Hallo, wat zijn wij aan het doen!?

Arnold 85

Vriend van modelbouwforum.nl
Goedenavond,

Het leek mij leuk om eens een topic te openen voor de kleine reparatie.

Wat is de bedoeling:
Ben u/jij een kist aan het repareren, een wijziging/modificatie aant het doorvoeren en is het niet de moeite om er een heel bouwverslag aan te wijden?
Laat het weten! Maak een minibouwverslag! Een paar berichten zou mooi zijn.....succes! :cool:

Groeten, Arnold
 
Dan natuurlijk spreekt vanzelf dat ik aftrap:

Van een electricien op het werk alweer 2jaar geleden een C160 Transall gescoord.
Het ding vliegt goed!

Ik wilde en eigenlijk altijd al ombouwen naar borstelloos. 2 motoren in China besteld......
de oude motorgondels waren ongeschikt voor een buiten loper. rechts op de foto's de nieuwe in wording

En waarom heeft ie eigenlijk geen flaps?
En waarom geen bommenluik? :D :D

Genoeg plannen dus.
En de plaatjes van de voortgang:
IMG_20190124_215242673.jpg

IMG_20190124_215219576.jpg
 
Laatst bewerkt:
In het kader van retro/ VintageRadioAssist, even een eenkanaals compound encodertje in elkaar geprutst.
Gebruik daar Arduino voor, uiteindelijk zo klein mogelijk, maar nu met wat er even voor handen is.
Ingang: 1 enkele momentchakelaar (microswitch? mogelijk wel).
Uitgang cppm, wat normaal naar de HFmodule gaat.
Programma ergens gevonden, maar werkt met delays en dat wil ik niet, ga daarom zelf nog aan het schrijven.

Kan er 3 servo's (of 2 en een regelaar) mee aansturen, die zich dan gedragen als het vintage compound escapement.
Knop aantippen, los: Throttle schuift 1 positie op ( 0 - 60% - 100% - 40% - enz,)
Knop indrukken en vasthouden: Rechts rudder,
Knop aantippen, los en weer indrukken en vasthouden: Links rudder
Knop 2x aantippen, los en weer indrukken en vasthouden: Up elevator.
Knop los is altijd alles neutraal en Throttle blijft waar deze was gebleven.

Heb daar ooit goed mee kunnen vliegen, dus waarom nu niet?
Proefopstelling (werkt!) i.c.m. een simpele cppm decoder met een Arduino ProMini:
Proefopstelling.jpg
 
Ja, het trok wel de aandacht! Leek op beunhazerij betrapperij, roodgloeiend... in 's modelbouwlands bouwhok :)

Nog druk bezig... Sultan 5... en dan bij tijd en wijlen... ofwel deze dame. Vlot gaat het niet! Nimmer... Te veel details waar ik verbeterpunten in zie...
Vanavond even CG gecontroleerd of het een beetje in de buurt komt... en dat doet het gelukkig.

IMG_6745.jpg



Gisteravond nieuwe servoramen gemaakt... nieuw hout en aan weerszijden geglast lichter en stijver gemaakt. En brandstof bestendiger... als dat nodig is... Die moeten dit onder afgebeelde geheeltje vervangen, en dan op maat voor MPX Profi Digi servo's. Thans nog Graupner 507 formaat.

IMG_6747.jpg



Paar weken terug motor passend met op de inbouwsituatie afgestemde gas-aansturing... Een uitlaatbocht moet ik nog maken... bocht is er al... nog wat draai en soldeerwerk te doen. Op basis van een remrij-wartel...
Motor met al dat verbouwen 90º dwars gezet. Hing naar benee. Dus nieuw richten en gaten boren. Suf gemeten... Maar de opstelling gaat werken.

IMG_7432.jpg



Moest weggehaald matriaal weer bijgelamineerd worden... dus de snuit moest deels bekist worden...
Hier met fieber-stiekels...

IMG_7450.jpg



En hier al weer meer in het gareel... thans al weer geplamuurd en in de witte primer...

IMG_7461.jpg


IMG_7485.jpg


Groet Bas
 
Haha... prima humor! Niks mis mee :)

Hypermoderne retro?! Kèn toch niet?
Kan je er geen galloping ghost in programmeren? Staat wel de god ganse tijd te shaken... :-)

Nee... ik was echt kind van de proportionaliteit! Lang leve de Micropropzender...
Die niet mocht zenden, omdat de typegoedkeuring niet okee was...
Duitse editie... veel hoog vermogen :-) Mocht niet van de PTT mannekes....

Overigens gaan we weer sterk terug naar die tijd... van niks mogen...
 
Laatst bewerkt:
Hypermoderne retro?! Kèn toch niet?
O jawel hoor. Kijk maar eens op http://singlechannel.co.uk/
[
Nee... ik was echt kind van de proportionaliteit! Lang leve de Micropropzender...
Of zoals ik in het volgende stadium, de Classic (1969/70):
full
full

full

Die niet mocht zenden, omdat de typegoedkeuring niet okee was...
Duitse editie... veel te hoog vermogen :) Mocht niet van de PTT mannekes....

Overigens gaan we weer sterk terug naar die tijd... van niks mogen...
Ik slaagde er de eerste keer in het π-filter perfect op de 2e harmonische af te regelen.... Dus moest 'ie nog een keer terug voor de keuring, maar toen was het goed.
 
Kan je er geen galloping ghost in programmeren? Staat wel de god ganse tijd te shaken... :)
Ja dat kan ook, maar in deze situatie vind ik 'single channel button' beter op zijn plaats.
GG was inderdaad de eerste practische mogelijkheid tot proportionele besturing en dit is de hedendaagse variant:
 
Ik ben nog steeds wat aan het peuteren aan de Sultan 5... opschieten doet et niet.. wegens tegenwerkende detailleringen...
Uitermate tijdrovend...

Had gemerkt dat een standaart servo-opstelling nog al veel zwenk en zwaai werking had op de werking van de dubbele parallelle stuurstang aansturing van de twee losse hoogteroeren.
Er werd onder een hoek van 90º gescharnierd, wat met een enkele stuurstang geen probleem is. Leverde zo een ongewild expo-verschil van meer dan een mm, per roer op. En dat kan de bedoeling niet wezen bij een RC1 model.

Oplossing... servo op z'n kant, of recht op, maar dan met een pook en splitter aan werken.
Echter... er moet ook nog een richtingroer bediend worden, en zouden de twee tentstokken elkaar gaan raken... hoogte en richting... geen goed idee. Dus het bij slanke bowdens gelaten.

Om die bias/vertekening er uit te halen, servo op de zijde gemonteerd en daar voor uit alu profiel een houdertje gefabriekt. 2-L profielen aaneen gebakken met UHU endfest in de oven. Lekker heet, dus in een oogwenk uitgehard...
Voor de stuurstangen carbon rondstaf M2 Ø. En daaraan hulzen verlijmd en gekrompen. Hieronder de zaak in oefenopstelling.


IMG_7725.jpg



Omdat de aansturing op een andere plek kwam te staan, oude bowden doorvoeren uitgebouwd, en nieuwe er in verzonnen, met verlijming op de bestaande schuim-insterts, die reeds in de romp gelijmd zaten, door een voorgaande bouwer aangebracht... en besloot dat te laten zitten.

De nieuwe bowden op de volle lengtes gelaten, zodat ze eenvoudig naar voor en naar achter kan worden getrokken vanuit de nauwe doorvoer in de staart.
Wat van binnenuit met ingekorte buizen eigenlijk niet te doen zou zijn... of met slechts eeuwig gepiel zou lukken om het zaakje door de gaatjes te voeren...

De houder-plaatjes zo gemeten dat ze correct op de styropor schuimblokken komen te liggen. En eerst aan de bowdens verlijmd met CA en epoxy.
Achterste plaat ligt iets verzonken, de voorste bovenop het schuimblok. Constructie is totaal ad-hoc... op de situatie aangepast. Die schuimblokken heb ik afgetekend met behulp van de zaklamp in de romp... die is licht doorlatend... en dan maar stiften...

IMG_7812.jpg



Dit is het speologische decor waarin gewerkt moet worden. Telefoontje heeft een slim cameraatje... en voor de checks heb ik nog een endoscoop van de Aldi. Niet optimaal zicht maar je kan in de verte aardig wat inspecteren. Foto's maken doet ie helaas niet. In de verte de sleuf in schuim in wording... om de bowden doorvoer beetje recht op de staart te mikken.


IMG_7822.jpg



Hoe schaaf je een sleuf in de verte bedacht ik me zo? Want eigenlijk zie je bijna geen fluit wat daar achter gebeurd... met de hand on spot lukt niet.
Tools moet je dus bijeen fantaseren... snijstok om wat schuim weg te steken... rondstaf met schuurlinnen gewikkeld om de sleuven te schuren. Onder de juiste hoek kan je nét maar dan ook nét iets zien.

Staf is ook ideaal om strakke doorvoeren door rompen te schaven. Wel juiste diameter kiezen. Het schuurlinnen wikkel je met iets ruimte en de uiteinden zet je vast met tape. Schuurlinnen scheur je af van een bandrol. Carbon staf geeft een mooiere stijfheid dan staal. Kan je dus benutten.

IMG_7829.jpg



En dan de zaak naar achter doorgevoerd met dots PU-wellijm aan de houdertjes. En met lat en staaf aandrukspanning er in gehengeld.
In de romp ligt een mooie slake LED-lamp om de zaak bij te lichten... Helaas is de achterste toch verschoven geraakt...
Los moeten breken met mesje op latje. Met redelijk vers gedroogde PU lukt dat nog net...
Dus dat moet op afstand weer worden gelijmd met PU door een buisje... op een injectiespuite met lijm. Dat is nu reeds gebeurd. Niet zo netjes... maar het zit...

IMG_7836.jpg



Tot zovers in fröbelland....

Groet Bas
 
Laatst bewerkt:
Wel lange boutjes aan die servo Bas! Moet je geduld voor hebben om die vast te draaien. Knap gedaan zo op afstand lijmen en breken. Had je endoscoop maar bij Lidl gekocht. Die maakt wel foto's. Dacht met het drukknopje in de kabel naar de camera. Zal nog wel een poosje duren eer je aan je scheepjes toe komt. :) Gr. Klaas.
 
Wellicht kan ik em openschroeven en er een WiFi protocol aan vast knopen . Ja, die van LIdl...

Klaas de ‘servospindels’ worden nog ingekort. Ja... je draait je een ongeluk.
Doe ik als alles uitgevonden is en weet dat het goed zit... en dan wellicht mooie imbusjes...

Gisteravond het servoplankje ook nog even gelamineerd met glas/epoxy. Afgelegd tussen het plastic waarop ik gelamineerd heb, toe gevouwen, plaatje en gewicht er op. En tref je een prachtig mooi licht en stijf werkstukje met glad oppervlak. Geen losmiddel nodig.
De Ikeazak snij ik dan wel open, binnenzijde van de zak gekruiken... anders staat er Aeki in je epoxy...

9A6C4D29-00DD-4FAD-BA5A-D0DA7A7574A6.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Heej... de dame staat op CG!
Opmerking 'Mozes'! 't Beestje gaat zo naar 3800 gram met accu en pijp er bij! Dulleme!
En dan is ie nog niet eens in vol ornaat strak gelakt...
De Herzog demper weegt 189 gram zoiets. Een tweedehands Merker van 114 gram is onderweg.
Pfoe... heb nog een lading 22 grams DES 657 liggen voor de KAOS... ander formaat...
Dus je blijft bezig... Omzetten in de romp is nog wel te overzien. Maar die van de aillerons gaat wat listiger omzetten worden... vrees ik...
Maar ik win met de DES 657 wel 260 gram aan servogewicht.
Dat is een pijp en een ontvangeraccu ruimschoots...

Iemand ervaring met zulks 'soortelijk' gewicht? 3800 gram aan RC1?

IMG_7889.jpg



Pfoeh! Daar staat ie dan... obesitas... vet zeg is anders!
Prop is nog 14 x 7... moet worden 13 x 10... APC

IMG_7895.jpg



Werkt wel nu mooi naar behoren... op 6v sleurt dat '+5kg'...
Maar wel 48 gr per kabouter en met 5 stuks telt dat massief door.

IMG_7880.jpg



Mooi ingesloten MPX kuipjes... wordt niet eens meer gemaakt. Nieuw in plastic zak speculeert beter dan op de beurs. Plastic lugjes om de servo te fixen... goed ingesloten. Met DES er in passen bijkans een nieuw puzzeltje...

IMG_6618.jpg


Ik ga maar eens evenjes ophokken in het bouwhok... :confused:

Voor wat het weer waard is...
 
Laatst bewerkt:
Vandaag even props besteld bij Dennis in Waalwijk. 13 x 10. En over de servo's van gedachten gewisseld... het gewichtsprobleem.
Servo's laten zitten. Idd beter bestand tegen het gerammel en gemep van de Saito 100.
Gewicht 3800 gram... geen issue. Het liep wel eens door tot zeker 4500 gram voor zo een kist. Om een figuur te vliegen nam je een aanloop.
Dan ga ik maar spaarzaam door met het toevoegen van nuttig gewicht.
Vliegaccu, BEC, ontvanger en wat fleurige lak... de laatste pas na de maiden. Kijken of ik van de week ergens, met een zonnetje kan proefdraaien.
Sound check... Wil weten of het werkt :-)
 
Ja... Mooie Kato Champ! Dus al gevlogen? Top!
Ook bij jou bevestiging gewicht! Geeft de burger moed!

Gas-flexbuis... bestaat dat in linkse en rechtse wikkeling?
Heb tegendraads liggen van HobbyIn... en aansluitingen. Want... net een lichtere Merker demper binnen. 114 gram 2 kamer, voor 15 cc. gebruikte, maar keurige staat.
Flexbuis blijkt een aansluiting voor 'normale' schroefdraadrichting. Grappig... geen DIN normalisering daarin. Wist ik niet.

Probleem is het niet... maak een fix... moet toch een zekere lengte overbruggen... Dat wordt 18 mm buis met mofje voor siliconen slang. Zo boven de naad 'aansluiting vleugel in romp'.

Merker! Zeer eenvoudig potje van binnen... Veredelde 'mouse can'... maar ga hem testen.
Gebruikt... maar in zeer nette staat... en een beetje poets doet ook direct glimmen.

IMG_7956 2.jpg



Binnenin geen drab of zwarte kool. Amper gebruikt... Ophanging mist... die bestaat uit een typische veer...

IMG_7957 2.jpg


Groet Bas
 
Laatst bewerkt:
Back
Top