H.M.S. Victory van de Agostini

maar de ringen om de terughaaltalies te bevestigen zijn wel aanwezig

?? die snap ik even niet Jan, bedoel je deze:
9A1A6E60-3145-48FC-9AFB-678BCA199E53.jpg

Deze zijn volgens deA voor de broekings, dit in tegenstelling tot de echte Victory waar de broeking anders loopt.

Sorry, Ik was niet duidelijk genoeg.
De terughaaltalies zitten een 2 meter achter de kanons vast aan een ring in het dek. Als je die talies dus wil gebruiken haak je ze aan de ene kant aan het kanon en de andere kant aan ......... juist een ring in het dek.
Wil je een foto?

Vroeg ik me ook af :)
Wat me zo opvalt aan het dek, en dat is me vaker opgevallen bij veel andere echte schepen of replica's dat je eigenlijk geen nagels ziet op de kopse kanten. Hoogstens sporen van houtpluggen die ongeveer dezelfde kleur als de planken hebben. Dus enkel donkergrijs gekitte naden tussen de planken.

Vroeg ik me ook af :)
Wat me zo opvalt aan het dek, en dat is me vaker opgevallen bij veel andere echte schepen of replica's dat je eigenlijk geen nagels ziet op de kopse kanten. Hoogstens sporen van houtpluggen die ongeveer dezelfde kleur als de planken hebben. Dus enkel donkergrijs gekitte naden tussen de planken.
Ik ben blij dat je dit benoemd, want ik heb hier ook al vaak over nagedacht en heb nog nooit nagels op de dek beplanking getekend omdat ik dit ten 1e veel te druk vind op een model en ten 2e zie je ze op de 'echte' schepen eigenlijk nooit. Het zal wellicht wel voorkomen, maar dan zullen de nagels toch afgedekt zijn met houten pluggen i.v.m. roest vorming, ijzeren nagels en zeewater is vragen om problemen...

Blij dat jij er ook zo over denkt. Ik vind het ook veel te druk, ik houd van een rustige uitstraling van het dek en dat alleen is voor mij reden om geen spijkermarkeringen aan te brengen. Het vreemde is dat bijna alle modelbouwers wel spijkergaten aanbrengen en ik vraag me dan ook af hoe dat zo ontstaan is. Het lijkt er gewoon ingeslopen te zijn in de modelbouwwereld.

Hoe dan ook, ik vind dit wel een mooi schip worden Koos! :worship:

Hier een foto van het lowergundeck van de Victory. Dit is het originele dek uit 1770 of zo. Spijkergaten zijn goed te zien. Waarschijnlijk afgedekt met teer of. Het bovendek van de Victory is splinternieuw, en met moderne middelen beschermd tegen weersinvloeden. Spijkergaten al of niet beschermd heeft men hier dus niet toegepast.
Volgens mij zijn spijkermarkeringen op modellen, ook op bovendekken, wel terecht als je de tijdgeest ook wil weergeven.
i.php

Aha nu snap ik het Jan wat je bedoelde ;) daar had ik al eerder aan gedacht om deze aan te brengen, dus met deze duidelijke foto van Herman (thnx) gaat dat weer goed komen.....

Verder iedereen bedankt voor de likes, de complimenten en het meedenken :thumbsup::thumbsup:
Gr Koos

Laatst bewerkt:
Dank je Walter :thumbsup::thumbsup:

Gelukkig ;);)

We zijn er weer, na een weekje ontspannen op de camping het verslag ergens op de tweede pagina gevonden, afgestoft en dan kunnen we weer door met de kanons.....

De wind van de laatste dagen heeft het scheepje niet onberoerd gelaten:
Bekijk bijlage 432308
Gelukkig is er geen vijand te bekennen :D:p

Maar nu zonder gekheid, de oogpennetjes met de talie en broeking zijn in de verschansingen aangebracht en kunnen na drogen definitief afgewerkt worden:
Bekijk bijlage 432309

De eerste drie staan aan stuurboord opgesteld geheel volgens de BB van deA, zonder terughaaltalie dus, het restant van de aanhaaltalie is rond de de aanhaaltalie gebonden. Dit is gebaseerd op deze foto van de Victory, eerder geplaatsts door @janzwart:
Bekijk bijlage 432311
Scheelt ook heel wat ruimte op het dek........

Na een paar uurtjes klooien stonden ze alle zes opgesteld op het dek:
Bekijk bijlage 432310
De gebruikte blokken zijn 3mm (van onze admiraal) ipv de 4mm blokken uit het pakket......

In de rolpaarden zijn gaatjes geboord waardoor nageltjes gestoken werden om de kanons in het dek vast te prikken zodat ze vast staan op het dek. De koppen van deze nagels wil ik nog geel schilderen zodat ze niet al te veel op vallen.

Voorlopig zijn we weer aan het bouwen geslagen, dus dit word weer vervolgd,
Gr Koos
ik heb bij de hms diana aan de wielen van de rolpaarden een beetje houtlijm gedaan en daarna op het dek gezet, werkt top. zie je niks van.

Vanavond weer eens de tijd gevonden om verder met de Vic te gaan, nadat in de vorige post het gefriemel van de kanons beschreven was, nu de trappen naar de kampanje, als eerste wat hout op maat gemaakt voor de twee bordessen:
86D3CDFB-A020-49FD-A020-A3948826CEC8.jpeg

Deze in elkaar gelijmd:
C4B1E379-99D3-4A51-94B0-C774548A389E.jpeg

5F52DB8F-A9F5-4D90-959A-0B9E7412A4CE.jpeg

Nadat deze droog en ontdaan waren van de overtollige lijm werden deze zwart geschilderd en konden ze vanavond op hun plaats tegen de verschansing en het kampanjedek gelijmd worden:
F485A6DF-910B-4CD2-A977-E9CED41E92A4.jpeg

Nu was het tijd om de trappen in elkaar te lijmen:
89BB4453-B870-4438-977E-1EA06E752621.jpeg

54453F52-6376-4450-A6F8-D161CB74FCC0.jpeg

Nog wat gaten van 0,9mm bovenop de trapbomen en in het dek geboord waarna beide trappen op hun positie gelijmd werden:
3BCD6EED-360E-4FB1-BA47-0C0C83E6A650.jpeg

In de gaten werden de balusters gelijmd waar weer de messing reling doorgestoken werden:
ECE16156-E13D-4E30-A87F-DA5794FE5988.jpeg

Ik weet nog niet of ik hier nog netten aan knoop zoals sommigen wel gedaan hebben.....
8F9843CA-E9CB-4224-8422-C3F75BDA3B26.jpeg

4229EF7E-57A6-4E4F-83DC-5A1539BB1DEA.jpeg

Als de ca- lijm van de reling goed droog is wil ik ze nog iets strakker zetten. De binnenste relingen zijn tegen de zwarte reling gelijmd, en de buitenste zijn onder de afwerklat van de verschansingen gestoken en tijdelijk met een stukje tape vastgezet. Deze worden later in de scepters van de hangmatten afgewerkt, zo staat het in de BB tenminste, maar dat is voor veel later.......
Dus tot de volgende keer maar weer,
Gr Koos

Laatst bewerkt:
Goed bezig Koos :thumbsup: (misschien nog een reling door de onderste gaatjes van de scepters/ballusters of overdrijf ik nu een tikkie...;))

(misschien nog een reling door de onderste gaatjes van de scepters/ballusters of overdrijf ik nu een tikkie...;))
Dat is niet overdreven hoor Piet, ik zat er ook al aan te denken, of een dubbele reling of netten. Ik neig naar het eerste idee :) dus maar eens een nachtje over slapen :D
Bedankt voor de complimenten....

Vanavond weer eens de tijd gevonden om verder met de Vic te gaan, nadat in de vorige post het gefriemel van de kanons beschreven was nu de trappen naar het bakdek, als eerste wat hout op maat gemaakt voor de twee bordessen:
Bekijk bijlage 433322

Deze in elkaar gelijmd:
Bekijk bijlage 433323

Bekijk bijlage 433324

Nadat deze droog en ontdaan waren van de overtollige lijm werden deze zwart geschilderd en konden ze vanavond op hun plaats tegen de verschansing en het bakdek gelijmd worden:
Bekijk bijlage 433325

Nu was het tijd om de trappen in elkaar te lijmen:
Bekijk bijlage 433326

Bekijk bijlage 433327

Nog wat gaten van 0,9mm bovenop de trapbomen en in het dek geboord waarna beide trappen op hun positie gelijmd werden:
Bekijk bijlage 433328

In de gaten werden de balusters gelijmd waar weer de messing reling doorgestoken werden:
Bekijk bijlage 433329

Ik weet nog niet of ik hier nog netten aan knoop zoals sommigen wel gedaan hebben.....
Bekijk bijlage 433330

Bekijk bijlage 433331

Als de ca- lijm van de reling goed droog is wil ik ze nog iets strakker zetten. De binnenste relingen zijn tegen de zwarte reling gelijmd, en de buitenste zijn onder de afwerklat van de verschansingen gestoken en tijdelijk met een stukje tape vastgezet. Deze worden later in de scepters van de hangmatten afgewerkt, zo staat het in de BB tenminste, maar dat is voor veel later.......
Dus tot de volgende keer maar weer,
Gr Koos
:thumbsup::thumbsup::yes:

Back