Graupner's 2,4Ghz HOTT systeem

bedankt voor de info. heb net alles zitten lezen. volgens mij is er niet dingen veranderd die voor ons nu een verbetering oplevert. wellicht als ik binnenkort weer nieuwe ontvangers moet updaten, ik wel alles doe. bedankt zover!

mooi.
Het is nu zo dat er heel vaak firmware-updates komen. Soms is er maar heel weinig vernaderd en dan niet eens voor de dingen die jij gebruikt. Het is zeker slim om de releasenotes even goed door te nemen en dan te besluiten of het voor jou zinnig is, anders blijf je aan de gang.
Het alternatief zou zijn dat men een poosje wacht en dan de verschillende updates in één keer beschikbaar stelt (zodat je niet steeds hoeft te kijken) maar dat heeft ook weer nadelen.

Beste verbetering wat ik op een gegeven moment vond is dat de MX12 ook met nederlandse software geupdate kon worden.
Okee heb in de gaten dat sommige liever de engelse of duitse hebben maar ik vind nederlands toch wel heel handig.
Zelfde trouwens voor de voice files.
Zeker met een vario is het wel aardig dat er een stem in het nederlands zegt 180 meter.
Voor de rest is volgens mij vooral de telemetrie verbeterd, als je dat gebruikt is het misschien interessant om te gaan updaten. En het leraar/leerling systeem. Gebruik ik zelf regelmatig.

En inderdaad updaten van zenders dat is eigenlijk zo gebeurd, ontvangers is best wel een gedoe.
Bij de meeste vliegtuigen moet je ze er eerst helemaal of voor een gedeelte uithalen.
Om dan te updaten moet je de set knop indrukken, de ontvanger accuschakelaar aan zetten en de computer starten. En dat voor elke ontvanger twee keer. Dan ontvanger resetten en daarna ontvanger en zender opnieuw binden.

Laatst bewerkt:
Trouwens zie net dat voor de ontvangers voor 20-09-2013 een update is geweest maar daar is nu ook al weer een nieuwe voor van 26-09-2013?
Dat gaat dan wel weer heel snel.
Ik geloof dat ik ze maar uit mijn vliegtuigen haal en permanent aan de computer hang.
Nieuwe hobby updaten van de apparatuur!

Zo als ik zie is de verbetering in de nieuwste ontvanger software dat nu de versie van de software aangeven wordt.

Precies. Dat is zo één die ik over sla. Voor de GR-16 is de enige verandering "Versionsnummeranzeige im Textmenü". Nou...dat kan ik wel even missen. Ik heb keurig opgeschreven welke versie op mijn ontvangers staat :-)

Trouwens net even getest. De leraar leerling verbinding. Na de laatste update blijft deze behouden. Ook als ik een ander toestel selecteer en weer terug ga naar de leerling kist is de verbinding er nog steeds. Voor de laatste update moest elke keer weer de leerling zender en de leraar zender koppelen.
Gister nog even een tweetal ontvangers er bij besteld een Gr12 en een Gr16, trouwens het verschil van de GR12 en de GR12L is mij nog niet helemaal duidelijk.
Ook alle ontvangers hebben in 1 keer een dubbel bereik!
Had eerst de GR12 een bereik van 1000meter dat is nu dus 2000meter en voor de Gr16 was dat 2000meter en nu dus 4000meter.
Wat ik mij dan afvraag is dat door software en dus update's groter geworden of zijn de nieuwe ontvangers hardware matig aangepast. Of wat ook natuurlijk zou kunnen is dat bij testen gebleken is dat de afstand gewoon groter is??

Vandaag maar eens de hardware van de MX12 aangepast.
Wat schakelaartjes toegevoegd.
Begon een beetje krap te worden.
De Tiger Hai heeft fase trim, vario ( uit te schakelen), spraak ( gadget, maar moet ook met een schakelaar geaktiveerd worden).
Recent toegevoegd als functie motor nood. Eigenlijk aan de hand van deze Topic:
vraag-over-futaba-t7c-2-4ghz
Soms brengt het forum je op goede ideeen.
Kost dan ook weer een schakelaar.
Dus bij de plaatselijke electronica boer een aantal schakelaars gekocht en deze op de printjes gesoldeerd, en getest. Werkt dus.

Laatst bewerkt door een moderator:
Storing

Gisteren wezen vliegen met tal van andere radio's om me heen, wat me nu opvalt in de log is dat het signaal vaak op 0% staat.

full

Verder niets van gemerkt, maar iemand die met Weatronic vloog was op een gegeven moment wel even zijn toestel kwijt... :confused:
Ik vraag me nu af of dit lokatie interferentie was of dat het toch nog niet helemaal goed zit.

(MX-20 met v1.171)

Laatst bewerkt door een moderator:
Als een ander er ook last van heeft , dan mag je denk ik aannemen (lees een sterke aanwijzing)dat het niet aan jouw lag, maar vermoedenlijk aan de omgeving.

Edit, naar grafiek gekeken, zit het signaal toch netjes eruit, zowat niet onder de 80% (kijk op me gsm dus echt heel goed kan ik de grafiek niet lezen)

Laatst bewerkt:
Gisteren wezen vliegen met tal van andere radio's om me heen, wat me nu opvalt in de log is dat het signaal vaak op 0% staat.
De bovenste is het signaal wat je ontvanger binnen krijgt. Ik zie daar niks raars aan. Wat die andere betekent weet ik ook niet precies maar die zien er bij mij ook altijd zo uit.
Ik heb je een logfile van mijzelf gestuurd, kun je even vergelijken.

Hallo Hott kenners,

Ik weet dat ik de zoveelste ben die problemen heeft met het updaten van Hott componenten.
Toch zou ik het zeer waarderen als jullie ook mij zouden kunnen helpen.

Het gaat om het updaten een GR24 ontvanger en van een electric air modul. Het updaten van de zender is al gelukt.
Echter bij de ontvanger en de air modul heb ik hetzelfde probleem 'target id not fount',.

Ik heb de manuals gelezen, verschillende youtube filmpjes bekeken en heb het idee dat ik alles goed doe.

zie mijn filmpje: graupner receiver update problem - YouTube

wat doe ik fout ???

Bij voorbaat dank,
Alex

Er staat verbindt de USB kabel met het HOTT apparaat. Niet steek de USB-kabel in de computer.

Of het verschil maakt? Geen idee. Geen ervaring met HOTT. Maar de instructies volgen lijkt me belangrijk.

Ik zie niks fout gaan.
Maar ik kan ook niet zien wat je precies doet.
Wat NPS zegt is in ieder geval correct; eerste de USB kabel in de computer (dan hoor je het geluid van een aangesloten USB-apparaat uit je computer komen als het goed is), daarna de kleine stekker in de telemetriepoort van je ontvanger.

Verder: zit de stekker van de schakelaar niet op zijn kop in de ontvanger? Als je hem ondersteboven aansluit gaat de LED namelijk wel aan maar werkt de ontvanger niet.

Daarna: klik je op "automatisch laden"?
Je zou het dan ook eens kunnen proberen via datei öffnen. Zodra je de juiste firmware voor je ontvanger geselecteerd hebt begint de balk weer te lopen als het goed is.

Bedankt Arjan voor je reactie.

Ik steek inderdaad eerst de usb kabel in de poort, dan hoor ik het geluid van verbinding. Ook heb ik inmiddels een iets nieuwere driver van Silabs gedownload. Windows geeft aan dat de driver op COM5 zit.Het ledje op de USB adapter brand, dus ik denk dat alles dan goed is.

Verder heb ik niet alleen het automatisch laden, maar ook handmatig geprobeerd.

De voeding zit juist in de ontvanger.

Wat ik zelf vreemd vind is dat het updaten van de electric air modul ook niet lukt.

Verder heb ik inmiddels ook andere versies van de grauper update software geprobeerd, steeds hetzelfde verhaal.

Volgende stap voor mij is een andere kabel+ adapter proberen.

en als je in de andere servo aansluiting van het update snoertje een male-male servo kabeltje doet en die gebruikt, werkt het dan wel?

Bedankt iedereen voor het meedenken !

Het bleek dus een hardware probleem te zijn.

Nu was het geval dat ik het benodigde setje kables en usb adapter al had besteld en er later achter kwam dat ditzelfde setje ook nog in de doos van mijn zender zat.
Het bestelde setje lag dus al thuis ongeopend met het plan dit te retourneren.

Uiteindelijk de nieuwe usb adapter toch maar uitgepakt om die te proberen en waarempel, het updaten lukte direct van de eerste keer.

De werkzwijze in mijn youtube filmpje is dus de juist.

Wat vinden jullie van de nieuwe MZ zenders? Ik heb er gisteren iets over gezien.
Op de site van Graupner staat dat ze begin 2014 leverbaar zijn.
mz-18 9 Kanal HoTT günstig online kaufen bei Staufenbiel
Mvg.Bernard

Is ergens een topic hier geweest daarover.
Maar volgens mij zijn ze al ( bijna) leverbaar staan in ieder geval al te koop op diverse sites.
Zoals bijvoorbeeld hier: http://www.modellhobby.de/Elektroni...aufenb&SessionId=&a=catalog&t=9&c=8530&p=8530

Wat ik er van vind?
Vind zo'n MZ24 wel een heel geinig ding.
Ik heb hem wel in de peiling om misschien volgend jaar aan te schaffen.

Back