Graupner SB13

Geen zorgen Nico: de Rubin gaat écht gebouwd worden!

Ik kom door prive omstandigheden echt maar heel weinig een bouwen en vliegen toe maar na de Snowboot moet de Rubin er aan geloven...ik ga mij helemaal laten gaan in mijn vliegende vleugel-Fetisj:rofl::rofl:

Alula(2x), Alien, EyeCatcher, ResDart, Pikant.....binnenkort Snowboot, SB13 en dus ook de Rubin......en wie weet wat er allemaal nog gaat komen:thumbsup::thumbsup:

Bpost is niet de snelste maar een week later komt er dan toch een pakketje binnen

20241108_145743.jpg

Netjes verpakt

20241108_145951.jpg

En daar zit dan een vliegtuig in

20241108_222527.jpg

30 jaar oud, verlijming in de romp met bruine plasticachtige zooi die los heeft gelaten

Ik ga er wel wat werk aan hebben om hem netjes te krijgen maar ik vind hem leuk!!!

Laatst bewerkt:
Dat tweede toestel lijkt wel wat makkelijker omhoog te komen... :koud:

Daar heb ik niet naar gekeken:hammer:

nu wel....ja, vrij logische denk ik? Prestatie-kist in de richting (vroege?) F3B kan een schaal vliegende vleugel nooit tegen op

Maar om naar te kijken, het vliegbeeld, is de SB13 met verve de winnaar:beer:
Dat is ook wat ik leuk vind aan schaalmodellen: hoe ze er in de lucht uit zien. Als ze maar een beetje redelijk vliegen is het mij goed genoeg

Dat tweede toestel lijkt wel wat makkelijker omhoog te komen... :koud:
Tja, dan zie je meteen het nadeel van vliegende vleugels: vanwege de korte hevel-arm voor stabiliteit moet je auto-stabiele profielen gebruiken. En dat beperkt de maximale lift. Hij moet dus wat sneller vliegen, en dat zie je ook heel duidelijk: die SB-13 vliegt flink sneller dan die 2e (staart-)kist.

Tja, dan zie je meteen het nadeel van vliegende vleugels: vanwege de korte hevel-arm voor stabiliteit moet je auto-stabiele profielen gebruiken. En dat beperkt de maximale lift. Hij moet dus wat sneller vliegen, en dat zie je ook heel duidelijk: die SB-13 vliegt flink sneller dan die 2e (staart-)kist.
Eens! Maar ik denk dat het ook een beetje appels met peren vergelijken is omdat de vleugelbelasting van de SB-13 ook wel een flink stuk hoger zal liggen dan die andere zwever. Over het vliegbeeldvzijn we het allemaal eens: geweldig die SB-13!!

Ik vind hem apart niet lelijk en niet knap .qua vleugels zijn er maar een paar die bij mij op de plank zouden kunnen komen , dat is de szd nietoperz of de fauvel av36.
Des al nietemin smoelt deze wel leuk in de lucht de sb13 .

Back