Hallo mede turbine bouwers

Hallo Gerald.

In het boek staan afmetingen vanaf 7.2 mm uitwendig tot wel 12mm.

Je kan kiezen uit inco alloy 600 of 800

Groetjes,
Martin.

Hallo allemaal.

Vandaag een nieuwe as gemaakt voor de 40RS.

De passingen zijn beter ,metname de compressor ,zodat de motor weer wat stiller word.

P1010464.JPG

Groetjes,

Martin.

Bezoekje Whispering Giant

Hallo allemaal.

Dinsdag avond zijn we (ik en Richard oftewel Jochempie) op bezoek geweest bij het tractorpulling team Whispering Giant uit Egmond-Binnen

Dit team rijd sinds enkele jaren met de Russische Isotov helicopter turbines.

We waren te gast tijdens 1 van de sleutel avonden.

Hieronder volgd een uitleg plus foto's van de geslaagde avond.

Een prachtige machine.
wispering_giant.jpg

Het team heeft totaal 12 turbine motoren , 4 op de puller en de rest van de motoren zijn voor reserve.

Even en kijkje in de hal waar de reserve motoren opgesteld staan.

Dit zijn de tv2 turbines ,en leveren 1500 pk per stuk, er liggen er 4.
P1010472.JPG

Aan de andere kant van de hal liggen de tv3 turbine (ook 4) opgesteld, deze turbines leveren 2250 pk per stuk.
P1010473.JPG

Dan kwam ik ook nog een heel klein turbinetje tegen ,waarschijnlijk voor de fun gekocht.
Het is een freepower turbine van ongeveer 150pk ,en het motortje is ongeveer 80 cm lang.

P1010474.JPG

De puller is voorzien van prachtig spuitwerk , en Richard staat hier naast het kolossale spatbord .
P1010478.JPG

Om de 4 turbines aan elkaar te verbinden ,word er gebruik gemaakt van een tandwiel verzamel bak, deze bak is door het team zelf gebouwd.
P1010475.JPG

Omdat de tv2 motoren langer zijn dan de boven liggende tv3 motoren, moest er een speciale bak gebouwd worden met een tussen as.
Ook deze bak is zelf vervaardigd.
P1010476.JPG

Een kijkje in 1 van de uitlaten van de tv2 turbines.
Mooi om te zien is de lange gevormde turbine bladen van de freepower.
P1010477.JPG

Twee maal 1500 pk plus 1x 1900pk plus 1 x2250pk, een gigantische vermogen dus.
Maar dit moet toch op de achterbanden over gebracht worden , dus de achterbrug en eindvertraging krijgen het zwaar te voorduren.

Daarom moeten er special geharde tandwielen gebruikt worden om het grote vermogen aan te kunnen.

Hier onder is de eindvertraging zichtbaar plus de tandwielen die erin horen.
P1010479.JPG

Voor wie geintresseerd is in dit team , kijk dan even op Whispering Giant Tractorpulling-index

Graag willen we het team bedanken voor de gastvrijheid ,en wensen ze veel succes op de komende wedstrijden.

Laatst bewerkt:
Hallo Martin,

Heb even een PB naar je mailadres gestuurd, kijk even, gaat over de veiling van machine in belgie, die vandaag afloopt.

Groetjes,
Richard

Hallo allemaal.

Even een updaatje van de 40RS, en de eerste wedstrijd Micropulling in Heerde.

Eerst even over de 40RS.
Deze motor wou absoluut niet meer starten , en werd heel warm.

De verbrandingskamer heb ik aangepast ,en ook is er een andere ngv gemonteerd.

Andere grotere sticks in de verbrandingskamer gezet ,met maar 1.5mm opening.

De gaten in de buiten ring van de brandkamer veranderd , dit had een gigantisch effect.

De motor draaid nu 560 graden op vol vermogen ,en 690 idle ,maar geen probleem .
Opstarten is goed ,gaat weer als vanouds.

Ga nog wat proberen met het compressor wiel ,om meer lucht stationair in de motor te krijgen.

Dan de wedstrijd in Heerde.

Allebei de pullers hadden koers problemen, en dat resulteerde uiteindelijk in een 3e en een 5e plaats.

Ik ga nu weer wat dingetjes veranderen ,en dan hoop ik dat het in Sint- Annaparochie beter gaat.
ChildsplayHeerde.jpg

Groetjes,

Martin.

Heerde

Hoi Martin,het was een mooie dag in heerde genoeg bekijks,ook was het een mooie strakke baan,soms gaan dingen niet helemaal zo van wat je er van verwacht had maar gewoon doorgaan en de volgende keer komen er weer nieuwe kansen.
Leuk als je dan toch weer bekende tegenkomt op zo,n dag!
suc6 en het was toppy wat je liet zien!!!
groetjes Rene.

Vorderingen 40RS

Bedankt Rene we ontwikkelen gewoon verder.

Vandaag nog even getest met de 40RS.

Opnieuw verbetering na aanpassen verbrandings kamer.

Buiten temp. 20 graden.

start goed en snel op 560 graden.

Stuwdruk verhoogd naar 1.8kg egt is dan 580 graden

Snelle spool up.

Brandstof verbruik is het zelfde gebleven .

Groetjes,

Martin.

Hallo allemaal.

Nog even paar foto"s van het kleintje ,en de nieuwe aanwinst, de simjet 1200 aes

Vanavond een kapje voor de de 40RS gemaakt , ja waar een oude spuitbus al niet goed voor is.

Ik moet het kapje nog spuiten en dan is alles van voren weer netjes weggewerkt.

P1010364.jpg

De simjet ,een prachtige motor .
P10103633.jpg

Een kijkje op het turbine wiel , een prachtige stuwconus .
P1010368.jpg

De 40RS en de Simjet keurig naast elkaar.
De 40RS weegt 340 gram en heeft 1.8kg stuwdruk, de simjet weegt 1000 gram ,en heeft 7kg stuwdruk.
P10103622.jpg

Groetjes,

Martin.

Laatst bewerkt:
@martin

Het blijft mooi die turbine`s, tis wel een beetje moeilijk om de grote in te schatten op de foto`s hier, maar klein is die kleine wel, mooi hoor.

Wat ga je trouwens doen met die Simjet 1200?

Vriendelijke Groeten Jaap

simjet 1200

@Martin.

Ben toevallig een A10x vliegklaar aan het maken (zo'n vliegding, weet je wel :wink: ) en daar gaat ook zo'n simjet 1200 in, dat ding weegt trouwens best wel zwaar.
Gaat overigens in een vliegtuigje die amper 6 kilo weegt, en dat met 7 kilo trust, niceeeee.

Groet Ger.En je Pa en Ma de groeten. (nog geen tijd gehad om langs te komen, druk druk druk.)

@ Jaap.
Hallo Jaap, de simjet is eigenlijk al verkocht .alleen mag ik hem een jaartje lenen totdat de koper alles klaar heeft.

Ik ga deze motor van binnen bekijken ,dan leer ik daar mischien ook weer van.

@ Ger.

Hallo Ger , ja dat moet je toch weer eens een keertje doen, langskomen.

Maar als ik je berichtje zo las ,dan gebeurt er zeker nog niet veel aan de 44 er ? of wel .

Ik denk dat je nog genoeg te doen hebt , als je het maar naar je zin hebt ,toch?

Hee groetjes, en hobby ze.

Martin

hee mart kunnen we weer samen met ger af spreken
ik ben nu lekker aan het vliegen met de de TT er is nu 80L kero door heen gevlogen
ik heb echt wel harde landingen gemaak nieuwe neus spant er in gemaakt en is niet meer kapot tekrijgen van 2m uit de lucht gevallen niks aan de hand ff hoofd poten recht buigen en weer vliegen
motor inconel sticks in gemaakt doet het nu veel beter en wat langer
maar je ziet het wel 25mei
groetjes Limme

Goed om te horen Limme.

Lijkt me leuk weer met z,n tweetjes langs komen.

Zie je zo en zo in Rozenburg.

Groetjes,

Martin.

@Limme

Jeetje Limme heb jij er al 80Ltr doorheen geragt gaaf man, kijk zo bouw je mooi vliegervaring op en natuurlijk gebeurt er wel eens wat wat je niet wilt, ma ja dat is vliegen met een jet he.

Ik heb nog maar 20 Ltr verbruikt en die ervaringen die jij nu hebt opgedaan die zullen mij ook zekers overkomen.

Ik laat voorlopig de start en landing aan een ervaren jetvlieger over en Ger is een goede instrukteur en vlieger zodra ik mezelf goed genoeg vindt om te starten en te landen, dan zullen de kero`s er doorvliegen weet ik zekers. Ik hoop dat Ger mij nog een paar keer terzijde staat, maar dat zal wel lukken denk ik Ger kennende.

Ik heb inmiddels een prachtige jetvlieglokatie gevonden.

Vriendelijke Groet Jaap

Laatst bewerkt:
Laatste nieuws 40RS

Hallo allemaal.
Gisteren is de laatste fase van de ontwikkeling van de 40RS beeindigd.

Met een andere vloeiender lopende stuwcone ,en wederom verandering van de brander , is het eindresultaat 2kg stuwdruk op 200k , 2.3kg stuw op 215k waar ik nu op blijf draaien ,en op 220 k is de stuwdruk 2.45kg ,met een maximale egt van 656 graden bij 28 graden buitentemperatuur.

Het starten blijft nog steeds moeilijk ,maar als ik een paar filmpjes op youtube van andere kleine turbines zag ,dan hebben ze er allemaal problemen mee, dus daar maak ik me nog geen zorgen over.

Op Rozenburg zal de motor in nieuw uiterlijk te zien zijn.

Groetjes,

Martin

Kijk, da's weer mooi voor elkaar zo, wil hem in Rozenburg wel zien. Ik zal ook m'n '54SS meenemen maar heb er de afgelopen weken helemaal niets aan gedaan, druk met andere hobby-zaken.....ik wil té veel zeg maar. MIsschien zet ik hem ook nog effe op de testbank om te draaien.
Ben nu met afwerking bezig van m'n nieuwe F16 neuspootje, kist moet daar ook vliegen met m'n upgrade KJ66.

Groetjes en tot dan!

Gerald

Back