Graupner's 2,4Ghz HOTT systeem

Ik heb mijn zender ook altijd binnen handbereik, maar als je ontvanger niet online komt volstaat het om je zender op te pakken en een klein stukje van het toestel te houden. 50cm kan al genoeg zijn. Staat ook in de handleiding dat je er bij het binden liefst ongeveer een meter tussen moeten houden. Volgens mij gaat dit trouwens voor alle 2,4GHz systemen op.
 
Wel een beetje raar dat je je zender eerst een stuk van je toestel moet zetten voor dat je je toestel inschakelt, en wat PH AJH schrijf geld voor het binden en
niet voor normaal gebruik als de ontvanger al gebonden is.
 
Ik denk dat er twee dingen aan de hand zijn.
Ten eerste: bij HoTT gaan de servo's bij het inschakelen van de ontvanger naar de failsafe-positie, totdat de zender en ontvanger elkaar gevonden hebben. Dat verklaart waarschijnlijk waarom je flaps naar beneden gaan.
Ten tweede; als je zender en ontvanger erg dicht bij elkaar liggen (minder dan een meter afstand) komt de verbinding soms niet tot stand. En dan blijven de servo's dus in de failsafe staan.

Je kunt twee dingen doen als je het storend vindt: failsafe veranderen van Position naar Hold, en je zender iets verder van je vliegtuig leggen als je de ontvanger aan zet. Het is een eigenaardigheid van HoTT maar op zich niks raars.

Die ene flapperende servo lijkt me daar los van te staan en zou kunnen wijzen op een slechte servo of een wat brakke verbinding.
Hallo,
Ik heb alles nagezien en alles staat op hold, en toch gaan de flaps eerst naar beneden.
Wat ik ook heb getest is het volgende, als alles ingeschakeld is en werkt en je schakeld dan de zender uit zouden de flaps dan ook niet naar beneden moeten gaan? In ieder geval dit doen ze niet.
 
Intussen zijn de problemen opgelost,was vergeten de ontvanger, die al in een ander model gebruikt was ,te resetten.Nu enkel de gas functie naar 0 bij uitvallen zender,en inderdaad als je de zender uitzet met ontvanger aan gaat de gas dicht.De flapper servo is vervangen(zonder problemen omgewisseld bij Aerobertics,super firma.)
Als ik nu aanneem dat het soms niet juist binden veroorzaakt ie doordat de zender te dicht stond,dan zijn alle problemen van de baan.
 
En wellicht een tip voor iemand die er problemen mee heeft.
Bij de Graupner MZ-serie moet je de failsafe mode kiezen (hold, positie etc.) maar ook in het desbetreffende scherm opslaan door op safe / set te drukken.
Enkel de mode kiezen en dan op terug drukken helpt dan niet.
Kleinigheidje maar je kijkt er zo overheen gezien het bij andere instellingen voldoende is enkel de mode te kiezen / veranderen.
 
Weer eens een vraagske in dit topic;

Ik heb sinds kort een GR-24 Pro vario/gyro.
In de meegeleverde handleiding staat o.a. geschreven dat de gyro de servo's vanuit de ontvanger mixed in geval van bijv. 2 hoogteroeren en dat deze dan in de ontvanger gemixed dienen te worden i.p.v. de mixers in de zender.
Klinkt logisch echter zie ik in het menu in mijn MZ-24 noch in de manual van deze hoe dit te doen?
Feitelijke vraag: Hoe mix / programmeer ik direct in de ontvanger?
Ik was niet van plan de gyro voor het hoogteroer te gebruiken maar het lijkt me wel handig om te weten hoe het werkt :oops:
 
Mooie zender die MZ-24. Ik vind alleen de batterijduur slecht gemiddeld na 1,5 uur moet de Lipo(4000 Ma) weer aan het infuus. Is dit normaal? Of zijn er ook instellingen die je kunt zetten om stroom te besparen. Verder is het ook niet duidelijk wat betreft de ontvangers. Is de GR12-L nu wel of niet geschikt voor een normaal sportvliegtuig? Verder mis ik op het apparaat Tri rates. Ik had persoonlijk meer verwacht van de MZ-24.
 
Triple rates is zeker een optie op de MZ-24 Pro.

Batterij duur viel mij ook enigzins op, maar er zit ook een best display in met backlight (die kan je wel lager zetten natuurlijk)
Het verschil tussen de GR-12 en GR-12L is alleen de programeer opties in de ontvanger
Ook is de L-versie niet te koppelen met een 2e ontvanger.
 
1,5 uur is wel erg weinig hoor ! Ik vraag mij af of dat wel normaal is ?
Accu geladen met lipolader geïndigd op 4,2 volt geladen met een stroom van 500 ma (geladen met Graupner ultramat 18 met lipo programma). En inderdaad 1,5 uur vind ik dan aan de erg korte kant. Ik ga de cel eens opladen en daarna ontladen kan ik zie wat er daadwerkelijk uit komt.
 
1,5 uur is wel erg weinig hoor ! Ik vraag mij af of dat wel normaal is ?

Volgens Graupner wel helaas.

Het 5000mAh pakket past er zonder problemen in en zou voldoende moeten zijn voor een gemiddelde vliegdag. Echter is deze al een jaar uitverkocht.
Beste oplossing is het 6000 pack uit bijv. de MC32 maar dan moet je een ander kapje laten 3D-printen.
Maar die 4000mAh is inderdaad knudde kan ik je vertellen uit eigen ervaring.
Binnenkort weer voorjaar met de nodige thermiek en met schaamte moet ik toegeven dat naast vliegaccu's nu ook een extra zenderpack mee zal moeten.
Beetje knullig als je tijdens de vlucht naar beneden moet omdat je zenderaccu leeg is.......dat is echt allang niet meer van deze tijd.
Ik had de MZ-24 o.a. gekozen omdat er destijds geen aansluiting zat tussen de MC20 en de MC32 (nu wel met de MC-28).
Echter was de hoofdreden omdat de programmeerlogica van de MZ-serie meer a la Futaba zou moeten zijn en de MC-serie puur Old Skool Graupner.
Mja, ik vind het zelf maar een beetje Futaba met een beetje Graupner dus een beetje kak af en toe.
 
Triple rates is zeker een optie op de MZ-24 Pro.
Batterij duur viel mij ook enigzins op, maar er zit ook een best display in met backlight (die kan je wel lager zetten natuurlijk)

Ik zit nog braaf te wachten op het blijde bericht dat de MZ-24 Pro software te downloaden is voor de normale MZ-24.
Er zit een "buitenstand" op het scherm wat het verbruik zou moeten verminderen..............die stand is effectief maar een brokke sneu :D
 
upload_2017-3-21_16-40-12.png


In de zonnestand:
upload_2017-3-21_16-40-42.png


En dit is hetzelfde scherm maar dan in de normale stand:
upload_2017-3-21_16-41-34.png



Maar goed, laten we ook eerlijk zijn, hoe vaak zit je nu naar je scherm te kijken tijdens het vliegen?
En wellicht is het niet na 1,5 uur direct over met de pret maar gek veel langer zal het niet zijn.
Ik heb al een paar keer een flashback gehad naar de 80-er jaren en de penlite batterijen.

Verder doet de zender gewoon wat hij moet doen, ligt (mij) lekker in de hand en wellicht het allerbelangrijkste de techniek geeft mij vertrouwen.
 
Back
Top