Hangar 9 OV-10 Bronco

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Tadango, 22 jun 2023.

  1. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Wichelen, België
    ik moet't onderstel ook nog eens aanpakken, maar moet wel zeggen dat 't mijne vrij goed werkt. In de poot zit een koperen bus ter geleiding, en ook een afdichting om't stof buiten te houden. waar de vork op de poot geschroefd zit wordt 'ie inderdaad wel erg dun, ga dus ook nog bussen draaien om 'm daar te verstevigen. komend weekend maar es terug beginnen monteren..... kielvlakken zijn ondertussen ook verlijmd, cowl hebben het laagje zwart gekregen, moet die vlakken enkel nog doortrekken om de gondels. heb ook Callie Graphics aangeschreven voor de decals.

    OV-10.jpg
     
    Berto, Tadango, gpman en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.399
    Locatie:
    Groningen
    Heel mooi. Die kleuren staan echt heel goed. Ik zou bijna.......
     
  3. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Wichelen, België
    don't hold back........:)
    kruipt wel enorm veel folie in....... 9(!!)m wit (Oracover pure wit), 4m rood (Oracover ferrari rood), 1m zwart, en de bijpassende witte en zwarte spuitbus brandstofbestendige verf......
    voor de oplettende kijker, heb wel een variatie op't thema gedaan, en ook in de gondels een rode band toegevoegd.....
     
    gpman vindt dit leuk.
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.399
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb ook een oplossing voor de vliegtijd :) Ik ben zelf tanks aan het maken en het is gelukt om een cylinder te maken welke past in de bronco romp (de huidge tank nagemaakt maar dan iets langer). Nu heb ik 1300cc wat 300cc meer is. Normaal verbruik ik ongeveer 100ml/min dus dat zou 3 minuten meer zijn. ipv de timer op 6 minuten kan deze dan op 8 minuten zodat ik ook nog wat meer gas kan geven. De opening bovenop is ook lager en kan beter gepositioneerd worden tov de vleugel erboven. Dit is een eerste poging dus nog niet bruikbaar.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  5. gpman

    gpman

    Lid geworden:
    22 nov 2002
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Hoef en Haag
    Interessant die zakken, hoe kan je deze zakken vast zetten in de romp.

    Geoff
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.399
    Locatie:
    Groningen
    Aan de zijkant zit een opening waar een carbon buis door gaat.
     
    gpman vindt dit leuk.
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.399
    Locatie:
    Groningen
    De eerste tank zit erin. Hij is alleen iets groter geworden dan de bedoeling was... 1500ml :) Hij past prima en het grote volume is heel erg fijn dus het moet maar. Straks 9 minuten vliegen met meer vermogen :) Alleen komt deze tegen de servo hevel aan wat een probleem is....

    [​IMG]

    Erg strak zit deze niet en hij komt er ook alleen tegen aan als hij net vol is. Ik heb een bescherm plaatje gemaakt zodat het nooit kan schuren. Dit moet geen probleem zijn nu.

    [​IMG]
     
    Hans Rijkuiter, Bruno van Hoek en Berto vinden dit leuk.
  8. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    269
    dat heb je netjes gefixed en mooie lange vliegtijden straks ook wel fijn.
     
  9. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.931
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dat ziet er netjes uit.
    Hoeveel wordt je kist nu ongeveer zwaarder en wat woog hij?
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.399
    Locatie:
    Groningen
    Was ongeveer 22kg. Komt nu 800g bij + 300g van de cockpit. Zal dus net boven de 23kg zitten. Ik moet hem nog een keer goed wegen, nooit gedaan.
     
    Berto vindt dit leuk.
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.931
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Valt erg mee dus.
    Je zal zo een stuk langer kunnen genieten van iedere vlucht.
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.399
    Locatie:
    Groningen
    Vandaag mooi weer (en niet koud, je bent toch even aan het opbouwen....) dus de Bronco maar mee om te kijken hoe de wijzigingen werken. Gelukkig werkt alles super. Het onderstel veert beter en hij staat iets stabieler op de poten. De neuspoot veert goed in onder belasting dus deze wordt niet aangepast. Zwaartepunt is ook prima al lijkt deze een fractie verder naar voren te liggen. Hij oogt iets stabieler en hij land super dus dat is gewoon goed. De 0.5kw extra is ook merkbaar. Hij start net iets vlotter (start met 1/2 vermogen al prima) en verticaal trekt hij nu ook lekker door zonder iets te vertragen. Vol gas horizontaal komt er nu een lekker geluid in maar het beste is dat bij 50 tot 60% gasstand hij nu een mooie snelheid heeft. Het was eerder net iets te weinig, nu is het goed. De timer stond op 8:30 voor de eerste vlucht en met 4.5kw en stevig vliegen was er 1050ml verbruikt. De 1500ml tanks werken prima en zo geniet ik optimaal. Daarna nog 3 normale / rustige vluchten gemaakt met de timer op 8 minuten en elke keer netjes 900ml verbruik. Upgrade goed geslaagd :)

    De tank na de laatste vlucht. Nog mooi wat reserve en alles zit goed op z'n plek.
    [​IMG]

    Optisch oogt de cockpit upgrade ook erg goed. De piloten passen veel beter dan het plastic ding wat erbij zat (is veeeel beter dan niets, dat wel....) en het staat meer af. Ik miste toch nog iets kleur (is logisch met een camouflage schema) en heb daarvoor de raketten iets aangepast. Ik heb de ringen gekleurd en de punt is fel oranje en iets groter geverfd. Dat breekt het grote grijze aan de onderkant.

    [​IMG]

    Alleen de tank aan de onderkant moet nog grijs geschilderd aan de onderkant eigenlijk. Dat is meer zoals in het echt......
     
  13. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.626
    Locatie:
    Krabbendijke
    Waar komt die vandaan, kan het even niet vinden?

    Gr
    Arie
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.399
    Locatie:
    Groningen
    Dat kan je instellen in de ecu. De motor levert maximaal 5.5kw maar ik had deze terug gezet ivm de kleine tanks (en je hebt het niet nodig). Ze kunnen dus nog meer leveren maar dat is wat overdreven...
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  15. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Wichelen, België
    heb je een idee waar het zwaartepunt nu ligt?
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.399
    Locatie:
    Groningen
    Niet veel verder naar voren (heb de accu's naar achteren verschoven) maar ga kijken of ik dit kan meten. Ik wil het exacte gewicht ook nog hebben dus hij moet binnenkort toch in elkaar in de kamer.
     
  17. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Wichelen, België
    ik wacht op de laatste stickers.........zal dan nog es een foto posten......... ga de motoren voor alle zekerheid wel nog es testen op een ander toestel...
    W.
     
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.399
    Locatie:
    Groningen
    Net even alles in elkaar gezet in de kamer en gewogen..... 23.8kg. Toch meer dan je denkt. Vliegt er niet minder om. Hij is dan 22.3kg in de landing. Zwaartepunt zit 60mm achter de voorste pen van de vleugel, 25mm achter de voorkant van de grote buis. Met mijn steunen hang hij dan mooi level.

    Ook even de motor aansturing aangepast zodat ik bij start problemen 1 motor vast op stationair kan zetten om te proberen de andere opnieuw te starten. Zodra 1 motor vast staat heb ik ook continu een alarm zodat je deze niet vergeet weer normaal te schakelen.

    Daarnaast zit ik nog met die kleine antennes op de romp. Deze zitten soms in de weg en zijn kwetsbaar.... en nu dus 1 stuk. Bij het op en afbouwen, bij transport en als je een zijl erover wil leggen moeten ze er af dus deze ga ik nu aanpassen. Ik denk simpelweg een buisje in de plaats lijmen waar ze klem in vallen. Er ligt vast wel iets wat past in de schuur....
     
  19. gpman

    gpman

    Lid geworden:
    22 nov 2002
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Hoef en Haag
    Wellicht je antennes met goudstekkers vastzetten. Zitten goed vast en weer makkelijk te verwijderen.

    Geoff
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.399
    Locatie:
    Groningen
    Nee, dat is te grof. Ik heb nu 3mm kunstof buisjes met een 2mm gat erin gelijmd. Daar valt het carbon staafje straks in met een stukje krimpkous. Deze zit ook in het plastic kapje tot aan de bodem verlijmd. Morgen als de lijm hard is eens netje afwerken. Grootste probleem is straks die antennes opbergen voor transport :)
     
    gpman vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina