Help mijn romp is getordeerd!

Beste bouwers,

Ik heb een probleem, de romp van mijn Super Skybolt blijkt na het plaatsen van de vleugels getordeerd te zijn. Het stabilo staat zo'n 2 a 3 graden schuin tov de vleugels en de bodem van de cockpit. Er zit dus een verdraaiing in de romp. Dit is me tijdens de bouw niet opgevallen. De romp is een jaar geleden gebouwd en heeft sindsdien in de garage gestaan. Ik heb de bouw weer opgepakt en zie nu dat hij getordeerd is.

Wat is wijsheid? De vleugels bewust wat schuin zetten? Of is er nog een manier om de romp te richtten?

Alle tips zijn welkom, behalve slopen en opnieuw bouwen... :-(

Ik had hetzelfde probleem met mijn reno mustang. topflite-p51-strega-afwerk-fase-nieuwe-fotos-3Bij mij was het zo'n 4graden en het stoorde mij behoorlijk

Ik heb dit nogal resoluut opgelost.

Ik heb onder het stabilo een snede in de lengteringting gemaakt die ruim van ruim voor het stabilo tot helemaal achterin. Ik moest ongeveer 2mm wegdremelen vervolgens heb ik de romp onder tegengestelde torsie weer verlijmd met epoxy.. een hoop tape en boeken om het geheel op de juiste manier te laten drogen. Enc bijmij is het probleem opgelost..

Vervolgens weer plamuren schuren plamuren schuren etc etc.
Nu moet ik enkel nog een laagje spuitplamuur wegschuren en nog een paar likkies verf aanbrengen en dan is het geheel klaar..zie foto

Weet niet hoe jou kist is gebouwd. Maar hopelijk heb je er wat aan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Of is er nog een manier om de romp te richtten?

Lastig te zeggen als je niks in de hand hebt .

Maar in ieder geval de vleugels er normaal opzetten en het stabilo en zijvin aanpassen aan de vleugel

Je krijgt anders bij dubbeldekkers met korte romp een schlecht vliegende kist .

Ook heel nauwkeurig de EWD nameten of die noch wel klopt .;)

Mvg Johan

Wat is EWD?

De zijwanden van deze kist zijn 8mm dik en zo hard als beton. Ik zal er eens goed over nadenken of de methode van Wout R de oplossing is...

Wat is EWD?

De zijwanden van deze kist zijn 8mm dik en zo hard als beton. Ik zal er eens goed over nadenken of de methode van Wout R de oplossing is...

Was er even vergeten bij te melden dat ik ook nog gestoomd had nadat ik de snee gemaakt had. Met een opengewigde spleet (a.u.b niet uit de context gebruiken) ik het heb geheel poosje boven de waterkoker gehouden en om het hout binnenin wat zachter te maken

SUC6

Met de romp in de hand heb ik er nog eens goed over nagedacht en ben tot de conclusie gekomen dat er weinig anders op zat dan toch maar te slopen. Ik heb de romprug en bodem eruit gehaald en vervolgens de staart voor de helft los gesneden. Daarna was alles lekker flexibel en kon ik de staart uitrichten. Dat is inmiddels gebeurd. Ik ben nu de romprug opnieuw aan het opbouwen met vers balsa. Ik denk dat hij straks nog strakker is dan mijn eerste bouwpoging. Het is wel een puist werk, maar ach ik heb weer iets te doen dit weekeinde.

Bedankt voor jullie tips!

Back