Hoi allen,
Een aantal jaren geleden heb ik van iemand een 2.20 meter Zagi overgenomen waar nog niets mee gedaan was (en nog niet, overigens). De vleugelhelften zaten helaas al aan elkaar dus die heb ik los gesneden (niet erg netjes geworden). Mijn idee was destijds een dikke motor maar daar heb ik inmiddels andere toestellen voor.
Regelmatig kom ik meldingen tegen over zagi's (zoals de Wolf 10) die goed te vliegen zijn aan de helling en zelfs in thermiek. Hierop hopende met mijn exemplaar heb ik een start rubber besteld bij united hobbies (tot 2.5 kilo) en de vleugel van zolder gesleept.
Nu staat het hier in de kamer maar loop ik tegen hetzelfde probleem aan als destijds - geen informatie! Geen idee wat het vleugelprofiel is (lijkt klassiek Zagi, vrijwel vlak van onder en behoorlijk dik), geen idee waar het CoG zou moeten komen (daar zijn programma's voor maar daar kom ik domweg niet uit)..
Wat weet ik wel?
- spanwijdte 2.20 meter
- vleugelkoorde root 40.6 cm
- vleugelkoorde tip 14.8 cm
- dikte profiel 43 mm maximaal
- materiaal is EPP
- gewicht beide vleugeldelen 290 gram
De belangrijkste dingen voor nu zijn dan,
- wat is het CoG? Ik wil het liefst zo weinig mogelijk gewicht!
- ailerons of ook flaps om camber te veranderen in thermiek, werkt dit überhaubt met een Zagi?
- die ailerons en flaps uitsnijden of met 6mm depron toevoegen?
- moeten er vleugeltips aan komen of kan ik ook een lichte V-stelling in de vleugel maken?
- Zou starten met een elastiek een goed idee zijn of sloop ik dan de vleugel (zonder versteviging)?
Als ik het oppervlak van de vleugel neem (110cm x 55.4cm) kom ik op ruim 60dm2. Bij een vlieggewicht van 750 gram komt dat op 12.5 gram belasting per dm2. Is dat te weinig?
Heel wat vragen, hopelijk heeft iemand een (deel) antwoord voor me
Foto's zal ik morgen even plaatsen, door de flits krijg ik alleen maar vage witte vlakken..
Een aantal jaren geleden heb ik van iemand een 2.20 meter Zagi overgenomen waar nog niets mee gedaan was (en nog niet, overigens). De vleugelhelften zaten helaas al aan elkaar dus die heb ik los gesneden (niet erg netjes geworden). Mijn idee was destijds een dikke motor maar daar heb ik inmiddels andere toestellen voor.
Regelmatig kom ik meldingen tegen over zagi's (zoals de Wolf 10) die goed te vliegen zijn aan de helling en zelfs in thermiek. Hierop hopende met mijn exemplaar heb ik een start rubber besteld bij united hobbies (tot 2.5 kilo) en de vleugel van zolder gesleept.
Nu staat het hier in de kamer maar loop ik tegen hetzelfde probleem aan als destijds - geen informatie! Geen idee wat het vleugelprofiel is (lijkt klassiek Zagi, vrijwel vlak van onder en behoorlijk dik), geen idee waar het CoG zou moeten komen (daar zijn programma's voor maar daar kom ik domweg niet uit)..
Wat weet ik wel?
- spanwijdte 2.20 meter
- vleugelkoorde root 40.6 cm
- vleugelkoorde tip 14.8 cm
- dikte profiel 43 mm maximaal
- materiaal is EPP
- gewicht beide vleugeldelen 290 gram
De belangrijkste dingen voor nu zijn dan,
- wat is het CoG? Ik wil het liefst zo weinig mogelijk gewicht!
- ailerons of ook flaps om camber te veranderen in thermiek, werkt dit überhaubt met een Zagi?
- die ailerons en flaps uitsnijden of met 6mm depron toevoegen?
- moeten er vleugeltips aan komen of kan ik ook een lichte V-stelling in de vleugel maken?
- Zou starten met een elastiek een goed idee zijn of sloop ik dan de vleugel (zonder versteviging)?
Als ik het oppervlak van de vleugel neem (110cm x 55.4cm) kom ik op ruim 60dm2. Bij een vlieggewicht van 750 gram komt dat op 12.5 gram belasting per dm2. Is dat te weinig?
Heel wat vragen, hopelijk heeft iemand een (deel) antwoord voor me

Foto's zal ik morgen even plaatsen, door de flits krijg ik alleen maar vage witte vlakken..