Hele lichte, stijve vleugel bouwen...

Ik zit wat te stoeien met materialen en constructies voor de vleugel van mijn Pitts Python 3D toestel. De span wordt 1220 mm, koordte 238 mm. Ik concentreer me eerst op het deel zonder de airleron, dit is het eerste idee:

Wing.jpg

Items 1 en 5 komen uit 10 mm balsa plaat. Item 8 is een carbon buis. De overige items zijn allemaal uit 1 mm balsa. Iedere rib (2) is wel voorzien van een dwarsstrip (6) van 5 mm breed, maar er is geen D-box bekleding. Webbing (7) heeft uiteraard de nerf haaks op de carbon ligger. De vleugel wordt geheel uit 1 stuk, de carbon buis kan ik langer kopen en afzagen op 1220. Bij de aansluiting op de romp komen wat verstevigingen.

Wat denken jullie van deze constructie?

Dank,

Ziet er leuk uit, alleen de delen drie en vier zijn naar mijn mening overbodig. Ze zitten in het hart van de vleugel waar de momenten het kleinst zijn en verder zijn de gaten zo groot dat de overgebleven randjes nauwelijks enige kracht kunnen opvangen.
Met het oppervlak/gewicht dat je hiermee uitspaart kun je makkelijk een D-box maken - veel stijver en minder vervorming van je profiel door inzakken van de bekleding tussen de ribben.

Ja, daar zit ik net mee te stoeien. Ik denk dat delen 3 en 4 (gelamineerd uit 2 lagen 0,5; nerfrichting 90 graden verdraaid, heb ik net verzonnen....) wel stijfheid brengen in het X/Y vlak. Buiging wordt al tegen gegaan door de buis en de webbing, torsie door de ribben met de T-strip erop. Als ik de D-box bekleding dicht laat (zonder gaten), is het veel meer materiaal dan items 3 en 4 samen.

Maar, geheel uit 1mm balsa, met jouw mod en de carbon buis, zou dat stijf genoeg zijn? Er zit nu 90mm tussen de ribben.

Wellicht is het overdreven wat ik probeer, hoor, maar ik wil het hele toestel rond de 2,6 kg bouwen, en da's niet veel voor een 1,2m dubbeldekker met volle romp en 15cc 4-takt!

Als je de plaatjes 3 en 4 van triplex maakt dan is dat al een stuk sterker. Een heel sterke en lichte vluiegleconstructie vind je hier heeft al diverse harde klappen overleefd.

Da's inderdaad een gave vluiegleconstructie, ik weet alleen niet of die te vergroten is naar het model dat ik nastreef. En jouw toestel weegt lekker weinig, dat staat niet eens meer in verhoudging tot wat ik bouw. Maar ja, ik gebruik dan ook een 15cc viertakt...

Er zitten nog meer ideeen in m'n kop, ik teken er nog wel een paar uit om aan jullie voor te leggen. Let wel, ik probeer ook om echt af te wijken van de standaards. Of dat verstandig is of niet laat ik in het midden, maar het is wel de manier om verder te komen.

Ik heb in elk geval al plannen om een model zo te maken met een spanwijdte van 1,4 meter in de trend van een funtana of iets dergelijks. En dan te voorzien van een 700 watt buitenloper.

Poehé, da's flink. Ik zal eens kijken hoe dicht ik mijn jouw 'rechte-lijnen-profiel' in de buurt van het originele profief van de Python kan komen.

Als je dat toestel gaat bouwen, graag veel foto's...

Dank,

De delen 3 en 4 voegen maar één ding toe, extra gewicht, maar verder zijn ze volkomen overbodig.

Een koolstof buis is veel flexibeler dan je in eerste instantie denkt. Als de een D-box van de vleugelvoorzijde maakt kan de indekking bij buiging van de vleugel makkelijk breken. En op het eerste gezicht is de koolstof buis in jouw ontwerp erg dun.

Wat het breken van de indekking betreft, daar heb ik enige ervaring mee. Het betrof een elektrozwever, spanwijdte 2 meter en de gebruikte koolstofbuis had een diameter van 10 mm.

Normaal wordt de torsie stijfheid door een D vorm aan de voorkant van de vleugel te bouwen, meestal door middel van dunne balsa beplanking. De stijfheid over de lengte wordt verkregen door shearwebbing (ik weet het nederlandse woord niet), dit zijn ook dunne balsa plankjes die tussen de 2 hoofdliggers zitten met de nerf verticaal, dus niet in de lengte.

Ik denk dat deze bouwmethode nog altijd een van de beste is. Al heb ik bij m'n eigen ontwerp vliegtuig de D vorm weggelaten omdat ik een hekel aan balsa buigen heb.

Delen 3 en 4 zullen inderdaad weinig effect hebben omdat ze in het platte vlak van de vleugel werken.

Kijk even hier: bouw-thundercat-ii
Waar werken de krachten? Juist, aan de buitenkant! Dus wat doe je met binnenkant? Die laat je zo leeg mogelijk....
Deze sterkte/gewichtsverhouding is nagenoeg onovertroffen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb even het draadje van de Thundercat bekeken en kan niet anders zeggen dan schitterende bouwwijze en erg kien materiaal gebruik.:worship:

Laatst bewerkt:
Back