Herstellen vleugel

• Topicstarter Topicstarter Robin_dc
  • Startdatum Startdatum
R

Robin_dc

Guest
Hallo,

Ik heb spijtig genoeg mijn extra 300L gecrashd. Motor viel stil en grond was bevroren, gevolg = landingsgestel uit romp gerukt en dwars door de vleugel heen. Ik heb geen enkele ervaring met het herstellen van een vleugel en het profiel ervan.
heeft iemand enkele tips van hoe jullie het als ervaren modelbouwer zouden aanpakken?

normal_extra%20001.jpg

normal_extra%20002.jpg

normal_extra%20003.jpg

normal_extra%20004.jpg

normal_extra%20005.jpg

normal_extra%20007.jpg

Tja,

Hoe moet je hierop antwoorden.
Zelf lijm ik alles gewoon weer vast, gewoon met hout.
Profielen opnieuw uitzagen en inlijmen.

Heb je het weggeslagen hout ook nog? daaraan kun je zien
hoe het heeft gezeten. Eventueel opnieuw inlijmen met versteviging
(hoekstukjes etc..)

Simpelweg kijken wat is verdwenen/beschadigd en vervangen.
In dit geval zou ik de bespanning ook helemaal overnieuw doen,
kun je ook meteen zien of er nog meer schade is.

Het blijft altijd een beetje improviseren, kijken hoe de rest is gebouwd en
dat namaken.

Daarna opnieuw coveren.

Johan

De hele vleugel opnieuw bespannen lijkt mij een beetje overkill (tenzij je koste wat kost een perfecte striping wil hebben...) Was een arf als ik je verhaal zo begrijp... dus geen tekening van.. Misschien nog een klein stukje meer folie verwijderen (op een non-striping plaats, als je snapt wat ik bedoel...), om een over te kunnen nemen (stukje papier ertussen en met potlood eroverheen "krassen", dan zie je precies hoe het profiel is.
Suc6 ermee :!:

ik zal een stuk van de bespanning verder weg halen en nog een spant voorzichtig proberen losmaken zodat ik het perfecte profiel heb.
Ik denk eraan om de bovenkant zo goed mogelijk te heroverspannen en de onderkant een rode lap oracover.
Alvast bedankt hé mannen
ik weet dat dit beetje een noob-vraagje was maar had graag eens jullie mening gehad.
bedankt
:) ik hou jullie op de hooghte en neem af en toe wat foto's zodat jullie goed kunnen volgen moesten jullie geïntresseert zijn.
(ps: was idd en arf)
grt Robin

ik zou eerst mooi vierkant er van maken(het gat), vervolgens balsa erin maken, en dan iets van epoxy( met glasv. uiter.) of plamuur gebruiken om het op te vullen

Gr. Rik

Als eerste zul je bij de kleine beschadiging de ligger weer in orde moeten brengen. Dit doe je door een zelfde kwalitiet hout te gebruiken en dit met Lange schuine lijmnaden in elkaar te laten overlopen. Daarna de verkasting op die plaats helemaal weer in orde brengen. Bij die grote beschadiging kan ik net niet zien of de ligger beschadigd is, anders moet je die ook verstevigen. Verder moet je daar de ribben weer op orde zien te krijgen en daarna beplanken en bespannen. Laat wel voordat je alles dichtmaakt de reparatie keuren door een ervaren bouwer. Een niet goed gerepareerde ligger is levensgevaarlijk.

Back