....

Naar de MoF komen is zo wie zo een aanrader, maar beslis wel snel, de plaatsen zijn "op" aan het raken.

Overigens vind ik dat de "timing" + Roll-out + bandgroote + snelheid allemaal lang niet zo veel uitmaken als bij de 1:8 je 2-bak + koppeling + carb afstellingen zijn. Een Elektro is dan veel vergevelijker ;-)

:mrgreen:

Samen met Martin Toevallig
Ik weet nergens van. :)

Overigens vind ik dat de "timing" + Roll-out + bandgroote + snelheid allemaal lang niet zo veel uitmaken als bij de 1:8 je 2-bak + koppeling + carb afstellingen zijn. Een Elektro is dan veel vergevelijker ;-)

:mrgreen:

Wellicht eens een andere leermeester nemen? ;)

Naar de MoF komen is zo wie zo een aanrader

Oh en als het EPS is, i.p.v. ETS, dan is het ook sowieso, i.p.v. zo wie zo.... :mrgreen:

Back