In de afgelopen jaren heb ik op dit forum van de bouw van mijn trawler Franse Hemerica een bouwverslag gemaakt. Tijdens de bouw kreeg ik het idee om een scheepshelling te maken om dit schip tijdens een “onderhoudsbeurt” te kunnen presenteren.
Maar hoe leuk zo’n idee ook is, er waren toch wel een paar praktische bezwaren.
Het scheepsmodel is namelijk op schaal 1:25 en heeft een lengte van bijna 140 cm. Daarmee is het duidelijk dat een bijpassende en realistische helling wel eens erg groot zou kunnen uitvallen.
Daarom had ik voor mezelf de maximale afmetingen bepaald op 180 x 80 cm om het voor mij nog handelbaar te houden.
Na wat zoeken op internet vond ik een kleine onderhoudshelling in Newlyn (UK) die ik als inspiratiebron kon gebruiken. Op basis daarvan toen een aantal schetsen gemaakt om te beoordelen of ik e.e.a. kon indelen binnen die aangegeven maximale afmetingen. En alhoewel de afmetingen van veel onderdelen pas tijdens de bouw zouden worden bepaald bleek wel dat het allemaal net moest kunnen....En zo ben ik al tijdens de bouw van het schip ook begonnen met de helling. Dit alles zonder een duidelijk plan en geheel op basis van eigen bouw en eigen inzichten gebaseerd op research op internet.....
Toen ik dit idee van een helling in mijn bouwverslag opperde is daarop al snel de term diorama gevallen...
Om tegemoet te komen op een aantal reacties zal ik in dit draadje in een aantal stappen de bouw van deze helling laten zien. Bij de bouw was dit niet gepland en daarom is in het draadje van het scheepsmodel ook aan de bouw van de helling aandacht gegeven.
En daardoor zijn er omwille van het verhaal nu soms foto’s gebruikt die niet altijd overeenkomen met de chronologische volgorde van de bouw.
Het begin.
Gewoon omdat ik het materiaal daarvoor toch had liggen ben ik gestart met de rails en het maken van de zgn hellingkar. Dat is de rijdende constructie waarmee een schip uit het water wordt getrokken. Dit is een frame van houten elementen met messing verbindingen waarin ook de wielen zijn opgenomen om over de rails te rijden.
hier in detail de constructie van de framedelen en de verbindingen met de wielen.
voor het overzicht en de verhoudingen hier de hellingkar bij de romp van het schip.
Wordt vervolgd.
Maar hoe leuk zo’n idee ook is, er waren toch wel een paar praktische bezwaren.
Het scheepsmodel is namelijk op schaal 1:25 en heeft een lengte van bijna 140 cm. Daarmee is het duidelijk dat een bijpassende en realistische helling wel eens erg groot zou kunnen uitvallen.
Daarom had ik voor mezelf de maximale afmetingen bepaald op 180 x 80 cm om het voor mij nog handelbaar te houden.
Na wat zoeken op internet vond ik een kleine onderhoudshelling in Newlyn (UK) die ik als inspiratiebron kon gebruiken. Op basis daarvan toen een aantal schetsen gemaakt om te beoordelen of ik e.e.a. kon indelen binnen die aangegeven maximale afmetingen. En alhoewel de afmetingen van veel onderdelen pas tijdens de bouw zouden worden bepaald bleek wel dat het allemaal net moest kunnen....En zo ben ik al tijdens de bouw van het schip ook begonnen met de helling. Dit alles zonder een duidelijk plan en geheel op basis van eigen bouw en eigen inzichten gebaseerd op research op internet.....
Toen ik dit idee van een helling in mijn bouwverslag opperde is daarop al snel de term diorama gevallen...
Om tegemoet te komen op een aantal reacties zal ik in dit draadje in een aantal stappen de bouw van deze helling laten zien. Bij de bouw was dit niet gepland en daarom is in het draadje van het scheepsmodel ook aan de bouw van de helling aandacht gegeven.
En daardoor zijn er omwille van het verhaal nu soms foto’s gebruikt die niet altijd overeenkomen met de chronologische volgorde van de bouw.
Het begin.
Gewoon omdat ik het materiaal daarvoor toch had liggen ben ik gestart met de rails en het maken van de zgn hellingkar. Dat is de rijdende constructie waarmee een schip uit het water wordt getrokken. Dit is een frame van houten elementen met messing verbindingen waarin ook de wielen zijn opgenomen om over de rails te rijden.
hier in detail de constructie van de framedelen en de verbindingen met de wielen.
voor het overzicht en de verhoudingen hier de hellingkar bij de romp van het schip.
Wordt vervolgd.
Laatst bewerkt: