Gyrocopter

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door jasser222, 1 sep 2011.

1. jasser222

jasser222

Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Neen...
    Ik zou niet meer weten wat er nog aan moet veranderen.

Misschien 3 rotorbladen, maar ik ontzie het om ze te maken en te balanceren. En de de echte rotors van aerobalsa.com zijn uit stock.

2. jasser222

jasser222

Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Bijna af:

3. mjadder

mjadder

Lid geworden:
    22 jul 2005
    Zijn er nog ontwikkelingen. Jasper ?
    Ik heb nl. ook een vergelijkbare gyrocopter en loop ook tegen dezelfde problemen aan.
    Vandaar dat ik dit draadje met belangstelling in de gaten houd.

Zodra hij los gelaten wordt kukelt ie links over de kop.
    Een tijd geleden kwam ik ergens op een forum een draadje tegen waar ze de motor extreem uit de midden hadden gezet.
    Kan het draadje helaas nergens meer terug vinden.

Als je de vele filmpjes bekijkt op Youtube dan zijn het zijn overigens wel meestal handstart's die mislukken.
    Het zou maar zo kunnen dat de wiek nog niet goed op toeren is als ie losgelaten wordt.
    Het efect is hetzelfde als bij een vliegtuig, denk ik, die valt dan ook over 1 vleugel weg richting het maaiveld als je hem niet hard genoeg gooit
    Het is de bedoeling dat de wiek zo hard draait dat ie eigenlijk een gesloten disk vormt en zo vergelijkbaar is met een vleugel.
    Is het toerental te laag dan is het eigenlijk een vleugel waar de helft van de folie af is.

Daarom is het beter om tegen de wind in te gaan rijden en gang te maken, niet overtrekken en gewoon wachten tot ie los komt.
    Je weet dan in ieder geval zeker dat de wiek goed op toeren is.
    De plaats waar ik meestal om klungel is te klein om lekker de tijd te nemen dus ik heb dit nog niet geprobeerd.
    Als het weer goed is zal ik hem eens meenemen naar het veld, daar is wel ruimte zat.

Ik heb heel veel (vergelijkbare ontwerpjes) wel zien vliegen dus dat moet ons ook lukken lijkt me.

Groeten, Rudi

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    ik heb ook al wat heen en weer gemaild met iemand die met gyrocopters vliegt.
    hij heeft zijn rotor een heel klein beetje rechts getrimt om te starten.
    het sturen links rechts heeft hij slechts een 7graden zijstelling(uitslag)

rudder is ook gekoppeld met aileron maar is niet nodig.
    wat vooral van belang is schijnt is het zwaartepunt, dat mag verder naar voren. als je de rotoras optilt dan moeten de rotorbladen lichtjes naar voren hellen
    het gaat wel over een andere gyrocopter van hem, maar ik denk dat het principe hetzelfde is...
    succes met de verdere vooruitzichten

5. jasser222

jasser222

Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Ik heb heel wat info gekregen van dit forum:
    Gyrocopter project - RC Groups

Mijn rotorplaatje is gemaakt uit 1mm carbon maar op de bouwplannen stond er 0,5 glassfibre.
    In deze video kun je zien 0,5mm glassfibre kan plooien, en dit kan carbon niet.
    039 - YouTube

Dus nu ga ik dit carbonnen plaatje vervangen door glasvezel of dergelijk.
    Waarschijnlijk bouw ik ook een 3 blads versie omdat die wat stabieler zijn.

Jasper

6. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    idd, en als je die glasfibre niet hebt zijn er ook die het doen met gewone CA scharnieren, en dan aan beide kanten kun je een carbon of triplex kleven die een klein beetje schuin gemaakt is, zo bekom je hetzelfde effect, zaterdag nieuwe poging?

7. jasser222

jasser222

Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Ik heb nog een deksel van een pot ijs.
    Ik ga het eerst hiermee proberen.

We zien wel of hij zaterdag klaar is.

8. Duikvlucht

Duikvlucht Guest

9. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ik heb zojuist dit draadje gelezen en de filmpjes bekeken... volgens mij zijn de problemen op zijn minst in een aantal gevallen te verklaren door foutief opgooien; teveel met de neus omhoog. Dezelfde fout die je veel met vliegtuigen ziet. Alleen, dan gaat het toestel in een duik; een autogyro doet dat niet, de rotor verliest toeren en dan valt het ding gewoon.
    Waarschijnlijk zou het het handigst zijn om 'm van de grond te starten, maar ik neem aan dat je alleen gras hebt.
    Probeer 'm horizontaal te lanceren, dan blijft de rotor toeren houden. Als het eenmaal vliegt kan je altijd nog omhoog...

10. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    Ik heb deze week ook wat geprobeerd, hier het resultaat;
    1icy0ZM5SB8[/media] 4a - YouTube

de rotorbladen buigen zoals je ziet nog teveel door, en ik moet constant volgas vliegen. ik ga nog wat experimenteren met dit model, maar ik heb hier nog een setup liggen die wat zwaarder is. ik wil dit model eens gaan voorzien van een volle ronder romp en dus wat groter, maar hoeveel groter mogen we gaan en met welk gewicht.

vliegklaar was deze nu 200 gram met een 24grams motortje en 3cellen 500mah
    en een rotordiameter van:65cm

een volle romp zal dus ook al meer gaan wegen...

heb hier nog een setup van een 1m20acro kist(maar dat zal denk ik way to big worden) en ietske van een 30amp esc en een 50grams motorke...

1,4 x groter dan kom ik al op een rotordiameter van 91cm en een romplengte van 1meter...

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Zit het zwaartepunt wel goed? Hij vliegt zo met z'n kont omlaag.
    Je rotorbladen zouden ook minder doorbuigen als-ie wat vlakker lag ddenk ik.

12. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Zwaartepunt is prima zo ! Dat zijn kont een beetje hangt is heel normaal.
    Ga je dit naar voren brengen, zal de vliegsnelheid toenemen. Overtrekken kan hij niet ;)

13. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Niet bij de gyro's die ik zie op Youtube. Ik neem aan dat de rotorkop van dit model vast is (roll & pitch gestuurd door de staartroeren), dus dan is de invalshoek van de rotor bepaald door de hoek waarmee de romp vliegt; zoals bij een normaal vliegtuig zeg maar.
    En nee, overtrekken zal-ie niet maar als de invalshoek te groot wordt wordt de weerstand groter en heb je steeds meer power nodig om snelheid te maken (zoals op de eerdere filmpjes waar-ie werd opgegooid). Gevolg, bladen buigen door en je moet constant vol gas vliegen... :)
    Volgens mij zal-ie dus makkelijker vliegen en met minder power als het CG naar voren gaat.

14. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Hij zal dan juist meer snelheid nodig hebben om boven te kunnen blijven !
    (dus meer gas geven)

15. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ik zou zeggen: probeer het.
    Volgens mij kan je zo'n rotor tot op zeker hoogte vergelijken met een vleugel; bij een meer dan optimale invalshoek heb je onevenredig meer snelheid nodig om voldoende lift te krijgen.
    Bekijk autogyro filmpjes op Youtube; je zal zien dat de rotor met een kleinere invalshoek vliegt.

16. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    de rotorkop kan links en rechts sturen...
    ik ga de rotorbladen nog wat versterken, maar ook niet te veel, want mijn eerste rotorbladen waren stijf, en dan vloog het niet. zwaartepunt is volgens plan( zelfs al wat teveel naar voor)

17. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Goed, dat maakt dus niet uit voor de instelhoek van de rotor. Dat betekent dat de instelhoek dus vast zit aan de romp-as.
    Ik zit hard na te denken of het dan misschien de andere kant op moet... het blijft een feit dat de instelhoek van de rotor tijdens vliegen nu erg groot is (wat oa tot gevolg heeft dat je alleen maar volgas kan vliegen). Zou het bij een autogyro misschien andersom kunnen zijn, dat je om de rotor vlakker te krijgen het zwaartepunt naar voren moet schuiven...? Heb ik ook geen ervaring mee, maar ik ben ervan overtuigd dat het ding beter zal vliegen als het je lukt om de romp horizontaler te krijgen, en dat moet op de een of andere manier uit de gewichtsverdeling komen.

18. helerik

helerik Guest

Hoi,

Op dit moment ben ik een RPG Gyrocopter aan het bouwen (zie google enz). De bouwtekeningen heb ik in Engeland bij Traplet besteld en ondertussen heb ik zowat alle informatie gelezen die er is. Misschien dat ik kan helpen. De bouwtekening die ik heb, geeft in ieder geval een verstelbare kop aan met vaste rotorbladen.
    Een bouwverslag komt nog op het forum maar dan wil ik eerst iets verder zijn. Ik loop tegen zaken aan die helemaal nieuw zijn voor mij en die wil ik eerst oplossen.

Groetjes, Erik.

19. jasser222

jasser222

Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Wat bedoel je met 'vaste rotorbladen'?

Elke gyrocopter heeft rotorbladen nodig die wat kunnen bewegen naar boven en beneden...

20. helerik

helerik Guest

Volgens mij zitten ze zodanig vastgemaakt dat je ze in kan klappen maar niet zo dat ze verticaal kunnen bewegen.

Deel Deze Pagina