Gyrocopter

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door jasser222, 1 sep 2011.

  1. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Ik heb de plannen van het kleine model al afgedrukt.
    Zal wel een uitdaging zijn om die rotor bladen uit balsa te maken.

    Hier een foto van de dle55, heb er een nieuwe carter en lagers moeten op plaatsen, maar ik heb de piston ring gebroken, nu wachten tot de nieuwe er is en dan de motor op testbank plaatsen.
    [​IMG]
     
  2. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Doordat we niet echt heel veel tijd en budget hebben zullen we de C30 autogyro verkleinen naar +/- 1m80-2m rotor diameter maken.

    Die maken we met een elektromotor en een prerotator.
     
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.476
    Locatie:
    Harderwijk
    Zoals je het beschrijft zou er geen verschil zijn met een vleugelvliegtuig... :cool:
    Het echte verschil is, een gyrocopter gaat niet in een duik over als de snelheid te laag wordt, maar gaat over in een soort gecontroleerde zakvlucht.
     
  4. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
  5. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    schijnt heel moeilijk te maken zijn als je het schaal wilt doen.
     
  6. Vincenzo

    Vincenzo

    Lid geworden:
    20 jun 2007
    Berichten:
    414
    Locatie:
    Alken Belgie
    heb je al contact opgenomen met het khbo :)
     
  7. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Ja, ze hebben al een paar eindwerken over een gyrocoper gemaakt, maar ze hebben niets staan in hun werkplaats, enkel in de bibliotheek.
    We zullen proberen een afspraak te maken voor de bibliotheek.
     
  8. Vincenzo

    Vincenzo

    Lid geworden:
    20 jun 2007
    Berichten:
    414
    Locatie:
    Alken Belgie
    gewoon eens vragen en je en je bent daar welkom. Vragen naar het eindwerk van Limke Peeters
     
  9. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    momenteel zijn we volop bezig met het opzoeken van geschiedenis en het zoeken van sponsors. (kandidaten?)

    Zodat we kunnen het kleinere toestel maken.
     
  10. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Weet iemand wat meer informatie over een
    'scorpion tale op een gyrocopter'?
    Stond op deze site:
    Juan de la Cierva

    In dit stukje tekst:

    1. Cierva, Juan de la, and Don Rose. Wings of Tomorrow: The Story of the Autogiro. New York: Brewer, Warren & Putnam 1931 (also found in a condensed version in Readers Digest. Vol. 18 No. 108 April 1931 pp. 1079 *1081) See also J. Gordon Leishman’s superb series of historical articles: “The Autogiro: The First Rotating-Wing Aircraft * Part 4” Vertiflite Vol. 51 No. 3 Fall 2005 pp. 58 - 61 “The Autogiro: The First Rotating-Wing Aircraft * Part 3 * Scorpion Tails and Jumping Takoffs” VertifliteE. Vol. 49 No. 4 Winter 2003 pp. 36 * 39; “The Autogiro: The First Rotating-Wing Aircraft * Part 2 * Capsizing Rotors and Flapping Blades” Vertiflite. Vol. 49 No. 3 Fall 2003 pp. 46 * 49; “The Autogiro: The First Rotating-Wing Aircraft * Part 1 * That Curious Phenomenon of Autorotation” Vertiflite. Vol. 49 No. 2 Summer 2003 pp. 46 * 48

    Of een foto zou ook heel interessant zijn.
     
  11. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Eindelijk begonnen met de bouw nu het carbon enzo. geleverd werd:

    materialen (carbon, alu, balsa, triplex, depron en glasvezeldoek) :
    [​IMG]

    plannen + onderdelen setup:
    [​IMG]

    carbonnen buisje verbonden met epoxy, en richtingsroer is demonteerbaar doordat er een U-vorm is gemaakt uit glasvezeldoek+epoxy.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Wat moet er nog gebeuren?
    -batterij plaatje maken
    -hoogteroer aan richtingsroer lijmen
    -wielen zoeken
    -systeem bedenken om die rotors te bedienen vanboven.
    -rotors maken (dit wordt waarschijnlijk het moeilijkste)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    De gyrocopter is voor 60% klaar:

    [​IMG]

    Lager vanboven voor de rotors.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Het schiet al aardig op, hopelijk binnen 1 of 2 weken een testvluchtje maken. En het verschil tussen 1, 2 of 3 bladen voor rotor en/of prop testen.

    Ook zijn we begonnen met het tekenen van de Cierva C30A.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.607
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ziet er goed uit!
     
  14. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Heeft iemand een idee of 2 HXT900 (9gram) servos sterk genoeg zijn voor het bewegen van de rotor?
     
  15. AndriesAltenburg

    AndriesAltenburg

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    297
    Locatie:
    Roelofarendsveen
    Opzich worden HXT 900 servos ook gebruikt op sommige 450 heli's, maar ik zou het niet aanraden.
    Het zijn hele leuke servos voor het geld, maar zijn bijvoorbeeld erg snel stuk als ze een tikje krijgen,
    en missen misschien dat stukje precisie wat je hiervoor zou willen hebben.

    Supergaaf project trouwens! :D
     
  16. Vincenzo

    Vincenzo

    Lid geworden:
    20 jun 2007
    Berichten:
    414
    Locatie:
    Alken Belgie

    Als ik je een goede tip mag geven gaan deze aan diggelen gaan na een paar vluchtjes. Een heli heeft minder terugkoppeling op de stuurstangen dan een autogyro... Dus de tandwieltjes gaan je niet dankbaar zijn
     
  17. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Ok, dan ga ik hitec hs255BB servos gebruiken (3.9 kg torque)
    wel wat zwaarder... (35gram)

    Ik heb lang zitten schuren aan die rotorbladen, nu moeten ze nog gebalanceerd en gecoverd worden.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Momenteel weegt alles 408 gram (met 2x9gram servos), het opgegeven gewicht is 490 gram. Dus dat komt wel goed.
    [​IMG]

    Ik zit nu wel te denken dat het moeilijk zal zijn om die rotors uit te voeren in 1, 2 en 3 bladen. Omwille van het balanceren enzo.
     
  18. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    De gyrocopter is bijna klaar, misschien morgen de maiden flight.
     
  19. Vincenzo

    Vincenzo

    Lid geworden:
    20 jun 2007
    Berichten:
    414
    Locatie:
    Alken Belgie
    filmpje schieten!
     
  20. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Ik heb 3 vluchten met de gyrocopter gemaakt:
    1e vlucht: gyrocopter sloeg direct om
    2e vlucht: gyrocopter vloog 3meter
    3e vlucht: gyrocopter vloog 6meter en rolde dan om

    zie het filmpje:
    jasper gyrocopter 1 - YouTube

    [​IMG]

    Verbeteringen:
    -Landingsgestel van aluminium => eerder plooien dan breken
    -Richtingsroer bevestigen => opstijgen van grond (sturen in windrichting)
    -Rotors coveren,sterker maken en wat beter balanceren (CA opensmeren erop)
    -Nieuw systeem om rotors te kantelen

    [​IMG]

    Nieuw systeem om te bewegen (2assen i.p.v. 3 bij de vorige):
    [​IMG]

    Ik weet nog steeds niet echt wat er iedere keer fout ging, bij de tweede en derde poging gaf ik wat meer gas, misschien zwaartepunt (op het plan staat dit niet aangeduid, waar zou die liggen?) of teveel uitslag?
     

Deel Deze Pagina