Heinkel HE 111 1:72 vraag

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag.
Ik heb zelf van balsahout 2 - 4 mm een Heinkel HE 111 op schaal 1:72 (ongeveer) gebouwd.

Spec.
span = 33 cm
lengte = 22.5
gewicht leeg = 26 gr

Als aandrijving en besturing had ik de elektronica van een X-Twin classic ingebouwd (heb bedrading motoren andersom gesoldeerd zodat ze de juiste kant op draaien).

Het werkt allemaal, alleen is het motorvermogen te klein om hem in de lucht te houden.

Nu mijn vraag; kent iemand een Nederlandse winkel waar ik kleine krachtige (liefst op 3,7 volt werkende) elektro motoren kan bestellen zonder over een ceditcard of paypall te beschikken (het liefst zou ik ook de elektronica eerst in real life willen zien)?
Ik woon in Groningen en modelbouw Krikke heeft alleen maar voor grote modellen.

Groet
Rogo

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Rogo, welkom op het forum :)

eigenlijk denk ik dat je met dit model toch wel bij de xtwin electronica blijft zitten (je had 'm ervoor gebouwd lees ik).
t60 motoren zijn denk ik geschikter, maar vragen ook meer power dan de xtwin-electronica aan kan...

x-twins sturen met hun motoren, dus heeft die heinkel geen stuurvlakken?
als je wilt overstappen op andere besturing, moet je wel de gedachte erbij nemen, dat je heel veel aan dit mooie model zal moeten afbreken en her-opbouwen om het passend te maken.

misschien de electronica uit een twee motorig parkzone toestelletje proberen?

suc6 met het nemen van een beslissing.

Hoogvlieger

Hallo Hoogvlieger,
Dank voor de reactie. Ik heb het model voor de x twin electronika gemaakt (en dus zonder stuurvlakken) maar kan zo het een en ander aanpassen of anders even een nieuw model maken (niet erg veel werk).

Het liefst zou ik iets krachtiger motoren plaatsen van 3.7 volt omdat ik deze op de unit kan aansluiten. Moet ik wel kijken of de lipo die er nu aan zit groot genoeg is. Anders moet ik deze ook vervangen en ik ben bang dat het geheel dan te zwaar wordt.

de 3.7 volt moet je niet vergelijken met wat de motoren gebruiken, dat ligt veel lager.
in feite is dat de spanning die de batterij heeft, maar word in de printplaat teruggebracht tot datgene wat nodig is om het ding te laten werken.
overigens moet je wel oppassen dat de spanning niet onder de 3.7 komt, anders gaat de batterij kapot, en dat kan bij het laden en ontladen gevaarlijk zijn.

zou eigenlijk eerst eens kijken naar een kistje dat meer dan voldoende power heeft, en daar dan een nieuwe heinkel van maken, die dan ongeveer hetzelfde gewicht heeft, als het vliegtuigje waar je de electronica uithaalt.
let wel dat het hier dan gaat om het gewicht van dat vliegtuigje ZONDER electronica.
als de heinkel zonder apparatuur net zoveel weegt als die lege body, zal je ongeveer op hetzelfde ''vliegklaar gewicht'' uitkomen als dat vliegtuigje MET z'n elektronica wanneer je de motortjes etc gemonteerd hebt.

met een beetje geluk vind je er een die in die silverlit heinkel past.
suc6

hoogvlieger

Na het een en ander te hebben uitgeprobeerd en uitgezocht, ben ik tot de conclusie gekomen dat het vrijwel uitgesloten is om dit model vliegend te krijgen (ook al doet hij het als werpvliegtuig redelijk goed). Het model is te zwaar voor het vleugeloppervlak (kom op vleugelbelasting, zonder staartvleugel, van 20,7 gr/dm2).

Ondertussen heb ik van depron even twee modellen gemaakt waarop de motorset redelijk werkt.

Ga nu eerst een aantal zaken zoals:
- kan de vleugelbelasting toe/afnemen met het juiste vleugelprofiel? (of wel kan je met het juiste profiel met een kleiner vleugeloppervlak?

-Hoe is de verhouding tussen vleugelbelasting en motorvermogen?
-Hoe zit het met het motorvermogen tegenover de luchtverplaatsing van de prop, wat is belangrijker?

Berekening van vleugelbelasting gaat alleen uit van oppervlakte, het profiel doet er niet toe. Het ene profiel lift wel meer dan het andere.
Profili 2.0 - software for wing airfoils managing, drawing and analysis

Vuistregels voor motorvermogen
magische getallen voor elektropiloten / magic numbers for e-flight - WFF

E-flight 101 by RCG member Ken Myers, will at least save you a ruined LiPo (or worse!), a burnt motor and a fried ESC:
The Ampeer
-> Electric Power Basics

followed by
The Ampeer
-> Everything youw wanted to know about e-flight (Ed Anderson)
Table of Contents

• Six Keys to Success for New Pilots
  • Important Note About Motor and Propeller Safety
  • The Mythical Best First Plane
  • The AMA Park Pilot Program
  • Things To Check On a Ready-To-Fly (RTF)
  • What You Need To Know About Receivers
  • What function goes on which stick?
  • Battery Basics
  • Amps Versus Volts Versus C
  • Lithium Battery Chargers
  • Balance chargers versus external balancers
  • Extending Flight Times While Maintaining Balance (proper CG)
  • Understanding the Electronic Speed Control (ESC)
  • he Low Voltage Cutoff Feature (LVC) Of Your ESC
  • The Role of the Battery Eliminator Circuit in Your ESC (BEC)
  • Sizing Power Systems for Electric Airplanes
  • Prop Versus Amps
  • Why Consider a Gearbox?
  • What Do the Kv Numbers On Motors Mean?
  • Who Needs a Wattmeter/Power Meter?

Forumtipjes:
Geef behalve je leeftijd ook je woonplaats of regio op in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd zien links onder je gebruikersnaam. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek.

Laatst bewerkt:
@Ron: ik denk dat je de titel van je profili link eens moet aanpassen, volgens mij zijn er geen gratis downloads meer.

Max, niet gezien. De titel wordt automatisch door forumsoftware gegenereerd a.d.h.v. titel-gegevens die de site levert. Gelukkig kun je de tekst van de titel hier aanpassen, heb ik inmiddels gedaan :)

Back