Greenie: 1ste bestelling geplaatst

Beste Forumleden,

Ik ben Danny en wil heel graag gaan vliegen met een multicopter.
Ben al een redelijke tijd aan het lezen maar toch blijf ik met een aantal vragen zitten. Graag zou ik in de toekomst willen vliegen met een TBS Discovery FPV.
Ik denk dat het voor mij verstandig is om met een DJI 450 (of cloon) te beginnen
Maar laat ik bij het begin beginnen.

De Zender.
Hoeveel kanaals zender heb je nou echt nodig?
Voor een TBS Discovery heb je minimaal een 5 kanaal zender nodig.
Dus met een Graupner of Futaba 6CH moet dat toch voldoende zijn? of niet?
Ik lees geregeld dat er word aangeraden om een 7Ch of hoger te nemen omdat je anders krap kan komen te zitten met je kanalen.
Maar waarvoor gebruik je die extra kanalen dan? Wat kun en ga je hiermee aansturen?
Verder zit ik wel een beetje dus met 2 dingen.
Als je een Graupner of Futaba zender neemt met 8Ch zit je al richting de 300 euries
Als je een Turnigy 9x (flashen, backlight) neemt is vele malen goedkopen alleen moet je er weer lang op wachten omdat deze uit China komt.
Spektrum DX6i Only Mode 2
Digitech Electronics
T-8J - R2008SB 2,4 GHz FHSS/S-FHSS | Futaba-4108
Spektrum DX7s DSMX Sender (Mode 1-4) AKTION - ALFREDO RC Dealer t-rex & rc helicopter. Alfredorc.nl is een webshop voor iedereen die geïnteresseerd is in radiografisch bestuurbare helikopters van align, spectrum, futaba
Turnigy 9X 9Ch Transmitter w/ Module & 8ch Receiver (Mode 2) (v2 Firmware)
Lastig!!!!!!

Flight controller.
Hierover ben ik wel redelijk uit.
Ik heb voor mezelf besloten dat ik maar moet gaan investeren in een DJI NAZA+GPS.
En moet je als je een Naza besteld de V-sen er los bij bestellen of zit deze erbij, en zou je dit doen bij Vnix of digitech of uit het buitenland?

Lipo:
Wat voor lipo's zijn verstandig om te nemen ook met het oog op de toekomst?

Frame.
Voordat ik wil gaan beginnen in het FPV gebeuren met een Discovery wil ik eerst gaan vliegen met een DJI 450 of Cloon.
Net als met de zender zit je met het kopen van zn model met: Kopen bij Vnix of Digitech, 170 euries neertellen en klaar, orgineel DJI frame compleet.
Of je besteld alles los, goed uitzoeken, en laten versturen uit China (steeds meer in Nederlands Warehouse) wel een cloon maar wel vele malen goedkoper.

Verzenden vanuit China.
Wat zijn eigelijk gemiddeld genomen dat verzendtijden van spullen die je in China besteld?

Het is echt niet de bedoeling dat jullie keuzes voor mij moeten en zullen gaan maken, ben alleen op zoek naar advies(twijfelaar:P), ik vind het namelijk wel een hele leuke hobby(ervaring:rc auto, klein beetje rc heli) en vind het leuk om zelf te bouwen maar vind ook dat ik een weloverwogen beslissing moet maken omdat het toch een hoop geld is.

Besteld 1:
DJI NAZA+GPS

Besteld 2:
DJI Flamewheel 550 HEXA
Prop Balancer

Laatst bewerkt:
Hi Postduif,

Welkom in deze hobby. Ook ik ben nog maar "net" begonnen, maar ik kan je vertellen dat het verslavend is. Mijn 1e quad is net af en ik kijk nu al naar verbeteringen en een eventuele volgende.

Om op je vragen te antwoorden:
Zenders en kanalen. Ja, aan 5 kanalen heb je in principe genoeg. Echter, als je later dingen wil toevoegen zoals schakelbare verlichting, return to home, ophijsbaar landingsgestel, enz... Daar heb je extra kanalen voor nodig.
Zelf heb ik gekozen voor de turnigy 9X, mode 2, v2. Deze zender is relatief goedkoop, maar kan je flashen met software die door de community geschreven is. Hierdoor wordt het een robot zender. Daarnaast is hij erg goedkoop, dus je kan er weinig mis aan doen.

Flight controller.
Er zijn volgens mij niet veel beginners die meteen met een naza beginnen. Een naza is (kennelijk) heel goed, maar ook erg duur. Je kan ook eens naar een multiwii of KK2.0 bordje kijken. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat het vliegen erg moeilijk is, dus je wil eigenlijk je eerste quad niet meteen met FPV uitrusten. De kans op schade is gewoon heel groot. Als je dan toch een naza wil kopen, haal hem uit Nederland. Ok, het kost wat meer, maar als je gezeik hebt met garantie... Je snapt het wel :) Ik heb zelf een KK2.0 met LCD scherm, ideaal voor de beginner, en als het stuk is bestel je gewoon een nieuwe. Voor die 30 dollar ga je natuurlijk niet een RMA proces in :)

Frame.
Idem, ga er vanuit dat je in het begin zal crashen. Er gaat ongetwijfeld iets kapot, dus begin met een kloon. En veel reserve onderdelen! Als je van die flamewheel (kloon) armen koopt, kun je die later ook op een TBS zetten. Mijn advies, begin met iets simpels, crash dat eerst en stap dan over op een TBS.

Verzenden uit china.
Reken op minstens 4 weken vanaf het moment van betaling aan de webshop.

Of die lader een goede lader is, is afhankelijk van je batterij. Wat voor LiPo wil je nemen?

Ja, het is een hoop geld. Als je alles in kleine $100-$150 zendingen bestelt, lijkt het minder. Vandaag de afschrijving van mijn credit card gezien: 286 euro. En dan nog de kleine dingetjes er omheen, zoals schroevedraaiers, loctite, enz enz.

Gelukkig ben je niet de eerste die een post als deze maakt. Het forum staat werkelijk vol met "mijn 1e quadcopter". Ook ik ben daar schuldig aan :)
Als dank voor de hulp vanuit deze community heb ik een verslag geschreven van het hele proces. bouwverslag-hobbyking-x666-frame-met-kk2-0-lcd-en-turnigy-9x

Hopelijk heb je hier wat aan. En anders: vragen!

Laatst bewerkt door een moderator:
Denk dat ik dan ook die turnigy 9x ga halen, alleen wat is het voordeel van flashes? Is daar iets over te lezen? brengt dat nog risico's met zich mee?

Heb je een linkje van je eigen bouwverslag? Ik ken beter goed afkijken dan slecht zelf bedenken denk ik zomaar? zijn er misschien nog meer van die lijstjes waar ik vanaf kan kijken?

Die naza zal ik denk wel uit Nederland gaan halen, wil deze graag ook voor die toekomst met die TBS.

Duurt Het verzenden uit een Nederlands Warehouse ook zo lang? Ik hoop het niet toch.

Lipo. Ik vind dit toch maar een moeilijk onderwerp. Klopt het dat ik een beetje gelezen als je met een Flamewheel (cloon) de meeste vliegen met een 2200 t/m 2800 mah op 3s?

Ik ben zo blij dat mensen zoals jullie, beginner zoals ik willen helpen.

Z'n Turnigy 9x, is het verstandig om die met een bijbehorende ontvanger te kopen

of is het verstandig om z'n FrSky module erbij te halen?

wat zijn de voor's en wat zijn de tegen's?

Denk dat ik dan ook die turnigy 9x ga halen, alleen wat is het voordeel van flashes? Is daar iets over te lezen? brengt dat nog risico's met zich mee?
Turnigy 9x - Google zoeken

Heb je een linkje van je eigen bouwverslag? Ik ken beter goed afkijken dan slecht zelf bedenken denk ik zomaar? zijn er misschien nog meer van die lijstjes waar ik vanaf kan kijken?
Multicopters - Modelbouwforum.nl

Die naza zal ik denk wel uit Nederland gaan halen, wil deze graag ook voor die toekomst met die TBS.

Duurt Het verzenden uit een Nederlands Warehouse ook zo lang? Ik hoop het niet toch.
hk nl warehouse - Google zoeken

Lipo. Ik vind dit toch maar een moeilijk onderwerp. Klopt het dat ik een beetje gelezen als je met een Flamewheel (cloon) de meeste vliegen met een 2200 t/m 2800 mah op 3s?
welke lipo flamewheel - Google zoeken

Ik ben zo blij dat mensen zoals jullie, beginner zoals ik willen helpen.
...

Je bent een topper

alleen nog 1 vraagje, op welke manier laten jullie het altijd versturen als je GLOBAL besteld?

Goedkoopste, Mideelste of duurste manier?

en nog 1 vraagje over die Lipo,s

met die Lipo's die daar beschreven worden, zijn die lipo's ook goed genoeg om een TBS mee te vliegen?

Is dit een beetje goed lijstje om bij af te kijken?
quadcopter-onderdelen-samengesteld-zo-goed

en moet je bij die naza gelijk een v-sen erbij bestellen of word deze erbij geleverd? beetje lullig als je 2 keer meot bestellen

Laatst bewerkt door een moderator:
Z'n Turnigy 9x, is het verstandig om die met een bijbehorende ontvanger te kopen

of is het verstandig om z'n FrSky module erbij te halen?

wat zijn de voor's en wat zijn de tegen's?

frsky=turingy en turnigy=frsky
met andere woorden. geen voors en geen tegens. zijn gewoon dezelfde..ik heb zelf 1 turnigy ontvanger, omdat deze bij de zender zat en verder 4 8kanaals en 1 6 kanaals van frsky. gewoon binden en gebruiken. :D

op de vraag van flashen: hier is op zich al heel veel over geschreven, ook op dit forum.
in een notendop: er zijn 2 manieren om dit te doen. 1. zelf solderen van 6 draadjes op 6 duidelijke en makkelijke punten. en een usbapp gebruiken om te flashen. (7,50 ofzo bij HK)
2. een smartieparts bordje kopen en in je zender schroeven. usb kabeltje aansluiten en flashen. 40/45 euro voor het bordje.

de nieuwe firmware is veel beter dan de huidige standaard firmware. je kan veel meer en het gebruik is makkelijker. (als je het snapt ;) )

nagenoeg iedereen die een 9X heeft, heeft deze van nieuwe firmware voorzien en wilt nooit terug.

bedankt voor de linkjes btw

Jeetje,, Die lipo's voor een tbs zijn dus veel zwaarder, naja ze hebben meer inhoud.
naja maakt niet uit, eerst maar eens leren vliegen

Zender.
Oke dat Turnigy en Frsky is dus hetzelfde, maar ik bedoelde eigenlijk,
bij die Turnigy 9x KAN standaard dus een ontvanger bij geleverd worden.
Maar bij die Frsky ontvanger, daar zit telemetry in na mijn weten?
Krijg je dat dan gewoon te zien op het display van je zender ipv er een apart schermpje voor kopen.

JIPPIE
DJI NAZA+GPS BESTELD!!!

Postduif, mooi dat je besteld hebt. Veel plezier met wachten :)

Wil je wel de antwoorden lezen die je krijgt? Ik had een link naar mijn bouwverslag erbij gezet, één post later vraag je om een link...

Postduif, mooi dat je besteld hebt. Veel plezier met wachten :)

Wil je wel de antwoorden lezen die je krijgt? Ik had een link naar mijn bouwverslag erbij gezet, één post later vraag je om een link...

Excuses, te snel gereageerd in mijn enthousiasme
Link gevonden, ik heb je draadje gevolgd, mijn complimenten!!!

Zijn deze Motoren een goede combinatie met deze ESC?
D2830-11 1000kv Brushless Motor

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__2164__TURNIGY_Plush_30amp_Speed_Controller.html

Graag zou ik bij deze combo een advies willen over Props?
Wat zouden jullie aanraden? Graupner E-Props?
en over welke maten praten we?
Ik denk dat ik wil gaan vliegen op een 3S accu,

Gaat dit ook allemaal als ik een GoPro(al in bezit) wil liften?

En deze accu met deze lader?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...y_2200mAh_3S_30C_Lipo_Pack_DE_Warehouse_.html

http://www.hobbyking.com/hobbyking/...8_150W_7A_Balancer_Charger_DE_Warehouse_.html

Ik denk dat er ook nog extra bijkomt als ik zo ff lees
Connectoren
Heatshrink

Mis ik nog wat dingen die makkelijk kunnen zijn?

Back