Hangar 9 OV-10 Bronco

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Tadango, 22 jun 2023.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.842
    Locatie:
    Zeewolde
    Mooi Herman, vliegt ook goed.
     
  2. AGK

    AGK

    Lid geworden:
    11 feb 2020
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Hier
    Mooi Herman die turbine Bronco, schitterend vliegbeeld en geluid, en mooi gevlogen.
    Had de geelectrificeerde hangar 9 Bronco van Derk v.d. Vecht in juni al zien vliegen en was toen ook al onder de indruk.
    Zat power met die turbo props trouwens.

    Ger.
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.399
    Locatie:
    Groningen
    Ja, vermogen is prima zo. Zit nu op 4kw per kant en kan dat tot 5.5kw ophogen.
     
    Berto vindt dit leuk.
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.931
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het moet wel een beetje schaal blijven.
    Geen raket.;)
    Ik vind de flaps ook zo mooi werken.
    Hij remt er geweldig mee.
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.399
    Locatie:
    Groningen
    Verbruik is het grootste probleem. Zit nu op 100ml/minuut gemiddeld en dat is ook maximaal met 1000ml tank. Timer op 6:30 nu en dat gaat nog. Ik vlieg nu nog rustig..... Meer vermogen wordt alleen maar korter vliegen.
     
    Berto vindt dit leuk.
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.842
    Locatie:
    Zeewolde
    Mooiste is dan telemetrie op het verbruik, hoef je niet aan een timer te denken en je af te vragen of je nu rustig gevlogen hebt of aan het raggen bent geweest.
     
    Hans Rijkuiter en Bertus vinden dit leuk.
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.931
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hoe wordt dat dan gemeten?
     
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.842
    Locatie:
    Zeewolde
    Wat er bij mijn JetCats in de Meteor wordt gemeten is de pompspanning,
    Er is bekend dat bij x spanning er y brandstof wordt verbruikt.
    En dat wordt omgezet naar telemetrie en kan je als ml of % doorkrijgen.

    Ik heb 5ltr aan boord, heb de telemetrie ingesteld op een waarschuwing als elke turbine 2000ml heb verbruikt, dan heb ik nog 1ltr reserve over.

    Zelf vlieg ik met de Meteor dus niet meer op een timer maar op het verbruik van de turbine.
    Veel raggen zou dus een kortere vlucht inhouden.

    Maar Herman kent ook al die mogelijkheden wel ;-)
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.399
    Locatie:
    Groningen
    Klopt, de meesten doen het via de pomp telemetry. Je kan ook een losse flow sensor gebruiken maar dat is groter, zwaarder en duurder maar wel nauwkeuriger. Ik heb net een adapter ingebouwd zodat ik de volgende keer meer data heb. Eerst wachten op de motor.....
     
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.931
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Als niet kenner vind ik (en ik denk meerdere met mij) wel leuk om te zien hoe dat werkt.
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.399
    Locatie:
    Groningen
    De adapter ontvangt de pomp spanning en weet hoeveel ml/min deze pomp verpompt bij die spanning. Daarmee kan deze berekenen hoeveel ml er uit de tank gaat. Je geeft in de adapter op hoeveel ml je tank is en de adapter geeft dan in de telemetry een % van de tank inhoud. Je moet de pomp spanning / ml waarde na de eerste vlucht kalibreren zodat deze klopt met de hele setup.
     
    Bertus en coen_l vinden dit leuk.
  12. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.626
    Locatie:
    Krabbendijke
    Zo hoort het starten hé, 1 tegelijk ;)
     
    Bertus en Berto vinden dit leuk.
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.842
    Locatie:
    Zeewolde
    Haha, heb ik op m`n Meteor ook geprogrammeerd, kan ze afzonderlijk starten en afzetten.
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.399
    Locatie:
    Groningen
    Ze starten nu net na elkaar, dat is prima. Ieder apart kan uiteraard maar den kost het meer tijd en is het brandstof verbruik ook niet gelijk. Ik heb maar kleine tanks dus wil elke ml nuttig gebruiken :)
     
    coen_l, AHoogendijk en Berto vinden dit leuk.
  15. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Wichelen, België
    jouwe vliegt al, mooi!!! ik heb wel nog wat te doen.... :)
    w.
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.399
    Locatie:
    Groningen
    Vloog... Hopelijk over 2 weken weer vliegklaar als de motor terug is uit Spanje.
     
    WimBlommaert vindt dit leuk.
  17. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.750
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik wist niet dat bij de Bronco de props tegengesteld draaien.
    Zijn niet veel twins die dat hebben, ik ken verder alleen de P 38 die dat heeft.
    Maar wat vliegt de jouwe mooi, en wat een prachtig veld hebben jullie!
    Geluk gehad met de motor, één vlucht meer, en had heel anders afgelopen.....
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.842
    Locatie:
    Zeewolde
    Off topic, in de kleine luchtvaart zie je dat wel vaker hoor, oa de Piper Seneca is ook tegengesteld draaiend.
     
  19. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    766
    Hoi Berto hebben de KT45G4 en KT70 G4 dat ook ?
     
    Berto vindt dit leuk.
  20. gpman

    gpman

    Lid geworden:
    22 nov 2002
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Hoef en Haag
    In de grote luchtvaart daarintegen bijna niet

    Geoff
     
    Berto vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina