graupner ultramat 14 plus

Heren,

vraagje omtrent graupner ultramat 14 plus

gegevens accu lader:

Battery:
Charge currents / power
100 mA to 5.0 A / max. 50 W with internal power supply
100 mA to 5.0 A / max. 50 W with external 11...15V DC power supply
Ni-Cd & Ni-MH batteries:
Cell count 1 - 14 cells
Capacity min. 0,1 Ah to 8,0 Ah
Lithium batteries:
Cell count 1-6 cells
Cell voltage 3,3 V (LiFe), 3,6 V (LiIo) / 3,7 V (LiPo/LiMn)
Capacity min. 0,05 Ah to 8,0 Ah
Lead-acid / lead-gel batteries:
Cell count 1, 2, 3, 6 cells
Battery voltage 2, 4, 6, 12 V
Capacity min. 1 Ah

Volgende accu's zou ik moeten kunnen laden:

- lead acid accu 7Ah 12V 6 cellen denk ik
- nimh accu 800mAh 4,8V 4 cellen
- nimh accu 3000mAh 7,2V 6 cellen
- lipo (gens ace) 2600mAh 7,4V 2 cellen
- lipo (gens ace) 2600mAh 22.2V 6 cellen

Nu vraag ik mij af of ik deze accu's met bovenvernoemde lader kan laden?

Graupner schrijft dat je max 50W kan laden van 100mA tot 5A.

Als ik dan bereken voor een nimh 3000mAh 7,2V 6 cellen -->
50W/7,2V = 7A (max 5A kan lader aan) dus deze accu kan ik laden met 5A? (aangeraden 1C = 3A)

Als ik dan bereken voor een lead acid 7Ah 12V -->
50W/12V = 4.1A dus deze accu kan ik laden met max 4A?

Als ik dan bereken voor een nimh 800mAh 4,8V 4 cellen -->
50W/4,8V = 10,5A (max 5A kan lader aan) dus deze accu kan ik laden met 5A? (aangeraden 1C= 0.8A)

Als ik dan bereken voor een lipo 2600mAh 7,4V 2 cellen -->
50W/7,4V = 6.7A (max 5A kan lader aan) dus deze accu kan ik laden met 5A? (aangeraden 1C= 2.6A)

Als ik dan bereken voor een lipo 2600mAh 22.2V 6 cellen -->
50W/22.2V = 2.2A dus deze accu kan ik laden met max 2.2A?

Zijn deze berekeningen juist? Of moet ik ook nog rekening houden met het aantal mAh van de cellen?

Als je een vb 3000mAh accu laad met 3A is de laadtijd dan = 3/3 = 1 uur?
Hier moet je dan geen rekening houden met de spanning?

Als je een lipo wilt laden met balanceer kabeltjes dan moet je wss een graupner lipo hebben? Of een adapter kopen?

Alvast bedankt om mijn vraag te lezen en eventueel te beantwoorden.

Mvg
Gerry

IK heb dezelfde Graupner en zorg dat de balancer-kabel rechts de massa houdt. (Balancer met 3 draadjes)
Ik houd de startknop na het inpluggen van de banaanstekkers twee seconden ingedrukt en het apparaat herkent zelf het soort lipo, de balancer-aansluiting en begint met laden. gaat allemaal automatisch.

met groet

Bert

Hoi Gerry
Je berekeningen zijn juist. Let wel even op dat je de accu's niet met met stroom laad dan aanbevolen.

Je vraag, over de laadtijd; ook die klopt. De spanning maakt inderdaad niets uit.

Dan over balanceren: veel accu's hebben Graupner/Robbe balanceerstekkers. Die heten eigenlijk: JST-EH. Als je lipo's andere stekkers hebben kun je er een adapter tussen zetten. Zijn los te koop.

... Zijn deze berekeningen juist? ...
Correct :) Bij veel laders loopt de opgegeven maximale laadstroom verder terug naarmate je meer cellen (in serie) gaat laden. Dat zetten ze er niet bij. Vermogen wordt dan de beperkende factor. Die berekeningen heb jij gemaakt.
E.e.a. is duidelijk zichtbaar met deze handige tools bij keuze van nieuwe lader en geschikte voeding:
The Script Asylum
-> RC calculations
full

-> electrical menu
-> Lithium battery chargers
en
-> Charger calculator
Zeer handige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu-items, toevoegen aan favorieten?

... Hier moet je dan geen rekening houden met de spanning? ...
Spanning doet bij deze berekeningen inderdaad niet ter zake.

... Of moet ik ook nog rekening houden met het aantal mAh van de cellen? ...
Je hoeft geen rekening te houden met capaciteit. Voor berekenen van de laadtijd, bij gegeven laadstroom (door jou berekend) gebruik je wel de capaciteit:
nl.wikipedia.org/wiki/Ampère·uur, stroom gedurende (niet per) tijd.

... Als je een vb 3000mAh accu laad met 3A is de laadtijd dan = 3/3 = 1 uur? ...
Correct, in theorie. Maar het laad-rendement van een accu is niet 100%, laden kost daardoor 30-40% meer tijd.
'Verplicht' leesvoer voor NiMH gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.

• Modelbouw FAQ's - MBF
    -> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
    -> De Nikkel-Metaalhydride accu
    en ook
    -> Delta Peak laden/snelladen van NiCd en NiMH
    maar delta-peak niet gebruiken bij zender/ontvanger, gewoon risicoloos langzaam laden met 0,1C, uitschakelen van beveiligingsdiode is niet nodig, rvs
  • PK-Racing - akku laden info

Laatst bewerkt door een moderator:
'Verplicht' leesvoer voor LiPo gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.
Modelbouw FAQ's - MBF
-> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
-> Het laden en balanceren van LiPo accu's

'Verplicht' leesvoer, bespaart je een keer een LiPo pack, vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum
Wat is een lipo en hoe gebruik je die.
Inhoud

1. Waar is een lipo van gemaakt?
  2. Hoe laad ik een lipo?
  3. Wat betekent de C waarde?
  4. Balanceren
  5. Waar Lipo laden
  6. Koude LiPo
  7. Wat betekent 2p3s?
  8. Waar op letten bij aanschaf?
  9. Laders
  10. Kwaliteit versus prijs
  11. Bolle LiPo :sad: :cry:
  12. LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken

Mocht je dat niet genoeg leesvoer vinden dan hier nog wat leerzame-handige motorbesparende elektrolinks, oplopend in ervaring en kennisniveau. Nu een beetje koppensnellen, lezen tijdens regenachtige dag
Beginnen met elektr

Bruce heeft nog veel meer nuttige filmpjes voor modelbouwers op zijn geweten, meer dan 100, niet alleen over accu's:

www.youtube.com/user/RCModelReviews/videos
Idem zijn site
www.rcmodelreviews.com

LiPo storage

All about LiPo's

LiPo charging, 4-button charger

4-button charger, loading & saving data

What't inside a 4-button charger

ombouwen PC voedingen
DIY: using a PC power supply

Switching charger to other batty type

Accucel 6 charger

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, goed zijn ze wel. Maar als je wilt weten of een lader geschikt is jou is de vraag meer wat je er mee wilt laden.

Je gaat in je berekeningen uit van de nominale spanningen van de accu's. Voor een loodaccu 2 volt per cel, voor een Ni-** 1,2 volt per cel en tenslotte voor een Li-Po 3,7 volt per cel.

In de praktijk zullen deze spanningen hoger zijn. Voor een Li-Po cel is de maximale laadspanning 4,2 volt en een Ni-** cel komt makkelijk aan de 1,4 volt. Deze hogere spaninningen hebben tot gevolg dat de laadstroom lager wordt. Het maximale vermogen is immer 50 watt.

Ook hou je geen rekening met rendementsverliezen in de lader. Die wordt immers warm.

De maximale laadstromen zullen wat lager zijn dan je hebt berekend.

Laatst bewerkt:
Die lader had ik ook gezien, maar die is pas 10 juni 2013 leverbaar.

Ga er eigenlijk van uit dat het een gebruikt exemplaar is door de opmerking "er is een Robbe equalizer bij". De lader in je link heeft een ingebouwd exemplaar.

Mogelijk is er nog een ouder type "15" van Graupner of betreft het een lader van een ander merk.

Dit is een lader die met de ingebouwde voeding maximaal 50 watt kan leveren en met een passende externe voeding of een loodaccu 80 watt. Met de ingebouwde voeding en met een twee cellen LiPo haal je die 8 ampère al niet meer. Hooguit iets dat krap boven de 6 ampère uit komt. Met een drie cellen LiPo kom je misschien tot iets meer dan 4 ampère.

Met een externe voeding of autoaccu is de maximale laadstroom gunstiger. Maar daar koop je geen lader met ingebouwde voeding voor.

Hoi,

Nu lees ik in de handleiding van de gaupner ultramat 14 plus op pagina 34.
Ni-mh discharge balancing program.

Bij een lipo zit er een aparte balanceer connector op, maar bij een nimh accu toch niet? Hoe moet je dan balaceren? Gewoon op de 2 polige voedingsconnector waarmee je ook laad?

mvg
Gerry

Back