H.M.S. Sovereign of the Seas van TDS

Goedendag allemaal!

Ik zal mij eerst even voorstellen: Ik ben Thomas, 20 jaar en ook ik ben begonnen met het lidmaatschap van DeAgostini om de Sovereign of the Seas te bouwen. Voorheen heel veel geknutseld met spullen van de Games Workshop, wat ik altijd erg leuk heb gevonden.

Gezien ik geen ervaring heb met het maken van modelboten is het lidmaatschap een enorme uitkomst en een goede leerweg dankzij de stap voor stap handleiding.

Na wat inkopen te hebben gedaan ben ik begonnen met deel 1. Dit oogt natuurlijk nog wat saai (helemaal omdat er volgens mij 12 anderen deze boot bouwen). Wel leuk om elkaars werkplek alvast te zien!

Mobiele werkplek. Wellicht zal ik in de toekomst een grotere plek moeten vinden :)
full

Koffer om alles goed bij elkaar te houden:
full

Er wordt trouwens gezegd dat je het boeggedeelte van de valse kiel nog niet moet vastlijmen op het voorste schot als je de assemblagemal van deel 3 wilt maken. Weet iemand of dit het wachten waard is? :)

Hopelijk vinden jullie het leuk om in de toekomst meer te zien waardoor we weer een beetje van elkaar kunnen leren!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan me voorstellen dat je popelt om te beginnen met dit model, maar het lijkt mij wel handig te wachten tot je een paar pakketten binnen hebt. Dan kun je enige doorgang in het bouwen krijgen, en dingen nog niet aan elkaar lijmen waar je later anders wellicht spijt van krijgt.

Welkom Thomas,
Ook ik zou zeker wachten tot je de delen van de valse kiel en alle spanten hebt.
Pas dan kun je, na alles goed uitgericht te hebben, de zaak in elkaar zetten.

Ik zou eerst beginnen met het maken van een goede vlakke en stevige bouwplank.

Dan ben ik blij dat ik die delen nog niet in elkaar heb gelijmd! Ga ik inderdaad eerst eens kijken of ik een grotere bouwplaats kan maken.
Was in ieder geval leuk om een korte kennismaking met het materiaal te hebben ondergaan.

Bedankt voor de tip!

Heel veel succes met de bouw.
Ik weet niet of je een action in de buurt hebt zitten?
Maar ik zou daar eens gaan kijken. Daar hebben ze veel kleine en handige gereedschappen die makkelijk zijn voor de beginner.

Verder wens je natuurlijk ook veel bouwplezier.

J ebouwplaats kan ik niks over zeggen natuurlijk, maar ik bedoel een bouwplank.
Dat is een stevige (bijv. MDF) waar je de valse kiel van de romp in kunt klemmen.
Daar blijft bij voorkeur het schip zolang mogelijk in staan.
Dat is belangrijk tot het moment dat de romp volledig is beplankt.
Waarom; omdat de kans op kromtrekken andes zeer zeker aanwezig is.

Voorbeeld:

P1000328.jpg

Zeker wachten met lijmen tot je de hele valse kiel + spanten compleet hebt. Als je nu al gaat lijmen is de kans op kromtrekken erg groot temeer omdat dit kleine stukje nog niet in een bouwplank past. En de tweede reden is het uitlijnen van je spanten daarvoor moet je ze allemaal hebben. Dus geduld is hier noodzakelijk.
(volgens mij word je daar ook voor gewaarschuwd in de bouwbeschrijving)

Bedankt voor de tips! Ziet er inderdaad uit alsof ik me even moet gaan verdiepen in de bouwplank. Ik ga even op onderzoek uit en zal er dus later op terugkomen!

HMS Sovereigh

Hallo, ik zag dit forum en ben van plan ook mee te doen aan de bouw van de Sovereign...Of dat verstandig is :confused:. Ik heb eigenlijk geen ervaring met de bouw dit soort schepen. Hoewel ze zeggen dat je geen ervaring hoeft te hebben denk ik dat dat met name een commercieel doel heeft. Dus misschien wordt ik een van de afhakers, we zullen zien.... Maar ik zal dit forum op de voet volgen. Misschien mag ik hier en daar een vraag stellen op dit forum??
MVG Jan

Hallo Jan, allereerst welkom.
Misschien is het handig om met vragen naar het topic:
"HMS Souvereign of the Seas / Algemene discussie" te gaan.
Zo houden we de induviduele bouwveslagen "schoon"
Dat je geen ervaring hoeft te hebben waag ik te betwijfelen, het is wel handig om een beetje feeling te hebben met dit soort schepen.
De SotS is groot en niet zomaar "even" te bouwen.
Hoewel; met de hulp van het forum kom je al een eind
Als je het goed aan wilt pakken, start t.z.t. een eigen bouwverslag zodat we je gericht kunnen helpen, en voorkomen we dat de hele boel door elkaar gaat lopen.;)

Thomas,

Omdat er een aantal SotS-bouwers hier op het forum zijn en waarschijnlijk zullen komen doe je ons allemaal een plezier (denk ik) wanneer je ook je voornaam in je handtekening zet.
Dit om verwarring bij de oudjes te voorkomen :rolleyes:(je haalt met je 20 jaar de gemiddelde leeftijd aardig omlaag!)

Thomas,

Omdat er een aantal SotS-bouwers hier op het forum zijn en waarschijnlijk zullen komen doe je ons allemaal een plezier (denk ik) wanneer je ook je voornaam in je handtekening zet.
Dit om verwarring bij de oudjes te voorkomen :rolleyes:(je haalt met je 20 jaar de gemiddelde leeftijd aardig omlaag!)

Klopt, zou prettig zijn, ik als ouwe l.l heb al moeite genoeg om e.e.a. gescheiden te houden;)

Hoi Thomas,

Ik heb dit bouwpakket ook besteld :p(wordt mijn 4e schip) maar ik moet eerst de dwars doorsnede van de HMS Victory nog maken.:(
Zie ook de foto's van mijn vorige projecten.
Veel succes met de bouw en voor hulp kun je altijd een mailtje sturen.:thumbsup:

Groetjes Ronnie

Hoi Thomas,

Veel succes met de bouw en voor hulp kun je altijd een mailtje sturen.:thumbsup:

Groetjes Ronnie

Oei, blijkbaar iemand met véél ervaring!
Misschien zélf ook een verslag starten Ronny, kan ik meekijken :p
Ik zou het gewoon op het forum vragen hoor, leren wij ook noch eens wat;)

Laatst bewerkt:
Hey modelbouwers!

Ik heb eindelijk alle delen binnen waarmee ik een goede start kan maken. ik blijf alleen nog hangen bij het maken van de plaats waar ik het schip in kan zetten.

84c9176c65cd78514fb35b6f8c4674d9.jpg

Zoals je op deze foto kunt zien heb ik blokken hout en ijzeren hoeken om het schip in te klemmen. Nu ben ik bang dat de houten blokken te breed of te lang zijn. Zouden jullie daar meer over kunnen vertellen?

Ook zit ik nog met de vraag hoe het schip aan de voor en achterzijde klem wordt gezet tussen deze blokken hout. Aangezien de blokken hout alleen aan de zijkanten vast worden gezet.

Ik hoor graag wat jullie denken!

Hallo Thomas,

Zo'n werkplaats maken is iets persoonlijks. Mij lijken de blokken erg fors, en zouden mij snel in de weg zitten, maar dat is persoonlijk. ze zijn sowieso veel te lang, want je moet het dek op de spanten kunnen plaatsen. Ik heb bij mijn huidige schip alleen maar haken gebruikt, en had de kiel tussen 2 geklemd.

Thanks voor de reactie! Bedoel jij tussen twee haken op deze manier:

acd9042418ced6b95a0ac35b6ebdf373.jpg

En hoe klem je het schip dan aan de voor en achterkant?

Back