Hallo allemaal,
gisteren heb ik met de J3 gevlogen

. Er was speciaal een Piper-middag georganiseerd en dat zou/moest dan DE gelegenheid en motivatie zijn om te komen vliegen. Helaas werd die activiteit wegens gebrek aan aanmeldingen en mindere weersvoorspelling vorige week afgelast. Maar, hoezo minder weer? Het was bijna perfect: 22 graden, een zonnetje en relatief weinig wind op de heide tussen Elspeet en Uddel. Ik wist dat er in ieder geval 2 Piper vliegers zouden komen (inclusief mezelf waren er totaal 3): 1 daarvan was mijn vader, zogenaamd “aanjager” van het evenement, dus kon ik het niet maken om thuis te blijven. Dus de accu’s geladen, de J3 ingepakt en met een zenuwachtig gevoel naar Elspeet gereden.
Na de kist te hebben opgebouwd, eerst alles nog eens goed testen: de reikwijdte, juiste richting van de roeren en de functies van de stuurknuppels. Ik ben 6 jaar geleden wegens een “uitstapje” naar helikopters qua knuppelfunctie namelijk omgeswitcht. Ik vloog altijd gas/rudder rechts en hoogte/rolroer links, waarbij ik gas gaf door de knuppel naar me toe te trekken. Nu vlieg ik gas/rudder links en hoogte/rolroer rechts en moet ik de gasknuppel van me afduwen (mode 1, als ik het goed heb). Dat heb ik met vliegtuigen nu slechts 3 gelegenheden geoefend waarbij de laatste keer in 2016.
Ondanks de functiecheck ging het toch mis. Het opstijgen ging perfect; hij kwam bijna automatisch los en behoefde alleen wat rudder om hem recht op de baan te houden, maar in plaats van daarna ietsje “up” te geven met de rechter knuppel (om over de heide te komen) trok ik juist met links het gas dicht

. Dus dook hij met een redelijke snelheid de heide in en sloeg over de kop. Gevolg: de linker zijde van het onderstel krom, maar verder niets aan de hand gelukkig. Door de folie aan die zijde te verwijderen kon ik het onderstel weer recht krijgen en heb het daarna opnieuw geprobeerd.
Nu ging het wel goed. Er was alleen een kleine “up”-correctie nodig om hem netjes op hoogte te houden bij half gas. De J3 heeft een prachtig vliegbeeld als je met kwart gas over komt zetten. Het geluid met de houten prop valt me ook niet tegen. Ik heb 3x 3.000 mA accu’s “leeg” gevlogen. Na 6 a 7 minuten is de spanning nog 3,8V. Deze kist is een blijvertje.
Door de knuppel-switch is het echter nog lang geen ontspannen vliegen en de landing een behoorlijk grotere uitdaging dan vroeger. Dus dat zenuwachtige gevoel zal, zeker met mijn frequentie van vliegen, nog wel blijven. Toch ging ik, ondanks de opgelopen schade, tevreden naar huis

.
Groeten, Eddy