Gebouwd tussen 1994 en 2019 door Herman De Blauwe (alias Herby63)
In 1994 werkte ik op de Italiëlei in Antwerpen. Achter de hoek, op de Paardenmarkt, was een modelbouwwinkel gespecialiseerd in scheepsmodellen. De bejaarde eigenares besloot op pensioen te gaan en bood de volledige inboedel met 50% korting aan. Omdat ik in 1993 begonnen was met deze hobby, kon ik niet weerstaan aan deze buitenkans en kocht het Osebergschip van Amati, het Zweeds Koninklijk yacht Amphion van Corel, de sloep van de Victory van Panart en de HMS Victory van Sergal.
Ik had jaren voordien, op reis met mijn ouders in het zuiden van Engeland, de Historic Dockyard in Portsmouth bezocht, waar dit laatste schip toen in al zijn majestuositeit te bezichtigen was.
Hoewel ik nog bezig was aan de Santa Maria van Mantua, kon ik het toch niet laten de inhoud van de dozen te inspecteren, en de handleiding van de HMS Victory door te nemen. Na een week viggelen en vijlen pasten kiel, spanten en valse dekken zonder speling en zonder knellen in elkaar.
Bij een vierkant getuigd schip met kanonnen is de plaatsing en onderliggende verhouding van masten, staand want en kanonopeningen zeer belangrijk. Ik was dan ook verwonderd in de handleiding te lezen dat het gat voor de hoofdmast niet op de juiste plaats zat.
Ook vermeldt Sergal dat hun bouwdoos de modelbouwer toelaat een mooi model te bouwen, maar voor de meer veeleisende bouwer verwezen za naar The Anatomy of Nelson’s Ships van C.N.Longridge of Anatomy of the ShopHMS Victory van John McKay.
Mijn vader vond een originele druk van eerstgenoemd boek in een tweedehandsboekenwinkel. De studie kon beginnen.
Wat vooral opviel bij de bouwdoos, was de afwijkende verhoudingen tussen lengte en hoogte van de dekken. Mijn eerste werk was dus de schaal te bepalen. De grootst opmeetbare lengte was van de voorkant van het schot van de luizenplecht tot de top van de spiegelplaat. Dit vergeleken met de plannen in het boek gaf een schaal van 1/81,2 in plaats van de opgegeven 1/78. Deze schaal heb ik aangehouden bij alle volgende berekeningen.
Inmiddels had ik bouwgrond gevonden, dus modelbouw werd ongeveer 3 jaar in de koelkast gezet.
Bij het ontwerpen van het huis kwam het probleem van waar ga ik dit model, dat toch 1,35 meter lang zou worden, plaatsen in een stofvrije omgeving. Om een volledig glazen constructie te vermijden heb ik geopteerd voor een opening in de muur tussen inkom en leefruimte. Met een marmeren tablet, een houten kassement en een raam aan elke zijde, waarvan er één uit genomen kan worden voor inrichting en schoonmaak, had ik alvast een vitrine die toeliet het nog te bouwen model aan beide zijden te bewonderen. Vandaar de beslissing bakboord en stuurboord in een andere uitvoering te maken: aan bakboordzijde is alles naturel, en aan stuurboord wordt de romp geschilderd in het kenmerkende patroon van zwarte en gele banden met zwarte luiken en koperen beplating.
Na dit intermezzo heb ik naast het beplanken van de romp en het uittekenen van de plaats van de openingen er in, de 3 andere bouwdozen gemaakt. Zo is de vitrine gedurende bijna 15 jaar een veilige haven gewest voor de sloep van de Victory en het Zweeds Koninklijk yacht Ampion.
2e huidbeplanking en bekopering vorderden traag terwijl ik een aantal varende modellen gemaakte of restaureerde. In 2008 belandde de romp op een plank met een doek erover tegen het stof omdat ik even niet wist hoe ik de touwen van de kanonnen mooi kon oprollen (flemish coils).
In december 2015 waren alle lopende modelbouwprojecten afgerond en de werktafel eindelijk vrij om verder te werken aan de Victory. Van zodra de boegspriet er op komt neemt het immers veel meer plaats in. De doelstelling was om het model in 5 jaar te voltooien. Het zou uiteindelijk maar 4 jaar duren want op 29 december 2019 werd de laatste hand er aan gelegd
De eerste digitale foto die ik gevonden heb dateert van 2005. Genoeg geschreven dus, op naar de afbeeldingen.
Profiel van boeg, galjoenscheg en hekbalk bijgewerkt
Stuurboord 2e huidlaag aangebracht tot net boven de geschutspoorten en de koperen plaatjes met secondelijm geplaatst, alleen nog de driehoekige plaatjes tegen de waterlijn moeten nog op maat gemaakt worden.
Bakboord: ook hier is de 2e huidlaag aangebracht tot net boven de geschutspoorten, volledig in latjes van 1 x 4 mm op 7,5cm lengte.
De 2 slooiknieën tegen de galjoenscheg zijn gemaakt uit flexbeech, de messing ornamenten zijn doorgeslepen en bijgewerkt om beter met de realiteit overeen te komen
Boeg en galjoenscheg zijn na verjongen naar voor en boven, bekleed met noten fineer met de nerf in de richting van de samenstellende delen.
Veel lees- en modelbouwplezier,