Ik ben nog steeds wat aan het peuteren aan de Sultan 5... opschieten doet et niet.. wegens tegenwerkende detailleringen...
Uitermate tijdrovend...
Had gemerkt dat een standaart servo-opstelling nog al veel zwenk en zwaai werking had op de werking van de dubbele parallelle stuurstang aansturing van de twee losse hoogteroeren.
Er werd onder een hoek van 90º gescharnierd, wat met een enkele stuurstang geen probleem is. Leverde zo een ongewild expo-verschil van meer dan een mm, per roer op. En dat kan de bedoeling niet wezen bij een RC1 model.
Oplossing... servo op z'n kant, of recht op, maar dan met een pook en splitter aan werken.
Echter... er moet ook nog een richtingroer bediend worden, en zouden de twee tentstokken elkaar gaan raken... hoogte en richting... geen goed idee. Dus het bij slanke bowdens gelaten.
Om die bias/vertekening er uit te halen, servo op de zijde gemonteerd en daar voor uit alu profiel een houdertje gefabriekt. 2-L profielen aaneen gebakken met UHU endfest in de oven. Lekker heet, dus in een oogwenk uitgehard...
Voor de stuurstangen carbon rondstaf M2 Ø. En daaraan hulzen verlijmd en gekrompen. Hieronder de zaak in oefenopstelling.
Omdat de aansturing op een andere plek kwam te staan, oude bowden doorvoeren uitgebouwd, en nieuwe er in verzonnen, met verlijming op de bestaande schuim-insterts, die reeds in de romp gelijmd zaten, door een voorgaande bouwer aangebracht... en besloot dat te laten zitten.
De nieuwe bowden op de volle lengtes gelaten, zodat ze eenvoudig naar voor en naar achter kan worden getrokken vanuit de nauwe doorvoer in de staart.
Wat van binnenuit met ingekorte buizen eigenlijk niet te doen zou zijn... of met slechts eeuwig gepiel zou lukken om het zaakje door de gaatjes te voeren...
De houder-plaatjes zo gemeten dat ze correct op de styropor schuimblokken komen te liggen. En eerst aan de bowdens verlijmd met CA en epoxy.
Achterste plaat ligt iets verzonken, de voorste bovenop het schuimblok. Constructie is totaal ad-hoc... op de situatie aangepast. Die schuimblokken heb ik afgetekend met behulp van de zaklamp in de romp... die is licht doorlatend... en dan maar stiften...
Dit is het speologische decor waarin gewerkt moet worden. Telefoontje heeft een slim cameraatje... en voor de checks heb ik nog een endoscoop van de Aldi. Niet optimaal zicht maar je kan in de verte aardig wat inspecteren. Foto's maken doet ie helaas niet. In de verte de sleuf in schuim in wording... om de bowden doorvoer beetje recht op de staart te mikken.
Hoe schaaf je een sleuf in de verte bedacht ik me zo? Want eigenlijk zie je bijna geen fluit wat daar achter gebeurd... met de hand on spot lukt niet.
Tools moet je dus bijeen fantaseren... snijstok om wat schuim weg te steken... rondstaf met schuurlinnen gewikkeld om de sleuven te schuren. Onder de juiste hoek kan je nét maar dan ook nét iets zien.
Staf is ook ideaal om strakke doorvoeren door rompen te schaven. Wel juiste diameter kiezen. Het schuurlinnen wikkel je met iets ruimte en de uiteinden zet je vast met tape. Schuurlinnen scheur je af van een bandrol. Carbon staf geeft een mooiere stijfheid dan staal. Kan je dus benutten.
En dan de zaak naar achter doorgevoerd met dots PU-wellijm aan de houdertjes. En met lat en staaf aandrukspanning er in gehengeld.
In de romp ligt een mooie slake LED-lamp om de zaak bij te lichten... Helaas is de achterste toch verschoven geraakt...
Los moeten breken met mesje op latje. Met redelijk vers gedroogde PU lukt dat nog net...
Dus dat moet op afstand weer worden gelijmd met PU door een buisje... op een injectiespuite met lijm. Dat is nu reeds gebeurd. Niet zo netjes... maar het zit...
Tot zovers in fröbelland....
Groet Bas