H.M.S. Victory van de Agostini

Dat lijkt ergens op, Koos!
Dank voor het compliment *Hans* :thumbsup:
Dat wordt een aardig gezicht zo Koos!
Dank jewel Hans :thumbsup:

Vandaag de spiegel verder afgewerkt, eerst de bovenste balusters:
D881C3EB-D36B-475E-A484-66C8D8F8E5B0.jpeg


Dan de gele tape van 1mm breedte:
41DA552E-3F81-4F88-899E-0A3E5E93D85F.jpeg


Nadat alles weer bijgewerkt was, o.a. de beschadigde balusters, de tape en latjes voor de laatste keer geschilderd was dit onderdeel geheel afgewerkt:
F034D915-7F6C-4F2C-A882-A5E543BE7B48.jpeg


Alles kan weer lekker drogen en dan gaan we weer verder met wat sierlatten, maar...
Juist de next time,
Gr Koos
 
Strak geworden Koos, ziet er fantastisch uit :thumbsup:
Dit is hoge school werk. :worship: Wat een mooie spiegel. Kan je trots op zijn.:thumbsup:
Een asemrowende spiegel Koos! De kleuren het werklik mooi uitgekomt! :worship:
Nou nou Heren, bedankt voor jullie complimenten, ik ga er haast van blozen zeg ;) en uiteraard iedereen weer bedankt voor de likes etc.

Vanavond nog flink aan het puzzelen geweest voor de plaatsbepaling en de maatvoeringen van de rusten, dit met de aanpassingen zoals @janzwart dit ooit op dit forum gemeld heeft in mijn achterhoofd.

Alles nog eens goed nagelezen (ja hoor Jan ik heb alles met knippen en plakken van de site gestolen) en uitgeprint:
DD355F46-1479-4A5C-B977-98CB939AB1FB.jpeg


En na het bekijken van de boeken van Longridge, Mc Kay en veel Jan Zwart ;);) kom ik tot de navolgende conclusie, zie de gele tape die de lengte aangeeft.

De Bezaansrust, verschil inderdaad maar een paar mm:
920CC20D-C395-4046-B2F1-52FAF9AD90C2.jpeg

Bovenop de originele van deA.......

De grootrust, verschil 15mm:
CB1DBEE1-A2E4-4E0D-AEA1-77483AA3CF76.jpeg


En de fokkerust, hier kom ik op een verschil van 8mm:
23A0A118-6CF3-4F44-A044-9529DEFEA53F.jpeg


Nu nog even kijken waar ik nog wat hout kan regelen...........:D

Dus dit word nog vervolgd, ik ben wel blij dat ik de rusten bij deel #75 even heb laten euh.... rusten :p

Eerst nu maar weer eens verder met wat sierlijsten van 1,5x1,5mm, die na een tijdje in het water aan een uiteinde rond gebogen werden:
1F0269F9-62BD-4804-A29C-6A77C217C64A.jpeg

Drie voor elke zijde........

De eerste werden aan Stuurboord tegen de romp gelijmd:
25A86FC3-6EE2-450D-A011-78E51714CCDF.jpeg


En aan Bakboord:
C5AB41A0-BA06-48FA-A18A-99D099A6FC33.jpeg


En de tweede aan Stuurboord:
240BC9DF-748B-44E6-8F4D-C5EBBD986D0D.jpeg


De latten werden met witte houtlijm tegen de romp gelijmd, nadat deze ter plaatse licht geschuurd was.

Aangezien ik zowat alle kleine lijmklemmen gebruikt heb voor deze drie latjes laat ik het hier maar even bij zodat alles goed kan drogen.
Dat is ook wel nodig omdat deze tweede lat voor de geschutspoorten loopt die na droging uitgesneden dient te worden en dat dient dan wel goed vast te zitten, nietwaar.......

Dus een fijne avond nog allemaal,
Gr Koos
 
Vanavond de sierlatten verder afgewerkt, eerst de laatste (voorste) twee tegen de romp gelijmd:
ED97E2A2-8B88-4F86-AE71-61417F6C8789.jpeg


CC16F557-521E-47C0-8291-34B2596FCBFF.jpeg


Aansluitend de geschutspoorten, twee aan elke zijde, uitgesneden en de latjes zwart geschilderd:
783508EC-8A1C-4C63-9127-699D8D7982CC.jpeg


Deze klus is weer geklaard, en hiermee is deel #83 zover voorlopig gereed, want de rusten komen later.......

De volgende keer verder met deel #84, de bolderbanken rond het bakdek,
Het was niet veul deze keer, maar het is niet anders,
Gr Koos
 
Prachtig Koos. Interessant dat op zo n rijklik versierde spiegel en verwante delen, de sierlatten zwart geschilderd word en niet geel nie.
Heinrich, dank voor je compliment, :thumbsup::thumbsup:, en wat deze laatste sierlatten betreft heb je helemaal gelijk, ook ik heb verschillende afbeeldingen bekeken van het origineel, maar daar zijn ze ook zwart, zie afbeelding:
HMS_Victory-stern_view.jpg
Gr Koos
 
Dit is weer een mooi stukje werk Koos, met die verierselen, En ik ben het eigenlijk helemaal met Heinrich eens, het is eigenlijk doodzonde dat de bouwers van de echte Victory ervoor gekozen hebben om deze verierselen zwart te schilderen, zodat ze helemaal wegvallen in de achtergrond.
Je spiegel is trouwens ook prachtig geworden:worship::worship:
 
wat deze laatste sierlatten betreft heb je helemaal gelijk, ook ik heb verschillende afbeeldingen bekeken van het origineel, maar daar zijn ze ook zwart
Dat komt omdat dit eigenlijk geen sierlatten zijn in de echte betekenis. Toen HMS Victory in 1765 gebouwd/opgeleverd werd was dit de bovenkant van de spanten met een potdelsel. Na de refit werden de verschansingen opgetrokken, maar de scheepsbouwer kon het niet over zijn hart krijgen de toppen van de spanten niet af te werken met een potdeksel, waardoor deze lijn met een uitstekend profiel, dat wij vandaag als een sierlijst ervaren, werd geaccentueerd.
 
Het heeft weer even geduurd maar er is weer wat vooruitgang, dit keer het begin van de boldertafels voor op de verschansingen van het bakdek.

Eerst zo’n 35 latjes van 3x3mm ingekort op 10mm:
22BEC78D-441A-4C9A-AD84-57C0F0750395.jpeg


3mm onder de kop een in- en schuin aangesneden, en uit een lat van 2x6 de tafels gemaakt en afgetekend:
EC368CB7-CDEF-4AEE-9238-94F4648D5186.jpeg


Met een boortje van 3mm gaten in de latten geboord en deze vierkant uitgesneden voor de bolders:
F5E55EB9-C49D-4344-9F67-6EA9C39FD063.jpeg


145B1AA0-5D2C-4C0C-AB2A-D190017C3349.jpeg


De bolders met witte lijm in de latten gelijmd, 3mm onder de lat:
9636DD75-DAE6-479D-93AA-B17AB66D8134.jpeg


In de zijkanten ter plaatse van de bolders een gaatje geboord en daarin een afgeknipt nageltje gelijmd:
E54EC7C5-EC70-4FF6-8F9F-DFEFA209A98E.jpeg


Onderin de bolder werd ook een gaatje geboord en een nageltje erin gelijmd:
A0B1094D-3EFB-4BFE-947B-A1C02D10CA61.jpeg


De verdere afwerking is te zien in de volgende post.
 
Back
Top