Gyrocopter

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door jasser222, 1 sep 2011.

  1. Vincenzo

    Vincenzo

    Lid geworden:
    20 jun 2007
    Berichten:
    414
    Locatie:
    Alken Belgie
    zitten je aansturingen wel juist?
     
  2. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Hoe bedoel je?
    Ze bewegen in de juiste richting, maar er zit wat speling op in de yaw-richting, omdat die ball-link 3 assen heeft, daarom gebruik ik nu die andere met 2 assen.
     
  3. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    is het niet gewoon veel handiger ook een motortje op de rotor te zetten zoals bij die grote?
     
  4. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.607
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    dan valt volgens mij de bedoeling avn een gyrocopter weg...???
     
  5. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    ja maar je ziet nu in het filmpje ook dat hij de rotor wel draaiend krijgt, maar zodra hij hem neer zet stop de rotor al weer heel snel. dat kan je zo oplossen. ook zie je in dat andere filmpje met die grote dat er ook een motor op de bovenrotor zit.
     
  6. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Die motor dient enkel om te 'pre-rotaten'.

    Zodra de rotors op toeren zijn valt die motor uit.
    Wij gebruiken geen pre-rotator omdat we de rotor met onze handen in gang laten draaien (eerst 90° tegen de wind inhouden), vroeger deden ze dit d.m.v. paarden of mensen die hem in gang trokken:
    zoals op dit filmpje:
    Golden Age Pioneers: Juan de le Cierva - YouTube

    Bovendien zou het teveel wegen met zo'n motor erbij.
     
  7. willemvdm

    willemvdm

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.531
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik vlieg ook met een gyrocopter.
    Wel een lichte voor indoor met 2 tegengesteld draaiende rotors
    De reden van die 2 rotors is dat ze een belangrijk probleem oplossen

    Stel dat je rotor rechtsom draait.
    Vlieg je nu vooruit dan heeft de linker rotor een grotere luchtsnelheid als de rechter rotor.
    De linker rotor heeft dus meer lift.
    De kist wil dus naar rechts kantelen.

    Is dat mischien het probleem met jouw toestel?

    Bij grote kisten lossen ze dit op door de rotoren flexibel te maken

    Groeten Willem
     
  8. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    inderdaad, dit was het grote probleem bij de eerste autogyro's.
    Maar in de plannen en op het forum van deze autogyro staat daar niets van geschreven, en die van hun vliegen wel...

    Maar omdat mijn rotors uit balsa zijn, plooien die zeer gemakkelijk. Op het filmpje kun je dit goed zien, dus zou dit het probleem niet moeten oplossen?
     
  9. Duikvlucht

    Duikvlucht Guest

  10. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Ja, wanneer die rotors niet op volledige snelheid zijn heeft de gyrocopter de neiging om om te kantelen (misschien zoals in mijn 1e poging), maar ik hoor wel duidelijk het 'wooshing' geluid van de bladen.

    Ondertussen is de gyrocopter 2.0 bijna klaar:
    [​IMG]
     
  11. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Er werd een nieuwe poging ondernomen voor de autogyro.
    Maar wanneer het toestel omhoog ging, kantelde de gyrocopter terug.

    Dit fenomeen noemt men asymmetrische lift, het feit dat de twee rotors niet hetzelfde aantal lift hebben. Dus wanneer het ene rotorblad meer lift heeft dan de andere, dan kantelt het toestel.
    Ik ga dit proberen op te lossen d.m.v. scharnieren aan de rotors te bevestigen, zodat ze kunnen zakken als er minder lift is.

    Ik wist al dat dit probleem bestond, maar op rcgroups vliegen verschillende autogyro's zonder scharnieren.
     
  12. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Ik heb de scharnieren gemaakt:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het enig probleem is nu dat ik nog niet goed weet hoeveel graden de rotors naar boven mogen bewegen. Wanneer ik ze laat draaien en loop, dan klappen ze gewoon toe naar boven, dus moet er een begrenzing op.
     
  13. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Als je er een begrenzing op maakt zullen ze buigen en breken (kracht x arm)
     
  14. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Dat heb ik vandaag ook te horen gekregen van een ex-piloot.

    Nu heb ik het vandaag nog eens geprobeerd, maar helaas weeral een crash.
    Waarschijnlijk werd de gyrocopter niet goed genoeg gesmeten.
    Ofwel teveel wind.

    Een video volgt.
     
  15. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Beetje vreemd. een tweeblads rotor heeft veel wind nodig om lift te genereren (meer toeren) dus meer wind is een voordeel. dat maakt een 2blad voor beginners een stuk lastiger.

    Hier mijn gyro:
    mh5GbaCtgas[/media] Rainbow autogyro - YouTube
    De landing was verprutst doordat de wind draaide. Geen schade en heb doorgevlogen na de kukel.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.607
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    euhh, ja ik ging ze juist posten... succes ermee:)
    even nog een stukje gevonden over een pusher en puller
    23) What's the difference between a puller or pusher layout?
    The puller results in a shorter (height) model that has better ground handling.
    The pusher layout is harder in model form because model propellers
    are longer relative to the model size than full size. This makes getting
    the overall proportions more difficult and getting the thrust angles
    more challenging. The pusher layout is shorter in length which worsens the
    stability, this makes the more sensitive model rotors even more
    sensitive. Most models, expecially for beginners, are puller layout.
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2011
  19. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Ik heb een tweede gyrocopter gemaakt, weliswaar in Autodesk Inventor:

    hij is wel nog niet volledig af

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Na de examens kijken we verder om de gyrocopter vliegend te krijgen. Desnoods maken we een nieuw model (met trekschroef).

    Neem ook eens een kijkje op onze blog:
    http://www.gyrocopter.blog.com/
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2011
  20. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.607
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    deze nieuwe gyro, heb je er wat aan verbeterd tov de vorige?
     

Deel Deze Pagina