Hallo mede turbine bouwers

Ja daar heb je gelijk in Gerald, maar toch denk ik dat er eerst wat anders moet gebeuren.

Ik wil heel graag weten of de motor de freepower accepteerd.
Als dit lukt ben ik al een heel eind.

.

Ook is de turbo onderweg waar het lambert kolibri compressor wieltje in zit ,zodat ik als het vlotjes gaat met de 40 ers in tussen tijd de kolibri kan maken .

M,n bed staat al in de werkplaats, nee hoor grapje.

Groetjes,

Martin.

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal.

Na een drukke periode ,word het nu weer wat rustiger.

Ik heb geprobeerd de kleine motor aan de praat te krijgen , maar tevergeefs ,er moet nog veel aan veranderd worden om dit torretje goed lopend te krijgen .

De Fun Pull op 25 oktober in het Duitse Loop ,vlak bij kiel , is ook achter de rug .
De Heat versloeg alle concurrentie , en pakte de grootste beker.
Later meer over deze zeer geslaagde pulling weekend.

Dan ben ik natuurlijk weer bezig met de 40RS , deze word voorzien van een freepower ,oftewel een vrijloop turbine .
Als het een beetje meezit gaat de gehele motor 560 gram wegen .

Hier onder de foto's van alle bezigheden.

de 40RS ,met aangebouwd freepower systeem .
Let vooral op hoe compact dit is .

Binnen in de uitlaat is het speciale turbine wiel te zien
Het wiel heeft net iets langere bladen ,dan een normaal turbine wiel .

Mvg,

Martin.

Laatst bewerkt:
Goed bezig Martin,
Vond het jammer je op Willebroek niet gezien te hebben zoals voorgaande jaren.
Wat ik me al een hele tijd afvraag, is welke lagertjes er worden gebruikt voor de freepower, ook ceramische of is dit niet nodig?

Ik ben van plan om aan de turbine kant een 16/8 lagertje te plaatsen ,dit is een ceramisch lager.

Maar aan de andere kant toch een gewoon lager.

Groetjes,

Martin.

Hallo allemaal.

Ja zo zou het moeten gaan worden .

Keurig de drie motoren bij elkaar.

P1010277.jpg

P1010278.jpg

Het is nog wel niet precies ,want de bovenste motor ligt zo nog iets te hoog, en de onderste iets te laag ,maar dan hebben jullie alvast een beetje een indicatie hoe het word.
ik heb de lege huisjes naast het frame gelegd , want dat moet natuurlijk nog allemaal gebeuren.
Vandaag weer iets verder met de freepower, de spin is af , dit is de driepoot die de freepowerturbine met de astunnel centreert in de straaltunnel.

Groetjes,

Martin.

potjes

Hé Martin.

Waar ken ik die potjes toch van :wink:
Je gaat weer hard man, deze winter hoef je niet stil te zitten zo te zien. (moet zelf ook weer eens stevig aan de bak geloof ik :wink:)
See you.

Ger.

Ja Ger, waar een tandenborstel beker al niet goed voor is he.

Ik zie je zondag wel , kun je weer lekker bouwen.

Groetjes,

Martin.

Hallo Rik.

De koppeling,dus de verbinding tussen de drie motoren geschied dmv een zogenaamde crossbox.
Dit is een tandwielbak waar alledrie de assen van de freepowers in uitkomen ,en dan tevens verzameld worden op 1 uitgaande as naar de achteras.

Ik moet eerst nog even kijken hoe de motoren moten komen , maar dat gebeurt pas als alledrie de motoren klaar zijn en proef gedraaid hebben.

Ik heb een foto van een grote puller bijgevoegd ,daar zie je zo,n crossbox.
P1010476.jpg

Groetjes,

Martin.

Hallo Jos .

De brandstof tank, want het word 1 grote tank ,komt net als bij de grote Risingstar , tussen de onderste motoren te liggen .
De motor heeft per run een verbruik van rond de 15ml / minuut dus dat valt reuze mee.
Daar heb ik ook het meeste werk aan gehad om de motor zo zuinig mogelijk te krijgen ,en dan ook nog veel vermogen , nu nog stuwdruk natuurlijk ,maar dat word straks keurig netjes om gezet in pk's

Groetjes,

Martin.

Hallo Limme.

Bedankt , en succes daar , en hoop dat we mekaar snel weer kunnen spreken .

Groetjes,

Martin.

Vanochtend nog even de stator oftewel ngv gemaakt en in de straaltunnel gezet.
Het is goed gelukt ,hij past precies.

Ik kan kiezen uit twee turbine wielen .
De eerste is iets meer open ,maar heeft iets langere bladen .
De tweede heeft iets dwarser staande schoepen ,maar heeft een iets grotere binnen diam.

Ik kan nu gaan kijken welk wiel het beste is voor de motor.
Om te beginnen ga ik een 18/12 prop proberen ,dat zou hij aan moeten kunnen ,met ongeveer 12000 tpm.

We zien wel.

Groetjes,

Martin.

Laatst bewerkt:
Hallo Gerrit Jan.
Nee dat is 0,55mm inconel 601, is super goed te gebruiken voor ngv's

Groetjes,

Martin.

Ik kan nu gaan kijken welk wiel het beste is voor de motor.
Om te beginnen ga ik een 18/12 prop proberen ,dat zou hij aan moeten kunnen ,met ongeveer 12000 tpm.

Martin.

Als ik zie dat een motor met +/- 4 pk een 18/10 prop met zo'n 8000 toeren ronddraait, betekent dat dat er zo'n 5 á 6 pk uit dat motortje komt??

Overgens heeeel mooi project, ik volg het al een tijd op de achtergrond ;-)

gr, Nico

Hallo Nico.

Ja ,precies weet ik het ook niet hoor , want ik ben niet zo goed met propellors .
Maar volgens de berekening van Mike van Wren turbines ,zou hij inderdaad tussen de 4 en de 5pk uit moeten komen ,maar ik weet het pas als ik het geprobeerd heb .

Ik denk niet dat ik me hoef te schamen als hij bijvoorbeeld een 16/06 goed rond kan krijgen , dan heb ik denk ik al vermogen genoeg.
Maar ik ga eerst eens kijken of de motor de freepower wel accepteerd , want als hij dat niet doet ,dan ben je natuurlijk helemaal klaar.

Ik zal m,n best doen ,en dan valt het natuurlijk allemaal weer te lezen hier.
Bedankt voor je belangstelling.

Groetjes,

Martin.

Laatst bewerkt:
Back