Gyroscoop voor boot

Misschien een merkwaardige vraag maar dit is de situatie:

Visboot met een hekschroef die dus links en rechtsom kan draaien.
Ik wil met behulp van een gyroscoop die elektromotor aansturen.
Zodat de achterkant in beweging komt zodra de boot van achteren opzij dreigt te worden gezet.

welke gyroscoop is het beste voor deze toepassing?
tussen de gyroscoop moet dus 'iets' van elektronica komen met een wisselrelais dat voldoende stroom kan schakelen.

wie heeft enig idee? Is er een bestaand relais of zoiets dat gebruik kan maken van de gyroscoop uitgang?

Ik begrijp dat bij wind de voorkant ook wordt weggezet, maar dat is bij mijn toepassing niet het probleem.

Hallo Peter,

Hebben we het over een visboot, waar je zelf in zit?
Of een voerboot?

Ik gebruik in mijn rc-vliegtuigen zoiets: https://nl.aliexpress.com/item/1005005672767911.html en dat werk goed.
In een voerboot zou je dan alleen de roerservo, die de hekschroef aanstuurt ermee laten corrigeren.
Óf en hoe goed dat gaat werken is even afwachten; je kunt de gevoeligheid instellen, maar ik heb nog nooit een gyro in een boot gebruikt.

Gaat het om een bemande visboot, dan zit je in een andere categorie spullen die daarvoor nodig zijn.

Blijft mijn vraag: waarom zou je een bemande boot, of een voerboot willen voorzien van een gyro?
Wat is er mis met zelf sturen?

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
dank voor je snelle reactie Jan,

ik ben meer op zoek naar de koppeling tussen de gyroscoop en een elektromotor.
een servo krijgt een signaal vanuit de gyro om links of rechtsom te draaien en eigenlijk zou ik dus een servo willen vervangen door een relais of stukje elektronica. geen idee wat voor signaal er uit de gyro komt….

het gaat om een boot waar je zelf inzit. maar dat maakt niet zoveel uit, als de gyro een relais aan kan sturen dan kan de elektromotor zn werk doen.

vrgr

peter

Een tricopter heeft drie motoren voor lift en een servo die de staartmotor laat kantelen om zo links of rechtsom te draaien. Een drone controller zal dit aansturen om de drone stabiel te houden. Voor Arduino kun je MultiWii 2.4 gebruiken en configureren als Tri en zo de servo voor de staart rotor gebruiken. Voorheen waren er drone boardjes te koop die processor en sensor op hetzelfde boardje hadden, de Flyduino NANO met de 32U4 processor en MPU6050 werkt heel goed. Je kunt ook een Arduino Leonardo gebruiken en een los sensor boardjes op de I2C aansluiting.

De output is een normale servo puls met 1500 us middenstand en de gyro zal die verkleinen of vergroten. Pololu heeft electronische schakelaars die op basis van de servo puls iets aan of afschakelen. Wellicht twee stuks, een links aanschakelen onder de 1400 en een rechts schakelen boven de 1600. Die moet je dan nog wel naar het vermogen brengen wat je motor nodig heeft.

Een gyro voor een heli kan
je hebt nu ook gyro's voor op auto's, zodat driften makkelijker wordt
waarschijnlijk qua afstellen simpeler

In de basis is het gyro deel niet zo lastig.
Alleen, de gyro stuurt de servo aan met een puls signaal, dat moet ff vertaald worden maar een e motor
waarschijnlijk als je de uitgang van de gyro aansluit op een regelaar, moet dat werken
alleen even de vraag hoe hij dit regelt met vooruit / achteruit in combinatie met het pulssignaal.
een standaard regelaar pakt dat niet zomaar, een auto of bootregelaar waarschijnlijk wel.

ik heb een hoop "waarschijnlijk" neergetypt..
kwestie testen. ik weet het gewoon niet zeker.

Wat je wel ff moet bedenken
jij hebt het alleen over het ongewenst scheef draaien van de boot.
dat is iets waar een gyro wat mee kan.
Waarom dit scheefdraaien voor een boot met boegschroef ongewenst is, is dan even de vraag
maar het is een hobby, waarom niet :yes:

Ik vermoed alleen dat het als geheel zijwaarts wegdrijven eerder een probleem is.
daar kan een gyro helemaal niet mee.
een gyro kijkt alleen naar je stuur input, en of het apparaat daaraan voldoet.
dus 0 stuur = 0 scheefgang mogelijk, en hij corrigeert dat.

volgende punt qua afstellen komt er ook bij
een gyro is normaal gewend om er een snel corrigerend apparaat erachter te hebben.
een snelle servo.
bij heli's is ook de heli zelf snel om te corrigeren.
bij auto's is dit langzamer, maar nog steeds redelijk vlot.
bij een boot gaat er in verhouding jaren overheen voor de correctie erdoor is.
kan zijn dat de gyro daar een beetje moeilijk mee doet..

wil je ook dat hij niet meer zijwaarts wegdrijft, kom je op gps gebied.
Kan ook.. je hebt systemen die een standaard helicopter omtoveren tot een op gps stilhangend apparaat

zit ik me net te verzinnen trouwens.
je moet ook even erg hebben, dat wanneer je een los roer hebt, of de boot stuurt normaal met 2 achter schroeven..
en de boegschroef zit daarbuiten
dan gaat je boegschroef corrigeren wanneer je normaal stuurt.
in een heli of auto zit de gyro op het sturend proces, dus hij "weet" dat er gestuurd wordt, filtert dat eruit.

je zal ook even moeten kijken hoe je dit aan gaat sturen.
meestal is "normale" rc electronica wat lastig in een voerboot.
is het al een boot met een normale rc ontvanger kun je vlot een testje draaien.
maar normaal zijn dat ingebakken printplaten..

Back