Henri,
Als je doelt mijn opm op pagina 1:
Dus als jouw model prima horizontaal vliegt met de motor op bvb 5000RPM, dan zal hij dat in alle richtingen doen, ongeacht de wind. Je hoeft dus geen "gas" bij te geven als je "tegen de wind" in vliegt, dat is complete onzin.
Dan heb ik het over een model wat PRIMA vliegt met bvb 5000RPM.
Ik héb het er NIET over gehad dat je daar met stalling speed door de lucht heen baggert, dat maak JIJ er van en legt mij in de mond dat ik dat maar dan altijd adviseer zo te doen, bvb als je een bocht maakt. Vliegen rond stalling speed en de consequenties er van bij bvb met bochten maken hebben niks met wind te maken. Dat is aerodynamica.
Ergens verderop in deze discussie verklaar ik hetzelfde als jij in je laatste post dat roeruitslag het omslagpunt kan betekenen tussen wel of niet stallen (mits je zéér langzaam vliegt) en dat komt dan NIET alleen door de roeruitslag, maar omdat bochten ALTIJD meer energie vergen omdat de koers veranderd moet worden en die energie moeten de vleugels opwekken. Héb ik dus al een keer gezegd.
Henri, sta me toe dat jij op een in ieder geval voor mij nare manier discussieert en als je dat overal doet dan sta ik er dus niet versteld van dat je al vaker van het forum/draadjes verwijderd bent.
Je probeert door her en der beetjes uit zijn verband gerukt opnieuw te presenteren om iemand (mij dus) zwart te maken, dat is een uiterst onsportieve manier van omgang met elkaar.
Moet je persé gelijk hebben, soit, keep on dreaming, geloof in je eigen stellingen en laat de welwillende mensen hier met rust zodat we op een plezierige manier iedereen verder kunnen helpen. Kennelijk is dat niet jouw ultieme doel van het meedoen aan deze discussie. Jij bent op zoek naar irritatie en ramkoersen.
Rhelie,
Ik ben nét zo goed modelvlieger jij hoor! Al vanaf mijn 10e! Da's 49 jaar geleden om precies te zijn.
Bovendien vlieg ik, maar heel erg weinig ook met een Raptor. En niet alleen hooveren maar ook circuits en licht bovenwerk. Tja, 3D dat is vanwege mijn leeftijd geen optie meer.
Ik probeer hier naast mijn modelvliegervaring met hulp van met mijn ervaring en opleiding als beroepsvlieger een erg groot misverstand/misinterpretatie bij modelvliegers aan de kaak te stellen.
Daar kun je het niet mee eens zijn dat ik dat doe, niemand gebiedt je hier om te lezen of te schrijven.
Wil je daarentegen meedenken waarom dat probleem zo hardnekkig heerst en door vragen te stellen EN na te denken, proberen een voorstelling te maken wat er nou wérkelijk speelt, dan gaan we lekker door.
En ja hoor, ik gebruik ook vaak de term tegen de wind in draaien als je naar final draait vanuit baseleg. Dat klopt "technisch" dan wel niet, maar we weten allemaal wat je bedoelt.
Mijn vraag over het de twee manieren van klimmen is echt niet zo vreemd hoor, als je een F3A/F3A-X programma vliegt dan zitten daar echt wel klimmende figuren in, downwind gericht, zoals de halve omgekeerde Cubaan, wat een mooie keerfiguur is.
Het ging er mij om dat veel modelvliegers denken dat een model altijd "beter" klimt tegen de wind in en dat is pertinent niet zo. (m.u.v invloed door windshear)
Alleen omdat het met een steilere hoek (verduidelijk het straks wel) klimt DENK je dat-ie sneller klimt.
Terug naar de ballon, je laat vier modellen alle vier de hoofdrichtingen op klimmen, welke is het eerste 100m hoger.
Geneen dus, want ze bereiken alle vier die 100m hoger tegelijkertijd. EN, vanuit de ballon gezien, onder een perfect dezelfde hoek, zodat ze op precies dezelfde AFSTAND van de ballon ook op die hoogte zitten!
Maar uiteraard zal een waarnemer op de grond dit anders waarnemen en die ziet het model wat "tegen de wind" in klimt, steiler klimmen (t.o.v de grond).
Voor een model maakt de klimrichting dus niks uit.
DAT je als modelvlieger jouw model liever bij je in de buurt houdt en dat zoveel mogelijk tegen de wind in doet, tja, dat leer je al bij je eerste les modelvliegen en doe ik natuurlijk, als het ff kan, ook!
Wij doen met slepen in harde wind niks anders, hoor, tegen de wind in!
Maar het voorbeeld was meer om te testen of je de theorie er achter begrijpt.
Kenwood96.
Als je nou de observator IN het vliegtuig zet dan zie je dat wind geen invloed heeft, anders dan dat de aarde anders onder je verplaatst als dat je zou verwachten aan de hand van de richting van de neus. Dat levert je echter géén voelbare kracht op en dat probeer ik al 10 pagina's draadje te verduidelijken.