Hegi Piper P 18

Arnold (en Jo)...

Kijk... zo heeft Hannesie het in elkaar gestoken.
Kén altijd netter en nog niftier, maarrrr..... het is prima zo :)
Voldoende sterk, ik laat het dus zo.
Nifty? Domping is prachtig nastelbaar!

full

full

full

full

Het kapje met magneetsluiting...

full

Groetjes Bas

Laatst bewerkt door een moderator:
Arnold (en Jo)...

Kijk... zo heeft Hannesie het in elkaar gestoken.
Kén altijd netter en nog niftier, maarrrr..... het is prima zo :)
Voldoende sterk, ik laat het dus zo.
Nifty? Domping is prachtig nastelbaar!

Groetjes Bas
Hoi Bas.

Dat is inderdaad wat makkelijker uit te voeren. Ook de side- en downtrust is makkelijk instelbaar.
OK voor de volgende kist een goed idee.

Gr. Arnold

PS.
Zit inderdaad hevig onder het stof.
:yes:;-)

Ik kon zweren dat deze ^ te hoog op de poten staat...
De wielkappen lijken verkeerd van vorm en te klein en de prop ook.
Ik kan dat nooit zo volgen, men doet er alles aan om een zo mooi mogelijk semi-schaal model te maken en dan wordt het door dit soort te vermijden zaken alsnog verprutst.
Het kan natuurlijk vertekening zijn, hoewel.....
1039147M.jpg

Ach... Daar heb je bij een ARF-Kasus altijd meer kans toe... dat er een loopje met de schaal wordt genomen.
Maar dat tref je bij Ziroli of een oude Pica bouwdoos ook.
De modelbouwer mag dat met goede insticten naar hartelust gaan bijstellen of verdoezelen.

Schaal... hmmm. Breek me de... belettering is ook niet schaal. (en wel totaal niet, klopt van geen kant!)
Zo ook al helemaal niet het Burda-staffel-logo...
Nog de Hegi, noch de VQ :turn-l:

Echt wakker kan ik er niet van liggen als er mee gevlogen moet worden. Life is to short.

Het is wat anders als je je instelt om een schaalkampioenschap te winnen,
of minimaal geloofwaardig wilt deelnemen.
Dan verlies je je in hyper-detailering. Wordt het waarlijk mooier dan echt.
Het vliegen spannender en verantwoordelijker dan ooit...

full

Kijk... hier zit het logo weer op de verkeerde plaats... ook het piperlogo :)
De wielkapjes weer iets meer in proportie...

CG punt goed??

Wel benieuwd hoe e.e.a. nu uitkomt met deze motorophanging.

Dus de zaak maar eens gemonteerd.

full

Dan de plaatsing van de accu.
Deze kan niet verder naar voren.
Maar het CG ligt aardig goed. Misschien een pietsie lood erbij en de balans is goed. Mooi dus.

full

Er blijft weinig ruimte over voor het aansluiten van de accu.
Dat wordt frotten.
Een luikje onder is geen optie omdat er dan veel aan de constructie veranderd moet worden. Gaan we niet doen.
Ik ga een van de zijruitjes demonteerbaar maken, zo kan ik met twee handen de aansluiting maken.

full

Bij mij zit er dan een luikje bovenop... maar of je er met de vleugel er aan vast, er makkelijk bijkomt?

Kan wel weer plaatje schieten?

Bij mij zit er dan een luikje bovenop... maar of je er met de vleugel er aan vast, er makkelijk bijkomt?

Kan wel weer plaatje schieten?

Hoi Bas,

Het doorzichtige luikje zit bij mij ook bovenop. Maar ik kan daar met twee van grote kluiven van mij niet in. Ik heb twee handen nodig om de stekkers in elkaar te steken. De accu erin steken is geen probleem.

Maar met een klapraampje aan de zijkant gaat dat wel lukken.

Je denkt wat ik ook denk... :)

Gaat er -bij de weg- goed uit zien!

Nog even die tinten. Geel pijl op te trekken. Al helemaal niet van een foto.
Kan alleen door navraag. Moet je maar net iemand treffen die dat weet, of nog weet...

Suggestie volstaat dan...

Wel is het zo dat de tinten van Oracover tegen de RAL aanzitten. Oracover heeft een middenblauw, net iets te licht vergeleken met de plakkers die ik hier heb liggen.

Heb die letters wel bij de RAL waaier gehouden. Kan zijn dat Hegi dat onderzocht/gestaafd heeft?

Je kan dan ook met een kleur overeenkomstig passende vinyl autobelettering folie werken, bij een dan iets te lichte tint Oracover. Blauw is mooi blauw. (tintje te licht... who cares? Toch?)

QUOTE=H.B.Busking;2866268]Je denkt wat ik ook denk... :)

Gaat er -bij de weg- goed uit zien!

Nog even die tinten. Geel pijl op te trekken. Al helemaal niet van een foto.
Kan alleen door navraag. Moet je maar net iemand treffen die dat weet, of nog weet...
Blauw is mooi blauw. (tintje te licht... who cares? Toch?)[/QUOTE]

Ik hou het dan maar op die wat lichtere kleur blauw van Oracover.
Past ook goed bij de spuitbus blauw die ik heb gekocht. (tintje te licht... who cares?, niemand :) )

Dit is toch redelijk middel tot lichtblauw!

full

Een andere vraag aan voormalige Burda Hegi bouwers.
Wat hebben jullie met dit stukje kunststof gedaan??? Het is vrij stug om zo als motorkapje te gebruiken.

Ik zou een stuk 1 a 1,5 mm vliegtuig-triplex nemen, nat maken en om een bloempot, met elastieken erom, laten drogen.

full

Hetzelfde als je zou doen met je stuk triplex Arnold.

Met dit verschil dat het heet water moet zijn, zo ongeveer boiler( waterverwarmer) temperatuur, enkele minuutjes in het water laten liggen en dan maar rond de bloempot, maar dan vrees ik dat het weer te rond gaat zijn.
Zou je al eerst uit piepschuim een vorm moeten maken om het plaatje op te spannen.
Wat de kleur betreft, foto's bedriegen nogal wat, die uit de doos is donkerder dan op de foto.
Schaal zijn ze toch niet, zo zal blauw wel blauw zijn zeker.
Je vordert verder goed met de Hegi, komt wel voor mekaar.

Johan.

Ik zal de RAL waaier nog even bij de Oracover leggen. Kleurtje selecteren.
Kan daarop gemikt worden?

Da dat kappie. Hannesie heeft het van knipbaar vlietuigtriplex gezet. Heb hier ook nog een restje liggen. Werk bijna als papier en toch mooi stug.
Wat Jo dan ook zegt... nat of gestoomd in model dwingen, maar dan langs de contour van het frampje. Wegens die bobbel bij de spinner. Bij de snuit heeft Hannesie het met een 0,5 mm doen overlappen... Zoals het denk ik uitkwam...

Dat kan je ook zien op het eerdere plaatje van de kap.

Gr Bas

Plaatmateriaal buigen is daar vragen om moeilijkheden.

Ik bouw motorkappen op uit blokjes en vlakke platen en werk zo naar een goed gelijkend geheel toe, zoals bij deze CAP-lookalike:

full

full
full

Dat is mooi gedaan Bruno.

Maar ik veronderstel dat wij maar middelmatige modelbouwers zijn en elkaar zo een beetje trachten te helpen.
Denk dan ook dat het vliegen op de eerste plaats komt, het model wat minder, kan mij ook vergissen natuurlijk, zelf weet ik niet hoever anderen willen gaan.

Johan.

Bruno

Dat motorkapje ziet er perfect uit, is dat gespoten of is het met alle moeilijke vormen in de folie gezet ?

Folie... Wat is dat?;)

Vleugel en stabilo in Polyspan.

Rompneus tot voorbij de vleugel en houten wielkappen (op dezelfde manier gemaakt als de motorkap) in 20 gr glas, daarna licht tissue over alles, incl kielvlak.

Na de nodige lagen cellulose, 2 laags systeem kleurlak (Spies Hecker).
Eerst wit, dan turquoise en als laatste rood, het lastigste vanwege de letters. Eerst alle schabloontjes uitsnijden, plakken, dan spuiten, schablonen verwijderen, evt. retoucheren, enz.
Toplaag Spies Hecker 2K Acryl transparant om alles duurzaam en brandstofbestendig te maken, dat laatste is voor mij inmiddels een achterhaald station.
Ook over de canopy, die eerst met 1200 matgeschuurd was om alle krasjes te verwijderen.

Dit alles met assistentie van- en in de spuitcabine van mijn vliegvriend Henk de Jong die deze technieken nog veel beter beheerst dan ikzelf.

Weer wat vorderingen gemaakt.

Het slechte weer van de laatste week is een mooie gelegenheid om weer te bouwen.

Druk gefolied, gespoten en geschuurd.

Motorkap afgemaakt.

I
full

Inderdaad, toch maar triplex gebruikt 0,8 mm. Dat werkt prima.

In de achterkant van de motorkap nog een paar ventilatie sleuven gemaakt. Je kunt ook zien dat de vorige bouwer wat slordig is geweest. Kennelijk de motorkap al aan gelijmd en later weer los gezaagd.

full

En hangt hij te drogen in de schuur. De eerste laag blauw zit erop.

Raar Arnold, zulks een neus los van het toestel te zien.

Ga je deze terug lijmen of met vijsjes terug op zijn plaats bevestigen?
Tenslotte zit je aandrijving volledig in dit onderdeel.

Johan.

Raar Arnold, zulks een neus los van het toestel te zien.

Ga je deze terug lijmen of met vijsjes terug op zijn plaats bevestigen?
Tenslotte zit je aandrijving volledig in dit onderdeel.

Johan.

Hoi Johan.

De motor bevestiging loopt door tot in de romp waar hij in inslag moeren geschroefd wordt.
Gaat muurvast zitten.

full

Ik heb langere draad eindjes gemaakt tot in de romp.

Weer een stapje verder.

Vandaag weer aan de Burda gewerkt.
Lekker gepriegeld met stukjes folie.

De verkeerde rol folie gebruikt want de kleur van de kap en landingsgestel zijn wat lichter.
Maar dat is makkelijker te herstellen dan de folie.
Het is ook niet allemaal -100 % schaal.:mad:

Ook zie ik nu dat het laatste strookje wit onder de staart nog ontbreekt.

full

Back