HB-1 komt opnieuw tot leven, bouwverslag van een laagdekker.

Even een update van de HB-1.

Ik moet toch redelijk veel lood aanbrengen om het balanspunt goed te krijgen. Ook kan in moeilijk bij de doorvoer van de brandstof/vul en uitlaatslangen in het motorschot. Ik heb daarom een luikje gemaakt en daar een zwaardere accu ingelegd.
Lood is dood gewicht en sommigen zeggen dat van een zware accu ook maar ik vind dit een elegantere oplossing dan een plak lood.
Ik had de HB-1 niet veel lichter kunnen bouwen achterin.

Dan het verhaal van de polyester kap.

Het lukt nog niet om een goed losmiddel te vinden. OK, gewoon bij de vakman gaan kopen. Dat ga ik ook doen bij de volgende poging!!!
Ik heb nog een goede mal waar ook een kap niet uit wil lossen ondanks alle voorzorgs maatregelen.
De Polyester is in de kap hard maar aan de wand tegen de mal blijft hij kleverig.

Maar nu heb ik een van de malllen maar kapot geslagen met hier het uiteindelijke resultaat.

Na wat schuren en krabben komt er toch een bruikbare kap te voorschijn.
Dan wat rekenen en tekenen om de gaten op de goede plaats te krijgen en even proef-passen.

Ha die Arnold.

Gebruik de volgende keer goede epoxy!!!!
En geen polyester.
Polyester wordt tehard, en blijft inderdaad kleverig aan de malzijde.
Met epoxy heb je daar geen last van.

En als je toch nog polyester over hebt.
Kun je beter daar een mal van maken.

Zie hier hoe ik motor gondels heb gemaakt.

motor gondels bouwen beech!!

Groeten HanDeBouwer.

Laatst bewerkt:
Ja Han, een berichtje van de "vakm(H)an". Ik heb de beschrijving gelezen, bij Han daar moet je wezen. Goede tip maar weer.
Dan toch maar voor Epoxyhars gaan de volgende keer.

Bijna een Sinterklaas gedicht!!

Maar goed ik wil toch die techniek goed onder de knie krijgen. Dat gaan we over een paar weekjes uit proberen.

arnold remkes zei:
Na een aantal hoogdekkers werd het tijd om over te stappen naar een laagdekker voor een .61 2 takt.
Verschillende modellen worden bekeken, houtbouw of ARF, de Sig Fourstar 60 en de Calmato sport 60 enz.
Toch maar kiezen voor wat nostalgischer model, maar hoe kom ik aan een tekening?
Een oproep op dit Forum brengt uitkomst. http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=61515
De HB-1 (spanwijdte 180 cm.) voldoet aan mijn wensen en Paul_Ehv van dit Forum heeft nog een tekening en beschikt zelfs over een digitale versie. De vergrote uitvoering (spanwijdte 225 cm.) is ook te downloaden op http://plans.rcmodell.hu/plansport.html
Het enig voor/nadeel is dat de vleugels uit piepschuim gesneden moeten worden. Een techniek die niet iedereen beheerst.
Misschien is er een modelbouwer die een houtbouw versie kan ontwerpen??

HB staat voor Hobby-Bulletin, een hobbyblad uit de jaren 80/90. In april 1984 komt er een bouwbeschrijving in dat blad te staan en de mogelijkheid om de tekening, de materiaallijst en de bouwbeschrijving te bestellen bij de Muiderkring, de uitgever van dat blad.
En zo komt het dat de HB-1 een nieuwe start krijgt.
De tekening heb ik, ook de bouwbespreking in dat blad.
We gaan dus bouwen en het lijkt mij leuk om hier het bouwverslag te doen.
Wie heeft nog de materiaalllijst en de bouwbeschrijving????

De maten van de balsa diktes op de vergrootte versie zijn gelijk aan de maten van de kleinere versie? Of zijn deze mee aangepast?

Hallo Ruben,

Alle maten van latten en Balsa zijn aangepast aan het vergrootte model. Als je de tekening; "HB 1 Big Scalerar.dfx" laat uitprinten bij een copy-center in de goede maat, dan heb je een prima bouwplan.
Niet alle copy-center kunnen dit tekenformaat aan!! Soms moeten zij het converteren naar bijv. DWG of PDF formaat wat extra geld kost, € 15 vragen zij daar meestal voor.
Er staat ook een schaalverdeling op de tekening om de juiste vergroting na te meten.

Fijne kist om te bouwen en fijn om te vliegen!!

Succes,

Arnold

De motorkap is ook af zodat ik kan zaggen dat de HB-1 nu klaar is!!!

In dit verslag komt ook nog de bouw van een polyester kap en misschien nog een houtbouwvleugel.

Zo kan ik mij nu gaan richten op een ander project n.l. een dubbeldekker. Ik had eerst gedacht de Lazy-Ace te gaan bouwen of een Stampe. Het wordt een Stampe. Alleen wordt het niet bouwen maar en beetje restaureren. Ik heb een 25 jaar oude Stampe SV4 op de kop getikt. De tweede cockpit vooraan is niet meer intact en heeft plaats gemaakt voor een grote maar dat is niet mooi en verder moeten de vleugels gefolied worden. De kist is geschikt voor een 2 takt van 23 cc.
Misschien ook wel leuk voor een draadje op dit Forum???

Zo gaat ie worden. (Dat gekke mannetje komt er straks niet bij hoor, die mag proberen om alles heel te houden!!)

Mooi eindresultaat :thumbsup: . Hoe is het verder gegaan met je motor problemen? Opgelost? Voor je volgende projekt veel succes toegewenst en we zien natuurlijk graag de vorderingen :D

Bedankt voor het compliment. :zon:

Het motorprobleem is opgelost. Gewoon een kwestie van zorgvuldig afstellen. Nou en die moeite neem ik wel gezien de prijs van € 89.
De 23 cc wordt ook weer een Super-Tiger.

Laatst bewerkt:
arnold remkes zei:
Hallo Ruben,

Alle maten van latten en Balsa zijn aangepast aan het vergrootte model. Als je de tekening; "HB 1 Big Scalerar.dfx" laat uitprinten bij een copy-center in de goede maat, dan heb je een prima bouwplan.
Niet alle copy-center kunnen dit tekenformaat aan!! Soms moeten zij het converteren naar bijv. DWG of PDF formaat wat extra geld kost, € 15 vragen zij daar meestal voor.
Er staat ook een schaalverdeling op de tekening om de juiste vergroting na te meten.

Fijne kist om te bouwen en fijn om te vliegen!!

Succes,

Arnold

De bouw is al begonnen :lol:
(de staart is namelijk al klaar)

Hij is verschaald naar 150cm spanwijdte.

Nog even over die lossingsproblemen, ik gebruik KIWI meubelwas (gehaald bij de C1000 hier op het dorp) om de mallen mee in te smeren.
Ik maak ze altijd een beetje warm met de foliefeun waardoor de was goed in evt. porieen dringt. Na afkoelen nog een paar lagen was erop aanbrengen welke heel goed uitgepoetst moeten worden.
Heb daarna na het lamineren nooit problemen met het lossen van de mal en het produkt of dat er, net zoals bij jou, stukken mal meekomen.

Ik gebruik weliswaar nooit polyesterhars, heb hier ook geen ervaring mee, epoxyhars met keperglasdoek gebruik ik altijd voor kappen en dergelijke.

grt. Jan Hamminga.

Lossen van Kappen.

Hoi,

Ik ga weer een poging ondernemen om een paar kappen te maken.
Die KIWI meubelwas is ook een idee want de verdunde houtlijm blijft toch als een filmpje aan de kap kleven.
Eerst maar weer een mal maken van gips en dan maar weer proberen.
Ik ga dan ook epoxyhars gebruiken.

zo ik ga nu ook aan mijn versie van de HB1 beginnen
heb gisteren alle spanten al gefreest en ga vandaag aan de romp beginnen
het enige verschil met die van arnold zal zijn dat de mijne een ribben vleugel heeft
foto's zullen nog volgen

zo ver sta ik momenteel
de rompzijden gemaakt

nadien de voorkant beplankt maar niet met triplex maar met fineer . ook de spanten al gelijmt

Houtbouwvleugel

Hallo Ivo,

Ik ga dit draadje volgen. Leuk om te zien dat er weer een HB-1 op werf ligt om gebouwd te worden.
Je schrijft dat je een houtbouwvleugel gaat maken, heb jij een tekenig van deze vleugel??

Laatse foto HB-1

Hier dan de HB-1 volledig vliegklaar. Nogmaals, een fijne kist om te vliegen. Heeft wel aandacht nodig maar vliegt ook als een slak zo langzaam. (Wel eens een slak zien vliegen?)

een echt plan van een ribben vleugel heb ik niet maar de top rib is een verschaling van de middelste rib. dus heb ik die middelste rib een aantal keer verklijnd zodat ik uitijndelijk op de grote van de toprib kwam.
als ik nu de ribben allemaal op de zelfde afstand va elkaar zet moet het wel lukken denk ik

zo ver sta ik momenteel

Dag allemaal,

Ik heb al een paar keer een PBtje gestuurd naar Arnold Remkes maar ik krijg geen bericht van hem.

Weet iemand hoe dat kan?

Groet Boy

weet niet hoe het komt
toen ik een pb stuurde kreeg ik de volgende dag reactie

heb nog verder gewerkt aan de romp en de vleugel
hier nog een paar fotos

de staart voledig

de romp ik heb wel een alu landingsgestel ipv dat in de vleugel

dit is hoe ver ik voorlopig sta

nog een foto van de voledige romp met de piloot

Back