Het 1:12 Topic

Ik lees hier nu over een “link-conversie-kit”, en ik heb geprobeerd om een goede uitleg hierover vinden, helaas kan ik niet genoeg info over dit onderwerp verkrijgen met google, inclusief bijbehorende afbeeldingen. Zelf heb ik een 1:10 T-bar constructie liggen, en wil het verschil bestuderen als het kan. Wie heeft er wel een goede link naar een “link-versie”, bvd!

Per ik mis je vraag even. Over welk merk auto gaat het? Praten we over Xray, Asso?

Overigens zijn er naar mijn weten geen (of nauwelijks) conversie kits naar link. De enige conversiekit die ik ken is van de Assocaited R5 (Link) naar T-bar.

Van de 10R5 is hier een close up van de links:
associatedrc10r5-6.jpg

Groet Robert

Robert, (of anderen) laat ik mijn vraag anders stellen: Ik ben helemaal niet bekend met het “link-concept”, ik weet bv niet waar de scharnier punten liggen, enz, dat vindt ik niet echt duidelijk van een “statische afbeelding” en de omschrijvingen die ik gelezen heb (ja, ergens meer naar voren heb ik begrepen).

Sowieso probeer ik meer te weten te komen over “T-bar”, “Link”, en mogelijke andere concepten, bij Pancars, F1 constructies, 1:12, 1:10 maak niet uit. Nooit echt opgelet (vroeger) bij dergelijke modellen in de pits, en de laatste jaren zijn ze niet echt populair geweest op de HFCC, maar in het vooruitzicht dat hiervan (waarschijnlijk bij genoeg animo) weer een klasse georganiseerd gaat worden, heb ik een F1 - 1:10 gekocht.

Bij een link-auto ligt het scharnierpunt in het midden van het chassis aan de achterzijde. Daar zit een pivot-kogel gemonteerd waar de achterpod op beweegt. De achterpod wordt recht gehouden door twee stangen (links) die aan beide zijden van het chassis ook weer op een pivot-kogel bevestigd zitten (te zien op de foto van Robert). Bij een T-bar zitten er twee pivot-kogels achter elkaar in de T-bar en die zijn op het chassis bevestigd. De pod zit op het T-gedeelte geschroefd met twee of drie boutjes en wordt op die manier recht gehouden...

Is allemaal duidelijk te zien lijkt me op verschillende foto's die je kan vinden op google toch of is het nog niet duidelijk?

Hier even twee plaatjes van een link-auto en een T-bar auto. De rode cirkels geven aan welke pivot-kogel(s) voor de zijdelingse scharnierbeweging zorgen en de blauwe cirkels geven aan hoe de achterpod in een haakse lijn achter het chassis blijven zitten...

Link-auto:
linkcar.jpg

T-bar auto:
Tplatecar.jpg

Verdere vering en demping wordt uiteraard gedaan door de diverse schokbrekers en tubes die bekend zijn. De T-bar heeft daarintegen zelf ook weer een (blad)verende werking die in dikte is in te stellen door een andere T-bar te monteren. Deze zijdelingse vering zie je bij een link-auto terug als twee kleine veertjes...

Heren,
ik zag een aanbieding staan op internet,
corally sp12x special edition nieuw voor 149 euro!(is een winkel geen marktplaats ofzo)
is deze auto aan te raden?

De SP12X is een van de laatste modellen van Corally en is een goede auto. Niks mis mee. Of hij aan te raden is, is voor veel rijders persoonlijk. De één is het roerend eens met Corally en de ander weer niet maar als auto op zich is het een goede auto.

De SP12X is een van de laatste modellen van Corally en is een goede auto. Niks mis mee. Of hij aan te raden is, is voor veel rijders persoonlijk. De één is het roerend eens met Corally en de ander weer niet maar als auto op zich is het een goede auto.

oke dankuwel,
150 euro vind ik hard meevallen

gezocht : 38mm 1/12 velgen van GRP of Parma

Heeft iemand nog zulke velgen die je toch eventueel weggooit ? (enkel de velgen interesseren mij, dus geen nieuwe banden..)

Meer info : zie mijn adv. in 'te koop gevraagd' :

gezocht-1-12-parma-grp-velgen

Laatst bewerkt door een moderator:
Van de Parma website:
"een nieuwe, zeer goed gebalanceerde, met goede wegligging 1/12 race body. Deze body voldoet aan alle nieuwe EFRA/BRCA/ROAR regels, de EE1 overtreft al onze vorige racing bodies in looks en wegligging. Deze body combineerd veel stuur met stabiliteit op hoge snelheid zodat de auto gemakkelijk te controleren blijft. "The Best of Both Worlds".
t500_a6be5f90bc62b9286815ce9d731bd337.jpg

Laatst bewerkt:
Heeft er iemand ervaring met het laden van de Reedy 1s 3.7v lipo met een
Graupner Ultramat 14 plus ?

Ik vermoed dat deze niet gebalanced moet worden daar het maar 1 cell is .

Hoe kan ik verifieren hoeveel mah en volt er nog in het pack zitten en nog belangrijker hoe kan ik het pack laden ?

Erik

Heeft er iemand ervaring met het laden van de Reedy 1s 3.7v lipo met een
Graupner Ultramat 14 plus ?

Ik vermoed dat deze niet gebalanced moet worden daar het maar 1 cell is .

Hoe kan ik verifieren hoeveel mah en volt er nog in het pack zitten en nog belangrijker hoe kan ik het pack laden ?

Erik

Heb je al eerder een lipo geladen met deze lader ? Er zal niets veel anders zijn.

Het is juist dat je geen balancer nodig hebt.
Als je de lader in lipo modus zet zal hij meestal bij het starten van het laadproces vragen hoeveel cellen je hebt.

De ultramat geeft daarna gewoon de spanning en geladen mah weer

Mijn Sphere is helaas kapot gegaan en ik ben op zoek naar een nieuwe regelaar voor 1:12.

De regelaar moet een goede oplossing bieden voor 1s lipo. Ik wil niet met een ontvanger accu rijden.

Mijn opties tot nu toe zijn :

• Willekeurige regelaar met de novak booster. (cuttoff in de booster, wel erg groot dat ding)
  • Tekin RS met 1s lipo cutoff, daarnaast een kleine booster (TQ booster )
  • De nieuwe LRP SXX Stock Spec als hij uitkomt, hier zit een booster in de behuizing

Voordeel vind ik je met de LRP de minste kabels in de auto hebt. Wel een erg dure oplossing ben ik bang (E200 + ??).

Wat zijn de meningen hierover ?

Als je wedstrijden gaat rijden in stock heb je geen cut-off nodig. (Zolang je je accu's goed vol laad.) Als je wedstrijden gaat rijden in Modified, dan maakt het vrij weinig uit welke regelaar je hebt, maar dan is het wel verstandig om een cut-off op 3.0V te zetten.

Voor stock zou ik voor de Tekin gaan. Als je hem samen met de Hotwire koopt dan is het de snelste regelaar van de opties die je geeft. (Met de nieuwste software) Tekin levert bovendien steeds gratis nieuwe software, waarmee je competitief blijft. Voor hoe lang ze dat blijven doen weet ik niet.

Ik heb op de EPS gereden met de Tekin en TQ-booster. Ik reed als een van de weinige (mss wel de enige) met lipo in stock. Uiteindelijk kwam mijn auto heel dicht in de buurt van de snelheden van de NiMH auto's. Met deze booster heb ik trouwens geen glitches gehad.

Back