Havilland dh-98 mosquito KA114. !!

Hoi Han, wat een prachtig toestel is (en wordt) dit. Wat mij betreft (met de Spitfire) het mooiste Britse toestel uit WO2. Nu heb ik jaren tekeningen en diverse losse onderdelen gehad van een Brian Taylor 71" Mosquito, maar weer verkocht. Als ik je draadje lees krijg ik een potje spijt van die beslissing:(. Maar nu kan ik van jouw bouwkunsten genieten, dankjewel!
Groeten,
Eddy
 
Nou Eddy,

Je hoeft niet zoveel spijt te hebben, ik heb nog een mosquito van C.A.P. van 71" .
Ik heb er maar heel weinig mee gevlogen, deels omdat de montage voor elke vliegmiddag nogal omslachtig is, maar voornamelijk omdat het toestel niet in de lucht te branden is omdat het toestel niet op koers was te houden gedurende de start aanloop.
Volgens mij door te weinig massa en het kleine kielvlak/rudder.
Een latere DC-3 van 2,4 meter had dat probleem in veel mindere mate.
Groeten

Peppie
 
Ralf bedankt voor het filmpje je was eerder dan YT.
Femmo effe geduld dan plaats ik ze nog wel opnieuw.
En de rest ook bedankt.

En weer een stukkie verder. Heeft wat moeite gekost maar de wielophanging
zit er ook aan. Na wat warme vingertopjes.

102_1822.jpg


Groeten HanDeBouwer.
 
omdat het toestel niet in de lucht te branden is

Of omdat het de lucht niet in te branden is?

Merkwaardige beeldspraak . . . :)

Zou die Mosquito van Taylor daar (niet op koers te houden) ook last van gehad hebben?


jan.
 
Ik kan me voorstellen dat een "midden geplaatst" rudder bij een 2 motorig toestel minder effectief is als wanneer het recht achter de prop zit. De DC3 heeft een behoorlijke rudder, dus stel ik me voor dat het probleem minder is. Klopt het, dat je dit probleem met de Beech helemaal niet hebt, Han?
Groeten,
Eddy
 
Jan,
Het toestel van Brian Taylor had daar vast ook last van, en naar ik meen de echte (1:1) ook.
Bij het begin van de aanloop ligt het kielvlak/richtingroer in de luwte van de romp, en de staart komt daarna bijna meteen los, en kan dus niet meer helpen met sturen, tot voldoende snelheid is bereikt.
Ik heb eens een vlucht meegemaakt in een Beech 18, en die had dat probleem ook nogal.
Groeten,
Peppie
 
Laatst bewerkt:
ik vlieg regelmatig met een koolhoven fk48, die heeft dit probleem ook.
bij dat model is de enige manier om goed te starten niet te rusitg aan.
ik doe altijd rustig gasgeven tot het model net begint te rollen en dan direct (in 1 sec) door naar volgas.
dan maakt het model snel genoeg snelheid om roerdruk te krijgen en bestuurbaar te worden.

(ik was even in de war FK51 moet natuurlijk FK48 zijn)
 
Laatst bewerkt:
probleem licht hem aan de dikte van de vleugels
maar je die te dik dan word de stroomlijn verstoord
ik weet dat de mosqito van Yke al eerder gebouwd en gevlogen is
en die vloog prima
ook met 1 motor uit
 
Even over dubbel ruder of enkel dat maakt geen moer uit.
Ik kan het weten met 4 twee motorige kisten.
Wat mij wel op gevallen is dat hoe beter de motoren synchroon lopen.
Mijn Dakota gaat het best recht vooruit bij de start maar dat komt door dat de motoren exact 100% synchroon lopen.
Hoe beter de starts. En of ik nu een dik profiel heb of een dunne dat maakt ook niet uit.
Wel bij de start gelijk een beetje snelheid op bouwen helpt wel.
En niet met 1 wiel in een putje staan dat gaat ook niet lekker.
En wil je je kist behouden bij 1 motor uitval zorg er voor dat die niet telicht van voren is.
Dus geen achterlijk zwaartepunt.

Goeten HanDeBouwer. Op naar de volgende post.
 
En verder met de vorderingen.

Van avond de verbinding gesoldeerd aan de buis voor het intrekken.
Een malletje gemaakt. Beetje af gekeken van Ton zijn soldeer kunsten.

102_1823.jpg


En als je dan alles wat klaar is samen voegt krijg je dit.

102_1825.jpg


102_1826.jpg


102_1827.jpg


En het past gelukkig ook allemaal.
Nu verder met de fijn tuning.

Groeten HanDeBouwer.
 
Han,

Mooi gemaakt.
Al is metaalwerk niet jouw ding , het is allemaal mooi gelukt.
Dit maakt onze hobby interessant . Altijd nieuwe materialen en nieuwe technieken uitzoeken.
Houd je geest scherp.

Ton
 
Veert prima en is ook nog goed voor je krachttraining.
Je ziet nu wel goed de grootte van het landingsgestel.

Ton
 
Kun je na de eerste vluchten de veren eventueel door stuggere/slappere vervangen?

Wordt wel een bak van een ding! :)


jan.
 
.
Zo he Han, respect!
Dat is verdomd mooi metaalwerk voor een die-hard houtbouwer!! :thumbsup:
Ik doe het je in ieder geval niet na.

Groeten, Ramses
.
 
Jan kan altijd de veren vervangen al zal het niet makkelijk zijn.
Ton Jan en Ramses Thanks.!

En dan na een middag en avond een kruis in gebouwd.
De manier waarop is niet helemaal schaal wel wel heel effectief.
De eerste zit helemaal vast en de andere ligt nog in de mal tot morgen.
De hardsoldeer is op.

102_1847.jpg


102_1848.jpg


Groeten HanDeBouwer.
 
Het was even stil hier.
Maar heb de boel een beetje verbouwd.
De hele handel is wat smaller geworden.
Dat had ik al in gecalculeerd.
Een nieuw kruisje er in. En wat dingen in korten.
En ja dan gaat er wel eens wat mis en is er een onderdeel weer te klein.
Maar dat heeft zo zijn voor delen. en komt er nog een extra stangetje erbij.
En alles op zijn plek aan de gondels.
Nu kan ik verder.!!!
Eerdaags maar eens beginnen met de vleugels.

102_1854.jpg


102_1855.jpg


102_1856.jpg


102_1857.jpg


Groeten HanDeBouwer.
 
En nog wat gemaakt.
De complete ophanging is nu klaar.
Ook de grote hoeklijntjes veranderd.
Het draaipunt wat lager gemaakt.
Zo schiet het niet op, maar wordt wel toppie!!
En dat willen we toch.

0wkra1jfa8veRWr4jgEQKYh0gvC37wePkrF811xFypfwUGWPorWynr-mDkAGKQlwOGt9ubZqjLIL_Jj5XAZWCECJnA8X0Zs7uy19cG11dNEUfrJT0LcaSujANd7NDzWL1r1_badZY3G28f3R_EUuVmtOxlhpphJTGY-dAc9slh6FCO1hUaJ4pyM4lJ9DYP5yr8q1QEIPM3dw6efjvisFOFSH--U4m7bDFEPE5i-db3DlPlHUmqpe_cLz73UEJslutNKFsyeJn6PluILKhsW55tbx-oG_4g7Qgb1jUEHgHGiVeV-4kQGuCaOCLUSJqkzz1nh6Ie8Djjwv8ZJcJ1qPyMhf1gXuuiihjVVT4Xz-HMBKONXx4Gfi8Q6blIN70iw15BMjenjDbhfFzxc63011d0DEun6HroG5zhxSPGZxkV40sj8nhDa9BfvbZUffu4sACMqSmxIZg2gVbxA2JhWrQL6JRM64MGuxHZ3RNNu3GfEuPBhYpg6j8GB9jsDCArwZ0gQFA85QGoPeJkIFeOlpLsubXWiXDvrP7yQHDsN6r54=w800-h600-no

Foto bewerkt.
Groeten HanDeBouwer.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: J.B
Back
Top