Herstellen composite

Hallo iedereen,

Mijn composite arf extra is gisteren tijdens de landing tegen de grond geslaan door de wind (was iets te veel wind +/- 7bf). Daardoor zijn mijn romp en vleugel gebroken.

Heeft iemand een idee welke lijm ze gebruiken bij composite arf (het ziet er wit uit, mss silicone of epoxy met bucky balls)

De glasmat zal ik aanbrengen met polyester (ik weet niet of dit geschikt is)
Verdere verstevigingen zullen met carbon strips gebeuren.

De romp:
Onder de oranje tape bevind zich nog een scheur, de tape dient als ondersteuning voor het geheel.

Ik heb de barsten aan de buitenkant al wat geschuurd.

246qkxi.jpg

8xsqdk.jpg

5mw9k5.jpg

Hoe ik denk om de glasmat aan te brengen:
kdmvl3.jpg

De vleugel (de tip is ook kapot):
De vleugelhelften heb ik met een mesje uit elkaar gehaald.

2sb1p50.jpg

ekkktk.jpg

Misschien zie je het niet, maar de vleugel is gemaakt uit een soort van een sandwich structuur:

Buitenkant: Glasvezel met verf
Brokkelig materiaal (mss honeycomb)
Laag glasvezel vanbinnen

Die laatste laag heb ik met een mesje verwijderd zodat het gebroken materiaal zichtbaar wordt, dit heb ik wat gefixeerd met zap. Maar op sommige plaatsen ontbreken er stukken, met wat moet ik dit opvullen (epoxy?)

5wf9sy.jpg

1enaqh.jpg

Die breuk in de vorm van een kruis (in de linkerbovenhoek), is van de vorige eigenaar, en dit is al hersteld. De andere breuk moet dan nog gefixeerd worden met zap.

2s14nqf.jpg

jtlxsj.jpg

Opnieuw mogelijke plaatsen waar ik glasvezel zou aanbrengen.

2u5tagh.jpg

Hier zie je duidelijk dat er stukken materiaal ontbreken, met wat moet ik dit opvullen?

nwzksn.jpg

je kunt de gaten opvullen met op maat gesneden piepschuim, dit is bij de karwei of gamma te koop op rol van 2 mm dik, word gebruikt achter het behang.

als je dit passend maakt in de gaten word het minstens zo sterk en zeker niet zwaarder.

dergelijke reparaties doe ik meestal door de breuk aan de buitenkant met tape dicht te plakken, vervolgens hars in de breuk laten lopen, glasmatje erin bv 40 gr, daar stukje piep over leggen dit ook insoppen en er dan 25 gr matje overheen plakken, alles goed dicht tamponneren, nachtje drogen.. klaar.

als je dan de tape van de breuk haalt is deze meestal helemaal dicht gevloeid, en hoef je maar weinig te schuren/plamuren.

de vleugel helften zou ik goed opruwen aan de buitenkant, op de voor en achterlijst,

goed fixeren en vervolgens met epoxy verlijmen en er een 60 gr matje of glaslint overheen trekken.

zorg dat je dik doorzichtig plastic hebt (tafelzeil) snij hier een strook van en leg die over de lijst als hij gelijmd is, in de natte epoxy, fixeer dezee folie met tape, en trek die zo strak dat alle lucht er uit trekt.

krijg je weer een superstrakke neuslijst van.

en welke hars gebruikt hij dan het best?
en met wat breng je de glasmat aan? G4?

jasper ik wil gerust komen helpen hoor,

Bedankt voor die info!

Als hars zou ik deze 40min epoxy gebruiken:
Aerobertics.be - Product Detail Accessoires - Paints & Glues

En eventueel mengen met glasvezelstukjes:

Of met micro-balloons (bucky balls):
Wat denken jullie dat het beste is?

Maar ik begrijp niet goed hoe ik die gaten moet vullen met piepschuim, de spleet is op de meeste platen maar 3mm dik (op sommige 6mm), redelijk dun om er piepschuim tussen te duwen. Zou epoxy met micro-balloons niet wat beter zijn, is ook licht en sterk...

En dan eventueel sommige plaatsen versterken met:
Aerobertics.be - Product Detail Accessoires - Carbon & Fiberglass

Die hars is prima, hou er wel rekening mee dat deze 24uur moet uitharden.
Curing time: 24 hours

Als je de schade van binnenuit kan benaderen, dan zou ik (zoals eerder geschreven)

- buitenkant afplakken met dikke folio
- met kwastje dun laagje 24H epoxy inkwasten
- als de schade alleen een 'kraak' is (geen materiaal weg) dan de epoxy aanmengen met micro balloons (melk dikte) en dit goed in de kraak kwasten.
- over de naad/kraak een dun matje glasdoek (met epoxy zonder microballoons)
- Dan object zo plaatsen dat de epoxy goed in het materiaal blijft (niet wegloopt)

Voor delen waar je wel materaal kwijt bent:
- buitenkant afplakken met dikke folio
- met kwastje dun laagje 24H epoxy inkwasten met microballoons
- dun laagje glasdoek in de open ruimte duwen.
- dun balsa of depron in de open ruimte leggen (evt eerst van de voren op maat maken)
- over het geheel een dun laagje glasdoek (epoxy zonder microballoons)

Back