Harvard AT6 Texan glassen

Hallo mensen,

ik ben nu bijna zover klaar met de Harvard AT6 van RBC kits dat ik het model kan gaan glassen.
Ik heb PU hars en 25 grams glasdoek in voorraad, nu is dit mijn eerste kit welke ik heb gebouwd en dus ook de eerste keer dat ik een model ga beglassen.
Ik kan er zelf wel e.e.a. bij bedenken hoe het moet, en dan met name in welke volgorde, maar toch zou ik graag van ervaren bouwers tips willn ontvangen hoe ze te werk gaan met het aanbrengen van glasdoek.

Wat ik zelf voorstel om te gaan doen is het volgende, maar dat is puur op mijn gevoel gebaseerd:

De te bekleden balsa delen zoals romp en wing licht insmeren met hars met een schuimrollertje, dan glasdoek aanbrengen welke in model is geknipt, en vervolgens deppen met een stukje schuimroller of blokje, en weer na-rollen met een schuimrollertje.
Het uitgangspunt is om te voorkomen dat er teveel hars wordt gebruikt wat het gewicht alleen maar nadelig zou beïnvloeden.

Is dit een methode welke kan, of juist is?

Graag hoor ik van jullie hoe je deze klus aanpakt en in welke volgorde.

Alvast bedankt voor de reacties mensen!

Grt
Edwin

Ik maak de glasmat ongeveer pas leg die netjes op het oppervlak en dan vanuit het midden de lijm (hars) verdelen in alle richtingen maar altijd vanuit het midden naar buiten werken met een oude bankkaart o.i.d zodat er nooit meer lijm op zit dan nodig.

Glasmat heb ik altijd met een dunne lak opgebracht .
Het liefs " kellergrund " , een imprigneer middel voor stukwerk , hout en beton .

Mat op het hout gelegt en dan met een kwast heel dun de lak opgebracht.

Altijd van een kant uitgewerkt en zo de plooien er uit geveegd.

Na het drogen nog 1 keer overlakken .

Dan heb ik er kwastplamuur (standox) op gepinselt en alles geschuurt tot op de mat .

Dan de primer er op en aflakken. (alles standox) ;)

een harz werd mij te zwaar en is ook schlechter te schuren.

Mvg Johan

Hallo,

bedankt alvast voor de reacties.
Waarom vraag ik dit aan jullie? Zoveel modelbouwers, zoveel verschillende manieren om het te doen. Voor mij is het geheel nieuw, maar zie er zeker niet tegenop. Ik doe het graag wel in één keer goed, als je maar weet wat de beste manier is.

Een andere manier welke mij is uitgelegd is om het glasdoek eerst zo droog mogelijk te impregneren met hars , dus zo min mogelijk hars, op een stuk zeil als ondergrond, en dat vervolgens op het model te leggen en dan met een oude bankpas zorgvuldig aan te strijken en na te deppen met een schuimblokje.

Nog meer mensen hun ervaringen?

Tnxz mensen!

Grt
Edwin

Ps Johan, je roundels zien er netjes uit man! Sta te popelen om ze aan te brengen op deze kist.:p

Laatst bewerkt:
Ps Johan, je roundels zien er netjes uit man! Sta te popelen om ze aan te brengen op deze kist.:p

:D

Met een bankpasje werk ik nooit .
Je smeert zo de struktuur van de mat vol met harz .

Dat kan je doen bij een model als je alleen de naad van 2 vleugelhelften wil verstevigen met een strookje glasweefsel.

Maar bij een komplete bespanning met glasweefsel moet je op elke gram letten .
Als je het goed doet is het niks zwaarder als een gefoliet model .

Mijn T.C. Cap 21 woog met volle tank en een ZG-62 8,8 kg ;)
Bespant met 25 gr weefsel en 2K lak.

Mvg Johan

Ik heb G4 lak gebruikt toen ik een keer een model heb bekleed met glas. Heb het balsa eerst licht ingespoten met spanlak, dun laagje er overheen geneveld zodat het balsa nagenoeg geen lak meer opneemt.

Vervolgens heb ik eerst het glas op maat geknipt en vanuit het midden met een roller de lak aangebracht, dit vervolgens laten uitharden en dan nog een laag.

Tot slot heb ik er alabastine schuurvrij opgesmeerd, en dan net zolang schuren totdat je de mat nog net niet raakt. Tot slot heb ik hem in de primer gezet en daarna gespoten in kleur.

De bedoeling is dat de glashaartjes met elkaar verlijmt worden en op de ondergrond .

De ruimte tussen de geweefde " draden " moet je niet met harz gaan opvullen.

Dat is namelijk gewicht wat je niet wil.

Daarom gebruiken veel mensen op laatst ook een droge schuimrol om die poren weer leeg te trekken. ;)

Mvg Johan

Vanavond de bovenzijde van de wing geglast :p, ging prima.
Ik heb het als volgt gedaan; de vleugel aan de bovenzijde echt heel dun ingesmeerd met hars met een schuimrollertje, laten drogen tot het stofdroog was. Daarna nog een keer de ene helft met een rollertje ingerold, doek erop, met een bankpas verdeeld en vanuit het midden gaan wegwrijven naar buiten toe. Niet te hard wrijven, want dan schuift het glasdoek op en heb je kans op plooien. Dan de gehele vleugel aanrollen met een zo goed als droge roller welke het overtollige hars weer opzuigt.
Zo strak als een huis :) Niks meer aan doen.

Morgen de onderzijde, dan de romp.

Bedankt voor de tips mensen, ik laat het resultaat later wel een keer zien.
Zo voor een eerste keer ben ik echt DIK tevreden.

Grt
Edwin

Hallo mensen,

ik ga het glassen nog leuk vinden :p
Gisteravond de randjes weg geschuurd van de eerste gang, gaat prima. Heel strak geworden. Geen luchtbellen, geen plooien, ziet er goed uit.
Gisteravond de onderzijde gedaan met kleine overlap op de leading en trailing edge van de eerste gang, ging ook goed.
Je wordt er wel aardig high van in die lucht....goed ventileren op de hobbykamer dus.

Heb ik nog een vraag aan jullie;
Schuren jullie de wing na het glassen nog op, en zo ja, met welke korrel?
Of laat ik dit gewoon zitten en wacht op de laag spuitplamuur en ga dan schuren voor een strak eindresultaat?

Grt
Edwin

Ps, foto's volgen....:p

Van de week begonnen met het aanbrengen van 25 grams glasdoek. De wing was helemaal zover dat er glasdoek op aangebracht kon gaan worden.
De wing eerst met een dunne laag 1K hars dun ingerold, laten drogen tot stofdroog, en daarna de tweede dunne laag aangebracht. De eerste laag dient om het zuigen tegen te gaan van het balsa hout. Hoe minder hars je gebruikt, des te lichter hou je het model.
Toen het glasdoek in model geknipt en op de wing gelegd. Vanuit het midden het doek recht aanbrengen en met een oude bankpas vanuit het midden voorzichtig de luchtbellen wegstrijken. Opletten dat je de dunne laag glasdoek netjes recht blijft houden, want eenmaal scheef is het lastig weer te corrigeren.

DSC_0620%20[1024x768].JPG

DSC_0622%20[1024x768].JPG

Met één ding had ik even geen rekening gehouden, die lucht
pompom.gif
pompom.gif
pompom.gif
pompom.gif
pompom.gif

Van mijn vrouw mag ik lekker in de kamer knutselen zolang ik het maar weer netjes achterlaat, maar die lucht van het hars kon ik even niet mee naar de hobbykamer nemen.
shocked.gif
shocked.gif
shocked.gif

Jullie begrijpen natuurlijk dat ik nu verbannen ben naar de zolderkamer waar ik een eigen knutsel kamertje heb, met afzuiging (ivm airbrush cabine )
grin.gif

En zo ziet het er dan uit, een heel dun laagje hars met daarin 25 grams glasdoek (25 gram per m2)

DSC_0633%20[1024x768].JPG

DSC_0634%20[1024x768].JPG

Na uitharden van de hars de randjes glasdoek wegschuren, en dan de andere kant precies zo doen. Daarna de romp nog doen, en dan kan ik de Harvard binnenkort voor het eerst gaan testvliegen...
smiley.gif

Nou ja, binnenkort....genoeg te doen nog....

Grt
Edwin
wink.gif

Netjes er op gemaakt die glasmat toch iets opgestoken van alle adviezen.
ben benieuwd hoe die gaat vliegen,omdat ik vroeger vlak bij vliegveld Volkel woonde en daar werd de harvard zondags ook gebruikt om zwevers op te slepen.

Update;

de Harvard is helemaal bespannen met glasdoek. Wat een klus nog zeg
pompom.gif

De romp voorzien van glasdoek is gewoon veel werk omdat je met nagenoeg alleen maar rondingen moet werken. Je ontkomt er dan ook niet aan sommige stukken dubbel te '' glassen''. Als het eenmaal uitgehard is gewoon goed schuren tot de dubbele laag niet meer voelbaar is.
De romp heb ik daarna met spuitplamuur gespoten, een lichte nevel er overheen en dan zie je toch nog de onvolkomenheden zoals deukjes en krassen. Ook kleine bultjes als gevolg van de 1K harslak welke niet goed egaal droog is geworden. Goed churen, nog een keer plamuren, weer schuren etc.
Dan is het eindelijk zover; de gele laklaag aangebracht
smiley.gif
Weer een stapje dichterbij de voltooiing en de maiden flight.
Toch ook weer de gele laag geschuurd, hier en daar weer plamuren, en dan de tweede laag komende week aanbrengen..

Kortom, weinig echt nieuws, maar veel werk verzet de afgelopen avonden aan de Harvard
wink.gif

En zo hangt ze nu te drogen
pompom.gif

DSC_0638%20[1024x768].JPG

DSC_0639%20[1024x768].JPG

Komende week de wing zelf spuiten, en dan gaat het erop lijken.

Grt
Edwin
wink.gif

Mooi hoor, komt er een landingsgestel onder of wordt het een buikschuiver met klappropeller?
Ben je er al uit wat betreft de motorisering?

gr. Michiel

Mooi kleurtje....(zoals je gezien hebt in het andere RBC Harvard draadje was die van mij ook geel)
Hoe ga jij hem verder afwerken?

Hallo,

voor de motorisering heb ik gekozen samen met Rob voor een Typhoon 1050KV met Graupner slow fly prop 10x5.
Dat moet voldoende zijn volgens hem. Het wordt een echte buikschuivert :)
De regelaar is een 40A met 3A BEC, de LiPo's zijn 3S 2200MaH 30C.

Ik heb de Harvard nu ook al zover gespoten in geel met fluor oranje zoals de Luchtmacht ze ook vloog. Ook de roundels van de KLu al laten maken met registratienummer B-71.

Straks nog de blanke lak laag erop en dan alles afstellen. Binnenkort de maiden dus :p

Grt
Edwin

Laatst bewerkt:
Update:

Inmiddels heb ik de Harvard helemaal gespoten in geel en signaal oranje zoals ze bij de Luchtmacht ook heeft gevlogen. Het registratienummer wordt B-71.
Deze heb ik laten maken bij Plotterwelt, een met de plotter gemaakte folie welke je makkelijk kunt aanbrengen.
Maar dat komt pas als laatste aan bod. Eerst de cockpit verder afwerken, instrumentarium erin maken en helemaal schilderen.
De piloot is ook al helemaal geverfd en geweatherd.
Vanmiddag even een paar foto's gemaakt buiten:

DSC_0644%20[1024x768].JPG

DSC_0645%20[1024x768].JPG

Ook de prop gespoten in grijs met oranje, afgezet met zilveren biezen;
DSC_0647%20[1024x768].JPG

De model piloot zit heerlijk
tongue.gif

DSC_0648%20[1024x768].JPG

DSC_0653%20[1024x768].JPG

To do:

Belijning op de canopy in geel spuiten, cockpit verder aankleden, KLu roundels en registratienummer aanbrengen, electronica erin, afstellen en dan......

MAIDEN
wink.gif

Grt
Edwin
wink.gif

Back