Hangar-9 J3 46 electro + PH-OEI ombouw

user2164_pic43191_1283086535.jpg
dit was mijn hangar 9 j3 omgebouwd naar l4 verzie mooi topic :thumbsup:
 
Hallo Arie, van een vlucht is het vorig jaar helaas niet gekomen. Ik hoop dat het deze zomer anders is. Ik ben in ieder geval voornemens een filmpje of fotoserie te plaatsen als het zover is.
Groeten, Eddy
 
Oke Eddy,
Laat het mooie weer maar komen, ik ben zeer benieuwd. Het is een prachtige Piper geworden en leuk dat je de details van de 1:1 gebruikt voor je model.
Mijn Piper heeft vorige week weer gevlogen en hij vliegt nu goed.
Ik heb een abo op je topic, dus ik zie het wel verschijnen.
Happy landings en hou hem heel!
Arie
 
Eddy, ik ben ook erg benieuwd naar de eerste vlucht van je schitterende J3.
En het mooie vliegweer komt er langzaam maar zeker aan en dan moet je er toch echt aan gaan geloven :worship: ........ en dan zul je zien dat hij heerlijk probleemloos vliegt met een schitterend vliegbeeld.

Alle zenuwen voor niets geweest, maar dat is achteraf makkelijk te zeggen.......hahaha

Veel succes :thumbsup:
Jan
 
hio eddy ik ben een jaar of wat gestopt geweest en heb helaas de missende pics niet meer maar ik ga zeker nog ns zon j3 ombouwen naar een nog betere l4 verzie ik zal dan n nieuw verslag maken ! :thumbsup:
 
hoi eddy mijn hangar 9 j3 is inmidels besteld deze keer word hij nog meer scale en ga ik hier nog meer tijd insteken dan bij mijn l4 verzie maar eerst nog een retro big lift afmaken daarna is de j3 aan de beurt dat zal ong herfst zijn of later ik geniet van je draatje eddy pluimpje :thumbsup:

ik zoek er ook nog passende wielkappen voor iemand idee waar aan te komen dit vanwege de grote wielmaat van de j3 ?
 
Laatst bewerkt:
Dag Johan, hierbij alle details die ik heb opgetekend. Meer details zijn te vinden vanaf post 113. Dit zou voldoende moeten zijn om de steun na te maken.

Voor de aandrijving zou je een Turnigy G46 670 kv van HK kunnen kiezen. Volgens mij is deze motor even groot als de Power 46, maar iets gunstiger geprijsd.

BA.jpg


ZA.jpg


Groeten, Eddy
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

gisteren heb ik met de J3 gevlogen:). Er was speciaal een Piper-middag georganiseerd en dat zou/moest dan DE gelegenheid en motivatie zijn om te komen vliegen. Helaas werd die activiteit wegens gebrek aan aanmeldingen en mindere weersvoorspelling vorige week afgelast. Maar, hoezo minder weer? Het was bijna perfect: 22 graden, een zonnetje en relatief weinig wind op de heide tussen Elspeet en Uddel. Ik wist dat er in ieder geval 2 Piper vliegers zouden komen (inclusief mezelf waren er totaal 3): 1 daarvan was mijn vader, zogenaamd “aanjager” van het evenement, dus kon ik het niet maken om thuis te blijven. Dus de accu’s geladen, de J3 ingepakt en met een zenuwachtig gevoel naar Elspeet gereden.

Na de kist te hebben opgebouwd, eerst alles nog eens goed testen: de reikwijdte, juiste richting van de roeren en de functies van de stuurknuppels. Ik ben 6 jaar geleden wegens een “uitstapje” naar helikopters qua knuppelfunctie namelijk omgeswitcht. Ik vloog altijd gas/rudder rechts en hoogte/rolroer links, waarbij ik gas gaf door de knuppel naar me toe te trekken. Nu vlieg ik gas/rudder links en hoogte/rolroer rechts en moet ik de gasknuppel van me afduwen (mode 1, als ik het goed heb). Dat heb ik met vliegtuigen nu slechts 3 gelegenheden geoefend waarbij de laatste keer in 2016.

Ondanks de functiecheck ging het toch mis. Het opstijgen ging perfect; hij kwam bijna automatisch los en behoefde alleen wat rudder om hem recht op de baan te houden, maar in plaats van daarna ietsje “up” te geven met de rechter knuppel (om over de heide te komen) trok ik juist met links het gas dicht:hammer:. Dus dook hij met een redelijke snelheid de heide in en sloeg over de kop. Gevolg: de linker zijde van het onderstel krom, maar verder niets aan de hand gelukkig. Door de folie aan die zijde te verwijderen kon ik het onderstel weer recht krijgen en heb het daarna opnieuw geprobeerd.
212.jpg


Nu ging het wel goed. Er was alleen een kleine “up”-correctie nodig om hem netjes op hoogte te houden bij half gas. De J3 heeft een prachtig vliegbeeld als je met kwart gas over komt zetten. Het geluid met de houten prop valt me ook niet tegen. Ik heb 3x 3.000 mA accu’s “leeg” gevlogen. Na 6 a 7 minuten is de spanning nog 3,8V. Deze kist is een blijvertje.

Door de knuppel-switch is het echter nog lang geen ontspannen vliegen en de landing een behoorlijk grotere uitdaging dan vroeger. Dus dat zenuwachtige gevoel zal, zeker met mijn frequentie van vliegen, nog wel blijven. Toch ging ik, ondanks de opgelopen schade, tevreden naar huis:cool:.

Groeten, Eddy
 
Laatst bewerkt:
Back
Top